Provade en väldigt intressant stämning!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Provade en väldigt intressant stämning!

Inlägg av Markooo »

Har lyssnat som en dåre på Magma den senaste tiden, är ett av favoritbanden som jag har en tendens att snöa in mig på fullständigt till den grad att alla jag känner blir irriterade på mig för att jag konstant drar upp dem i alla möjliga diskussioner. Vilket fall som helst så researchade jag lite och märkte dels på många av deras plattor men även när jag såg dem live för ett år sedan att basisterna haft en märklig stämning. Nästan oavsett basist. Förutom Paganotti som jag vet om körde i alla fall femsträngat med Weidorje kan även ha kört femsträngat i Magma också. Men har får ursäktas och sättas lite inom parentes. Men när jag såg dem så körde den nuvarande basisten fyrsträngat. Märkte att han körde nedstämt men ändå inte. Han tog väldigt låga toner men även väldigt höga när han fick stå lite i spotlighten.

Upptäckte väldigt nyligen i alla fall att stämningen de kört är cello-stämning, dock en oktav lägre, alltså C-G-D-A. Väldigt intressant!
Fick en mandolin i födelsedagspresent nyligen och har lärt mig en hel del där genom att behöva tänka uppochner vilket även gjorde att jag fick idén om att testa Magmas stämning på bas där principen är ungefär densamma som med mandolinens vanliga stämning. Vissa grejer blev helt klart lättare medan andra saker blev definitivt svårare.

Men möjligheterna känns rätt stora på många sätt. Delvis kan det nog få mig att tänka på basen som instrument på ett helt annat sätt och även kanske komponera ihop något som skulle kunna vara intressant.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Provade en väldigt intressant stämning!

Inlägg av gthyni »

Har du långa fingrar ? Tycker det borde bli att "spela brett" om man har kvint istället för kvart mellan strängarna på en longscale


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Provade en väldigt intressant stämning!

Inlägg av Grafen »

En annan basist som stämde CGDA var den gode Red Mitchell.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Re: Provade en väldigt intressant stämning!

Inlägg av ennam »

Cellostämning is the shit! Har snöat in på det flera gånger, först på grund av Robert Fripp och Trey Gunn sedan åter igen, likt er på grund an Jannick. Håller med om att det gör vissa prylar svårare att spela men det är ju meningen med att stämma om i kvinter; Jag har inte än hört talas om någon som stämmer i kvinter för att underlätta spelet av standardlicks, har även läst en intervju av Trey Gunn att hav valde kvinter FÖR att det ska vara svårare att spela vanliga inlärda basgångar.

Jag själv tycker att jag lärt mig mycket varje gång jag spelat i kvinter, man måste börja tänka otroligt musikteoretist om var alla intervaller ligger på halsen och det ger en stor fördel i andra stämingar. På köpet får man ju dessutom mycket större ackord.

(OT men tar chansen jag får att dra upp Janniks fantastiska distade knorr, helt otroligt att han ens får till det).
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Provade en väldigt intressant stämning!

Inlägg av Basmagnus »

Jag har testat DADA en del sen Sven Lindvall tipsade om det. En mycket bra och inspirerande stämning.
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Provade en väldigt intressant stämning!

Inlägg av lekamen »

Jag tycker det är en väldigt gemytlig stämning i denna tråd!
Skriv svar