Aguilar SL112 vs TKS112

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av lowfreq »

Aguilar SL-112 vs TKS-112.
Någon som kan kommentera hur dessa skiljer sig ljudmässigt?
Eller är de rent av ljudmässigt lika?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av brempa »

Jag har testat, med en TH500 och Genz Benz. Jag köpte en S112. Jag tycker att de påminner om varandra ljudmässigt men att S112:an lät "bättre", renare. Den hade heller inget "flåsljud" i porten vilket jag upplevde att SL112:an hade. Vi provade med lite olika basar. Både en av mina PBasar och Roger Hedins Lakland tror jag det var. Sedan har vi det här med priset...
Vill du testa så är det bara att höra av dig så ordnar vi det på något sätt.
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av Roger Hedin »

Så var det.
Aguilar lät lite "under filten" i jämförelse.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av jisac »

Roger Hedin skrev:Så var det.
Aguilar lät lite "under filten" i jämförelse.
Känns som att det blir det betyget för de man A/B-testar mot TKS. Samma sak med Fender Rumble 112. Under filten. :) (bara en parentes)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av bootsy »

Jag har testat GS112 mot TKS112, vilket är direkt orättvist eftersom Aggien är betydligt djupare och väger dubbelt så mycket som TKS:en.
Jag gillar soundet ur TKS:en, men GS112:s botten, klarhet och kraft är svårslagen.
Stallet liknar mest ett veteflak.
peik
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 06 jun 2011, 22:45

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av peik »

Jag har också testat och ägt båda. SL112 är sålt och TKS S112 stannar kvar. TKS låter mer rent, klart och definierat. SL har möjligen lite mer låg bas och fluff i ljudet, så om man gillar det är det en fantastisk låda den med, men för min smak vinner TKS. men båda är fantastiska 1x12 lådor.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av Roger Hedin »

Idag är det svårt att hitta något som är direkt sopigt, såvida man inte letar i de allra understa jordlagren i den Deutschmanländska lågprisavdelningen. Entolvor - och allt annat - från de riktiga fabrikaten är i mångt och mycket en smaksak. Eller en prisfråga. Jag gillar ju att handla lokalt, och mer lokalt än TKS kan jag inte komma när jag bor 770 meter därifrån fågelvägen. (Fast jag var här först...) :wink:

Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av hitman »

:tummenupp: Tänk på miljön, köp närodlat!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av lowfreq »

Okej, tack för all input såhär långt.
Jag råkar ha en SL112 hemma för provning ihop med min WA-topp.
Har haft TKS212 och vet att det är good stuff.
Men jag vet också att det finns många här som har valt SL112 .. det skulle vara intressant att höra deras uppfattning. Också.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av magnusb »

Jag har en TKS 1126 om du vill låna och testköra lådorna mot varandra.
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av Hågge »

lowfreq skrev:Okej, tack för all input såhär långt.
Jag råkar ha en SL112 hemma för provning ihop med min WA-topp.
Har haft TKS212 och vet att det är good stuff.
Men jag vet också att det finns många här som har valt SL112 .. det skulle vara intressant att höra deras uppfattning. Också.
Jag är mer än nöjd med mina SL112:or! Så nöjd att jag skaffade en SL410 också :D
Här ovan beskrivs Tks som " renare " och Aguilar som " under en filt" Detta skulle ju också kunna betyda att Tks är "kallare och hårdare" och att Aggen är "varmare" Det vore ju också konstigt och ett tjänstefel om Mr Tks som, vad jag minns, var med i ett utav testerna ovan sa att Aggen låter bättre!? på samma sätt skulle väl aldrig D.Boonshaft säga att Tks vinner :D Jag har testat några Tks lådor och dom låter kanon :tummenupp: Och! 3 miljarder PB:are kan ju inte heller ha fel. Så ..som vanligt är det en fråga om tycke o smak.
Senast redigerad av Hågge den tis 16 sep 2014, 19:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av lowfreq »

brempa & magnusb - har noterat att testmöjlighet finns där, kanon!

Jo, är medveten om tks-febern som råder, med all rätt. Har träffat Tommy som är en kanon-snubbe verkligen. Så INGET talar emot TKS egentligen. Men som sagt, jag har en SL112 hemma.. och det är liksom väldigt lätt att behålla den. Men ändå utesluter jag inte TKS. Därav tråden. :)

Som Hågge beskriver.. så håller jag med om att SL112 låter varmt och naturligt.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av lowfreq »

bootsy skrev:Jag har testat GS112 mot TKS112, vilket är direkt orättvist eftersom Aggien är betydligt djupare och väger dubbelt så mycket som TKS:en.
Jag gillar soundet ur TKS:en, men GS112:s botten, klarhet och kraft är svårslagen.
Ja, GS112 hade nog varit det givna valet för mig. Tyvärr går den bort pga vikten.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av bootsy »

lowfreq skrev:
bootsy skrev:Jag har testat GS112 mot TKS112, vilket är direkt orättvist eftersom Aggien är betydligt djupare och väger dubbelt så mycket som TKS:en.
Jag gillar soundet ur TKS:en, men GS112:s botten, klarhet och kraft är svårslagen.
Ja, GS112 hade nog varit det givna valet för mig. Tyvärr går den bort pga vikten.
Jag är helt såld, men kan definitivt tänka mig att skaffa en TKS igen för smidigare gig.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av magnusb »

bootsy skrev:
lowfreq skrev:
bootsy skrev:Jag har testat GS112 mot TKS112, vilket är direkt orättvist eftersom Aggien är betydligt djupare och väger dubbelt så mycket som TKS:en.
Jag gillar soundet ur TKS:en, men GS112:s botten, klarhet och kraft är svårslagen.
Ja, GS112 hade nog varit det givna valet för mig. Tyvärr går den bort pga vikten.
Jag är helt såld, men kan definitivt tänka mig att skaffa en TKS igen för smidigare gig.

Har hört dina lådor med Martin och förstår vad du menar :)
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av basmartin »

bootsy skrev:
lowfreq skrev:
bootsy skrev:Jag har testat GS112 mot TKS112, vilket är direkt orättvist eftersom Aggien är betydligt djupare och väger dubbelt så mycket som TKS:en.
Jag gillar soundet ur TKS:en, men GS112:s botten, klarhet och kraft är svårslagen.
Ja, GS112 hade nog varit det givna valet för mig. Tyvärr går den bort pga vikten.
Jag är helt såld, men kan definitivt tänka mig att skaffa en TKS igen för smidigare gig.
Ja, de är saknade. Snart är min fysik med i matchen igen, så kanske skaffar iaf en GS112.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av lowfreq »

Har inte kommit till TKS-test ännu, men..

alltså.. nu efter lite mer testande så tycker jag att SL112 har rätt bra botten, så botten lär inte bli något problem med denna entolva. - Då går vi vidare till mellanregistret.. där verkar SL112 vara välbalanserad och fin. Hur är midden på GS112? har den en scopad ljudkaraktär?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av bootsy »

lowfreq skrev:Har inte kommit till TKS-test ännu, men..

alltså.. nu efter lite mer testande så tycker jag att SL112 har rätt bra botten, så botten lär inte bli något problem med denna entolva. - Då går vi vidare till mellanregistret.. där verkar SL112 vara välbalanserad och fin. Hur är midden på GS112? har den en scopad ljudkaraktär?
Jag uppfattar miden på en GS112 som tydlig - åtminstone i kombination med en AG500. Lådan har botten och tryck, men ger inte intryck av att ha speciellt scoopad karaktär.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
ursus
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 21:57
Ort: Limhamn
Kontakt:

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av ursus »

Har haft två SL112 och har numera en SL112 och en DB 112. SL112 låter snyggt och rent med hyfsat bra botten, DB 112 är mer nasal i ljudkaraktären och har mer tryck i low mid och hjälper till att tränga igenom. Jag är förmodligen ensam om denna combo men det funkar för mig.
Har också haft två TKS 112 tror det var första generationen, men bytte till SL 112 då de kom ut.
All you need is funk
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av tks »

Hågge skrev:
lowfreq skrev:Okej, tack för all input såhär långt.
Jag råkar ha en SL112 hemma för provning ihop med min WA-topp.
Har haft TKS212 och vet att det är good stuff.
Men jag vet också att det finns många här som har valt SL112 .. det skulle vara intressant att höra deras uppfattning. Också.
Jag är mer än nöjd med mina SL112:or! Så nöjd att jag skaffade en SL410 också :D
Här ovan beskrivs Tks som " renare " och Aguilar som " under en filt" Detta skulle ju också kunna betyda att Tks är "kallare och hårdare" och att Aggen är "varmare" Det vore ju också konstigt och ett tjänstefel om Mr Tks som, vad jag minns, var med i ett utav testerna ovan sa att Aggen låter bättre!? på samma sätt skulle väl aldrig D.Boonshaft säga att Tks vinner :D Jag har testat några Tks lådor och dom låter kanon :tummenupp: Och! 3 miljarder PB:are kan ju inte heller ha fel. Så ..som vanligt är det en fråga om tycke o smak.
Jag har inte sagt någonting om hur SL112 låter, det är de som faktiskt utförde testet som själva har kommenterat. Jag stod mest för lokal och tillgång till S112. Jag skulle inte gå in och skriva negativa omdömen om en annan tillverkare. På sin höjd min högst personliga åsikt i stil med "den passar inte mig därför att..." etc.

Om vi bara håller oss till fakta:
S112 och SL112 har högtalarelement med jämförbar kapacitet (slagvolym etc). Däremot skiljer de sig i mellanregistret.
SL112 är en större högtalarlåda, och man får tack vare det ut mer lågbas ur en SL112 än en S112 om man ställer förstärkaren likadant
S112 har större port än SL112 (ger lägre lufthastighet)
SL112 kommer standardutrustad med diskant, och ger därför ca två oktaver större frekvensomfång i diskantregistret (över 4 kHz), då förutsatt att diskanten är påslagen och man jämför med en S112 utan diskant.

Hur man upplever lågbas, mellanregister etc, och vad man tycker är positivt respektive negativt kan variera en hel del, även om det är flera här som gillar S112 bättre än SL112 så finns det nog många som skulle gilla en SL112 bättre än en S112. Det bästa är alltid att testa själv, men man kan ju få en del tips från andra som gjort samma jämförelse.

När det gäller renare/varmare/kallare/filt etc så är min erfarenhet att de allra flesta upplever det så här:
Kallt/hårt/ev. även "sterilt": Mycket mellanregister i förhållande till basregistret, dvs högtalarlådan spelar märkbart starkare i mellanregistret, gärna i omfånget ca 1-3 kHz. Det skiftar fokus från den lågbas som kanske egentligen finns i högtalarlådan. Prova att dra upp EQ-reglage mellan 1-3 kHz, det finns modeller där de frekvenserna är upp till 15 dB starkare än basregistret, dvs längre än många EQ-reglage ens går.

Varmt: Lite mer flytande definition. Kan både vara jämn balans mellan bas- och mellanregister, men även lite svagare mellanregister än basregistret. Svårdefinierat eftersom det används till ganska olika ljud. Vad de brukar ha gemensamt är dock att de inte går under det beskrivet ovanför, "kallt".

"Instängd"/"dov"/"snuvig"/"täcke" etc: Begränsat frekvensomfång. Oftast om högtalarlådor utan diskant alternativt med diskanten avstängd. Säg, en högtalarlåda där baselementet har vettig täckning upp till ca 2 kHz, och därefter faller snabbt. S112 har bra täckning upp till 4 kHz, och högtalarlådan där tonen faller en oktav tidigare låter alltså "instängd" om man jämför, medan S112 i jämförelse ofta skulle beskrivas som "tydlig"/"luftig" etc. Det kan bli bättre med en diskant, men det beror mycket på hur tidigt mellanregistret faller bort, och när diskanten kommer in. En del diskanter kommer in omkring 5 kHz, och har 10/12/15"-elementet tappat från 2kHz så har man ett stort hål i frekvensregistret, det kommer mer låta som samma instängda ljud med en del stäng- och bandljud ovanpå, jämfört med en lösning som hade byggt på från 2kHz, eller delat ännu tidigare.

Om man går in på http://www.tks.se/" onclick="window.open(this.href);return false; och lyssnar på ljudklippen, jämför H115, S112 och 1126. Alla tre har hyfsat raka frekvenskurvor, dvs jämn balans mellan bas- och mellanregister. De skiljer däremot en hel del i ljud, det beror till stor del på frekvensomfånget . H115 låter mest "instängd", 1126 minst. -10dB-punkterna i övre delen av frekvensregistret ligger på 4 kHz - 4,8 kHz - 9,2 kHz.

Utifrån det övriga skrivit om SL112 mot S112 skulle jag gissa att de jämfört utan diskant och 12"-elementet i SL112 helt enkelt inte går lika högt upp i registret som S112. Som sagt - bara utifrån det som står skrivet här, jag jämförde inte själv under testet.

Aguilar har ju en del olika alternativ, gillar man inte SL112 kanske GS112 eller DB112 passar en bättre, de har ju olika karaktär alla tre. Alla tre är även större än S112, så de kommer alla ha djupare lågbas (med samma inställningar på EQ:n).
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av lowfreq »

Nyttigt att läsa vad Tommy skrivit här! :thumbsup:

Kan meddela att jag lämnade tillbaka SL112.
Jag kan erkänna att jag ville att SL112 skulle vara perfekt.. den är liksom snygg och väldigt lätt.
Men det är någonting med denna låda som jag inte riktigt gillar, något jag hörde även första gången jag testade den när den kom. Svårt att beskriva.. men tycker den låter lite "pappigt" som möjligtvis kan bero på Neo-elementen?

Har inte bråttom. Har dessutom blivit sugen på den nya lilla TKS H115. :)
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av Basmagnus »

Oavsett tycke och smak så är jag otroligt imponerad av Tommys kunnande och dessutom hans ödmjuka attityd. Väldigt inspirerande på många plan!
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av Hågge »

Basmagnus skrev:Oavsett tycke och smak så är jag otroligt imponerad av Tommys kunnande och dessutom hans ödmjuka attityd. Väldigt inspirerande på många plan!
:tummenupp:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av bootsy »

Basmagnus skrev:Oavsett tycke och smak så är jag otroligt imponerad av Tommys kunnande och dessutom hans ödmjuka attityd. Väldigt inspirerande på många plan!
Tommy är one of a kind. Hans grejer håller högsta kvalitet både på grund av stor kunskap och hörsamhet mot basisters behov. Kvalitet på både snubbe och högtalare!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av 41HZ »

lowfreq skrev:Nyttigt att läsa vad Tommy skrivit här! :thumbsup:

Kan meddela att jag lämnade tillbaka SL112.
Jag kan erkänna att jag ville att SL112 skulle vara perfekt.. den är liksom snygg och väldigt lätt.
Men det är någonting med denna låda som jag inte riktigt gillar, något jag hörde även första gången jag testade den när den kom. Svårt att beskriva.. men tycker den låter lite "pappigt" som möjligtvis kan bero på Neo-elementen?

Har inte bråttom. Har dessutom blivit sugen på den nya lilla TKS H115. :)
H115?
Såg det nu...alltså lik den gamla 115s, fast med en snäppet djupare låda. Och troligen då snäppet djupare botten.
Jag har ju två sådana 115s och kan bara konstatera att det är ett jäkla tryck plus tydligt ljud i dom lådorna!
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Skriv svar