Trace-Elliots saga all?

Prata om förstärkare och högtalare
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Hånken »

Hörde ett rykte.
Försökte söka här på forumet. Inga poster om det, än så länge
Men i kölvattnet av Modulus Grafite som konkade för ett år sedan, så har nu turen kommit till Trace-Elliot. Men inget syns på deras hemsida, som iofs inte har varit uppdaterad på väldigt länge, över ett år. Och inget på Wikipedia. Vet inte om märket "ägs" av någon annan större firma som köpte det, och de har beslutat att låta det dö ut helt enkelt.

Någon som vet mer?
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Axel »

Här: http://www.talkbass.com/threads/trace-e ... e.1116684/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av hitman »

De hämtade sig aldrig från vanskötseln under 90-talet, när de verkade avskaffa allt vad kvalitetskontroll hette. Jobbade i musikaffär ett par år då och den svenska grossisten gav upp, det var en förlustaffär med alla returer och garantijobb (kall-lödningar, dåliga/billiga komponenter osv).

Det var väl Peavey som försökte blåsa liv i märket. Tajmingen var oerhört fel, försöka sälja jättedyra riggar med high-tech-ljud samtidigt som musikvärlden dels gick in i en vintage- och rörljudsnostalgi och vi dels började få billiga stärkare med godtagbar kvalitet från asiatiska lågbudget-tillverkare.

För en gammal nostalgiker är det lite kul om man nå´n gång får se den gröna panelen lysa. Men TE´s tid ör över.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Hånken »

Ja, du har nog rätt Hitman. Men den där länken till talkbass är ju liksom också ett rykte. Jag har fortfarande inte hört/sett om ngt som påminner om riktig konkurs. Inte ens att de försöker sälja. När deras chefs-designer och eldsjälar blir för gamla och pensionerar sig, orkar de inte hitta på något nytt, utan låter sig bli så sakteligen akterseglade av konkurrenterna som experimenterar med Neodymium lättviktshögtalare och Class D lättvikts-slutsteg. Trace Elliot var ohemult tunga och otympliga. Även deras små combo. Det kanske höll på 80-talet, men som det heter "Snooze and you Loose".

De hade väl ett motto att "tungt är tungt" dvs att det kanske inte går att få bra ljud, utan att det är byggt som en stridsvagn. Men deras high-tech och funkljud rimmade illa med senare års retro-trend, och allt skall låta vintage, retro och 60-tal. Vad jag kommer ihåg eller vill minnas att de var en av de allra första med olika varianter på bas-kabinett, typ 4x10 kabinett? Ampeg var väl först med 8x10, men inte 4x10. Och så vidare.

Men "Snooze and you Loose"...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Roger Hedin »

Ampeg är säkert nästa märke som går i graven, med tanke på deras allt annat än stigande siffror vad gäller nyförsäljning (och med en begagnatmarknad som har gått i en brant nedåtgående spiral på sistone)...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Hånken »

Jag tror att med dagens retro och vintage efterfrågan att Ampeg håller sig kvar, men de måste hitta på något nytt annanrs blir det "Snooze and you Loose" där också. Jag vet inte om det redan blivit så med Genz-Benz som var också en "13-på-dussinet" tillverkare som gör/gjorde Neo/Class D amp lättviktsbas-combos. Allihop av de där , typ Genz-Benz, Gallien-Kreuger, Eden, TC-electronic etc verkar i slutänden "Låta likadant" när det gäller Neo/Class D. Nästa företag jag tror dyker är Eden. Det är svårt att finna sin nisch här om du inte har stor organisation bakom dig, såsom Peavey, Fender, etc. Men Ampeg är nog lite för legendariskt för att bara gå ner. De får ändra i sin desing dock. De justerade om rejält då de flyttade all tillverkning till Asien ju.

Trace Elliot hade sin tid, men blev alldeles för omsprungna av tiden. Deras "scooped" hängmatte-sound med grön självlysande neon-uv panel hör ju bara så 80-talet till. Axelvaddar, syretvättade jeans, hockeyfrilla och panel-ljuset ifrån en Trace Elliot. ;-) Det liksom hör inte ihop längre, dagens scen-klädsel och spygrön UV panel som lyser hela tiden...;-)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Eagle Hazze »

80-talet kommer ju tyvärr starkt (för min smak) inom mode och livsstil men det räcker troligtvis inte för att hålla Trace vid liv. Däremot så blir det säkert märkligt höga priser på deras neondesign om ett par år i typ Japan.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Roger Hedin »

Dagens retro gynnar de gamla redan sålda Ampeg, som företaget inte tjänar ett vitten på. Man försörjer sig inte på att vara legend, men de kan kanske överleva genom att sälja det de säljer: lågbudgetskitsaker av nybörjarstandard. Eden har nog gjort sitt också.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Hånken »

Ja, vad jag vet stack Trace Elliots snille ifrån Trace och bildade Ashdown. Men jag är inte säker.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Roger Hedin »

Hånken skrev:Ja, vad jag vet stack Trace Elliots snille ifrån Trace och bildade Ashdown. Men jag är inte säker.
Och Ashdown är inte heller direkt heta...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Peavey Dude »

Mark Gooday jobbar mycket riktigt för Ashdown, rätt så högt upp i näringskedjan också har jag för mig. Men visst fan är det tråkigt att TE går i graven, några av mina absoluta favoritstärkare (Qutravalve och V-Type) är deras riktiga mästerverk.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
GlennElliot
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 10:41
Ort: Wingfield

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av GlennElliot »

Bad news. Men det har heller inte varit nån utveckling
utveckling över tid.
Vet inte var Clive Button blev av som var designer till min VA 350.
Har för mej att oxå han var hos Ashdown.
Hur som helst . Produkterna var Top of the line.
Tunga pjäser Ja.
Trevliga Ja.
Får stå och se snyggt ut i vardagsrummet ett tag till.
Fender Strata MiM ^ Dano 63`Baritone^ Fender TeleHipshotbender ^ Framus 5/120-56` Aria Pro II^ Eastone Reso^ Peavey Delta Blues^
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Lowlife »

Tråkigt ju. Denna fantastiska möjlighet till styrketräning dör. Det var ju inledningsvis jäkligt bra grejer men de har väl fört en tynande tillvaro. Det var ju otroligt fräckt på 80-talet med uv-belysningen på panelen och det tunga, funkiga ljudet. På senare år tycker jag bara de sett mer plastiga och budget ut. Om de utvecklats vet jag inte men bara amerikanska företag klarar att överleva genom att lägga pengar på kultskapande istället för utveckling, det borde britterna förstått. Mot den bakgrunden är det ju fantastiskt att EBS blomstrar. De är relativt unga och utvecklar produkter i rask takt. Borde ju inte ha en chans egentligen på en marknad där den enda chansen till högt pris är att grejerna är ålderstigna.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Axel »

Här är han: http://www.clivebutton.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Grafen »

Axel skrev:Här: http://www.talkbass.com/threads/trace-e ... e.1116684/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle ta allt som "Jauqo III-X" säger med en säck salt. Han är ingen auktoritet på något område hur mycket han än vill framstå som det på talkbass och musikmässor.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:
Axel skrev:Här: http://www.talkbass.com/threads/trace-e ... e.1116684/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle ta allt som "Jauqo III-X" säger med en säck salt. Han är ingen auktoritet på något område hur mycket han än vill framstå som det på talkbass och musikmässor.
Ja, han är väl mest en varmluftsballong, va?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Grafen »

bootsy skrev:Ja, han är väl mest en varmluftsballong, va?
Minst sagt, han kommer med konstiga uttalanden från något slags insiderperspektiv men som alltid visar sig vara fel. Vet inte om han är ett troll eller mytoman.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:
bootsy skrev:Ja, han är väl mest en varmluftsballong, va?
Minst sagt, han kommer med konstiga uttalanden från något slags insiderperspektiv men som alltid visar sig vara fel. Vet inte om han är ett troll eller mytoman.
Eller vuxenmobbare?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Grafen »

bootsy skrev:
Grafen skrev:
bootsy skrev:Ja, han är väl mest en varmluftsballong, va?
Minst sagt, han kommer med konstiga uttalanden från något slags insiderperspektiv men som alltid visar sig vara fel. Vet inte om han är ett troll eller mytoman.
Eller vuxenmobbare?
En charlatan kanske?
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:
bootsy skrev:
Grafen skrev:
bootsy skrev:Ja, han är väl mest en varmluftsballong, va?
Minst sagt, han kommer med konstiga uttalanden från något slags insiderperspektiv men som alltid visar sig vara fel. Vet inte om han är ett troll eller mytoman.
Eller vuxenmobbare?
En charlatan kanske?
Eller narcissist?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Hånken »

Grafen skrev:
Axel skrev:Här: http://www.talkbass.com/threads/trace-e ... e.1116684/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle ta allt som "Jauqo III-X" säger med en säck salt. Han är ingen auktoritet på något område hur mycket han än vill framstå som det på talkbass och musikmässor.
Faktum är att jag håller med. Det var därför jag undrade. Det han skriver har blivit refuserat, borttaget, och sedan lagts dit igen, efter saker har bekräftats ifrån offentligt håll. Men jag håller med, det är ingen auktoritet på området. Alls. Bara en gearhead, prylbög av guds nåde med oändligt bekräftelsebehov. Hoppas han inte kan svenska... :shock:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Hånken »

Men men, nu åter till Trace Elliot. Ja, de kanske går samma "öde" till mötes som Ampeg. Dvs det är bara begagnade som kommer att öka i pris. Hoppas att det går att serva dem när/om de går sönder. Även om det är byggda som stridsvagnar, dör elektroniken i dem till sist. I alla fall om de innehåller elektrolyter. Torkar ut liksom.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Hånken »

Tycker ändå att det är trist, för trace elliot hann bygga sig ett namn just för den stabila solida sidan. Dvs de byggde basförstärkare som det var tänkt och inte kopierade Ampegs "flip-flop" ifrån 60-talet. Det behövdes nytänkande. Och med tanke på deras anseende som turnétåliga och väderbeständiga designer, om än i det tyngsta laget, borde ha nischat sig såpass att det räcker att hålla de vid liv.

Som när de intervjuvade Tony Levin en gång om hur han ville se basförstärkare gjorda: "Overbuilt, overdesigned, and overkill is the only thing I would trust, when going on tour for ages". Och då gjorde Trace Elliot detta. Kanske är det detta, att när de väl sålt till alla proffsen, så har de mättat marknaden och amatörer känner inte för att köra på Trace Elliot, ännu. Vad vet jag. Ett moment 22 uppstår.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av bootsy »

Hånken skrev: Hoppas han inte kan svenska... :shock:
Vem bryr sig?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Trace-Elliots saga all?

Inlägg av Hånken »

Axel skrev:Här är han: http://www.clivebutton.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för länken. Kul att följa historien om hur, vad och varför.
Skriv svar