Flats till shortscale?

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Flats till shortscale?

Inlägg av Dramo »

Någon som har?
Eller i alla fall några strängar som är lätta att glida på och som inte flår mina fingrar, och som ger mulligt vintage-ljud.
Om det finns andra strängar som gör det så går det också bra. :mrhappy:
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Jag kör D'Addario Halfrounds på min kortskaliga och det funkar kanon! Fint stomp i dem..
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Kan man förresten stränga en kortskalig bas med långskaliga strängar? Eller blir det prutt då?
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Om du inte bryr dig så mycket om att kunna intonera perfekt ska jag ha ett set klippta TI jazz flats som suttit på en 32" med 2+2 huvud för en billig slant.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Tja, det beror på. Jag har faktiskt aldrig förstått mig på vad intonering innebär. Är det viktigt egentligen?
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Dramo skrev:Tja, det beror på. Jag har faktiskt aldrig förstått mig på vad intonering innebär. Är det viktigt egentligen?
:lol:
Intonering är inget man behöver bry sig om, man blir ju ändå borttappad i mixen om man spelar hårdrock. :D
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Dramo skrev:Kan man förresten stränga en kortskalig bas med långskaliga strängar? Eller blir det prutt då?
Det beror lite på hur stallet är konstruerat, men rent generellt är det inte en bra idé. Den del av strängen som man fäster i stämskruven brukar ju vara lite tunnare, och därmed flexiblare, än den del av strängen som man s.a.s. spelar på, och väljer man då en för lång sträng så blir man tvungen att snurra upp den tjocka, stelare, delen av strängen. Ibland kan det funka, ibland kan resultatet bli att strängen går av. Gissningsvis är det också en sämre idé att använda långskaleflats på en kortskalig, än långa rundspunna. Slipade strängar är ju mindre flexibla till att börja med.

Vad gäller tips så har jag slipade D'Addario Chromes på min Swede-tribut, och gillar dem skarpt. Annars är Thomastik-Infelds Jazz Flats alltid ett säkert kort, förutsatt att man gillar lite sladdrigare strängar. Har förvisso bara testat sådana på långskaliga basar, men där regerade de. Låter bra och är bekväma att spela på.
Skriv svar