Mesa 400: 6550 eller KT88?

Prata om förstärkare och högtalare
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av Henko »

Från en liten firma i Tyskland:
Bild
P-basar
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av Henko »

Första testrapporten: Mer headroom och lite fastare botten. Hur stor skillnaden är i praktiken får vi se på nästa rep.
P-basar
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av Grundström »

Spännande!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
//Emil
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av Henko »

Grundström skrev:Spännande!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Faktiskt inte jättespännande. Toppen hade inte varit igång på en vecka och som en ren säkerhetsåtgärd testade jag den inte precis innan bytet så min referens kanske inte är helfärsk. Av någon anledning hade jag förväntat mig att den skulle låta lite mer annorlunda. Tror dock att jag kommer att uppleva ett bättre tryck i bandsituation och att den inte distar när jag trampar in subblastern.
P-basar
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av Fernan »

Få se...Mesa 400 har ju ingen biasjusteringspot som standard, så du bytte rörtyp rakt av utan nån justering ? Då borde iaf 6550-rören gå lite varmare än 6L6GC. Enligt schema är anodspänningen 540V, skärmgallerspänning 535V och biasspänning -62V. Biasspänningen på -62V tyder på att rören är ställda "kallt" oavsett rörtyp.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av Henko »

Fernan skrev:Få se...Mesa 400 har ju ingen biasjusteringspot som standard, så du bytte rörtyp rakt av utan nån justering ? Då borde iaf 6550-rören gå lite varmare än 6L6GC. Enligt schema är anodspänningen 540V, skärmgallerspänning 535V och biasspänning -62V. Biasspänningen på -62V tyder på att rören är ställda "kallt" oavsett rörtyp.
Vad innebär det för en vanlig dödlig?
P-basar
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av Fernan »

Henko skrev:
Fernan skrev:Få se...Mesa 400 har ju ingen biasjusteringspot som standard, så du bytte rörtyp rakt av utan nån justering ? Då borde iaf 6550-rören gå lite varmare än 6L6GC. Enligt schema är anodspänningen 540V, skärmgallerspänning 535V och biasspänning -62V. Biasspänningen på -62V tyder på att rören är ställda "kallt" oavsett rörtyp.
Vad innebär det för en vanlig dödlig?
Det har lite med rörens arbetspunkt att göra, vi skickar ju på en insignal till slutröret. När man justerar bias , justeras arbetspunkten och det påverkar hur insignalen förstärks. Generellt:

- Varm bias = kortare livslängd, varmare ljud, insignalen kan få röret att klippa lite lagom (kompression / dist)
- Het bias = inte bra, synlig "red-plating" när man drar på, betydligt kortare livslängd.
- Kall bias = längre livslängd, lite sterilare ljud, svårare att klippa signalen (men inte omöjligt), lite lägre effekt.
- Iskall bias = inte bra, röret stängs nästan av och sk crossover distortion uppkommer då insignalen stänger av röret emellanåt.

Vid en anodspänning på 540V och en biasspänning på -62V kan jag göra en kvalificerad gissning att rören går kallt. I min Weber AB200 med 600V på anoden så har jag ställt 6550-rören till ca 40mA tomgångsström , då är biasspänningen ca -50V.

Bara ett konstaterande, inget fel på nåt sätt att köra rören ekonomiskt.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av Henko »

Stort tack för klargörandet! Grymt att kunna få tydliga svar av någon som kan det här.

Stärkaren låter ju bra s jag är nöjd. När jag kollade runt på Talkbass i det här ämnet var det en del som moddat sina Mesa-stärkare med justerbar bias. Är det jättekomplicerat? Och framförallt: märker man någon ljudmässig skillnad att ställa biasen lite varmare?
P-basar
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av Fernan »

Henko skrev:Stort tack för klargörandet! Grymt att kunna få tydliga svar av någon som kan det här.

Stärkaren låter ju bra s jag är nöjd. När jag kollade runt på Talkbass i det här ämnet var det en del som moddat sina Mesa-stärkare med justerbar bias. Är det jättekomplicerat? Och framförallt: märker man någon ljudmässig skillnad att ställa biasen lite varmare?
Nej, det är inte komplicerat om man har lite koll på elektronik. En bias-krets tar en växelspänning (oftast från en separat tapp eller lindning) från strömtrafon. Den likriktas och filtreras på så sätt att man får en negativ likspänning (mätt mot jord)..

Säg att vi likriktar 100VAC till -70VDC. Ok, men vi vill ha -62V, vad gör vi då ? Jo , en spänningsdelare bestående av ett par motstånd. Värdena på motstånden väljer vi så att vi får ut -62V.

Men om vi vill ha en variabel spänning då ? Jo, vi ersätter eller kompletterar den fasta spänningsdelaren med en potentiometer. Vips har vi justerbar spänning, ex från -70VDC till -40VDC.
Så för att sammanfatta: En potentiometer (på 25K - 50K nånting) löds in i biaskretsen. Och som vanligt när man jobbar men rörstärkare måste man veta hur man mäter spänningarna och hur man laddar ur kondensatorerna om de fortfarande håller farlig spänning.

Bilden nedan visar inte en Mesa 400, men en justerbar bias-krets mod till Hiwatt.. Växelspänningen likriktas (halvvåg) så det som blir kvar är den negativa "halvan" av växelspänningen. Spänningen glättas i 100uF-elektrolyten (se att + är kopplat till jord !) och blir en stabilare likspänning. Det fasta 47K-motståndet kompletteras med en potentiometer. I Hiwatts fall brukar problemet vara att spänningen är för låg, rören går för varmt.

Vi kan beräkna eller simulera värdet på det motstånd + pot som vi behöver för att få ett önskat spänningsintervall. Sen kommer en praktisk detalj, och det är ju den fysiska placeringen av poten.


Bild
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av Henko »

Det där är inget JAG skulle drömma att ge mig på själv ser jag.
P-basar
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av 41HZ »

Hör av dej om du har tid med jämförelse senare, nyfiken själv men tror väl inte riktigt det är så stor skillnad.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av Henko »

41HZ skrev:Hör av dej om du har tid med jämförelse senare, nyfiken själv men tror väl inte riktigt det är så stor skillnad.
Låtar som en bra idé! Vi hörs av.
P-basar
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mesa 400: 6550 eller KT88?

Inlägg av Henko »

Henko skrev:Tror dock att jag kommer att uppleva ett bättre tryck i bandsituation och att den inte distar när jag trampar in subblastern.
Precis så kändes det. Den låter ungefär som förr. Fast mer muskler, lite stadigare botten och ett snäpp tydligare.
P-basar
Skriv svar