Flightcase, prisfråga

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Flightcase, prisfråga

Inlägg av Tössberg »

Vad skulle det kosta att bygga ett flightcase till en Peavey 6505-topp med någon sorts anordning som gör att man har en lucka fram och bak, så man slipper kånka ur den ur lådan när man ska rigga upp den på scen?
Finns det över huvud taget nån som bygger sånt här?
Anders, som jag frågar åt hörde med en tillverkare som ville ha multum supremus + moms och frakt, dvs nåt i 3-4000krprisklassen.
Jag tänkte höra med er; om nån här på forumet bygger sånt eller känner till nån som bygger sånt, vad skulle det kosta?
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av Roborock »

Kolla med Thomann innan du drar igång ett byggprojekt, dom har bra och billiga casear :D flightcase till en bas kostar en 500kr där typ, så kolla case för toppar, jag vet inte om dom har men det är värt att kolla upp det.
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av Roborock »

Nja jag kollade själv nu, ca2000kr med frakt kostar ett flightcase så kanske de går att få billigare med ett egetbygge. även bascasearna hade höjds till 700kr, de är väl valutan som spökar.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Polarn köpte ett sånt här för runt 1500 beggat.

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Filghtcasen för bas har aldrig kostat så lite som en femhundring på Thomann, såvitt jag vet.
Om ni kan bygga själva går det nog att komma lite billigare undan, men annars är de billiga Thomanncasen svårslagna i pris. De jag testat håller OK kvalitet, om inte Holmbergklass.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ett billigt flightcase är bortkastade pengar.
Ett plastcase typ SKB skyddar bättre.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Tack för det, gossar. Min fråga står fortfarande kvar ...
Gitarristen jag frågar åt är nämligen arbetslösare än vad jag är, så därav önskemålet om lågpriskhemmabygge.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:Ett billigt flightcase är bortkastade pengar.
Ett plastcase typ SKB skyddar bättre.
Mitt billiga Thomanncase till bas har funkat fint hittills. Visseligen köpte jag det i höstas, men det har hunnit vara ute ett par svängar. En gitarristpolare köpte ett likadant case till gitarr samtidigt och har varit på USA-turne med det. Det har fått sig ett par smällar och tappat några nitar, men funkar fint ändå. Med tanke på att ett Holmbergcase kostar mer än fem gånger så mycket tycker jag att betyget blir godkänt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av Roborock »

bootsy skrev:Filghtcasen för bas har aldrig kostat så lite som en femhundring på Thomann, såvitt jag vet.
Om ni kan bygga själva går det nog att komma lite billigare undan, men annars är de billiga Thomanncasen svårslagna i pris. De jag testat håller OK kvalitet, om inte Holmbergklass.

jag köpte mina två för 500 kr Harly Beneton iof, men när dom kom så var dom felpackade så det var Warwicks flightcase i stället, dom kostade då strax över 800kr :D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Roborock skrev:
bootsy skrev:Filghtcasen för bas har aldrig kostat så lite som en femhundring på Thomann, såvitt jag vet.
Om ni kan bygga själva går det nog att komma lite billigare undan, men annars är de billiga Thomanncasen svårslagna i pris. De jag testat håller OK kvalitet, om inte Holmbergklass.

jag köpte mina två för 500 kr Harly Beneton iof, men när dom kom så var dom felpackade så det var Warwicks flightcase i stället, dom kostade då strax över 800kr :D
Då hade jag fel.
Grattis!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

bootsy skrev:
TDHP skrev:Ett billigt flightcase är bortkastade pengar.
Ett plastcase typ SKB skyddar bättre.
Mitt billiga Thomanncase till bas har funkat fint hittills. Visseligen köpte jag det i höstas, men det har hunnit vara ute ett par svängar. En gitarristpolare köpte ett likadant case till gitarr samtidigt och har varit på USA-turne med det. Det har fått sig ett par smällar och tappat några nitar, men funkar fint ändå. Med tanke på att ett Holmbergcase kostar mer än fem gånger så mycket tycker jag att betyget blir godkänt.
Ja, nu vet jag ju iof inte hur Thomanncasen ser ut, men jag tänker på de där jättesimpla i 4mm plywood med 2mm alukanter. Blåser man hårt på dem så går de av på mitten!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev: Ja, nu vet jag ju iof inte hur Thomanncasen ser ut, men jag tänker på de där jättesimpla i 4mm plywood med 2mm alukanter. Blåser man hårt på dem så går de av på mitten!
Så här:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... d_bass.htm
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ja, det där såg ju helt ok ut!
Nån som vet vilken tjocklek det är på plyfan?
Verkar inte stå.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:Ja, det där såg ju helt ok ut!
Nån som vet vilken tjocklek det är på plyfan?
Verkar inte stå.
Vet inte.

Kan dock säga att jag nog hade köpt ett i aluminium hellre om jag köpt idag. Bara 200 spänn dyrare och 1 kilo tyngre.
Tyckte att det lät för tungt, men jag menar, skillnaden mellan 10 och 11 kilo är ju inte speciellt betydelsefull. Man bär ju sällan omkring caset långa sträckor själv ändå.

http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... u_bass.htm
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

flightcase till en TOPP
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Aesthetica skrev:flightcase till en TOPP
Gnäll gnäll. Att vi snackar bascase i en toppcasetråd är ju inte ens i närheten av at vara OT med PB-mått.

Men allvar, jag svarade lite tidigare. Gissar att det billigaste är att köpa ett budgetcase från Thomann. Om du eller någon du känner KAN bygga själva kan det möjligen bli en aning billigare. Att låta någon annan göra det kostar dessvärre en hel del, som du märkte. Tror inte at det blir mycket billigare än så om du frågar runt.
Senast redigerad av bootsy den fre 30 jan 2009, 12:20, redigerad totalt 1 gånger.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Ah, tack så mycket. Det skall vidarebefodras till den fattige gitarristen!
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

TDHP skrev: Ja, nu vet jag ju iof inte hur Thomanncasen ser ut, men jag tänker på de där jättesimpla i 4mm plywood med 2mm alukanter. Blåser man hårt på dem så går de av på mitten!
Har Thomanns bascase:
Vet inte tjockleken på flyfan det finns ju en aluminiumvariant också för samma pengar (typ). hörn och lås är rockcase och warwick och verkar hålla vettigt. Mitt case fick dock en del bucklor redan vid första flygningen, inget allvarligt och inte skevt men aluminiumlisterna verkar lite klena.

Måste säga att det är jävligt prisvärt ändå.

Precis som TDHP skriver skulle jag nog satsa på ett SKB-case om jag skulle köpa ett nytt till toppen. Det jag har är jävligt bra och det blir ju inte direkt bucklor i plasten.
Skriv svar