Högerhandsteknik/högerarmshållning

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
drlowe
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 04:32

Högerhandsteknik/högerarmshållning

Inlägg av drlowe »

Hej!

Köpte mig en ESP Jazz bas 400 Series för en månad sen och är supernöjd med allt förutom en väldigt avgörande sak:

Avståndet mellan strängar och toppen av kroppen på basen är lite längre än vad jag är van vid, så min tidigare teknik att vila underarmen/handleden på toppen av basen medan jag spelar gör att armen går koko efter ett tag, vilket kanske på ett sätt är bra då det tydligen inte är nå vidare för armen att göra så oavsett om man varit bekväm med det eller inte.

Problemet är dock nu att jag inte tycks blir bekväm med att ha armen på nåt sätt överhuvudtaget när jag spelar på den här basen; tar jag fram armbågen blir visserligen handleden rakare, men då blir det istället spänt i axlarna och jag lirar sämre. Dessutom behöver vänsterhanden stödja basen mer iom att högerhandled inte finns "där" för att ta emot när den sviktar till vänster, vilket då resulterar i smärta för vänstern istället.

Kan tillägga att min tumme följer med till strängen ovan när jag spelar, och floating thumb skulle kanske delvis lösa problemet, men det känns å andra sidan inte alls bekvämt för liret och kommer förmodligen inte göra det hur länge jag än försöker mig på det. Är det bara att inse att denna bas inte var för mig och försöka sälja vidare den, eller har nån annan likadan erfarenhet som jag och kan ge mig lite heta tips?
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Högerhandsteknik/högerarmshållning

Inlägg av RolleHarris »

Jag tror tyvärr du får lov att sälja och köpa en bas du kan spela bekvämt på. Vissa instrument funkar bara inte. Det blir för mycket lära sig spela på nytt liksom och spela på ett annat sätt på bara den basen. Jag gillar basar med små smidiga kroppar, Ibanez, Spector, Warwick. Jag kan knappt spela på p eller j basar jag heller. Men det är vad jag tycker. Nån annan kommer säkert tycka jag har fel.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Högerhandsteknik/högerarmshållning

Inlägg av Mr Spock »

RolleHarris skrev:Jag tror tyvärr du får lov att sälja och köpa en bas du kan spela bekvämt på. Vissa instrument funkar bara inte. Det blir för mycket lära sig spela på nytt liksom och spela på ett annat sätt på bara den basen. Jag gillar basar med små smidiga kroppar, Ibanez, Spector, Warwick. Jag kan knappt spela på p eller j basar jag heller. Men det är vad jag tycker. Nån annan kommer säkert tycka jag har fel.
Jag tycker du har helrätt.
I "den allmänna debatten" kan man lätt få en föreställning om att modeller och mensurer skulle ha utvecklats enbart av estetiska skäl.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Högerhandsteknik/högerarmshållning

Inlägg av Danny »

Det är svårt med ergonomin och vissa basar. Jag hade en 32" maru p-bas som jag inte kom överens med alls. Tror mycket hade att göra med den något mindre kroppen. Blev som aldrig bekvämt att spela.

Har du ingen bild på 400:an föresten?
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Högerhandsteknik/högerarmshållning

Inlägg av gthyni »

Kan bara instämma, man ska vara bekväm för att spela bra och ha kul.
Isf är det mest tillägnat vana men det är knappast värt besväret att "lära om sig" för att spela på en bas som inte känns bekväm.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar