GENZLER-klubben

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

GENZLER-klubben

Inlägg av Roger Hedin »

Då kör vi:
1 - Roger Hedin: Genzler Magellan 800
2 - ventus: Genzler Magellan 800
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: GENZLER-klubben

Inlägg av ventus »

Flera borde prova den här underbara förstärkaren :-)

Bling bling :mrgreen:
Bild
Senast redigerad av ventus den tor 11 feb 2016, 17:29, redigerad totalt 1 gånger.
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: GENZLER-klubben

Inlägg av Aslan »

Har ägt både en Shuttle 6.0 och en 9.0. Även en GBE1200.
Fantastiska förstärkare allihopa!!!!
(Även om jag nu har en Walkabout som passar mig ännu bättre...)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: GENZLER-klubben

Inlägg av ventus »

Ikväll spelade jag på riggen ovan... Bättre grejer har jag inte haft. Den där Genzler är heeeelt underbar :-)
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
ursus
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 21:57
Ort: Limhamn
Kontakt:

Re: GENZLER-klubben

Inlägg av ursus »

Ok nu vill jag veta vad som gör denna stärk helt underbar och på vilket sätt den skiljer sig ljudmässigt från en Streamliner?
All you need is funk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: GENZLER-klubben

Inlägg av Roger Hedin »

ursus skrev:Ok nu vill jag veta vad som gör denna stärk helt underbar och på vilket sätt den skiljer sig ljudmässigt från en Streamliner?
Att tala om ljud är som att dansa om arkitektur, brukar det stå lite här och där, men jag gör ett försök...

Jag äger båda, har haft en Shuttle - och har snart en igen - STL 900 har varit min solklara favorit under den tid jag haft den. Den har dock sin ton: en fet, krämig och tjock ton, som i mångt och mycket låter som en riktig helrörsstärkare. Den är användbar till det mesta, men inte allt. Tonkontrollerna är inte så skarpa, inte de vassaste knivarna i lådan. Jag har aldrig lyckats få till en bra ton till min kontra med STL 900. STL är väldigt "basrik" vilket gör att den tillsammans med en "basrik" låda kan bli lite för mycket. Lakland Hollowbody - Streamliner 900 - TKS 2126 var inte en helt lyckad kombination. :wink:

Mag 800 är inte lika karakteristisk i sin grundton, utan har ett öppnare ljud. Den är klarare och mer distinkt, med möjlighet att också få fram den sköna "krämkaraktären" som STL 900 har. Dess filterdel påverkar tonen mer användbart än den på STL 900. Mid-kontrollen har svep istället för tre lägen och går boosta/skära betydligt mer. Dessutom låter akustiska instrument bättre genom Mag 800. Jag skulle säga att den har fördelarna av både Streamliner och Shuttle, men inte deras nackdelar.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: GENZLER-klubben

Inlägg av Roger Hedin »

Aslan skrev:Har ägt både en Shuttle 6.0 och en 9.0. Även en GBE1200.
Fantastiska förstärkare allihopa!!!!
(Även om jag nu har en Walkabout som passar mig ännu bättre...)
Vid vår lättviktar-shootout hos Tommy TKS hade vi med en ganskalättviktare också: "springikringen" från MESA. Vad jag minns så var Streamliner och Tonehammer ganska lika i karaktären, men STL unset krämigare och den lättviktare som stod närmast WA, vilken dock har en helt egen ton. Vi jämförde Mesa WA och MESA Carbine också - de var inte ens nära släkt vad gäller karaktären, trots att det är samma tillverkare.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: GENZLER-klubben

Inlägg av ventus »

http://www.talkbass.com/threads/genzler ... 17/page-62" onclick="window.open(this.href);return false;
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: GENZLER-klubben

Inlägg av Per »

Då jag sedan i eftermiddags äger rätt att ta plats i detta illustra sällskap, ansöker jag härmed om medlemskap.

1 - Roger Hedin: Genzler Magellan 800
2 - ventus: Genzler Magellan 800
3 - Per: Genzler Magellan 800
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar