Kan allt känns det som...

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Första inlägget rumpan, första. Alltså Mooooomins inlägg.
...




...




...


Trodde nästan du menade mig ett tag där...(HAR ABSOLUT INTE ÄNDRAT MIN SIGNATUR TILL NÅT OPASSANDE) Ska nog ändra tillbaks det som jag inte ändrat :roll:



Men det kunde varit jag :wink:


ps. jag kommer forfarande inte på PB-träffen :P
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Fegis

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

blackparkas skrev:Första inlägget i den här tråden tar nog priset.
Jag är förstummad...

Nästan så jag hoppas att du INTE kommer till PB-träffen för du kommer få så fullt upp att lära alla oss som aldrig kommer kunna allt så du inte kommer hinna gå på skithuset....
Hmm Parkas... Tänk på att:
Inlägget KAN ju vara ett stilistiskt grepp, avsett att skapa reaktion.

I så fall har det ju VERKLIGEN lyckats.

Jag välser att tro att det är så. För om Mumin (forumtroll? Nä mumintroll...) verkligen känner att "nä nu KAN jag fan allt, det är inget kul längre, då är han fan bortom allt. Bortom dialog, bortom hoop, helt enkelt ingen idé att öda tid, energi eller nån annan form av möda på.

Och så illa vill jag inte tro att det är!

Alltså: Mumin - svara på min frågor i mitt förra inlägg, så ska du få lite tips! Jag vet exakt hur man ska göra för att inse att man inte alls är så bra som man nyss trodde... Den känslan drabbar mej minst en gång i veckan!
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Kan allt?
Okay, häng med på slutet i den här så tror jag dig.
MEDAN du sjunger låten... Det är Tommy The Cat med Primus, för övrigt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jWew0hSRJ7U[/youtube]
Senast redigerad av Chriller den tor 28 feb 2008, 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Den drabbar mig en gång i timman...minst
dereborn skrev:
blackparkas skrev:Första inlägget i den här tråden tar nog priset.
Jag är förstummad...

Nästan så jag hoppas att du INTE kommer till PB-träffen för du kommer få så fullt upp att lära alla oss som aldrig kommer kunna allt så du inte kommer hinna gå på skithuset....
Hmm Parkas... Tänk på att:
Inlägget KAN ju vara ett stilistiskt grepp, avsett att skapa reaktion.

I så fall har det ju VERKLIGEN lyckats.

Jag välser att tro att det är så. För om Mumin (forumtroll? Nä mumintroll...) verkligen känner att "nä nu KAN jag fan allt, det är inget kul längre, då är han fan bortom allt. Bortom dialog, bortom hoop, helt enkelt ingen idé att öda tid, energi eller nån annan form av möda på.

Och så illa vill jag inte tro att det är!

Alltså: Mumin - svara på min frågor i mitt förra inlägg, så ska du få lite tips! Jag vet exakt hur man ska göra för att inse att man inte alls är så bra som man nyss trodde... Den känslan drabbar mej minst en gång i veckan!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

blackparkas skrev:Första inlägget i den här tråden tar nog priset.
Jag är förstummad...

Därför jag skrev detta Dereborn.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Lira halvnotstrioler i 10 bpm. Om du lär dig det har du respekt som fan.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

daionsavage skrev:
maltjik skrev:kan allt?
då är det väl bara att spela?
edit: metal machine music.... -jag och en god vän försökte att lyssna på hela skivan en gång, vi gav upp efter en kvart!



Mumin: Det låter som att du tappat inspirationen, om du inte tycker att det är roligt att spela så kanske du skall fokusera på någonting helt annat ett tag. När du flyttat klart så kanske lusten smyger sig på igen, annars så finns det en juste backhoppningsanläggning i övik. :wink:
Testa om du kan sträcklyssna igenom alla 3 volymerna av "Frank Zappa - Shut up and play your guitar" Flera timmar med.. bara gitarrsolo. Sen e du redo för nya grepp igen.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av Surfin' »

dereborn skrev: Vad har du för basar? Vad sitter det för strängar på dom? Vilka typer av musik spelar du med ditt/dina band?
Har för närvarande bara en och det är min Warmoth P'51 med P-mick som är kopplad direkt till jacket. Har kört flatwounds i 3-4 år nu men har gått tillbaka till rounds nu.

Har inte haft ett band på ett år pga av flytter men ska hoppa in i ett nu i Ö-vik har redan fixat det. Ska lira Gospel/lovsång i ett team. En liten dröm som blir sann.

Lirar mest walking för det älskar jag, att just vara överallt samtidigt. Samtidigt älskar jag uttrycket "less is more" så jag balanserar mellan dessa. Slaping, tapping och annat påhitt är jag inte så mycket för och har aldrig använt det i bandsammanhang.
dereborn

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av dereborn »

Mumin skrev:
dereborn skrev: Vad har du för basar? Vad sitter det för strängar på dom? Vilka typer av musik spelar du med ditt/dina band?
Har för närvarande bara en och det är min Warmoth P'51 med P-mick som är kopplad direkt till jacket. Har kört flatwounds i 3-4 år nu men har gått tillbaka till rounds nu.

Har inte haft ett band på ett år pga av flytter men ska hoppa in i ett nu i Ö-vik har redan fixat det. Ska lira Gospel/lovsång i ett team. En liten dröm som blir sann.

Lirar mest walking för det älskar jag, att just vara överallt samtidigt. Samtidigt älskar jag uttrycket "less is more" så jag balanserar mellan dessa. Slaping, tapping och annat påhitt är jag inte så mycket för och har aldrig använt det i bandsammanhang.
I rest my case
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

Chriller skrev:Kan allt?
Okay, häng med på slutet i den här så tror jag dig.
MEDAN du sjunger låten... Det är Tommy The Cat med Primus, för övrigt.
Eller kanske från 1:19 in på detta:

[youtube]http://youtube.com/watch?v=w_8NtbKsYuA&feature=related[/youtube]

Fy faaan vad det går undan.

Nåja, för att återgå till topic så kanske kontrabas kan vara ett alternativ om du gillar walking.




bas
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Aaaaaaaaaaaaah äntligen ett troll på bygget :lol:
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av newheartshadow »

Mumin skrev:
dereborn skrev: Vad har du för basar? Vad sitter det för strängar på dom? Vilka typer av musik spelar du med ditt/dina band?
Har för närvarande bara en och det är min Warmoth P'51 med P-mick som är kopplad direkt till jacket. Har kört flatwounds i 3-4 år nu men har gått tillbaka till rounds nu.

Har inte haft ett band på ett år pga av flytter men ska hoppa in i ett nu i Ö-vik har redan fixat det. Ska lira Gospel/lovsång i ett team. En liten dröm som blir sann.

Lirar mest walking för det älskar jag, att just vara överallt samtidigt. Samtidigt älskar jag uttrycket "less is more" så jag balanserar mellan dessa. Slaping, tapping och annat påhitt är jag inte så mycket för och har aldrig använt det i bandsammanhang.
Läs längst ner i min signatur och fundera lite på det du. :D
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev: I rest my case

Haha!
Ja. Jag med....
Senast redigerad av blackparkas den fre 29 feb 2008, 07:45, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

:roll: Speachless...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Kul att du ska börja lira i band igen, det tror jag kommer att bli ett lyft för spelet. Var utan band i två år efter att americanagubbrockbandet jag spelade i rann ut i sanden.
Basen låg i princip bara hemma och samlade damm. Men för ett år sen kom jag med i ett nytt band och det har varit ett lyft för spelet på alla sätt - skriver låtar, spelar mer gitarr och har till och med vågat börja köra lite stämsång...
Hoppas att du får en liknande kick!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Nu vet jag att många redan "avfärdat" denna tråd som en "vill väcka reaktioner" tråd... men det finns alltid rum för att pusha gränsen för ditt utryck på ditt valda instrument frammåt..

Jag fick en otrolig nyträndning efter att jag försökte (har inte fått flyt på något av det ännu) spela basgången från "you can call me al" med bara vänsterhanden och sjunga den samtidigt.. och sedan försöka lägga till blåset med 2tons akord på toppen med hjälp av tapping.. det är 3 olika rytmiker du måste försöka balansera och samtidigt försöka komma ihåg det aset till text!

Good luck to you sir!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Förstår inte denna upprördhet.

En forummedlem har kört fast och tappat lite av gnistan och helt plötsligt
ska alla hälla en tunna skit på densamme?! :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:Förstår inte denna upprördhet.

En forummedlem har kört fast och tappat lite av gnistan och helt plötsligt
ska alla hälla en tunna skit på densamme?! :?
DU om någon borde ju veta hur bra folk här inne är på att läsa och tolka inlägg??? :roll: :wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:Förstår inte denna upprördhet.

En forummedlem har kört fast och tappat lite av gnistan och helt plötsligt
ska alla hälla en tunna skit på densamme?! :?
Nja, det är väl snarare så att ordvalet kan tolkas som en aning självgott och de tips som kommit in avfärdats ganska kvickt?
Men jag kan ju ha tolkat fel!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Geddy_Lee skrev:Förstår inte denna upprördhet.

En forummedlem har kört fast och tappat lite av gnistan och helt plötsligt
ska alla hälla en tunna skit på densamme?! :?
Tack för ditt stöd känner mig hackad på här av vissa
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Mumin skrev:
Geddy_Lee skrev:Förstår inte denna upprördhet.

En forummedlem har kört fast och tappat lite av gnistan och helt plötsligt
ska alla hälla en tunna skit på densamme?! :?
Tack för ditt stöd känner mig hackad på här av vissa
Jag hoppas att du kan se förbi vissa inlägg och finna tröst i att vi alla är olika och uppfattar, hur andra skriver, olika..

Jag mfl, har många gånger hamnat i långa långa OffTopic trådar pga att vi alla utrycker oss på olika sätt.. inget som inte går att lösa med lite eftertänksamhet från alla parter..

Hoppas du kan fortsätta att känna dig välkommen trots en tuff attityd från vissa... jag är säker på att ingen menat att ha "dynga" iväg attityd.. inte du heller...

/taini..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av TDHP »

Mumin skrev:Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu. Så tipsa om låtar, genre, teknik ja you name it!
Mumin skrev: Lirar mest walking för det älskar jag, att just vara överallt samtidigt. Samtidigt älskar jag uttrycket "less is more" så jag balanserar mellan dessa. Slaping, tapping och annat påhitt är jag inte så mycket för och har aldrig använt det i bandsammanhang.
Mumin, är det så att jag har missuppfattat dig så ber jag om ursäkt.
Det kändes bara inte som särskilt seriöst menat när du skriver som ovan men sen dissar alla förslag ganska omgående och bara vill spela walking bass i gospelsammanhang. Det är lätt att bli lite sarkastisk då, men det var inte illa menat.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu.
Tolka detta den som kan.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

dereborn skrev:
Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu.
Tolka detta den som kan.
jaco skrev:It ain't braggin, if you can back it up
:wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar