Ampeg PF350/500, pros/cons?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Tark
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: mån 20 maj 2013, 17:31
Ort: Vänersborg

Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av Tark »

Har kikat lite på Ampeg PF350 eller PF500. Har inte lirat själv på någon, men har gillat det jag hört av dem hittills via videos (inte för att det ger ett särskilt rättvist intryck alltid, men ändå). Tycker att det låter som man får rätt mycket ljud för inte en alltför stor penning (inte ens om man köper dem nya). Det smidiga formatet passar fint också.

Någon som lirat/testat någon av dem och kan ge lite pros och cons?

EDIT: ...och är PF500 värd de extra kronorna om man jämför dem?
----------------------------------------
Precision (US-83), EBMM Stingray (-98), Markbass Little Mark 250, TKS 212.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av strummer »

Jag hade en PF500 ett kort tag, och jag gillade den hårt. Låter Ampeg, känns gedigen och är snygg:)
Lämnar 500 i 4 ohm dynamsikt (alltså inte rms) så specen är lite optimistisk.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av lowfreq »

strummer skrev:Lämnar 500 i 4 ohm dynamsikt (alltså inte rms) så specen är lite optimistisk....
...därför väljer man den nya PF800 istället.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av strummer »

lowfreq skrev:
strummer skrev:Lämnar 500 i 4 ohm dynamsikt (alltså inte rms) så specen är lite optimistisk....
...därför väljer man den nya PF800 istället.
Tror knappast den är mindre optimistiskt specad, men väntar man sig 500 W rms är den nog perfekt:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Spurs
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 30 jan 2012, 16:14
Ort: Sandviken

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av Spurs »

Fördel: Ljudet

Nackdel: Tillförlitligheten (har haft 2 som ljudet klippt vid låg volym och låtit platt i EQ:n kopplad till 4 ohms låda)

Tror det är bara dumsnålt att satsa på PF350, förutom mindre effekt så får man ju inte heller:
mute-kompressor-ultra high/low-ställbar mid-speakon ut
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av Zyrran »

Håller med Spurs.

De låter mycket bra, har PF500.

Men jag fick just en ny då den tvärt dog.
De reparerar dem inte ens utan man får en ny medan den trasig skickas till england.
Tråkiga var att företaget jag köpte den på inte fick den informationen så det tog en jäkla tid att vänta på inget..
Användarvisningsbild
Tark
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: mån 20 maj 2013, 17:31
Ort: Vänersborg

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av Tark »

Gott, tack för input. Alltid fint att veta lite mer.

Vad gäller tillförlitligheten, är de svajigt konstruerade över lag eller är det bara att hoppas att man inte får ett måndags-ex?

Och självklart vill man ju ha 500 (eller 800), dock är jag inte superkräsen. Lirar mest hemma bara och eventuellt små gigs, så behöver inget med superkrut i direkt även om det är fint med lite tryck. Så länge det låter bra och inte är alltför klent är jag nöjd. =)
----------------------------------------
Precision (US-83), EBMM Stingray (-98), Markbass Little Mark 250, TKS 212.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av strummer »

Gör en enkel sökning på http://www.talkbass.com" onclick="window.open(this.href);return false; så kommer du att se att det är lite alla möjliga problem med dessa stärkare, allt från det som Spurs beskriver till att de går i protect och aldrig mer vaknar.
Fast de låter jäkligt bra när de funkar, och min testade jag genom att kortsluta högtalarutgången, och den släppte protect efter omstart.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av ThomasF »

nja det står rms i manualen . . . .
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av Enbasist »

PF 500. Snygg, smidig. Ok sound men använder du den fastskruvad i locket och PF principen så skallrar den med rätt friskt. Inte speciellt stark spelande. Mindre gig ok.
Framförallt smakfull design och smidig rigg.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av Roger Hedin »

Manualer är manualer...
Om du köper en lättviktare är det bra att köpa så stark som möjligt av samma sak. Har du att välja på 350, 500 och 800 "oavsett-watt" är det dumt att underdimensionera. Vikten varierar ju inte nämnvärt. Sen är det dumt att köpa grejer som är dokumenterat ojämna i kvaliteten. Du får vad du betalar för.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av ThomasF »

Manualen beskriver hur grunkan funkar rent tekniskt
så står det RMS så är det RMS.
Angående vikten så är klass D förstärkare något helt annat än de gamla transformator sakerna där storleken/tyngden på transformatorn definierade ljudkvaliteten. (tekniksprång kallas det)
Här kan man läsa om hur de funkar . . .
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkare" onclick="window.open(this.href);return false;

Klass D
På grund av en ökad miljömedvetenhet dyker det upp allt fler klass D-förstärkare, som skiljer sig från konventionella klass AB-varianter. I en klass D-konstruktion konverteras insignalen (ljudvågorna) till en rad utgångspulser med hög spänning. Fördelen är högre effektivitet, vilket innebär att förstärkaren drar mindre ström och kan byggas mindre och lättare, något som gör att tekniken är vanlig i subbasar och i PA-sammanhang.

Nackdelen är högre förvrängning vilket gör principen mindre vanlig i hifi-förstärkare. Men i takt med att konstruktörer hittar på metoder som undviker problemen hittar vi allt fler hifi-förstärkare som arbetar i klass D, och många av dem låter helt fantastiskt.



Klass D-förstärkare

I en digital klass D-förstärkare konverteras analoga signaler till digitala och därefter förstärks signalens digitala kvalitet. Signalen skickas sedan genom ett demoduleringsfilter för att ge den slutliga kvaliteten. Det förstärkta digitala ljudet ger dig alla de fördelar som digitalt ljud kan erbjuda, inklusive förbättrad ljudkvalitet. Dessutom är en digital Class D Amplifier™ mer än 90 % effektivare jämfört med traditionella AB-förstärkare. Glädjas åt den högre effektiviteten i en kraftfull förstärkare med litet footprint.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av strummer »

ThomasF skrev:Manualen beskriver hur grunkan funkar rent tekniskt
så står det RMS så är det RMS.
Angående vikten så är klass D förstärkare något helt annat än de gamla transformator sakerna där storleken/tyngden på transformatorn definierade ljudkvaliteten. (tekniksprång kallas det)
Här kan man läsa om hur de funkar . . .
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkare" onclick="window.open(this.href);return false;

Klass D
På grund av en ökad miljömedvetenhet dyker det upp allt fler klass D-förstärkare, som skiljer sig från konventionella klass AB-varianter. I en klass D-konstruktion konverteras insignalen (ljudvågorna) till en rad utgångspulser med hög spänning. Fördelen är högre effektivitet, vilket innebär att förstärkaren drar mindre ström och kan byggas mindre och lättare, något som gör att tekniken är vanlig i subbasar och i PA-sammanhang.

Nackdelen är högre förvrängning vilket gör principen mindre vanlig i hifi-förstärkare. Men i takt med att konstruktörer hittar på metoder som undviker problemen hittar vi allt fler hifi-förstärkare som arbetar i klass D, och många av dem låter helt fantastiskt.



Klass D-förstärkare

I en digital klass D-förstärkare konverteras analoga signaler till digitala och därefter förstärks signalens digitala kvalitet. Signalen skickas sedan genom ett demoduleringsfilter för att ge den slutliga kvaliteten. Det förstärkta digitala ljudet ger dig alla de fördelar som digitalt ljud kan erbjuda, inklusive förbättrad ljudkvalitet. Dessutom är en digital Class D Amplifier™ mer än 90 % effektivare jämfört med traditionella AB-förstärkare. Glädjas åt den högre effektiviteten i en kraftfull förstärkare med litet footprint.
Jo, men om jag nu skriver att den levererar 500 W dynamiskt och INTE rms beror det på att jag mätt den, ok?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av ThomasF »

Lysande. I så fall kan vi ju stämma Ampeg för falsk marknadsföring. ok ? (då lär ju saken prövas)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av strummer »

ThomasF skrev:Lysande. I så fall kan vi ju stämma Ampeg för falsk marknadsföring. ok ? (då lär ju saken prövas)
Gör det du.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av ThomasF »

From: Technical Support [mailto:techmail@loudtechinc.com]
Sent: den 22 april 2014 17:57
To: Thomas Fanto
Subject: RE: pf-500 pf-800



Hello Thomas,

The manual is correct in stating 500/800 watts RMS at 4 ohms.

I try not to believe anything I read on the internet (especially not on Talkbass) unless it comes from trusted sources.

Here’s a good starting point if you want to argue with anyone:

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_power" onclick="window.open(this.href);return false;

We’re glad you like the amp, sometimes people get too caught up in numbers and forget the joy of just playing music.



TechMail@Loudtechinc.com

1(800)258-6883 Ext. 1633

Loud Technologies Inc.

16220 Woodinville-Redmond RD NE

Woodinville, WA 98072

http://www.loudtechinc.com" onclick="window.open(this.href);return false; + http://www.crateamps.com" onclick="window.open(this.href);return false; + http://www.ampeg.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mackie.com" onclick="window.open(this.href);return false; + http://www.tapcoworld.com" onclick="window.open(this.href);return false;



LOUD Technologies Inc.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av strummer »

Skrattretande, snubben från Loud är ju helt borta, noll trovärdighet och dessutom kastar han skit på Talkbass!
Nåja, jag hoppas du inser att tillverkare inte alltid berättar sanningen...

Här har du mätningen. Notera gärna dels att mätningen som jag tidigare nämnt är dynamisk, dels att förstärkaren trots detta inte lyckas klämma ur sig mer än 496 W i 4 ohm och dels att den slår av stenhårt så fort impedansen sjunker under 4 ohm.

För lite fakta om mätutrustningen se: http://www.audiograph.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av ThomasF »

håhåjaja
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av strummer »

ThomasF skrev:håhåjaja
Vad menar du?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av inber »

Jag tror ThomasF menar att du har låg trovärdighet, trots att du jobbar professionellt med att mäta såna här saker, eftersom du valde att publicera dina mätresultat på internet. Du skulle kanske skrivit det i någon ljudtidning istället, och sedan källhänvisat här på internet till tidningen som Källa... :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av strummer »

inber skrev:Jag tror ThomasF menar att du har låg trovärdighet, trots att du jobbar professionellt med att mäta såna här saker, eftersom du valde att publicera dina mätresultat på internet. Du skulle kanske skrivit det i någon ljudtidning istället, och sedan källhänvisat här på internet till tidningen som Källa... :wink:
Du kan ha en poäng där, tänkte att Pratabas ju är ett skönt ställe där nästan alla respekterar varann och faktiskt läser och begrundar det som skrivs.

Kanske borde jag leta lite mer objektiva fakta i bruksanvisningar i stället för att lägga ner massor av tid på att göra dumma saker som till exempel att faktiskt kontrollera hur det ligger till med exempelvis effektangivelser.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av inber »

strummer skrev:
inber skrev:Jag tror ThomasF menar att du har låg trovärdighet, trots att du jobbar professionellt med att mäta såna här saker, eftersom du valde att publicera dina mätresultat på internet. Du skulle kanske skrivit det i någon ljudtidning istället, och sedan källhänvisat här på internet till tidningen som Källa... :wink:
Du kan ha en poäng där, tänkte att Pratabas ju är ett skönt ställe där nästan alla respekterar varann och faktiskt läser och begrundar det som skrivs.

Kanske borde jag leta lite mer objektiva fakta i bruksanvisningar i stället för att lägga ner massor av tid på att göra dumma saker som till exempel att faktiskt kontrollera hur det ligger till med exempelvis effektangivelser.
Jag förstår inte varför du ska mäta. Jag hade ju hittat manualen på några sekunder och gett dig siffran. Hört talas om Google? :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av strummer »

:D
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av HellMek »

strummer skrev:
Kanske borde jag leta lite mer objektiva fakta i bruksanvisningar i stället för att lägga ner massor av tid på att göra dumma saker som till exempel att faktiskt kontrollera hur det ligger till med exempelvis effektangivelser.
Att mäta är att veta!
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ampeg PF350/500, pros/cons?

Inlägg av strummer »

HellMek skrev:
strummer skrev:
Kanske borde jag leta lite mer objektiva fakta i bruksanvisningar i stället för att lägga ner massor av tid på att göra dumma saker som till exempel att faktiskt kontrollera hur det ligger till med exempelvis effektangivelser.
Att mäta är att veta!
:tummenupp:
Kompressor, det är livet!
Skriv svar