Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+
Inlägg: 1762
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 23:51
Ort: Göteborg

Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av thetonequest »

Har spelat bas sen jag var 9, men det här med att börja spela slap har liksom aldrig blivit av...
Har aldrig tidigare direkt gillat soundet/musiken där det ofta förekommer och har aldrig spelat i något sammanhang där jag kännt att det varit motiverat, så därför har det helt enkelt aldrig blivit av att jag spelat slap i nån större utsräckning!

Känner nu att det vore kul att ta tag i det, då det kan vara en kul bra att ha teknik om man skulle få behov av det.
Har med andra ord inte direkt tänkt att bli nästa Wooten, men det är ju kul att kunna det såpass så att man kan dra iväg några svängiga slapbasgångar när tillfället yttrar sig!

Så dela gärna med er av era tips ang. det hela!
Allt från grundläggande teknik och setup av instrument till sköna låttips och allt däremellan uppskattas!

Tack på förhand! :D
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Inlägg av JohannesH »

Jag har också börjat slappa ganska nyligt. Det började med att jag insåg att jag kunde slå tummen både ner och upp på min fyrsträngade och på så vis få mer utljud ur basen då det möjliggör ett hårdare anslag.
Tidigare så har det varit en för stor skillnad i ljudstyrkan mellan fingerspelet och slappen för att idas lägga ner tid på det.

En enligt mig väldigt bra video för groove och sound är denna med Larry Graham http://www.youtube.com/watch?v=ipjTvRe7 ... re=related Den har jag haft väldig nytta av. Han lirar mycket råare och köttigare än Miller och kompani och det faller mig bra i smaken. Mer komp än show.. Nog för att han showar mycket i videon men ändå..
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Inlägg av Håcke »

JohannesH skrev:.....En enligt mig väldigt bra video för groove och sound är denna med Larry Graham ..
Kul video!
Jäääääohhhooooo!
Verkar vara viktigt...

Jag dristar mig till ett litet tips i all ödmjukhet.
Påstår inte att jag är någon slap-fantom alls utan
är bara en nyfiken ung :wink: okunnig men spelglad spoling...

Men... skippa gammal klassisk grundteknik (med tumleden) utan gå direkt
på double thumb. Annars blir det bara jobbigt att lära om.
Dubbelt så snabb på en gång!

Marlowe visar detta på ett väldigt grundligt sätt.
http://www.youtube.com/watch?v=tM7EOeay ... ata_player

Och ja just ja... han spelar på en Marcus Miller Jazz.
Med färg på... (fortfarande sårad för det där med skärbrädan...) :wink:
Senast redigerad av Håcke den tis 11 okt 2011, 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Du har fortfarande en lektion innestående hos mig. Kom förbi så ska jag lära dig att banka vett i basen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Inlägg av magnus_s »

basmartin skrev:Du har fortfarande en lektion innestående hos mig. Kom förbi så ska jag lära dig att banka vett i basen.
Skall vi sätta oss alla tre någon gång?
Jag tänkte ge mig på denna :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oisbPhoigbU[/youtube]
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Håcke skrev: Och ja just ja... han spelar på en Marcus Miller Jazz.
Med färg på... (fortfarande sårad för det där med skärbrädan...) :wink:
Hahahaha... men jag sa ju att du har en bra fru!
hehehe
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+
Inlägg: 1762
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 23:51
Ort: Göteborg

Inlägg av thetonequest »

Wow, tack för alla tips så här långt!
Känner redan att det börjar sätta sig lite i alla fall.

Kul med den där dubbeltekniken, då den faktiskt kändes mycket naturligare för mig än "vanlig" slapteknik och det skadar ju aldrig att få lite extra snabbhet på köpet! ;)

Hittade detta klippet med Wooten där han på ett bra sätt utvecklar det som Marlowe pratade om i sin video:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4cpKqUfk ... re=related[/youtube]
@Basmartin: Låter som en bra idé!
Hör av mig så kan vi bestämma tid, även fast jag vid det här laget nog förtjänar pris för världens slarvigaste elev... ;)
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av M i Gbg »

Väcker denna tråd istället för att skapa en ny. Har just bytt min Rickenbacker mot en Pre-EB MusicMan Sabre så nu finns goda möjligheter för mig att lära mig slappa ordentligt. Försökte mig på det lite i min ungdom på 90-talet när RHCP var husgudar men det blev aldrig mer än lite slafsigt. Vill inte spela supersnabbt med en massa noter bara för att, är alldeles för gammal för att bry mig om att imponera och målet är att kunna spela bas med andra och då är jag mer intresserad av att lägga en stabil, tydlig och svängig grund än att smattra på bara för mitt eget höga nöjes skull (dampa loss på basen kan jag göra hemma för att öva istället). Har spelat i massa band i olika sammanhang, stilar och på olika intrument genom åren men aldrig något gäng med skönt sväng, det vore förbannat roligt att få chans till.

Jag har ingen koll på de olika knep som finns så jag tar gärna emot tips. Har börjat med Scott Devines 20 min intro och det var en bra start. Tänkte nu titta igenom serien "Slap Bass 101" av Thomas “MarloweDK” Risell, de verkar lite sega o pratiga men det är väl bara att bita ihop. Alltså, jag är inte intresserad av en massa imponera-på-andra-basister-knep utan vill få till en stabil o svängig slap. Bra låtar att öva till t ex tas emot med varm hand! Om nån har tips på en bra bok/dvd så lägger jag gärna pengarna på sånt, bara svårt att veta vilken av dem som är nåt att ha, finns ett gäng på amazon.

Kämpar ordentligt med att få till den där vänsterhandsslappen m fingrarna som Scott visade och som ger en ghostnote, Sabren har rätt hög stränghöjd 4-5mm som jag inte får ner (ska ta den t gitarrtekniker) så det krävs en del kraft för att få till det, samt att jag är rätt klen i vänstern efter att bara spelat extremt lättspelad Rickenbacker i femton år och de senaste åren har jag knappt spelat bas alls.
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av M i Gbg »

Funderar på att köpa antingen boken Slap it! av Tony Oppheimer eller DVDn Slap Bass av Ed Friedland. Boken har fått många bra recensioner men en DVD kan ju vara bra så en får se hur det går till också. Dock verkar en del tycka Ed Friedland är lite torr.
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av BasBert »

- Inte behöver du köpa nån bok.
- Du måste lyssna.
- Jag lyssnade på Stanley Clarke "School Days-LP"(1976) en natt 1978-79 nån gång å plötsligt fattade jag hur det hela skulle göras.
Före de fanns ju plektrum-snapp med Anders "Olle" Orlander på bas i svenska Strix Q (x) - "Visa vad du går för":
[youtube][/youtube]
och fingerspelande Phil Chen i Rod Stewarts - "Do Ya think im sexy":
[youtube][/youtube]
Det finns ju en hel del slapping vids på Tuben t.ex:
[youtube][/youtube]
Spola fram till: 9:40 ifall du vill höra särskilt om "tumme-finger-greppet".

Denna verkar lite bättre...
[youtube][/youtube]

Sen är det bara att fläska på: " onclick="window.open(this.href);return false; (Bonus)

Oops, det blev en hel del links , hoppas dessa kan vara till hjälp :clappy:

mvh/BasBert

(x) http://www.nysse.com/strixq/" onclick="window.open(this.href);return false; (om Strix Q)
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av M i Gbg »

Jo, visst är det bra att lyssna. Men det är ju inte alltid så lätt att förstå hur en kan spela på ett visst sätt bara genom att lyssna. Självklart kommer jag ju testa teknikerna i och med musik. Det är ju liksom poängen. Inte att bli en teknisk slappare som sitter hemma på kammaren och bankar o drar. Iofs roligt det också. Tack för tipsen iaf!
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av funkys**t »

Ta lektioner! Det ger oerhört mycket med än Youtube-klipp.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av BasBert »

M i Gbg skrev:Jo, visst är det bra att lyssna. Men det är ju inte alltid så lätt att förstå hur en kan spela på ett visst sätt bara genom att lyssna. Självklart kommer jag ju testa teknikerna i och med musik. Det är ju liksom poängen. Inte att bli en teknisk slappare som sitter hemma på kammaren och bankar o drar. Iofs roligt det också. Tack för tipsen iaf!
...självklart inte, när det begav sig så fanns det vare sig internet eller bra videos, man fick helt enkelt passa på när det visades eller LYSSNA å jämföra med hur man själv spelade. Idag finns det så otroligt med referenser och tekniskt duktiga bassister och olika tekniker att jag får en känsla av att man drunknar i all information. Det viktiga är, precis som du antyder, att testa men framförallt att göra det ihop med andra instrument...

...säga vad man vill om B.Sheehan men i ett klipp på nån vids säger han att det viktigaste är att "use your ears" när han började kunde han varken noter eller tabulaturer eller liknande han fick helt enkelt "learning by ear" även när han spelade med Steve Vai använde han "öronen". Å plocka delar ur det man lyssnar för att översätta det till sitt eget basspel.

Om du vill höra intervjun så klicka på: " onclick="window.open(this.href);return false;

Å tack för tacket för tipset... lycka till Bro´

/BB

PS: å andra sidan behöver man inte tvinga sig spela som en circusartist som Billy Sheehan, Stanley Clarke, Wooten, Miller som tänjer gränserna i musiken, men jag fattar vad du menar :nickar:
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av M i Gbg »

Förstår din poäng, Basbert!
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av M i Gbg »

funkys**t skrev:Ta lektioner! Det ger oerhört mycket med än Youtube-klipp.
Har tänkt det faktiskt. Men har inte råd med mer än nån enstaka iom att jag redan tar pianolektioner.
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av funkys**t »

M i Gbg skrev:
funkys**t skrev:Ta lektioner! Det ger oerhört mycket med än Youtube-klipp.
Har tänkt det faktiskt. Men har inte råd med mer än nån enstaka iom att jag redan tar pianolektioner.
Då kan det bli mycket, men jag tror att det är en värdefull investering. Fast det vet du ju redan genom pianolektionerna. Det är nåt jag själv tänkte ta. :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av M i Gbg »

Jo, det har du helt rätt i. Pianolektionerna kostar några kronor men ger mig jäkligt mycket inspiration och aha-upplevelser. Såg till att boka in en baslektion nu i sommar. Bra pepp där! :)
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av funkys**t »

M i Gbg skrev:Jo, det har du helt rätt i. Pianolektionerna kostar några kronor men ger mig jäkligt mycket inspiration och aha-upplevelser. Såg till att boka in en baslektion nu i sommar. Bra pepp där! :)
Strålande! :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av BasBert »

Det där med "lektioner" är nog inte så dumt...en möjlighet att kanske åxå utbyta varandras förutsättningar så att man hittar sin egen framöver...liksom. Har aldrig haft förmånen till baslektioner men om man känner att man kommer vidare så är det värt ett försök.
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Dags att ta tag i det här med Slap - Lär mig hur! :)

Inlägg av M i Gbg »

Hösten fylldes av skivsläpp, flytt och bebis men nu har jag äntligen lite tid och plats i huvudet för att komma igång med att slappa! :D Har just beställt Slap It och ska arbeta mig igenom den noggrant. Föräldrapengarna gör att jag får vänta med lektioner ett bra tag, men det känns helt ok.

Bild

Lilltjejen var vääääldigt fascinerad av min vänsterhand. Känner att jag behöver öva upp musklerna för att få till den där ghost noten där man smäller till med fingrarna över strängarna. Jäklar vad snabbt den blir stum och kraftlös! Men det är bara att öva och DET älskar jag! Kan stå o nöta riff i evigheter. Särskilt när man har en så uppskattande och söt publik!
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Skriv svar