Thiele

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Thiele

Inlägg av HellMek »

Funderar på att bygga en liten låda att ha hemma. Undrar vilka parametrar på elementen man ska kolla på om man vill göra en så kompakt låda som möjligt och även komma ner lågt i frekvens. Utan nån större kompetens märker man ganska tydligt att en mindre låda spelar i ett högre register, därav min fråga om elementparameter för en liten men optimal låda.
Är mest inne på 10, 12 eller 15" element, men de två mindre är nog lämpligast om man vill komma under 100 liter...
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thiele

Inlägg av Roger Hedin »

Är du inne på att bygga för att spara pengar? :?
I så fall är det en rätt dålig idé; det kostar en del att göra en BRA och SNYGG högtalarlåda. Jag skulle hellre köpa en liten, lätt och färdigbyggd sak som jag vet är bra. Men - är själva bygget ett mål i sig: bygg och var glad! :vinkar: :nickar:

Här är min lillfavorit:
Bild
TKS S112 (http://www.tks.se" onclick="window.open(this.href);return false;)

Specifications (Specifications explained):

Impedance: 8 Ω
Power handling (high average power test signal): 250 W RMS
Recommended amplifier power: 150-300 W RMS @ 8 Ω
Sensitivity[average]: 99 dB SPL @ 1W/1m
Sensitivity[100Hz]: 98 dB SPL @ 1W/1m
Sensitivity[max]: 103 dB SPL @ 1,5 kHz, 1W/1m
Frequency response (-10db): 46 Hz - 4,8 kHz
Displacement: 237 cm³
Measurements (WxHxD): 52x38x33 cm
Weight: 10 kg

Price:
2900 SEK

Optional extras:
Tweeter (with attenuator): 750 SEK
Grille cloth: 500 SEK
White, red or tweed vinyl: 200 SEK
Other custom vinyl: 500 SEK
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Thiele

Inlägg av HellMek »

Nä bygga för att spara pengar går ju inte. Ser det som ett kul projekt att göra nåt eget som ingen annan har.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Thiele

Inlägg av Phear »

Liten låda och mycket botten... Det går inte riktigt att trolla men... Lång slaglängd (xmax) och hyffsat låg Qts (ca 0,3 - 0,4 ) och bygg en basreflexlåda är min gissning. Men jag har mest halvkoll på hifihögtalare. Vet inte hur elbashögtalare brukar stämmas av. Gissar att det generellt är högre avstämningsfrekvens. Det ska väl gå att designas så man får en liten puckel, eller nivåhöjning vid avstämningsfrekvensen för att lådan ska upplevas som mer djupgående... Undrar om inte eminence har nåt gratis beräkningsprogam på sin hemsida som du kan testa?

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Thiele

Inlägg av Grundström »

Emminence har ju lådförslag på sin hemsida också.

Vill man bygga kompakt kan en sluten låda vara ett alternativ, men då får man offra lite lågbas generellt. Med rätt element kan dock funka bra ändå. Har själv byggt en sluten 2X10" med emminence BP102 element, 60l lådvolym ca. Låter fett, pallar mer effekt än man tror, men saknar lite i det övre registret och har lite dålig verkningsgrad. Funkar faktiskt att repa med bredvid en (inte allt för hårt slående) trummis också.
//Emil
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Sv: Thiele

Inlägg av HellMek »

Phear skrev:Liten låda och mycket botten... Det går inte riktigt att trolla men...
Självklart är jag medveten om det :) Men man kan ju göra det bästa av det istället för att köpa random element och höfta en låda.

Jag har ett schysst beräkningsprogram där jag ser frekvansgång osv, men det är ju duktigt tidsödande att testa en himla massa element eftersom man får pela in alla thiele-paramentrarna för hand. Vet man vilka värden som är intressanta går ju jobbet fortare. Dina tips ska testas :)
Jag är helt inne på basreflex då man kan stämma av porten för lågfrekvens.
Sett att många baslådor verkar vara avstämda omkring 55-60hz, antar att dom är byggda för standard E-stämt. Jag har en låg B-sträng och har kommit fram till att jag då vill stämma av för 30hz eller så lågt man nu kan komma, elementen sätter ju en gräns med. Är oftast bara bilsubbar eller 15" bas och uppåt som funkar så lågt. Bilsub har jag provat, intressant upplevelse! Det hörs inte vad man spelar, men det känns! (Kan tillägga att jag bor i hus, inte lägenhet!)

På vilket vis påverkar "VAS" det jag är ute efter? Min chansning är att lägre siffra är bättre om man vill ha en mindre låda.

Och som sagt ska lådan bara vara hemma så hög effekttålighet är inte så viktigt, behöver inte så mycket som i replokalen där man slåss mot 2st 100W rörtoppsgitarrister och en trummis med triggar.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Thiele

Inlägg av Phear »

Nu var d längesen jag muppade med sånt här, men har för mig, precis som du är inne på att låg VAS=mindre låda.
Av vad jag läst kan man experimentera med basporten riktad nedåt och högre fötter på lådan.

Sen kom jag på att man kan lägga till en liten krets som heter baffelstegskompensation. Baffelsteget utgår ifrån måtten på frontbaffeln (där elementet sitter). Du får 6dB nivåhöjning över en viss frekvens. Ju större låda desto lägre är den frekvensen. D finns onlinekslkylatorer där man matar in höjd o bredd på baffeln och får ut värden på komponenterna. Har för mig det handlar om en spole och två motstånd. Kretsen sänker nivån med 6dB över den frekvensen man räknat ut. Man tappar lite känslighet men det var ju inget du var bekymrad över
:). Har jag varit otydlig nog? :). Är tröttmupp i hjärnan så jag kanske inte förklarar allt för bra...


Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Thiele

Inlägg av HellMek »

Jo jag hänger med :)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Thiele

Inlägg av Phear »

Bra! :)

http://sound.westhost.com/bafflestep.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Här finns lite info

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Thiele

Inlägg av Phear »

Sen finns det nåt som heter Linkwitz transform som är en kompenseringskrets som ska sitta före ett slutsteg när man bygger en för liten sluten låda. Har sett och hört detta in action med en hembyggd hifisub på 30x30x30cm med en 8tummare som spelade riktigt djup bas. Men då kanske det börjar bli lite för avancerat? :)

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Thiele

Inlägg av HellMek »

Hittade ett inlägg av tks som var ganska intressant, nu kan jag tänka lite annorlunda.
tks skrev: Intressant är att jag har kört femsträngad bas genom samma spektrumanalysator. Grundtonen är oerhört mycket svagare än de första fyra-fem övertonerna. För att översätta det i vad som går ut genom förstärkaren; använder man 200W till att förstärka en B-sträng så går 1W åt till att förstärka 31 Hz och ca 180W går åt till övertonerna 62-186 Hz, resten fördelat på övriga övertoner. Grundtonen motsvarar alltså 0,5% av effekten! Jag har sett andra basar testade, och ofta ligger grundtonen på mellan -8 till -15 dB från de första fem övertonerna. Det är en väldig skillnad i hur mycket energi grundtonen ger mot resten av frekvenserna. Det finns säkert basar som har större andel grundton, men med basar som de jag testat och sett testade så klarar man sig fint även med femsträngat om det är hygglig respons ned till 62 Hz. Helt platt ned till 20 Hz är kanske overkill. Dessutom så finns det ingen baslåda på marknaden som har ens i närheten av platt respons ned till 30 Hz. Spelar man genom ett stort PA så kanske, men de kör väl oftast filter som tar bort det mesta under 40 Hz?
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Sv: Thiele

Inlägg av HellMek »

Phear skrev:Sen finns det nåt som heter Linkwitz transform som är en kompenseringskrets som ska sitta före ett slutsteg när man bygger en för liten sluten låda. Har sett och hört detta in action med en hembyggd hifisub på 30x30x30cm med en 8tummare som spelade riktigt djup bas. Men då kanske det börjar bli lite för avancerat? :)
Jag antar att det är rätt dyra grejer och nånstans får man väl dra en gräns, men jag tackar för alla tips ändå. Jag lär ju mig nya saker :)

Jag har ett 12" element hemma faktiskt, men det är ganska midbasorienterat. Matar jag in dess parametrar i mitt program vill den ha en låda på 260 liter vilket är en smula stort! Ett normalt 15" baskabinett brukar ju ligga på 100-120 liter typ. Just nu sitter detta i en bilbaslåda (som min sambo vill ha tillbaka i sin bil!) men det låter ganska bra även om lågbasen inte är så framträdande. Elementet heter acousto-pro p-1250a.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Skriv svar