Vilket 15"-element till gammal Orange PA-låda?

Prata om förstärkare och högtalare
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Vilket 15"-element till gammal Orange PA-låda?

Inlägg av taug »

Hallå,
Kom över en gammal Orange Bass Bouncer-låda från 70-talet av en bekant nyligen vars enda Electro-Voice-element är sprängt. Det är alltså ursprungligen en gammal 1x15 PA-högtalare i storlek stor som jag tänkt försöka se vad den går att göra av för bas, lite som ett experiment. Har dock väldigt begränsad koll på element då jag knappt ens behövt byta ett tidigare så tänkte höra med er om ni har några tips gällande vad för element man bör trycka i?
Dess konstruktion är likt orange reflex-lådorna lite udda. Denna har sitt element monterat i riktning bakåt för att studsa ut ljudet via ryggen, kan man säga. Cirka 1.5m hög och en halvmeter djup och lika bred.

Hade varit roligt med ett element som låter "vintage"/tidsenligt men ändå kraftfullt nog på egen hand. För även om det främst är ett kul projekt så vore det ju inte dumt om det i slutändan också lät bra.
Lådan ser ut som följande:

Bild

Obs: Alla tips om element oavsett dess karaktär eller egenskaper mottages varmt men de får gärna vara informativa eller motiverade på något vis.
Senast redigerad av taug den tis 30 jun 2015, 22:06, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Vilket 15"-element till gammal Orange PA-låda?

Inlägg av macahan »

Jag trodde dom där utan inbyggd skrika ursprungligen var baslådor. Men det är säkert jag som tolkat fritt. :)
Ang. Element så har jag inga råd tyvärr.
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Vilket 15"-element till gammal Orange PA-låda?

Inlägg av taug »

Det är klart möjligt, det fanns väl en variant av dessa som faktiskt var baslådor men har för mig att denna ursprungligen haft skrikor och att de blivit bortplockade någon gång. Kan ju varit förra ägaren som haft fel uppgifter där så det du skriver kan stämma.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Vilket 15"-element till gammal Orange PA-låda?

Inlägg av Ente »

Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Vilket 15"-element till gammal Orange PA-låda?

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag gissar Fane eller Celestion , men fråga supporten på Orange det kanske finns nån relik från den tiden kvar ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilket 15"-element till gammal Orange PA-låda?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har haft två gamla ElectroVoice-lådor som jag byggde själv. Elementen kom ur ett slaktat Ampeg V4 veckat storjävvlahorn. Ett sånt här:

Bild

Dessa element, vilka hette EVM15L var riktiga kraftpaket, men med åren så tog de slut. Men - det finns, eller fanns för några år sedan, renoveringssatser till dessa. Jag fick båda fixade med nya talspolar och nya koner. Det blev dyrt, men bra. Bättre än innan.

Annars har Eminence "utbyteselement" som passar bra där EV har suttit; kommer bara inte ihåg vilket...
Senast redigerad av Roger Hedin den ons 01 jul 2015, 09:45, redigerad totalt 2 gång.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Vilket 15"-element till gammal Orange PA-låda?

Inlägg av funkys**t »

Ursäkta, men jäklar vilken häftig pjäs!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Vilket 15"-element till gammal Orange PA-låda?

Inlägg av taug »

tack för alla tips! hört mig lite för och får se var det landar!
Användarvisningsbild
mrRiffer
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: ons 23 feb 2011, 16:43

Re: Vilket 15"-element till gammal Orange PA-låda?

Inlägg av mrRiffer »

Har lite olika 15" både "nytt" (alltså nutid fast beg.) och vintage. Har en vintage EV har jag för mig, tror den heter EVM 15L eller EVM 15B. Annars lite Eminence, Celestion, no name, Altec mm.
Hör av dig om nåt kan va intressant.
Skriv svar