Nybörjare - Bass Fretboard Symmetry

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
tmssinner
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
Ort: Kungsbacka - Sverige

Nybörjare - Bass Fretboard Symmetry

Inlägg av tmssinner »

Jag som är totalt ny på att spela är som en svamp och tar till mig all info som bara går.

Så, i min jakt på kunskap hittade jag denna sidan där man förklarar på ett överskådligt sätt (tyckte jag i alla fall), hur man finner alla tonerna på basen.

Se här: http://bassfretography.blogspot.se/2011/11/test.html

Själv skapade jag ett dokument för utskrift med alla bilderna samlade.

Är någon intresserad av detta dokument så kan jag fixa en länk till er på Google Drive.

*edit: kanske postade i fel sektion ser jag nu :oops:
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40

"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Användarvisningsbild
tmssinner
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
Ort: Kungsbacka - Sverige

Re: Nybörjare - Bass Fretboard Symmetry

Inlägg av tmssinner »

Behöver lite hjälp med tolkningen av en av bilderna som finns på länken jag postade i inlägget innan.

Det står så här i samband med bilden:
"Let's replace the note names with Roman numerals, which indicate the scale degree of each note;"

Bild

Men jag får inte riktigt ihop nummerordningen i Phrygian zone (även de andra), då det känns som att samma not kommer flera gånger.

Hoppas jag förklarar min fråga på ett förståeligt sätt.
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40

"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare - Bass Fretboard Symmetry

Inlägg av fieldflower »

För mig (som är totalt fri från teoretisk kunskap) är de logiska figurerna dessa:
1. Strängarna är E, A, D, G.
2. Den 5 tonen på strängen = öppen nästa sträng.
3. "2 ned (tunnare) och 2 i sida" är samma ton på nästa oktav, oavsett var man är på halsen.
4. 1:an och 2:an tillsammans innebär att 7:e tonen på en sträng är samma ton på nästa oktav som strängen ovanför (tjockare).

Om man får in de här i sinnet börjar man hitta naturliga spelpositioner för olika låtar.
Hittar du grundtonen i en blues kan du ge dig sjutton på att du även skall spela den rakt nedanför och den nedanför och 2 i sida (mot kroppen till).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Re: Nybörjare - Bass Fretboard Symmetry

Inlägg av hankhell »

De romerska siffrorna visar tonens placering i skalan/tonarten (tror jag det heter) som du spelar. 1=grundtonen, 2=sekunden osv.. Figurerna visar olika "modes" (vet inte vad det heter på svenska) i C-dur. Olika modes börjar på olika grundtoner i skalan de bygger på vilket gör att trots att skalorna använder samma toner så låter de olika.
Det var så bra jag kan förklara det med den kunskapen som jag har. Någon får gärna rätta mig och mina benämningar där jag har felat.
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Re: Nybörjare - Bass Fretboard Symmetry

Inlägg av hankhell »

modes = kyrktonarter.. googlade lite..
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
tmssinner
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
Ort: Kungsbacka - Sverige

Re: Nybörjare - Bass Fretboard Symmetry

Inlägg av tmssinner »

Tack :)
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40

"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Skriv svar