Fingerövning goes tempererings-tråd.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Nog är nog. Det här har fått hålla på allt för länge.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev:
TDHP skrev:Jag har också varit musiklärare! :D
Jag också. På musikgymnasium. I ett år. Sen flyttade jag till Stockholm. Sen har jag hållit föreläsningar om musikbranschen och inspelningsteknik lite då och då också på olika musikskolor. Men det sistnämnda gör väl inte att jag egentligen borde känna till hur stråkmusiker intonerar i olika tonarter. Vilket å andra sidan kanske fleråriga musikstudier, arrat för stråkar, spelat med, samt spelat in, stråkmusiker och att ha spelat bandlös bas i 30 år kanske gör.....

//J
nej nej...det har inget att göra med ngt annat än att om du pluggat så är du professionell...sorry if it's confusing...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Det där ska in i din tråd Figge.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Herr Marshall....nu är jag förvirrad...vad ska in i vilken tråd?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

f-bass skrev:Herr Marshall....nu är jag förvirrad...vad ska in i vilken tråd?
Din quote av mej. :lol:
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

dereborn skrev:
Perennial skrev: Ciss och Dess är enharmoniska. Olika namn, låter likadant. På alla instrument. I vårat modena tempererade system.

Punkt slut.
Gjorde en tabbe och rensade datorn från cookies. Då försvan min ignore av ...en medlem här på PB.

Atlant - om du gått i universitet, och detta Universitet har haft det minsta med musik att göra, så tycker jag du ska stämma dom inför domstol. Om det är detta du har lärt dej i Universitet. det är nämligen fel.

Punkt slut, för att citera dej.

Om du på din bandlösa bas intonerar ett F# högt upp på G-strängen likadant när det är tersen i ett D-durackord som när det är septimen i ett G#m7, så är du inte bara lurad, utan även tondöv.

Och det tror jag inte att du är!
Du är ju proffessionell och utbildad i Universitet.

Nu ska jag återställa ignore-cookien i min webbläsare.
+1
Tack för detta!
Det handlar om vilken funktion tonen man spelar eller sjunger har i ackordet. På trombon t ex intonerar man hela tiden. Stora terser och små sjuor är utmärkta exempel. I körsång får man ofta jobba med att få upp inledningstonerna som gärna blir för låga. T ex tonen B/H i ett G7-ackord som leder hem till C.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Hellboy skrev:
TDHP skrev:Jag har också varit musiklärare! :D
Jag också. På musikgymnasium. I ett år. Sen flyttade jag till Stockholm. Sen har jag hållit föreläsningar om musikbranschen och inspelningsteknik lite då och då också på olika musikskolor. Men det sistnämnda gör väl inte att jag egentligen borde känna till hur stråkmusiker intonerar i olika tonarter. Vilket å andra sidan kanske fleråriga musikstudier, arrat för stråkar, spelat med, samt spelat in, stråkmusiker och att ha spelat bandlös bas i 30 år kanske gör.....

//J
nej nej...det har inget att göra med ngt annat än att om du pluggat så är du professionell...sorry if it's confusing...;-)
Men jag har ju samtidigt glömt bort det mesta jag lärde mig när jag pluggade....... :? En av få saker jag kommer ihåg är just att man intonerar toner olika beroende på tonart. Termen "enharmonisk förväxling" har också bitit sig fast rejält..... Vilket faktiskt har lite med det här ämnet att göra. Skriv aldrig C# om man spelar en låt i Ab dur. Då ska man skriva Db istället. Och man ska intonera tonen i fråga som ett Db i Ab dur också och inte som ett C#. Fast det sistnämnda har egentligen ingeting med begreppet "enharmonisk förväxling" att göra då det mer handlar om hur man skriver..... :D

//J
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Jag tar det en sista gång:

"Om två toner har samma tonhöjd men noteras på olika sätt, så kallar man tonerna enharmoniska – till exempel tonerna ess och diss.
Exempelvis behöver tonerna giss och ass inte ha samma tonhöjd vid oliksvävande temperatur. Även tonarter, intervall och ackord kan vara enharmoniska." (Wikipedia)


Det står att tonerna giss och ass inte behöver vara enharmoniska. Inte att de inte är det. Alltså kan man med lite intelligens ta sig fram till att det normalaste är att de är enharmoniska och att de i andra plats vid undantag, inte behöver vara det.

En violinist STRÄVAR efter att få sitt otempererade instrument att LÅTA tempererat. Varför skulle han annars plugga intonation, eller ens stämma instrumentet?....Hans A ska väl fortfarande låta A..Då ska hans Ciss låta Dess.

Vill vi ta det ännu längre så kan jag lägga till att diskussionen handlar om ciss/ dess inte om giss /ass.

Enligt skickliga basister i utlandet och fin-fina musiker i Sverige har jag en otrolig intonation på fretless. Jag har aldrig tänkt i andra termer än att Ass är samma ljud som Giss eller att Bess är samma ljud som Aiss, men fan vissa av er kör ju fortfarande med H!!!
Så vem har sista ordet? Inte ens musikologer är överens om många saker angående många ämnen, teori är i ständig rörelse.

Dereborn och F-bass, ska ni fortsätta vara sura för att jag inte ger er minsta kredit för en karriär som inte är baserad på musikaliskt skicklighet (I min åsikt), så kommer ni att förbli sura, kredit kommer ni aldrig att få förens ni kan spela något som i mina öron är vackert eller imponerar med en i mina öron bra komposition.
Så lägg ner tjafset om Universitet/Professionell/Förtjänar/Blues, etc...


Värdarna och Semborg är överens och har redan skrivit angående detta: Tar ni upp gamla diskussioner ur kontext bara för att provocera och som dessutom bara gör er kompletta ignorans mer och mer uppenbar, så är det nog ni som kommer att börja få varningar.

F-bass: Glöm inte att det var du som började i denna tråd genom att vara förbannad på ett inlägg som inte ens var till dig. For the record.

Dereborn: Du förvandlas till min maskot när du påstår att "Något fel" hände med datorn och att du "Just råkade se" det jag skrev. Bullshit, du läser alla mina inlägg dagligen.

Jag lämnar ämnet med säkerhet på det jag påstår.

Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion här i forat och halva felet jag hade i Blues tråden erkände jag.

Vad har ni gjort...?

I rest my case.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
Enligt skickliga basister i utlandet och musiker i Sverige har jag en otrolig intonation på fretless.
Gratulerar. Det måste vara välutbildade musiker (professionella, mao) som har förmåga att uppskatta sånt precist musikantskap.Satans skickligt , på min ära.
Perennial skrev:Dereborn och F-bass, ska ni fortsätta vara sura för att jag inte ger er minsta kredit för en karriär som inte är baserad på musikaliskt skicklighet (I min åsikt), så kommer ni att förbli sura, kredit kommer ni aldrig att få förens ni kan spela något som i mina öron är vackert eller imponerar med en i mina öron bra komposition.
Så lägg ner tjafset om Universitet/Professionell/Förtjänar/Blues, etc...
Jag tror att jag talar för Dereborn också när jag säger att din eventuella kredit inte är vatten värd för någon av oss. Det enda som betyder nåt för oss är att både Dereborn och jag har professionella (nej, inte enbart baserat på studier i universitet utan i betydelsen att vi haft basspelandet som profession, dvs livnärt oss på det)karriärer som startade innan du ens var född(om jag nu uppfattat din ålder korrekt) och som bereder oss stor lycka och ekonomisk stabilitet. Vad mer kan man begära?
Vad är det du bedömer hos oss förutom hur vi håller en bas? ;-)

Perennial skrev:Jag lämnar ämnet med säkerhet på det jag påstår.
Skrämmande men oroväckande troligt.....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Perennial skrev:Det står att tonerna giss och ass inte behöver vara enharmoniska. Inte att de inte är det. Alltså kan man med lite intelligens ta sig fram till att det normalaste är att de är enharmoniska och att de i andra plats vid undantag, inte behöver vara det.

Vill vi ta det ännu längre så kan jag lägga till att diskussionen handlar om ciss/ dess inte om giss /ass.
Detta handlar ju om precis alla toner egentligen så det är ingenting specifikt för tonen C# eller Db.

Sen är det så att dom flesta om inte all med ett gott gehör per automation faktiskt intonerar tonerna olika i olika tonarter. Det är ingenting som man huvudet taget funderar över utan det händer av sig själv då man hör att tonen är några cent off. Många av dom faktiskt ganska duktiga bandlösa basister jag känner har ingen aning om detta utan dom gör det bara helt omedvetet. Jag också. :D Om man bortser ifrån att jag vet att det faktiskt är så i teorin men när jag väl spelar bandlöst så sker det av sig själv. Om jag inte kukar ur och spelar falskt som satan förstås. Det händer ibland...... :oops:

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

för övrigt så var det väl ändå du som började köra på med ditt trötta "geniet" till Martin, huh?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev: Många av dom faktiskt ganska duktiga bandlösa basister jag känner har ingen aning om detta utan dom gör det bara helt omedvetet. Jag också. :D Om man bortser ifrån att jag vet att det faktiskt är så i teorin men när jag väl spelar bandlöst så sker det av sig själv. Om jag inte kukar ur och spelar falskt som satan förstås. Det händer ibland...... :oops:

//J
Har någon bedömt ditt spel objektivt? Kanske du också har en otrolig intonation "Enligt skickliga basister i utlandet och fin-fina musiker i Sverige" ? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Hellboy skrev: Många av dom faktiskt ganska duktiga bandlösa basister jag känner har ingen aning om detta utan dom gör det bara helt omedvetet. Jag också. :D Om man bortser ifrån att jag vet att det faktiskt är så i teorin men när jag väl spelar bandlöst så sker det av sig själv. Om jag inte kukar ur och spelar falskt som satan förstås. Det händer ibland...... :oops:

//J
Har någon bedömt ditt spel objektivt? Kanske du också har en otrolig intonation "Enligt skickliga basister i utlandet och fin-fina musiker i Sverige" ? ;-)
Jo faktiskt när du nämner det så..... Jag har spelat med en mängd olika nationaliteter både i Sverige och utlandet och ingen har direkt klagat. Oftast funkar det men, helt ärligt, ibland intonerar jag helt SJUKT dåligt!! :D :D Oftast om jag är trött eller okoncentrerad så kan det bli rejält pinsamt. Eller om det är dålig monitorlyssning på gig. Då kan jag vara helt galet off!! :D

//J
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Nu gör du en kovändning igen och maskerar den i ett inlägg där du försvarar dig själv. Fungerar bra de första gångerna.

Först: Vem/vilka säger att du har en otrolig intonation på fretless? Varför är din intonation inte trolig? Är det en otroligt bra, dålig, eller slarvig intonation? Precisera dig mer. Missminner jag mig inte har du bett om tydlighet, rakhet och källor, men du är alltid otydlig och presenterar (nästan) aldrig själv källor på det du skriver.

Sedan: ingen har påstått att enharmonisk förväxling inte förekommer på liktempererade instrument. Precis som du skrev behöver de inte vara enharmoniska, men där motsäger du dig själv i vad du skrivit tidigare i tråden då du påstod att de är det. Var konsekvent, och om du byter åsikt, meddela det tydligt.
Att diskussionen handlade om ciss/dess, och inte giss/ass spelar ingen roll. Har du slagit an en pianotangent på ett välstämt piano (vilket jag förmodar att du har) så har du säkert hört skillnaden i klang mellan C#/Db och G#/Ab. Den finns där, även om den är liten. Detta beror, precis som edvin skrev, på att man stämmer strängarna för varje enskild ton på ett piano något olika. De svängningar som skapas inducerar svängningar i de andra strängarna, och det är en av anledningarna till att pianot har ett rikt, kraftfullt och stort ljud. (det här är en kortversion i tillämpad vågrörelselära)

Tredje saken: Du behöver inte credda Dereborn och F-bass. De mår garanterat bra ändå. Att de (särskilt figge) drar upp universitet/professionell/förtjänar/blues etc, är inte så konstigt. Du fortsätter haspla ur dig osanningar och de (särskilt figge) nappar snabbt på detta. Jag med, även om jag inte är lika direkt och aggressiv i min argumentation som figge.

EDIT: tog bort en punkt som inte var relevant.

Förresten, får du ut något av att irritera andra forummedlemmar? Det är uppenbarligen det du gör, så du kanske bör tänka på att tona ned ditt uppträdande på forumet för att hjälpa till att bibehålla den förr så goda stämningen. Detta gäller naturligtvis även de som tar illa upp, eller blir illa berörda av det du skriver. Namn behöver jag inte nämna. De vet vilka de är, och det vet du och jag också.

Sedan kan jag inte låta bli att undra varför du envisas med att kalla mig för "tösen" och "lilla gubben" och liknande tillmälen. De är inte anstötande, men de är förargelseväckande och jag vill att du slutar med det. Vill du respektera detta? Min livserfarenhet, även om du tycker att den är ganska liten, har lärt mig att ömsesidig respekt är jävligt viktig, men samtidigt har jag svårt att respektera de som uppenbarligen inte respekterar mina önskemål.

Fridens.
Senast redigerad av Tössberg den tis 02 mar 2010, 00:49, redigerad totalt 1 gånger.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Tössberg skrev:Fjärde: Citera gärna var du erkände att du hade fel i bluesfrågan.
Jag orkar inte leta men det gjorde han faktiskt. Ge det några dagar så kommer samma sak säkert hända vad det gäller detta ämne.

//J
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

f-bass skrev:för övrigt så var det väl ändå du som började köra på med ditt trötta "geniet" till Martin, huh?
"Stor lycka och ekonomisk stabilitet" (Jag hoppar över ekonomisk stabilitet eftersom vi alla vet att det sällan har med lycka att göra).

Visa din lycka med dina glada inlägg!

Visa din mogenhet med din förståelse!

Visa din intelligens genom att sopa rent hemma först!

Har inte din karriär lärt dig (och Dereborn) någonting förutom att smöra för de rätta bara när du kan få något utav dem? (Opportunism, kallas det för i min värld).

Jag livnär mig liksom du på att spela, enda skillnaden är kanske att jag också undervisar och att jag undviker covers.
Det är inget kort du kan köra med mig, att livnära sig med det man älskar, det har jag gjort hela mitt liv.

Du och Dereborn är praktexemplar på det jag INTE vill bli, vid er ålder.

Ett långt CV med en tom själ, många prylar och inget att bidra till det jag älskar...Musiken.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Vad har du bidragit med då?
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Hellboy skrev:
Tössberg skrev:Fjärde: Citera gärna var du erkände att du hade fel i bluesfrågan.
Jag orkar inte leta men det gjorde han faktiskt. Ge det några dagar så kommer samma sak säkert hända vad det gäller detta ämne.

//J
Ok, jag backar på den punkten.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Där var du snabb med att radera ditt inlägg. Jag hann läsa det, men sen försvann det.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Inlägg av Lilldjuret »

Tössberg skrev:Där var du snabb med att radera ditt inlägg. Jag hann läsa det, men sen försvann det.
+1...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Perennial skrev:Jag tar det en sista gång:

"Om två toner har samma tonhöjd men noteras på olika sätt, så kallar man tonerna enharmoniska – till exempel tonerna ess och diss.
Exempelvis behöver tonerna giss och ass inte ha samma tonhöjd vid oliksvävande temperatur. Även tonarter, intervall och ackord kan vara enharmoniska." (Wikipedia)


Det står att tonerna giss och ass inte behöver vara enharmoniska. Inte att de inte är det. Alltså kan man med lite intelligens ta sig fram till att det normalaste är att de är enharmoniska och att de i andra plats vid undantag, inte behöver vara det.

En violinist STRÄVAR efter att få sitt otempererade instrument att LÅTA tempererat. Varför skulle han annars plugga intonation, eller ens stämma instrumentet?....Hans A ska väl fortfarande låta A..Då ska hans Ciss låta Dess.

Vill vi ta det ännu längre så kan jag lägga till att diskussionen handlar om ciss/ dess inte om giss /ass.
På instrument med fasta tonhöjder så är C#/Db samma ton. På fiol intonerar man olika beroende på vilken tonart man spelar i, spelar man till ett piano eller gitarr, så intonerar man efter den liksvävande temperauren. Men annars så spelar man inte tempererat. Varför? Jo, för att det låter bättre att inte göra det. Man intonerar tonen B olika beroende på vilken tonart det är också, men av tradition och för att det inte ska så rörigt med alla subsemitoner, så väljer man att inte ange det i notationen utan musikern förväntas att göra detta allt enligt sitt gehör.

Här är ett fingersättningsschema för fiol: http://wiki.answers.com/Q/What_are_the_ ... the_violin

C# och Db spelas inte ens med samma finger.

Jag förstår vad du menar, men den liksvävande temperaturen är inte allenarådande. Det är det som krävs för att det ska gå att spela lika välklingande i alla tonarter, men på instrument utan fasta tonhöjder så intonerar man efter vad örat tycker låter bra. Då har det visat sig att man måste förhålla sig olika till vissa toner i vissa tonarter för att få det att klinga så bra som möjligt.

Återigen, detta är inget som Hellboy, f-bass eller jag har hittat på, utan det är något som alla med erfarenhet av fiol, cello, kontrabas, trumpet osv, vet. Man måste intonera olika beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man tillsammans med ett piano så måste man anpassa sig till den temperingen. Då är C# och Db samma, men inte i en ensemble med bara stråkinstrument. Då försöker man spela så välklingande som möjligt och den liksvävande temperaturen är inte den mest välklingande.

Här är alla länkar jag postat förut plus några till, läs dem igen om du inte tror mig.

http://www.8stringguitar.com/guitar/

http://em.oxfordjournals.org/cgi/pdf_extract/XIX/3/357

http://sv.wikipedia.org/wiki/Liksv%C3%A ... temperatur

http://sv.wikipedia.org/wiki/Enharmonik

http://www.petersontuners.com/iforum/lo ... ?t151.html

http://wiki.answers.com/Q/What_are_the_ ... the_violin

http://www.acousticfingerstyle.com/gtartuning.htm

edit: fixade en länk
Senast redigerad av basmartin den tis 02 mar 2010, 00:55, redigerad totalt 2 gång.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Hellboy skrev:
Tössberg skrev:Fjärde: Citera gärna var du erkände att du hade fel i bluesfrågan.
Jag orkar inte leta men det gjorde han faktiskt. Ge det några dagar så kommer samma sak säkert hända vad det gäller detta ämne.

//J
Nej Hellboy, inte denna gång.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
Hellboy skrev:
Tössberg skrev:Fjärde: Citera gärna var du erkände att du hade fel i bluesfrågan.
Jag orkar inte leta men det gjorde han faktiskt. Ge det några dagar så kommer samma sak säkert hända vad det gäller detta ämne.

//J
Nej Hellboy, inte denna gång.
Nej nej...för du har ju aldrig haft fel. Gratulerar.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Tössberg skrev:Vad har du bidragit med då?
Jag kan inte lära dig att uppskatta konst Tössberg.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Perry-mannen; Figge och Derebron är förmodligen de sista personerna att vara ute i coversvängen, tvärtom är det snarare de som spelar/skriver/proddar mest original av alla på hela forumet. Många prylar säger du? Du kanske har missat att Dereborn har typ en bas som han alltid använder, eller att Figge spelar på en Squier? De är nog de minst prylgalna av alla på hela forumet.

"I ain't braggin if you can back it up" sa en vis man (som jag tror alla känner till), och Dereborn och Figge har verkligen skäl för det de skriver!
Låst