UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av macahan »

Jag har ett apogee duet med firewire som jag är toknöjd med. Däremot är det inte kompatibelt med min aktuella hårdvara eftersom det inte uppdateras drivrutiner sen ett tag tillbaks. Det hoppar ur, hoppar in och jäklas med mig när jag försöker ansluta och senast tog det mig 20 minuter att få det fungerande.

SÅ, en fråga.. jag älskar luftigheten i ljudet på preamparna med den utrustning jag har.
Hur bra låter UA Apollo twin i jämförelse eller är det duet 2 jag ska skaffa mig?

UA-kortet har ju en stor fördel med dsp-pluggarna men det är knappast viktigt för min del. Däremot hatar jag kabelpiskan från Apogee.

Eller finns det fler alternativ som låter precis lika bra?

Det som ska spelas in är primärt Akustisk gitarr och sång.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av strummer »

RME Babyface Pro är helt fantastiskt:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av Aslan »

Jag är PRECIS i samma situation. Min Duet börjar ge sig och letar nytt. Följer detta med spänning:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av macahan »

strummer skrev:RME Babyface Pro är helt fantastiskt:)
Har du jämfört det med de ovan nämnda?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av Aslan »

Nån som testat Audient id22?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av strummer »

macahan skrev:
strummer skrev:RME Babyface Pro är helt fantastiskt:)
Har du jämfört det med de ovan nämnda?
Nej, det har jag inte, menade bara att det är ett alternativ i samma klass.
För egen del är Apogee oftast inte intressanta eftersom de är bäst till Mac, men UA är ju spännande. Kanske kan vi göra ett test, jag tror jag kan låna ett Apollo, jag har ett RME UCX och du har ett Apogee Duet. Spela in samma saker med samma mickar och jämföra, bodre inte vara svårt:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av maxend00d »

Jag äger ett Apollo twin och arbetar med/har arbetat med apogee quartet/duett. Jag tycker att UAD preamparna är minst lika bra som apogees, båda är såklart väldigt rena och båda håller väldigt hög klass jämfört med mycket annat på marknaden. Jag föredrar dock UAD av flera anledningar, inte minst för att hela användarupplevelsen med Apollo twin är helt strålande. Det gör så mycket att det är grymt bra layout, smidigt att manövrera, tydligt att avläsa, grymt bra byggkvalitet och ett gäng riktigt användbara knappar som gör det så mycket smidigare än ett duett. Att det sedan är grymt bra A/D-omvandlare är också värt att nämna. Det känns tryggt att veta att det är samma ljudkort som deras absolut dyraste, men i mindre förpackning och färre i/o. Rekommenderas!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av macahan »

hmm.. jag gillar också känslan på apollo twin. riktigt mkt dessutom.
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av maxend00d »

Köp!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av macahan »

Men alltså.. det låter ju så jäkla bra ur duetten idag (när den funkar som den ska) och nästan 9 lök växer inte på träd.
Framförallt tycker jag att det som jag hör från apollon på tester/recensioner är att den låter transparent som tusan (vilket ju är riktigt bra) men Apogee-ljudet är nog det jag verkligen blivit förtjust i.

AAAH.. apa. Kan dom inte bara fortsätta uppdatera drivarna till nya operativsystem?

Dom viktigaste grejjerna jag funderar på just nu är hur framtidssäker den är (eftersom det blivit så här med nuvarande produkten), hur expansionsmöjligheterna är (inte för att jag har behovet men det är en intressant fråga), hur portabel jag vill att den ska vara och hur mycket jag kan stå ut med piskan.

Jag är nyfiken på rent lastmässigt när man slår i taket. För idag slår jag i taket samtidigt med duetten som med den inbyggda ljudkortet i min macbook. Det känns ju lite B.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av funkys**t »

Hmm.. Vågar inte uppgradera operativsystemet av den anledningen.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av macahan »

Nä, det är lite dåligt av apogee tycker jag(för min del) att de slutar stödja bra produkter dom sålt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av bjelkeman »

macahan skrev:Nä, det är lite dåligt av apogee tycker jag(för min del) att de slutar stödja bra produkter dom sålt.
Sånt tycker jag är skit. Då slutar jag köpa deras produkter om jag kan.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av macahan »

bjelkeman skrev:
macahan skrev:Nä, det är lite dåligt av apogee tycker jag(för min del) att de slutar stödja bra produkter dom sålt.
Sånt tycker jag är skit. Då slutar jag köpa deras produkter om jag kan.
Precis därför känns inte duet 2 som det självklara valet... lite jobbig känsla när man gillar ljudet.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av Aslan »

Kan detta va nåt?
https://www.blocket.se/gavleborg/Univer ... .htm?ca=11" onclick="window.open(this.href);return false;
Dock är det Solo så går inte att köra så många UA-pluggar samtidigt men bra kort ändå. Har själv lite tomt i kassan just nu...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av macahan »

Har den versionen 2 preamps också?
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av maxend00d »

Yes! Bra deal!
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av jannej »

Jag hade liknande funderingar men det slutade med en Focusrite Clarett4. Hittills väldigt nöjd. Thunderbolt-kabeln man måste köpa till är dock dyr som stryk.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av macahan »

Den verkar ju också spännande. Att det ska vara så svårt...
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av jannej »

macahan skrev:Den verkar ju också spännande. Att det ska vara så svårt...
Ja eller hur? :-)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av GandhiMK2 »

Halloj! Let me chime in!
Jag har ägt en Duet och äger ett apollo twin duo (och 32 kanaler Apogee rosetta som, trots åldern låter A B S O L U T bäst av allt jag äger, Antelople Orion Studio inkulderat.....ja.....jag har många ingångar..;-D) och jag skulle utan tvekan satsa på Apollo.
Jag vet inte om Duet 2 låter 1% bättre eller sämre än Apollon MEN den S T O R A skillnaden är att Apollon har on board DSP vilket gör att du inte behöver lyssna via Alogic och få två dygns latency ,om du vill lysna genom en nice ampsim eller med kompressor och eq på sången, utan kan sköta allt det i uad-hårdvaran. DET_GÖR_SKILLNAD.
Jag skulle tro att skillnaden i sound mellan det två är försumbar om än hörbar.
Apollons pre's är helt ok.
Förlåt Apogee men för mej är det en no-brainer. Man ska INTE hålla på och spela in med latency. Det finns INGET som blir bättre av det. Du får sämre timing. Pitchar sämre. osv osv osv i all oändlighet.

Om du vill ha fler ingånbgar skulle jag , pga sin enorma flexibilitet , rekommendera Antelopen. 12 mic pre's (Antelopes egna som sitter i alla dyra modeller) 16 in och ut adat, 16 analoga ut,sp-dif osv osv och även där : ON BOARD DSP.
EN supermatris som gör att du kan göra 4 st helt separata monitormixar vid inspelning. Love it.
DOCK...när jag sen snäppar över och spelar upp igenom Apogee rosetta och in i Burl-ad'n ....det är ngt annat det...MEN man kan inte alltid få allt.

Förlåt utläggningen men Apollo. Alla dagar i veckan.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av Aslan »

Tack för dina tankar Gandhi!
Om man som jag BARA gör en hel del studiojobb som basist och inte alls mixar eller så.
Klarar man sig på en Solo då? Tänkte nog mest använda UA Ampeg och nån kompressor...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av gthyni »

Två gånger har jag fått ge bort externa fullt fungerande icke omoderna externa ljudkort pga att leverantören inte uppdaterar drivrutinerna.
Andra gången kollade jag inuti och hårdvaran var ingen speciellt och användes i nyare supportade produkter. Det var alltså i huvudsak ett beslut för att få mig att ge ut mer pengar för att köpa nya produkter. Riktigt surt.
Undvik sådana leverantörer.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av GandhiMK2 »

Aslan skrev:Tack för dina tankar Gandhi!
Om man som jag BARA gör en hel del studiojobb som basist och inte alls mixar eller så.
Klarar man sig på en Solo då? Tänkte nog mest använda UA Ampeg och nån kompressor...
Det borde verklgen vara lugnt. Du kan kolla på au's hemsida efter hur mycket kraft en specifik plugg drar så att du vet med bestämdhet. :-)
Jag använder bara apollon när jag är borta och skriver och har inte uad i min stora rigg så jag använder bara en eq och en kompressor för lyssning vid insp. That's it. Övriga pluggar är wave etc som drar kraft fr datorn.
Apollons pre-amp ställer ju dessutom om impedansen så att den stämmer med inputen till den stärkare som emuleras i pluggen. Inte alla pluggar dock.. har för mej att som kallas unison,dom som har den extralyxen. :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: UA Apollo twin eller Apogee duet 2?

Inlägg av Aslan »

GandhiMK2 skrev:
Aslan skrev:Tack för dina tankar Gandhi!
Om man som jag BARA gör en hel del studiojobb som basist och inte alls mixar eller så.
Klarar man sig på en Solo då? Tänkte nog mest använda UA Ampeg och nån kompressor...
Det borde verklgen vara lugnt. Du kan kolla på au's hemsida efter hur mycket kraft en specifik plugg drar så att du vet med bestämdhet. :-)
Jag använder bara apollon när jag är borta och skriver och har inte uad i min stora rigg så jag använder bara en eq och en kompressor för lyssning vid insp. That's it. Övriga pluggar är wave etc som drar kraft fr datorn.
Apollons pre-amp ställer ju dessutom om impedansen så att den stämmer med inputen till den stärkare som emuleras i pluggen. Inte alla pluggar dock.. har för mej att som kallas unison,dom som har den extralyxen. :-)
Kanon!!:)
Har du provat UA-Ampegpluggen?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Skriv svar