Sida 1 av 2

Guide för att mixa elbas?!

Postat: ons 07 maj 2008, 22:04
av TredoX
Någon som har någon erfarenhet för att mixa elbas?

Finns det någon guide? så länka gärna, men alla förslag är välkomna.
Jag vill verkligen veta hur man håller basljudet naturligt och kontrollerat. Det får inte bli för syntetiskt.

Postat: ons 07 maj 2008, 22:08
av Janne
Inte riktigt vad du efterfrågar, men kanske en start. http://recordingwebsite.com/articles/eqprimer.php

Postat: ons 07 maj 2008, 22:14
av bootsy
Det är inte riktigt så det funkar. Du mixar musik. I den kan elbas ingå.

Men som ett grundtips: se till att bas och baskagge inte krockar med varandra frekvensmässigt. Leta efter sweetspot där basen låter bra (enligt min erfarenhet brukar man ofta hitta sjunget kring 100-120 hz) och använd öronen ordentligt.
I rock kan det vara smart att inte försöka separera gitarrer och bas alltför mycket, utan att göra dem mer till ett paket som smälter ihop fint.

Men smaken är som baken, jobba på efter eget huvud och - framförallt - egna öron.

Postat: ons 07 maj 2008, 22:15
av TDHP
Tja, håll det naturligt och kontrollerat helt enkelt! :D
Undvik överdriven lågbas, det kommer i mastringen.
Det beror ju väldigt mycket på tycke och smak och vad det är för musik.

Postat: ons 07 maj 2008, 22:20
av Hellish
Håller med bootsy. Jag mixar alltid efter helheten. Instrument som låter skitbra för sig kanske inte alls hörs när allt annat kommer på.

Postat: ons 07 maj 2008, 22:58
av dexter
TDHP skrev: Undvik överdriven lågbas, det kommer i mastringen.
Vill man ha överdriven lågbas är det väl bättre att ha den från början. Är ju mycket lättare att ta bort i mastringen än att lägga till. Sen är väl tänket "det fixar sig i mastringen" ganska dumt :)

Postat: ons 07 maj 2008, 23:11
av Chriller
dexter skrev:Sen är väl tänket "det fixar sig i mastringen" ganska dumt :)
+ 1
Det viktigaste enligt mig (när det gället basinspelning) är att lägga tid i början på att få ett bra sound, det går liksom aldrig att få ett dåligt ljud bra. Skit in...Skit ut!

Nästa gång blir det en uppmickad 410, bonkhårda plektrum och tonkontrollen på max!

Och jo, det där med helheten är säkert bra att tänka på också, men det brukar nån annan göra...
:fullband:

Postat: ons 07 maj 2008, 23:19
av bootsy
Chriller skrev:
Och jo, det där med helheten är säkert bra att tänka på också, men det brukar nån annan göra...
:fullband:
Han frågade efter råd om hur man mixar. Då kan det vara bra att vara den som tänker på helheten. Right?

Postat: tor 08 maj 2008, 06:31
av Chriller
bootsy skrev:
Chriller skrev:
Och jo, det där med helheten är säkert bra att tänka på också, men det brukar nån annan göra...
:fullband:
Han frågade efter råd om hur man mixar. Då kan det vara bra att vara den som tänker på helheten. Right?
Läser man riktigt noga frågade han faktiskt om hur man mixar elbas.
Att spela i ett band och tänka på helheten är en bra idé på papperet, men att mixa är så jäkla svårt att vårt band numera mixar med en producent/tekniker/mixare (även om vi spelar in själva i replokalen). Just för att få in en annan person som kan vara aaaaaaaningens mer objektiv - i ett band kommer ju alla mer eller mindre vara fokuserade på sitt eget instrument, inte minst tror jag att det gäller basister som ju ofta hamnar lite i skymundan i ljudbilden. I alla fall har jag svårt att höra helheten när det är jag själv som spelar med. Tyvärr. :oops:
Mixar man någon annans musik - då är det mycket enklare att tänka på helheten.

Så det är mina två tips. Att ta god tid på sig att sätta basljudet och att anlita någon utomstående för att mixa (eller låt i alla fall någon annan provlyssna).

Postat: tor 08 maj 2008, 07:25
av bootsy
Chriller skrev: Läser man riktigt noga frågade han faktiskt om hur man mixar elbas.
Och jag hävdar fortfarande att begreppet mixa innefattar helheten. Ja, jag såg att han skrev elbas. Så noga läser jag, smartass.
Begreppet "att mixa elbas" är ungefär lika underligt som "att cykla milkshake" eller "att fisa borrhammare". Mixning förutsätter att det finns någonting att mixa med och därmed är koll på helheten enormt viktig.

Att man sedan, som du nämner, inte skulle kunna vara objektiv för att man spelar i ett band tror jag gäller vissa, men inte alla.

Postat: tor 08 maj 2008, 07:42
av TDHP
dexter skrev:
TDHP skrev: Undvik överdriven lågbas, det kommer i mastringen.
Vill man ha överdriven lågbas är det väl bättre att ha den från början. Är ju mycket lättare att ta bort i mastringen än att lägga till. Sen är väl tänket "det fixar sig i mastringen" ganska dumt :)
Nu har jag ju ingenstans skrivit "det fixar sig i mastringen" och har inte heller det "tänket". MIN erfarenhet är att man gärna vill fläska på för mycket bas i studion där man lyssnar på en perfekt mix i perfekt miljö och skitdyra studiomonitorer, oftast utan loudness. Vad som BRUKAR hända är att det blir väldigt "bumligt" när det är mixat, mastrat och spelas i en vanlig stereo om man just har fetat till det väldigt mycket i de lägsta registren. Gäller även tex pukor som kan sabba vilken bra mix som helst. Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?

Postat: tor 08 maj 2008, 08:59
av dexter
TDHP skrev:Nu har jag ju ingenstans skrivit "det fixar sig i mastringen" och har inte heller det "tänket". MIN erfarenhet är att man gärna vill fläska på för mycket bas i studion där man lyssnar på en perfekt mix i perfekt miljö och skitdyra studiomonitorer, oftast utan loudness. Vad som BRUKAR hända är att det blir väldigt "bumligt" när det är mixat, mastrat och spelas i en vanlig stereo om man just har fetat till det väldigt mycket i de lägsta registren. Gäller även tex pukor som kan sabba vilken bra mix som helst. Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Nej jag tolkade kanske dig fel, men det var just att du skrev "det kommer i mastringen" som gjorde mig fundersam. Vad är det som kommer i mastringen? Självklart går det inte att ta bort någon frekvens från ett enskilt instrument i mastringen.

Postat: tor 08 maj 2008, 08:59
av Chriller
bootsy skrev:
Chriller skrev: Läser man riktigt noga frågade han faktiskt om hur man mixar elbas.
Och jag hävdar fortfarande att begreppet mixa innefattar helheten. Ja, jag såg att han skrev elbas. Så noga läser jag, smartass.
Begreppet "att mixa elbas" är ungefär lika underligt som "att cykla milkshake" eller "att fisa borrhammare". Mixning förutsätter att det finns någonting att mixa med och därmed är koll på helheten enormt viktig.

Att man sedan, som du nämner, inte skulle kunna vara objektiv för att man spelar i ett band tror jag gäller vissa, men inte alla.
Jo, det är en lite märkligt sammansättning av ord - mixa elbas - det håller jag med om.
Kanske är hans fråga egentligen "hur spelar man bäst in elbas för att får ett gött sound"? Eller "hur man får ett sound som gör att basen går igenom i mixen". Det känns dock som en sån där fråga som "hur långt är ett snöre?"...

Vi får väl invänta lite reaktioner på våra svar kanske.

Vad gäller objektivitet har jag (den högst subjektiva) åsikten att det inte finns någon som helst objektivitet när det gäller musik.
Och det tycker jag är skönt!

Postat: tor 08 maj 2008, 09:01
av Chriller
TDHP skrev:MIN erfarenhet är att man gärna vill fläska på för mycket bas i studion där man lyssnar på en perfekt mix i perfekt miljö och skitdyra studiomonitorer, oftast utan loudness. Vad som BRUKAR hända är att det blir väldigt "bumligt" när det är mixat, mastrat och spelas i en vanlig stereo om man just har fetat till det väldigt mycket i de lägsta registren.
+ 75 typ.
Man borde EGENTLIGEN mixa i en okej hemmastereo istället för feta studiohögtalare.

Postat: tor 08 maj 2008, 09:09
av dereborn
TDHP skrev:MIN erfarenhet är att man gärna vill fläska på för mycket bas i studion där man lyssnar på en perfekt mix i perfekt miljö och skitdyra studiomonitorer, oftast utan loudness. Vad som BRUKAR hända är att det blir väldigt "bumligt" när det är mixat, mastrat och spelas i en vanlig stereo om man just har fetat till det väldigt mycket i de lägsta registren. Gäller även tex pukor som kan sabba vilken bra mix som helst. Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Om det låter bra i studion, men dåligt i en konsumentstereo är det antingen fel på lyssningen i studion, eller på teknikern. En bra studiolyssning ska låta neutralt. Det ska finnas mycket fläsk att dra på, men det ska fortfarande vara "nollat" akustiskt.
Sen är det omäjligt att säga hur man "mixar bas". Jämför ett basljud från nån Marleyplatta med det från valfri maiden-låt... Ta sedan ett Jaco pastorius-spår och jämför ljdet med nåt från Jamie Cullums plattor. Där har man ett liiiitet exempel på spännvidden i "hur man mixar bas"

Postat: tor 08 maj 2008, 09:12
av bootsy
Chriller skrev: Kanske är hans fråga egentligen "hur spelar man bäst in elbas för att får ett gött sound"? Eller "hur man får ett sound som gör att basen går igenom i mixen".
Jag misstänker att du har rätt i det.

Postat: tor 08 maj 2008, 09:24
av TDHP
dereborn skrev:
TDHP skrev:MIN erfarenhet är att man gärna vill fläska på för mycket bas i studion där man lyssnar på en perfekt mix i perfekt miljö och skitdyra studiomonitorer, oftast utan loudness. Vad som BRUKAR hända är att det blir väldigt "bumligt" när det är mixat, mastrat och spelas i en vanlig stereo om man just har fetat till det väldigt mycket i de lägsta registren. Gäller även tex pukor som kan sabba vilken bra mix som helst. Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Om det låter bra i studion, men dåligt i en konsumentstereo är det antingen fel på lyssningen i studion, eller på teknikern. En bra studiolyssning ska låta neutralt. Det ska finnas mycket fläsk att dra på, men det ska fortfarande vara "nollat" akustiskt.
Sen är det omäjligt att säga hur man "mixar bas". Jämför ett basljud från nån Marleyplatta med det från valfri maiden-låt... Ta sedan ett Jaco pastorius-spår och jämför ljdet med nåt från Jamie Cullums plattor. Där har man ett liiiitet exempel på spännvidden i "hur man mixar bas"
Jo men exakt! Jag menar väl egentligen att man ofta lyssnar "fel" i studion, man drar på allt som finns med kanonprylar som inte har så mycket med verkligheten att göra. Mao fel på lyssningen i studion eller teknikern, ja! Jag bara ser till mig själv, jag vill nästan alltid fläska på mer bas än vad teknikern vill, och när det kommer ut i bilen (min referensanläggning!) så är det oftast mycket riktigt för tjockt i botten!
Så det var bara det jag menade, är man inte i en "riktig" studio med en "riktig" tekniker så har iaf jag lätt att dra på för mycket lågregister på ALLT! Men som sagt, "mixa bas" är ett vitt begrepp! :D

Postat: tor 08 maj 2008, 09:25
av dereborn
TDHP skrev:..Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Ja, eller hur fasen lägger man till lågbas på bara elbasen vid mastring?

Postat: tor 08 maj 2008, 09:35
av TDHP
dereborn skrev:
TDHP skrev:..Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Ja, eller hur fasen lägger man till lågbas på bara elbasen vid mastring?
Bara för säkerhets skull, jag menade bara med "kommer i mastringen" att för egen del har jag upptäckt att det är ganska bra att göra hela mixen aningen magrare med mycket midpunch och sen trycka på både extra bas och diskant på hela mixen efteråt i mastringen.

Men som sagt, frågan gällde ju egentligen "hur man mixar elbas" och det kan jag nog faktiskt inte svara på! Prova prova prova! :D

Postat: tor 08 maj 2008, 09:43
av dereborn
TDHP skrev:
dereborn skrev:
TDHP skrev:..Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Ja, eller hur fasen lägger man till lågbas på bara elbasen vid mastring?
Bara för säkerhets skull, jag menade bara med "kommer i mastringen" att för egen del har jag upptäckt att det är ganska bra att göra hela mixen aningen magrare med mycket midpunch och sen trycka på både extra bas och diskant på hela mixen efteråt i mastringen.

Men som sagt, frågan gällde ju egentligen "hur man mixar elbas" och det kan jag nog faktiskt inte svara på! Prova prova prova! :D
Jag tycker personligen att mastringen mer handlar om komprimering än om EQ. Att "trycka ihop" mixen o få den att på så sätt kännas mer homogen, fetare.

Postat: tor 08 maj 2008, 09:44
av Chriller
Här kan de troligen mixa bas...

http://www.willitblend.com

Postat: tor 08 maj 2008, 09:45
av bootsy
Chriller skrev:Här kan de troligen mixa bas...

http://www.willitblend.com
Bästa tipset hittills.

Postat: tor 08 maj 2008, 09:48
av Janne
Den enda absoluta, objektiva, sanningen som finns när det gäller mixning är att man inte ska låta gitarristen sköta den :D.

Postat: tor 08 maj 2008, 09:53
av TDHP
dereborn skrev:Jag tycker personligen att mastringen mer handlar om komprimering än om EQ. Att "trycka ihop" mixen o få den att på så sätt kännas mer homogen, fetare.
Absolut! Det också! Jag tycker det där är jäkligt svårt, därav min lilla provmixningstråd tidigare! Det kom ju in ett antal väldigt olika mixar, alla med sina fördelar. Nu blev det Matte Hallstensson som, mest av logistiska skäl, fick mixa coverplattan och han mixar tex inte bas ALLS som jag vill ha det, men slutresultatet blir faktiskt bra när man har vant sig! Jag försöker mest lyssna och lära nu så kanske jag hittar MITT sätt att mixa som så småningom låter bra i slutänden! Jag köpte för övrigt tidningen "Mixologi" med alla delar ur tidningen Studio´s mixskola för ett tag sen, ganska mycket bra om grundläggande teknik. Kostar en hundring.

Postat: tor 08 maj 2008, 09:54
av Hellish
Jan Brodin skrev:Den enda absoluta, objektiva, sanningen som finns när det gäller mixning är att man inte ska låta gitarristen sköta den :D.
+ Femtielvatusen :D