Tänkte skaffa en till rigg

Prata om förstärkare och högtalare
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av Bullen »

Som ska funka både som stärk till lite mer klassiskt orienterad rock i ett nytt band och som backup till köttig thrash/döds, om det nu går att uppnå. Eftersom jag nu har tunga as till prylar så vore det också kul om dessa grejer var lite mer portabla så man kan välja de prylarna på mindre gig och när det är platsbrist vad gäller transporten. Har dessutom nåt mer litet prjekt på g där jag kan tänkas behöva ta med mig en stärk för rep vid lite spridda tillfällen, så smidigt vore som sagt en fördel. Det är rörhäck och ampegskåp jag har nu och förstår ju att inget kan ersätta en rörtopps karaktär förutom en annan rörtopp men det ska kunna låta BRA åtminstone. Den nya toppen ska alltså klara klassisk rock p-bas men även kunna spela thrashdöds med aktiv bas och massa dist dugligt och funka bra ihop med ampegskåpet om jag skulle behöva ta till den som backup om rörisen rasar av nån orsak.Har givetvis tänkt över några alternativ;

GK 1001RB-II. Känns prisvärd som fan, och låter inte så platt som andra transistorgrejer gör. Lagom prisklass, billiga begagnade verkar det som och de verkar driftsäkra. Stabil skit helt enkelt och smidig i och med avsaknaden av rör.

Orange Terrorbass: Låter ju sjukt gött med en skramlig pbas och är i typ samma prisklass som GK:n, väldigt portabel och enkelt upplägg utan massa lull. Finner dock lite fler nackdelar med den, den verkar bara ha ett ljud som kanske inte heller skulle vara sådär jättebra till döds samt att många verkar ha strul med dem. Sen har jag något emot totalt sönderhypade märken som alla använder bara för att men gillar man ljudet så ska man ju förbise sådana principer...

Lådor då. Även här vill jag kunna utnyttja möjligheten att banta riggen lite men att det ändå ska funka med rörtoppen så man kan ha den och en mindre låda. Mesa bass 400an ska alltså gärna spela bra ihop med lådan. Har kommit fram till att det är tolvor som gäller. Nästan alla lådor jag nånsin ägt har varit med tior och jag har dragit slutsatsen att det bör vara minst åtta utav dem för att jag ska gilla det. 410or låter skit i mina öron, så en 212 känns närmast till hands. Där har vi ju TKS som är det mest uppenbara man kommer att tänka på och som förmodligen är det alla kommer rekommendera, anledningen att jag tvekar är att jag hört en del åsikter om att de funkar mindre bra med mesa bass 400 men har aldrig testat själv. Så ett sånt test tänker jag göra på träffen i helgen. Annat jag funderar över är ampegs halvnya 212AV-serie eller EBS CL212. GK:s neo 412 är också lite intressant men då blir det ju genast otympligare också.

Tankar och ideér? Kan ju bli svårt att få alla grejer att spela bra tillsammans oavsett hur man kombinerar dem men samtidigt så sitter rätt mycket av mitt ljud i mitt instrument, mitt plektrumspel och OD-paddan så det borde gå kan jag tycka.
Nåt annat jag borde kolla in och passa på att testa om det finns i Örebro i helgen?

EDIT: Jag vet att Mesa carbine förmodligen vore den absolut bästa toppen för jobbet men det har jag fanimej inte råd med.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av kmo »

Tks 212 är onekligen bra, men det är ganska mycket bra fyrtia över karaktären :wink:
Är nog jag som inte gillade Tks 212 ihop med Mesa 400+, men det kan nog ha varit repans akoustik ihop med dubbla 212 och rörhäck som spökade.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av blackparkas »

INTE TERROR BASS!!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av strummer »

Rb1001-ii eller Mb fusion 800, och så TKS såklart.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av Poester »

Räcker väl med en mindre låda o så tar du med toppen! mer än så ska man ju inte behöva? eller...
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av TDHP »

Sälj nåt och köp en M6. ;)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av Poester »

ligger väl en m9 ute med nu va?
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av Indigo »

Jag tjatar ju hela tiden om Aguilar Tone Hammer, så jag kan väl lika gärna göra det igen. "Köttig thrash/döds" vet jag inte riktigt hur bas ska låta till, men jag upplever den som väldigt mångsidig så det kan den säkert fixa. Många möjligheter att ratta in olika sorters dist, tack vare att den har både drive- och gainratt. Vet inte det kommer någon till GH15, men försök testa den vid tillfälle om du inte redan gjort det.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av 41HZ »

Ljudmässigt var jag skitnöjd med terror bass men den strulade tyvärr bara för mej, så vette fan om jag hade rekomenderat den. Gk mb fusion eller 1001 hade jag nog hellre rekommenderat. Aguilar tonehammer blev jag inte riktigt klok på när jag testat. Tycker det bara är bas och lågmid i dom, försöker man tvinga fram nåt annat ur dom låter det inge vidare alls. Men grundljudet är onekligen snyggt om man gillar det.
Och jo jag har ju både tks 112+112 samt tks 412 och ingen av dom låter riktigt bra med mesa 400. Först när en av 15-lådorna kommer med som det blir ordning på ljudet.
Däremot låter de 12-orna grymt bra med andra toppar jag har.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av blackparkas »

Tonehammern pallar inte döds-trash!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av Bullen »

Ja, carbine har ju varit en våt dröm länge men som sagt, pengar....

Tonehammer har jag hört mycket gott om, och jag gillar det jag hört/testat från aguilar också. Finns en på plats ska jag helt klart testa!

Ska tillägga också att den andra riggen kommer stå i annan lokal för rep med annat band, så två toppar är nödvändigt! Tanken är att jag ska kunna välja och vraka från båda riggarna hur jag vill men samtidigt slippa kånka mellan rep, annars hade en extra mindre låda såklart varit fullt tillräckligt om det bara vore för att banta vid mindre gig, min nuvarande rigg klarar ju lätt båda genrerna som är aktuella.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av bjelkeman »

Tur att det går att testköra lite i helgen då. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av Nick »

Spelar inte sunken med mesa och två tks-lådor?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av 41HZ »

Nick skrev:Spelar inte sunken med mesa och två tks-lådor?
Och jag också :)
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av bjelkeman »

41HZ skrev:
Nick skrev:Spelar inte sunken med mesa och två tks-lådor?
Och jag också :)
Och jag. :P
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
RexHunter
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av RexHunter »

Min M9 är eventuellt på väg ut...
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av Nick »

41HZ skrev:
Nick skrev:Spelar inte sunken med mesa och två tks-lådor?
Och jag också :)
Fast du hade ju redan skrivit i tråden :P
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av bjelkeman »

Nick skrev:
41HZ skrev:
Nick skrev:Spelar inte sunken med mesa och två tks-lådor?
Och jag också :)
Fast du hade ju redan skrivit i tråden :P
Så bra att det är värt repetera? :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av Peavey Dude »

EBS CL212 är inte super-krallig. Stod en sån och en Classic 450 som backline på ett gig och lådan kroknade ganska fort faktiskt.. Inte supermycket botten i den heller
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av Bullen »

Har nog ställt in mig på följande; GK RB1001-II, TKS eller ampeg 212 och en VT bass om jag vill ha en liten extra ampegtouch på det. Kan bli bra med en pbas va?
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av 41HZ »

Låter som en plan, men skit i vt'n o kör med rat/ts-paddan du har bara!
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av Bullen »

Jepp, blir att testa befintliga prylar på pedalbordet i första hand. Har en MXR M80 som säkert kan funka bra med.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av Bullen »

Omformulerar mig lite. Får börja med en ny låda då ekonomin inte kommer räcka till en hel rigg, sen får jag flytta toppen mellan lokalerna när det ska repas med de olika banden. Lokalerna ligger i samma byggnad så det funkar tills vidare. Med andra ord, nu behöver jag en låda som funkar bra med Mesa bass 400. Är fortfarande inne på 212:or men börjat snegla lite åt femtontummare också, en riktigt bra 410 kan väl kanske gå med. Förutom TKS då, vad har ni för erfarenheter utav olika lådor till min topp? Diesel 410 har jag testat och den gillar jag inte så den går bort.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av 41HZ »

Om du tror att du klarar dej med en låda?
115 Mesa eller Tks/lås tråden ;)
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Tänkte skaffa en till rigg

Inlägg av Bullen »

215 isåfall! eller 210+115, men vore gött att ha en låda bara. 115 tycker jag brukar bli väldigt krystat och bumligt om man vrider på, men kan ha dåliga erfarenheter bara.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar