D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
ODD bass
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 12:21
Ort: Stockholm - Söder

D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av ODD bass »

Förutom bra basister så verkar det också finnas en hel del bra pedagoger på forumet... Tävla gärna om hur det kan förklaras att min lilla MarkBass Litte Mark Tube 800W (klass D topp - 2 Kg) kan leverera så in i h-sike med Watt jmf. med min tidigare SVT II:a? Det ska ju inte gå rent matematiskt liksom... 230V/10 ampere in från väggen in i "fjöslådan" och ut bara vrålar det av Watt. Max strömförbrukning är väl något i stil med en kaffekokare? Det borde vara mera output i form av ström/watt från en SVT II, 400+... med riktiga 10Kg trafos etc... -Ni fattar nog att jag fattar 0?

Grejen är ju också att (jag tycker) det låter riktigt bra, lirar i två st. MB NY406 cab:s (15Kg styck & 500W - 8 ohm)... Visst fåfängan får sig en smäll vad det gäller gula saker på en scen...
- Skulle mina minilådor kunna låta ännu bättre med en "riktig topp" typ klass "fullrör" tro?
- Skulle min lilla Italienare levererat lika mycket tryck SVT II:an gjorde i gamla 810:a? (kan inte va möjligt väl?)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av B-Å Åhs »

Det handlar en hel del om verkningsgrad , en klass D kan ha en verkningsgrad på uppåt 90% eller men en klass AB har ca 50-70% verkningsgrad . Så i en klass D så kommer det ut betydligt mer andel av det man stoppar in ut till högtalarna.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av HellMek »

http://en.wikipedia.org/wiki/Class-D_amplifier" onclick="window.open(this.href);return false;
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
ODD bass
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 12:21
Ort: Stockholm - Söder

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av ODD bass »

OK tack! Hög Verkningsgrad fattar jag vilket jag tolkar som små förluster - ska läsa på wiki och förhoppningsvis bli klokare. Tack HellMek
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av HellMek »

Förstår inte själv hur det är möjligt, men de jag provat levererar bra. Men självklart överdriver vissa tillverkare effekten, men det gäller alla typer av förstärkare.

Jag gillar klass D, framförallt vikten. Dock kunde det gärna finnas modeller som inte är så förbenat små att dom knappt syns. För det är ju roligare med nåt som SER fett ut :)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
ODD bass
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 12:21
Ort: Stockholm - Söder

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av ODD bass »

TC har en som heter BlackSmith... lite för Hi-Tech look touch kanske? (Fåfängan la sig som en våt filt över skallen igen.) Efter att ha scannat igenom wiki:n så konstaterar jag att ett D-steg "fäpplar på" med insignalen och skickar den vidare in i grymt effektiva trissor på ett helt annat sätt jmf med mina tidigare stärkare. Tydligen inget fusk - bara ny teknik? Lika mycket ström till spolarna som en tung - riktig topp. Rörbyte på min II:a kostade nästan 4 papp, min Italienare är kanske inte värd att laga när det blir paj om "D-steget" lägger av?
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av HellMek »

ODD bass skrev: Tydligen inget fusk - bara ny teknik?
Precis, och ibland kan ny teknik faktiskt vara bra. TC är en av dom som överdriver effekten enligt en på forumet som mätt.

Hade själv en Fender Rumble 150 watt och den räckte gott till rep när jag såg till att lasta den med 4 ohm. Riktigt bra ljud också.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag äger fyra riggar just nu, ALLA är klass D. Min Streamliner 900 bankar skiten ur en Ampeg SVT 1000 Watts transistortopp utan att bli ljummen. Jag hade en 200 Watts helrörsstärkare nyligen. Den kunde för sitt liv inte konkurrera med Streamlinern vad gäller volym. Sen har Streamlinern ett helrörsförsteg och den låter och beter sig väldigt likt en bra rörtopp.

De stärkare jag har är:
- Genz Benz Streamliner 900 - 3 kg och 900 W RMS i 4 ohm
- Euphonic Audio iAmp 800 (Digitalt slutsteg, men ringkärnetrafo...) - 9 kg och 1000 W RMS i 2 ohm
- Bose L1 Model 2 - 500 W RMS i 4 ohm
- QSC PLX 3402 - 9 kg, 3400 W RMS i 4 ohm bryggat

En till liten klass D-kombo är på väg hem. Den ger också runt 800-1000 W RMS i 2 ohm...

Sen är ju rörhäckar trevliga, de låter fint, luktar gott och är i regel rätt dekorativa, men om jag frågar disken mellan fjärde och femte ländkotorna så säger den definitivt
STOPP OCH BELÄGG!!!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
ODD bass
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 12:21
Ort: Stockholm - Söder

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av ODD bass »

I och med Rogers inlägg så betraktar jag D-toppar som PFM ("ren magi") och se där... sparat pengar också! Doften av bränt damm och het backelit har alltid gjort mig nervös så doft-fritt D-steg har sina övriga fördelar.
Tack för feedback, och alla som tycker att D-klass är kass eller något i den stilen ska fortsätta med det, Helt OK!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av bootsy »

Jag gillar Class D för vad det är; maximal leverans på minimal vikt. Men vad det gäller renodlat tryck så går det inte att jämföra med vare sig rör eller traditionell transistor.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av HellMek »

ODD bass skrev:I och med Rogers inlägg så betraktar jag D-toppar som PFM ("ren magi") och se där... sparat pengar också! Doften av bränt damm och het backelit har alltid gjort mig nervös så doft-fritt D-steg har sina övriga fördelar.
Tack för feedback, och alla som tycker att D-klass är kass eller något i den stilen ska fortsätta med det, Helt OK!
Finns folk som hävdar att dom saknar något, är inte villig att hålla med förrän jag märkt nåt själv.

Tycker för övrigt att GK´s MB-serie låter gött, i synnerhet Fusion-modellerna.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av Roger Hedin »

HellMek skrev:
ODD bass skrev:I och med Rogers inlägg så betraktar jag D-toppar som PFM ("ren magi") och se där... sparat pengar också! Doften av bränt damm och het backelit har alltid gjort mig nervös så doft-fritt D-steg har sina övriga fördelar.
Tack för feedback, och alla som tycker att D-klass är kass eller något i den stilen ska fortsätta med det, Helt OK!
Finns folk som hävdar att dom saknar något, är inte villig att hålla med förrän jag märkt nåt själv.

Tycker för övrigt att GK´s MB-serie låter gött, i synnerhet Fusion-modellerna.
De tidiga klass D-stärkarna lämnade mycket i övrigt att önska. moderna klass D av bra kvalitet - märk väl - är mycket, mycket bra, kraftfulla och tämligen traditionella i jämförelse. Den enda gången bandet har varit missnöjt med mitt basljud var när jag skulle göra mig till och spela genom en rörhäck. "Du hörs inte. Basen är odefinierad. Vi känner inte igen basen." Den är såld nu.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:Jag gillar Class D för vad det är; maximal leverans på minimal vikt. Men vad det gäller renodlat tryck så går det inte att jämföra med vare sig rör eller traditionell transistor.

Amen!

Har testat Markbass, Genz Benz, Aguilar, Ibanez, Mesa, Gallien Kruegers lättviktare, och förmodligen nån fler.
Den som funkade bäst enl mig var Genz Benz, men då var det 9.0:an

Gemensamt är dock att med olika dåligt resultat så leverar de en massa oanvändbar lågbas och en hel del topp och hyfsat med mid.
Dock så saknas mer eller mindre HELT lågmid:en när man kommer upp i volym, där det mesta av trycket ligger för oss basister..
Kommer förmodligen aldrig mer äga en lättviktare, jo möjligtvis för att ha med som backup om jag ska på nån turné med egen backline..

En rejäl transistortopp o-klass d eller rörstärkare är det som gäller..
Transistor MINST 500w..

Sedan har man ju olika krav när det gäller volym och tryck men... Näeh... det är fortfarande för mycket kompromissande med ljudet när det gäller småtoppar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av Peavey Dude »

blackparkas skrev:
bootsy skrev:Jag gillar Class D för vad det är; maximal leverans på minimal vikt. Men vad det gäller renodlat tryck så går det inte att jämföra med vare sig rör eller traditionell transistor.

Amen!

Har testat Markbass, Genz Benz, Aguilar, Ibanez, Mesa, Gallien Kruegers lättviktare, och förmodligen nån fler.
Den som funkade bäst enl mig var Genz Benz, men då var det 9.0:an

Gemensamt är dock att med olika dåligt resultat så leverar de en massa oanvändbar lågbas och en hel del topp och hyfsat med mid.
Dock så saknas mer eller mindre HELT lågmid:en när man kommer upp i volym, där det mesta av trycket ligger för oss basister..
Kommer förmodligen aldrig mer äga en lättviktare, jo möjligtvis för att ha med som backup om jag ska på nån turné med egen backline..

En rejäl transistortopp o-klass d eller rörstärkare är det som gäller..
Transistor MINST 500w..

Sedan har man ju olika krav när det gäller volym och tryck men... Näeh... det är fortfarande för mycket kompromissande med ljudet när det gäller småtoppar.
läser man din signatur så ser man iaf vad du har för krav på ljudtryck... ;)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av blackparkas »

Hehehe...! :D


Det är väl egentligen inte själva ljudvolymen som är grejen, det är kärnan/trycket.
Det blir gärna lite ofokuserat med småtopparna, + att de är så vansinnigt kinkiga med vad man stoppar dit för låda...

Hade GB Shuttle 9.0 och en Aguiilar 1x15 när det lät som bäst med småtopp!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av Peavey Dude »

blackparkas skrev:Hehehe...! :D


Det är väl egentligen inte själva ljudvolymen som är grejen, det är kärnan/trycket.
Det blir gärna lite ofokuserat med småtopparna, + att de är så vansinnigt kinkiga med vad man stoppar dit för låda...

Hade GB Shuttle 9.0 och en Aguiilar 1x15 när det lät som bäst med småtopp!
Hahah, jag är helt med på vad du menar. Hade en Genz Benz shuttle 6.0 för några år sen och den var helt okej men lät platt och livlös jämfört med en stor topp. Saknade dessutom de cojones man får från en stor SS/rörtopp! Lådan jag hade till var en Tecamp 212 så den var nog inte boven i det dramat iaf...
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av 41HZ »

Håller med parkas angående hur jag också upplever klass-d topparna. Har haft ett par o prövat ett antal men har kanske också haft otur. De jag haft har gett upp rätt så omgående, repats, och sedan packat ihop igen.
Har velat hitta ett lätt alternativ till mina rörtoppar men har iallafall gett upp tanken på microtoppar. Sedan tycker jag det blir ohygligt mycket bumlig lågbas ur de jag testat(Aguilar undantaget). Trummisen bankade sej svettig efter en låt på repen för o höras o jag fick dra av rejält på basratten för o få nån sorts definition.
Sedan som jag förstått det så om något pajar i slutsteget, så är det oftast inte värt att försöka laga. Eftersom allt är microskopiskt litet och kompakt inuti dom. Men så kostar de ju oftast inte mycket heller...
Men, jag håller med om att det är en jävulskt overklig volym i dom.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av Fernan »

Min billiga HB Promethean-klon gör ett bra jobb, jag ser den som ett komplement att ha med på repetitioner och som backup. Nån ersättning för rörtopparna är det dock inte, mysfaktorn o mojon saknas. Driftssäkerheten är hittills 0 - 2 till rörtopparna, och när nåt pajar nästa gång så finns det risk för att den måste skrotas. Efter att ha meckat diverse förstärkare så kan jag konstatera att servicevänligheten har ersatts av nån slags slit o slängmentalitet i de här småtopparna.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av Roger Hedin »

41HZ skrev:...Trummisen bankade sej svettig efter en låt på repen för o höras o jag fick dra av rejält på basratten för o få nån sorts definition...
Det är ju bra att man kan skruva bort det man inte vill ha. Det är värre att försöka skruva fram det som inte finns. Sen spar du stärkareffekt när du skruvar ner basen. Ergo: mera headroom och möjlighet att spela starkare, om man nu skulle vilja det...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av inber »

En förstärkare som drar 10A vid 230V förbrukar 2300 watt, dvs som två brödrostar. Om verkningsgraden hos förstärkaren är låg så går det mesta av effekten bort i form av värme. Så är det i allt som såldes på 1900-talet. Det är tungt, och blir varmt.

En klass D-förstärkare kombineras ofta med ett switchat nätaggregat. Båda är lätta, moderna, effektiva konstruktioner som har låga förluster jämfört med traditionell teknik. Alltså blir det mycket pulver ut i högtalaren istället. Så hela 800 Watt uteffekt till högtalaren trots bara 10 A från nätuttaget är inget konstigt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av hitman »

Jag förstår inte talet om att D-klassare skulle sakna tryck.

Har inga som helst problem att ratta fram ett distinkt ljud med tryck å fläsk på min EBS Reidmar. Spöar allt annat jag testat genom åren, möjligen med undantag för min förra stärk, EBS Classic 450. Men fördelen med min D-klassare är att den nästan inte väger något och är smidig i formatet.

Skulle vara väldigt spännande med en blindtest av stärkare (har inte detta gjorts i Glanshammar?) där försökpersonerna inte fick se stärken och man ser till att de inte med listiga frågor kan räkna ut vad det är de hör. Undrar om alla skulle klara att identifiera rör, transistor och lättviktare? Jag är inte helt säker på det.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av B-Å Åhs »

Det vore kul
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av Fredde79 »

Jo som sagt, verkningsgraden är högre vilket innebär att en mindre andel av effekten blir till värme, vilket i sin tur gör att man inte behöver fylla förstärkaren med tunga kylflänsar. Lätta switchade trafos bidrar som Inber sa också till den lätta vikten.

Det cirkulerar en hel del mer eller mindre (oftas mindre) vederhäftiga belägg för att klass D inte låter lika bra på olika sätt, och jag kan inte kommentera detta närmare, har varit rätt nöjd med hur min Peavey IPR1600 levererade (tills den pajade). Vissa menar att den "lösa bas" eller "avsaknad av punch" som ofta påtalas när det gäller klass D mest beror på att transformatorn inte orkar hänga med, vilket i sin tur leder till dramatisk försämring av dämpningsfaktor. Det kan man i så fall inte direkt skylla på klass D i sig, utan på att i stort sett alla klass D-tillverkare lägger i undermåliga nätaggregat för att spara pris/vikt.

Såna som bygger egna förstärkare med klass D-moduler (t.ex. från Hypex) lägger ofta i en fet toroid vilket torde avhjälpa problemet (även om det ökar på vikten). Skulle vara intressant se ett test där två i övrigt identiska klass D-förstärkare testas med switchat kontra traditionellt nätaggregat.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av BBQV »

hitman skrev:Skulle vara väldigt spännande med en blindtest av stärkare (har inte detta gjorts i Glanshammar?) där försökpersonerna inte fick se stärken och man ser till att de inte med listiga frågor kan räkna ut vad det är de hör. Undrar om alla skulle klara att identifiera rör, transistor och lättviktare? Jag är inte helt säker på det.
Där har vi nästa avsnitt av Gidbo Testar!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Sv: D-klassWatt... Hur är det möjligt?

Inlägg av GurraG »

BBQV skrev:
hitman skrev:Skulle vara väldigt spännande med en blindtest av stärkare (har inte detta gjorts i Glanshammar?) där försökpersonerna inte fick se stärken och man ser till att de inte med listiga frågor kan räkna ut vad det är de hör. Undrar om alla skulle klara att identifiera rör, transistor och lättviktare? Jag är inte helt säker på det.
Där har vi nästa avsnitt av Gidbo Testar!
Parkas måste vara med och lyssna.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Skriv svar