Inear?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inear?

Inlägg av elmelino »

Försker få till det med Inear i repan, lite förslag på lurar som både funkar till både bas och trummor??? Funkar med både Inear och vanliga lurar!?
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Inear?

Inlägg av strummer »

InEar som inte är formgjutna: Alla Shure, ju dyrare desto bättre men 215 funkar förvånansvärt bra.
Vanliga: Yamaha HPH-MT220, Sennheiser HD280/380.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Inear?

Inlägg av gthyni »

hur är Fenders dyra pluggar?
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Inear?

Inlägg av elmelino »

Köpte ett par Shure SE425 låter grymt bra och tydliga men man saknar ju lite fladder....... får väl bygga mej en sån där basshakerplatta!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Inear?

Inlägg av fieldflower »

elmelino skrev:Köpte ett par Shure SE425 låter grymt bra och tydliga men man saknar ju lite fladder....... får väl bygga mej en sån där basshakerplatta!
Det bygget vill vi se bilder och plan ifrån! :D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Inear?

Inlägg av BillWyman »

Varför skall ni ha inear i repan?
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Inear?

Inlägg av fieldflower »

BillWyman skrev:Varför skall ni ha inear i repan?
Helt underbart, fantastiskt, briljant till sång.
Riktigt bra även för detaljer från gitarrer och övrigas sång.
Helt ok till bas.

Typ den ordningen.
Så spelar man bara bas ser jag ingen jätteanledning...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Inear?

Inlägg av Håcke »

Borde inte den största fördelen vara att man kan kontrollera sin egen mix och hur högt man vill (och inte vill...) höra dom andra?
Sen tror jag det är bra att öva med det så man är van om man kör med det live sen.
Min enda erfarenhet med inear var katastrof när jag inte hörde trummisen och inte kunde göra något åt det. Jag fick försöka titta på honom för att se takten...
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Inear?

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: Så spelar man bara bas ser jag ingen jätteanledning...

Förutom då om hela bandet ska ha trådlöst, då är det inte många basister som kommer undan..
Är uppe för... diskussion i metalbandet nu.
Är helt emot.
Ser bara nackdelar när det är snabba changeover och skit.
Har man inga lurar så kan man alltid höra trummor och en massa annat skit ändå, t.ex. från utljudet.
Och man kan vrida på stärken om man hör lite dåligt...



Funderar på Shures nån av de dyrare varianterna själv.
Har dock testat ett par av dem och fattar aldrig hur jag ska få dem att sitta i öronen...
Helt talanglös...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Inear?

Inlägg av fieldflower »

Håcke skrev:Borde inte den största fördelen vara att man kan kontrollera sin egen mix och hur högt man vill (och inte vill...) höra dom andra?
Sen tror jag det är bra att öva med det så man är van om man kör med det live sen.
Min enda erfarenhet med inear var katastrof när jag inte hörde trummisen och inte kunde göra något åt det. Jag fick försöka titta på honom för att se takten...
Jovisst är det så. Men jag menade rent ljudmässigt, så rent för bas är det skönare med monitor/stärkare.
Och har man egen monitormix till vanlig monitor har man ju också hyfsad kontroll över sitt ljud (förutom att scenvolymen ofta måste hållas nere).
Blir absolut inte lika klart som in-ear, men mer push i basandet, om det är det man gör.

Men om man sjunger blir ens egen medhörning så fantastiskt mycket bättre med in-ear, och där kommer mixandet ännu mer till sin rätt om man har stereomix så man kan panorera gitarrer och andras sång lite ut åt sidorna så man kan höra bas och sin egen sång fokuserat i mitten. Fokus utan volym liksom. Lite baskagge och virvel, och allra helst ett par utpanorerade OH på trummorna så är man i himlen.
Och i replokalen får man "aux in" för låtplankning direkt i öronen.
Fast det är jäkligt svårt att höra diskussionerna i repan om inte alla har en mick framför sig...
blackparkas skrev:
fieldflower skrev: Så spelar man bara bas ser jag ingen jätteanledning...

Förutom då om hela bandet ska ha trådlöst, då är det inte många basister som kommer undan..
Är uppe för... diskussion i metalbandet nu.
Är helt emot.
Ser bara nackdelar när det är snabba changeover och skit.
Har man inga lurar så kan man alltid höra trummor och en massa annat skit ändå, t.ex. från utljudet.
Och man kan vrida på stärken om man hör lite dåligt...



Funderar på Shures nån av de dyrare varianterna själv.
Har dock testat ett par av dem och fattar aldrig hur jag ska få dem att sitta i öronen...
Helt talanglös...
Jo, om hela bandet skall ha trådlöst lär man ju hänga på...
Det finns fördelar i att man får så himla klart ljud, även på trummor om man får lite OH i sin mix.
Det låter liksom som om man spelar med på skivan som ges ut efter giget.

Finns ju system där man kan kontrollera sin egen monitormix från spelplats.
Vi har den möjligheten med vårt Presonus 16.4.2, iom att man kan koppla iPad/iPhone via router så var och en kan kontrollera sin mix själv.
Hade vi köpt mixer nu hade det nog blivit en RLM32AI. Inte för att vi behöver 32 kanaler in, men för att formatet i kombination med att ha 16 utgångar att koppla som man vill är en sådan enorm frihet för monitortappningar och stereo in-ear precis som man vill.

Snabba bandbyten och grejer på andras PA skulle göra mig nervös också. För vår lilla coverorkester är det inte en faktor.
Hur gör festivaler o.dyl. egentligen med monitorer då vissa band skall ha in-ear..? Har de väldigt många mottagare och ser till att rätt gubbe får rätt kanal bara..? Blir en jävla massa kanaler och mottagare att hålla ordning på.?
Och det blir ju en rätt komplicerad monitormix att rappa igenom vid soundcheck - "Jag vill ha ena gitarren åt mitt vänster, den andra åt mitt höger, leadsång vänster och andra kören höger, kagge, virvel mitten, OH panorerat, keyboard lite höger. OK, nu går vi in på volymerna..."

För att få Shures lurar att sitta kvar är vinkeln på sladden över örat viktig, och likaså att dra åt "snodden" i nacken - sen sitter de kvar bra.
Medlem i PB50+
Skriv svar