Hjälp! Min slapping är sämst :(

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Dregg
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 23:50
Ort: El Stockholmo

Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av Dregg »

Har gjort slap/pop i flera år och trodde jag var rätt ok. Sen såg dagens kids spela skjortan av en via Youtube. Så jag börjar öva. Men inser att jag verkar ha helt fel teknik. När jag kör slap/pop drar jag i nästan utav helvete på basen. "Det ska ju låta" tänker jag. Men dessa skillade rävar som kör verkar ju knappt ta i men får en fantastisk ton och allt låter så kristallklart. Jag börjar misstänka att det är min muting-teknik som brister men jag har än så länge inte hittat en enda video som förklarar detta bra.

Har sett flera posts på talkbass.com som rekommenderar "Slap it" av Tony Oppenheim som Bibeln för slapping för att få tekniken rätt men även där har jag svårt att förstå hur jag ska göra. Enligt boken ligger dämpningen mycket i "hälen" av högra handen, men där ringer det som fan ändå när jag dämpar om jag inte tar i hårt som fan (den dämpas inte tillräckligt fort). Hur fan ska man lyckas med detta? Är jag helt ute och cyklar eller är det bara en fråga om att öva öva öva? Finns det några "slap masters" här som har tips rätt teknik för slap och pop?

Luddig fråga kanske, men jag kan inte riktigt svara på om jag gör framsteg eller inte (jämfört med min tre-fingerteknik-övning där jag verkligen känner att jag blir snabbare och starkare i fingrarna).
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av hitman »

Lugn, vi är många som säkert är mycket sämre än vad du är ;-)

Har spelat i snart 40 år och aldrig någonsin haft användning för några slapping-skills. Så m,an kan leva ett bra liv ändå...
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av funkys**t »

Jag har lyssnat och inspirerats mycket av Mark King's och Louis Johnson's sätt att slappa. Olika stilar och så blir det musik av det.. Inte bara teknik.

http://youtube.com/watch?v=AvWiT6Q6Awk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://youtube.com/watch?v=ierY2nOVX64" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av DrJKO »

Även fast detta är en svår teknik så tipsar jag dig om detta klippet! http://www.youtube.com/watch?v=4cpKqUfkbPY" onclick="window.open(this.href);return false;
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
gene hunt
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 08 jul 2013, 18:16
Ort: Malmö

Re: Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av gene hunt »

Häftigt!!!!
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av EADGC »

Dregg skrev: Har sett flera posts på talkbass.com som rekommenderar "Slap it" av Tony Oppenheim som Bibeln för slapping för att få tekniken rätt men även där har jag svårt att förstå hur jag ska göra. Enligt boken ligger dämpningen mycket i "hälen" av högra handen, men där ringer det som fan ändå när jag dämpar om jag inte tar i hårt som fan (den dämpas inte tillräckligt fort). Hur fan ska man lyckas med detta? Är jag helt ute och cyklar eller är det bara en fråga om att öva öva öva? Finns det några "slap masters" här som har tips rätt teknik för slap och pop?
Slap it är utmärkt, men Oppenheims dämpteknik med högerhanden fungerar bara bra om man slappar med tummen pekande nedåt. Slappar man med tummen uppåt (se klippen med Mark King och Louis Johnson), vilket jag skulle rekommendera (om slutmålet är "kulsprutesmatterbas"), är det istället vänsterhanden som får sköta lejonparten av dämpningen. Väljer du denna metod, så öva först långsamt på lös sträng: Slå an, dämpa (med vänsterhanden), slå an, dämpa, ... Så småningom märker du att själva dämpningsmomentet kan användas för rytmisering, något som är en viktig ingrediens i spelet hos både King och Johnson. Hemläxa: Love Games av Level 42.

Använd inte mer kraft än nöden kräver. Johnson jobbar onödigt hårt -- inget att ta efter! Experimentera gärna med tunnare strängar (t ex 40/60/80/100) och lägre stränghöjd.
Dregg
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 23:50
Ort: El Stockholmo

Re: Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av Dregg »

Jo, jag kör just nu lite lättare strängar än vad jag brukar i och med att jag kör standard stämning 90% av tiden. Låg "action" också. Däremot känns det som att jag får ta i ganska hårt för att få den där sköna klangen jag gillar (kan vara gammal vana också). Jag kör inte Oppenheims stil just nu med handen vinkelrätt mot strängarna och tummen pekandes neråt utan för mig är handen 45 graders vinkel och tummen är (nästan) parallell med strängarna, lite pekandes uppåt..
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av EADGC »

Så långt låter det bra...

Var slår du an strängen -- över greppbrädan (typ sista bandet) eller strax utanför slutet? Det är som bekant skillnad både i sound och "studsegenskaper", så experimentera gärna med detta. Själv föredrar jag sistnämnda alternativet och jag ogillar basar med mer än 22 band.

Så till handled och underarm: Enligt min erfarenhet är det bäst att låta rörelsen utgå från underarmen som en ren rotation. Handleden är i stort sett låst som en axiell fortsättning av underarmen. Det kan vara vits att testa några olika längder på axelremmen, men hissa inte upp basen ända till hakan som King. :)

För att både bygga "stamina" och träna på att slappna av är det nyttigt att spela oktavövningar (slap/pop). Ny hemläxa: Mr. Briefcase (Lee Ritenour). :)
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av Peavey Dude »

EADGC skrev:
Dregg skrev: Har sett flera posts på talkbass.com som rekommenderar "Slap it" av Tony Oppenheim som Bibeln för slapping för att få tekniken rätt men även där har jag svårt att förstå hur jag ska göra. Enligt boken ligger dämpningen mycket i "hälen" av högra handen, men där ringer det som fan ändå när jag dämpar om jag inte tar i hårt som fan (den dämpas inte tillräckligt fort). Hur fan ska man lyckas med detta? Är jag helt ute och cyklar eller är det bara en fråga om att öva öva öva? Finns det några "slap masters" här som har tips rätt teknik för slap och pop?
Slap it är utmärkt, men Oppenheims dämpteknik med högerhanden fungerar bara bra om man slappar med tummen pekande nedåt. Slappar man med tummen uppåt (se klippen med Mark King och Louis Johnson), vilket jag skulle rekommendera (om slutmålet är "kulsprutesmatterbas"), är det istället vänsterhanden som får sköta lejonparten av dämpningen. Väljer du denna metod, så öva först långsamt på lös sträng: Slå an, dämpa (med vänsterhanden), slå an, dämpa, ... Så småningom märker du att själva dämpningsmomentet kan användas för rytmisering, något som är en viktig ingrediens i spelet hos både King och Johnson. Hemläxa: Love Games av Level 42.

Använd inte mer kraft än nöden kräver. Johnson jobbar onödigt hårt -- inget att ta efter! Experimentera gärna med tunnare strängar (t ex 40/60/80/100) och lägre stränghöjd.
Mkt bra skrivet, håller med till 120%!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
pnts
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 06:43
Ort: Södermanland/Stockholm

Re: Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av pnts »

Peavey Dude skrev:
EADGC skrev:
Dregg skrev: Har sett flera posts på talkbass.com som rekommenderar "Slap it" av Tony Oppenheim som Bibeln för slapping för att få tekniken rätt men även där har jag svårt att förstå hur jag ska göra. Enligt boken ligger dämpningen mycket i "hälen" av högra handen, men där ringer det som fan ändå när jag dämpar om jag inte tar i hårt som fan (den dämpas inte tillräckligt fort). Hur fan ska man lyckas med detta? Är jag helt ute och cyklar eller är det bara en fråga om att öva öva öva? Finns det några "slap masters" här som har tips rätt teknik för slap och pop?
Slap it är utmärkt, men Oppenheims dämpteknik med högerhanden fungerar bara bra om man slappar med tummen pekande nedåt. Slappar man med tummen uppåt (se klippen med Mark King och Louis Johnson), vilket jag skulle rekommendera (om slutmålet är "kulsprutesmatterbas"), är det istället vänsterhanden som får sköta lejonparten av dämpningen. Väljer du denna metod, så öva först långsamt på lös sträng: Slå an, dämpa (med vänsterhanden), slå an, dämpa, ... Så småningom märker du att själva dämpningsmomentet kan användas för rytmisering, något som är en viktig ingrediens i spelet hos både King och Johnson. Hemläxa: Love Games av Level 42.

Använd inte mer kraft än nöden kräver. Johnson jobbar onödigt hårt -- inget att ta efter! Experimentera gärna med tunnare strängar (t ex 40/60/80/100) och lägre stränghöjd.
Mkt bra skrivet, håller med till 120%!
Mmm.. Rekommenderar oxå Warwicks stainless steel 35 - 95 hos tysken knappt 9 euro per set hos tysken.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av basmartin »

Jag är också riktigt dålig på slap!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av busse »

Och jag kan inte alls slappa om det gäller bas :oops: annars är jag ganska bra på att slappa :wink:
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Hjälp! Min slapping är sämst :(

Inlägg av kmo »

Vintertid kan få vem som helst att bli lite slap.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar