Rasslande EBS Neo 212

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av gardinen »

Jag fick precis hem en EBS Neoline 212 (ny) och upptäckte att vid medel- till stark volym rasslar det ur tweetern. Särskilt vid låga E. Jag provade skruva ur tweetern ur själva lådan och då försvann rasslandet helt. (Märk att det rasslar även när tweetern är i “off” läge på lådan).

Det verkar som om att luft läcker ut genom tweetern, för när jag täckte för tweeterns baksida med tyg och lade den i lådan för test, så försvann rasslandet.

Det finns ett uppskuret hål i “waveguide”ns nederdel på tweetern, där kontakterna sitter. Och det hålet och jag försökt täcka för, och då minskade det något. Och så kör jag just nu. Men det låter fortfarande inte helt bra.

Någon mer som har haft samma bekymmer, med en EBS låda som inte håller tätt i tweetern???
Bilagor
bild.JPG
bild.JPG (104.39 KiB) Visad 2462 gånger
Heja Fender!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av strummer »

Vad skumt, har du frågat EBS-Ralf?
Har du någon bild på hålet?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av gardinen »

Här är samma bild, fast överexponerad så att man ser hålet:
bild.JPG
bild.JPG (169.15 KiB) Visad 2437 gånger
Man känner verkligen hur det puffar ut luft genom tweetern vid låga toner. Och man får samma typ av ljud när man precis lägger tweeterns magnet i själva hålet. Så det har definitivt något med luft att göra. Jag drog runt en massa tejp i själva hålet så att högtalaren precis gick in i hålet. Men det blev ingen skillnad. Det var först när jag tejpade skarven mellan magnet/membran och "waveguide" som det minskade.

Så antingen så läcker lådan luft eller så spelar jag för tok för starkt. Jag använder min Trace Elliot V-Amp 300 med Gain och Volume klockan 12.

Jag vill helst inte skicka iväg lådan på reparation, utan finns det enkla lösningar jag kan göra själv så gör jag det gärna. Men om det visar sig att det utskurna hålet är fel, ja... då får jag väl skicka in den.
Heja Fender!
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av Peavey Dude »

Smeta på silikon!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av gardinen »

Peavey Dude skrev:Smeta på silikon!
Ja, tanken har slagit mig. Det gäller bara veta att det verkligen fungerar. Å andra sidan, det går ju enkelt att få bort också.
Heja Fender!
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av bassace »

Behöver du verkligen tweetern? Annars kan du ju köra helt utan och bara täcka hålet med något.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av Peavey Dude »

Jag har haft något sånt problem en gång med ett billigt diskanthorn, smetade silikon runt terminalerna och sen var det löst!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av gardinen »

bassace skrev:Behöver du verkligen tweetern? Annars kan du ju köra helt utan och bara täcka hålet med något.
Blir det inte ett annat ohm-tal hela lådan då? I annat fall är det ett alternativ som har slagit mig. Men hur täcker jag över hålet isåfall?

Jag tänkte jag skulle komplettera med en 210 senare med hornet påslaget, medans 212:ans horn är avstängt.
Heja Fender!
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av gardinen »

Peavey Dude skrev:Jag har haft något sånt problem en gång med ett billigt diskanthorn, smetade silikon runt terminalerna och sen var det löst!
Hmm terminalerna you say? Intressant, bra tips. :nickar:
Heja Fender!
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av bassace »

gardinen skrev:
bassace skrev:Behöver du verkligen tweetern? Annars kan du ju köra helt utan och bara täcka hålet med något.
Blir det inte ett annat ohm-tal hela lådan då? I annat fall är det ett alternativ som har slagit mig. Men hur täcker jag över hålet isåfall?

Jag tänkte jag skulle komplettera med en 210 senare med hornet påslaget, medans 212:ans horn är avstängt.
Vad jag tror påverkas inte impedansen i stort om man avlägsnar tweetern. Enklast är väl att såga till en platta med hål som överenstämmer med tweeterns och bara skruva fast den. Vill man ha det garanterat lufttätt borde det väl att gå och täta med sådana där tätningslister som man har till fönster.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av Phear »

Maila Ebs, i vilket fall, de verkar måna om sina kunder... Du kanske får en ny skrika hemskickad t.o.m.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av gardinen »

Påt igen. Nu drog jag runt ännu mer maskeringstejp och tejpade igen terminalerna och hålet runt om terminalerna. I princip är hela bakstycket av tweetern tejpat flera varv. Då försvann rasslet helt och hållet. Frågan är vad som egentligen har varit orsaken till rasslet?
Heja Fender!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av strummer »

Den är ju ny, så kontakrar du bara EBS lär du få en ny diskant.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av bassace »

Det har jag missat att den var ny, då är det ju ett solklart garantiärende!
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av gardinen »

bassace skrev:Det har jag missat att den var ny, då är det ju ett solklart garantiärende!
Sprajlans! Inget svar från EBS än så länge. Men det ger sig nog. Nu låter den ju bra. Svinbra också 8) Men på insidan ser det ju desto sämre ut.
Heja Fender!
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av bassace »

gardinen skrev:
bassace skrev:Det har jag missat att den var ny, då är det ju ett solklart garantiärende!
Sprajlans! Inget svar från EBS än så länge. Men det ger sig nog. Nu låter den ju bra. Svinbra också 8) Men på insidan ser det ju desto sämre ut.
Ska du åberopa garanti är det nog bäst och lättast att kontakta stället där du köpte den.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av strummer »

bassace skrev: Ska du åberopa garanti är det nog bäst och lättast att kontakta stället där du köpte den.
När det gäller just EBS brukar det inte spela någon roll, de är galet service-minded^^
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av Poester »

strummer skrev:
bassace skrev: Ska du åberopa garanti är det nog bäst och lättast att kontakta stället där du köpte den.
När det gäller just EBS brukar det inte spela någon roll, de är galet service-minded^^
+en helvetes massa på det! Bästa responsen jag fått från något företag jag haft kontakt med tror jag!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av gardinen »

Problemet löst. Silikon och gaffatejp.
Heja Fender!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av hitman »

gardinen skrev:Problemet löst. Silikon och gaffatejp.
Gaffa? Problem löst? Du är en riktig musiker! :tummenupp:
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Rasslande EBS Neo 212

Inlägg av Vasoline »

Jag minns att jag hade rassel på en EBS 210 Gorm som jag köpte ny direkt av EBS genom 50% spons. Jag ringde dom och fick den servad eller utbytt (minns inte exakt men de fixade det på studs)
Skriv svar