Lära sig Logic 5.5

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Larra
Medlem
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 10:35
Ort: Karlstad

Lära sig Logic 5.5

Inlägg av Larra »

Försöker att lära mig att skapa musik på datorn.
Till min hjälp :? har jag programmet Logic 5.5.
Dessvärre har jag ganska svårt att komma igång med det...Jag fattar faktiskt ingenting.
Det ska finnas en "getting started-bok" som ska vara bra.
Nån som har en sån att sälja eller låna ut?
Finns det inga tutorials på nätet?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

logic 5.5 är inte det program jag skulle välja om jag skulle lära mig att skapa musik på datorn. jag skulle hellre välja cubase LE på pc eller logic express 8 på mac.. Logic 5.5 är inte det lättaste programmet att börja med.

Om det bara är en kanal åt gången och bara ren audio som du ska spela in så skulle jag tillochmed börja med audacity.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Usch.. Logic är väl allt annat än logiskt?
Prova som sagt Cubase, eller varför inte Adobe Audition? Enklare program att arbeta med.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag vill bara poängtera att senaste logic visst är logiskt..
Larra
Medlem
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 10:35
Ort: Karlstad

Inlägg av Larra »

Grejen är den att jag jobbar lite i en studio och de använder Locic så det är därför jag behöver lära mig det.
Jag kommer att lära av dem ,men jag skulle vilja fila lite här hemma åxå.

Ingen som kan berätta hur man gör nåt jätteenkelt så jag kan komma igång iallafall?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det enklaste sättet är att skaffa en instruktionsvideo.. det finns rätt mycket på youtube att kolla på..
Jag har tyvärr inget annat tips.. för jag har inte hittat några walkthroughs eller något annat på nätet förutom olika forum.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jag tycker att det gamla Logic är ganska enkelt? Vad vill du göra? Vill du spela in audio, så väljer du ingång, t ex input 1 på kanalstrippen och trycker på "r" på strippen, som innebär att du förbereder kanalen för inspelning. Sedan trycker du på rec och då rullar det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Kan du få tag i Logic 8 så skaffa det , det är fantastiskt snabbt och smidigt att jobba med.
Sen är det otroligt billigt för ett så stort och omfattande loop och instrumentlibrary.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Inlägg av Danny »

Jag kan inte annat än hålla med föregående talare. Logic 8 är helt sjukt bra.
Körde Pro Tools i ett par månader innan jag köpte logic och det är som att byta från en 100:- hobbex bas till en custom bas helt gjord efter dina egna specs.

Grymt enkelt att komma igång med och lättanvänt.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Larra
Medlem
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 10:35
Ort: Karlstad

Inlägg av Larra »

Basmartin: Precis vad jag var ute efter! TACK! Jag tror nog jag fixar det bara jag får plocka lite med det. Men det är lite knöligt att komma igång!

Le Contrebasse & Danny: Jo det kommer väl bli en Mac så småningom och då blir det de nyare Logicversonerna. Men va fanken! Man måste ju börja nånstans
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Larra skrev:Basmartin: Precis vad jag var ute efter! TACK! Jag tror nog jag fixar det bara jag får plocka lite med det. Men det är lite knöligt att komma igång!

Le Contrebasse & Danny: Jo det kommer väl bli en Mac så småningom och då blir det de nyare Logicversonerna. Men va fanken! Man måste ju börja nånstans
Precis, Logic 5.5 är nog långt ifrån dåligt. Men man slås ändå av hur mer lättjobbat Logic 8 är, om man jämför med de förra versionerna...

Men det är bara att sitta o pilla lite, så lär man sig hur man gör rätt snart.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Inlägg av Danny »

Larra skrev:Basmartin: Precis vad jag var ute efter! TACK! Jag tror nog jag fixar det bara jag får plocka lite med det. Men det är lite knöligt att komma igång!

Le Contrebasse & Danny: Jo det kommer väl bli en Mac så småningom och då blir det de nyare Logicversonerna. Men va fanken! Man måste ju börja nånstans
Absolut :) :tummenupp:
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellish skrev:Usch.. Logic är väl allt annat än logiskt?
Prova som sagt Cubase, eller varför inte Adobe Audition? Enklare program att arbeta med.
Öh? Det är ju helt logiskt DOCK finns det så mycket som flimrar att det säkert vid första blicken är ogreppbart.
Dock är det ju en återvändsgränd enär det är discontinued för pc..=/
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar