Kemper som bastopp, funkar?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+
Inlägg: 715
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 13:08

Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av mojo »

Spelar lika delar gitarr o bas, har därför en fundering på att skaffa ett alternativ som täcker in bägge.
Kemper finns ju numera med slutsteg (klass D 600W i 8 ohm) och framstår ju som ett intressant alternativ, har dock ingen erfarenhet av denna oröriga konstruktion. Hoppas därför på lite input från forumet i ämnet. Någon?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Aslan »

Idén låter mycket intressant.
Dock såg jag nåt YouTube-klipp där de profilerat en basförstärkare och de funkade tyvärr inte så bra... Dock kanske de uppgraderat programvaran nu:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Aslan »

Länken jag pratade om:
http://youtu.be/z8ku0U4h9f0" onclick="window.open(this.href);return false;
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
bassjerk
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 12 feb 2008, 10:22
Ort: Tierp

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av bassjerk »

jag såg i tidningen Studio att basisten i Så mycket Bättre använde kemper till basen om det nu har ngt med saken att göra.
Användarvisningsbild
Antonbomb
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 02 mar 2012, 06:21
Ort: Strömstad

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Antonbomb »

Båda gitarristerna och basisten i Trivium använder sig utav dom, och är supernöjda tydligen :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Nordrack »

Någon som äger en Kemper här och kan dela med sig av sin erfarenhet med denna som baspreamp?
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Markooo »

Hela King Crimson vill jag minnas använder Kemper numera.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Antonbomb
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 02 mar 2012, 06:21
Ort: Strömstad

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Antonbomb »

Jag får faktiskt en kemper nu i veckan! :) poppar upp fler och fler som använder sig utav dom, och dom är helnöjda. Fick leka mkt med en kemper när vi var i staterna och spelade in kommande skivan. Det var då jag blev förälskad :)



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Aslan »

Antonbomb skrev:Jag får faktiskt en kemper nu i veckan! :) poppar upp fler och fler som använder sig utav dom, och dom är helnöjda. Fick leka mkt med en kemper när vi var i staterna och spelade in kommande skivan. Det var då jag blev förälskad :)



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Oj!!!8o Kom gärna med en recension på hur den funkar på bas!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Nordrack »

Antonbomb skrev:Jag får faktiskt en kemper nu i veckan! :) poppar upp fler och fler som använder sig utav dom, och dom är helnöjda. Fick leka mkt med en kemper när vi var i staterna och spelade in kommande skivan. Det var då jag blev förälskad :)



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Grymt! Räknar med en recension servare då :)
Börjar bli jävligt sugen, men de e ju en del pengar
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Nordrack »

Postade typ samma tid där Aslan :)
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Antonbomb
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 02 mar 2012, 06:21
Ort: Strömstad

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Antonbomb »

Nordrack skrev:
Antonbomb skrev:Jag får faktiskt en kemper nu i veckan! :) poppar upp fler och fler som använder sig utav dom, och dom är helnöjda. Fick leka mkt med en kemper när vi var i staterna och spelade in kommande skivan. Det var då jag blev förälskad :)



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Grymt! Räknar med en recension servare då :)
Börjar bli jävligt sugen, men de e ju en del pengar
Aslan skrev:
Antonbomb skrev:Jag får faktiskt en kemper nu i veckan! :) poppar upp fler och fler som använder sig utav dom, och dom är helnöjda. Fick leka mkt med en kemper när vi var i staterna och spelade in kommande skivan. Det var då jag blev förälskad :)



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Oj!!!8o Kom gärna med en recension på hur den funkar på bas!:)

Det ska jag absolut göra! :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Seaweed »

Vore kul att testa ordentligt nån gång, framförallt hur effekterna funkar.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Antonbomb
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 02 mar 2012, 06:21
Ort: Strömstad

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Antonbomb »

Seaweed skrev:Vore kul att testa ordentligt nån gång, framförallt hur effekterna funkar.
Om du utav någon anledning har vägarna förbi mina trakter så är det bara att säga till :)

Btw: Mark hoppus kör numera med kemper


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Seaweed »

Antonbomb skrev:
Seaweed skrev:Vore kul att testa ordentligt nån gång, framförallt hur effekterna funkar.
Om du utav någon anledning har vägarna förbi mina trakter så är det bara att säga till :)

Btw: Mark hoppus kör numera med kemper


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Har några polare som kör Kemper (till gura) så man kanske borde testa.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Nordrack »

Antonbomb skrev:
Seaweed skrev:Vore kul att testa ordentligt nån gång, framförallt hur effekterna funkar.
Om du utav någon anledning har vägarna förbi mina trakter så är det bara att säga till :)

Btw: Mark hoppus kör numera med kemper


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Strömstad är ju inte så långt borta från Uddevalla :)
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av gthyni »

recensionen kom aldrig.. antar att det funkar bra, men skulle vilja höra lite reflektioner kring plus och minus
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
multipart
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 16:26
Ort: Eskilstuna, Sweden

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av multipart »

Jag tar med min Kemper till Glanshammar om någon vill stå i ett hörn och gotta in sig i den digitala framtida miljön! Såg att Dereborn hade köpt en så då gjorde jag det med..! :)
Fender|Sandberg|Warwick|Maruszczyk|G&L|MarkBass amp|EBS amp|Ampeg amp|Hartke|SubDecay|Eventide|Xotic|TC Electronic|Torpedo|Kemper|
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Eagle Hazze »

Det säljs speciella Kemper för bas, frågan är om det är någon större skillnad på basvarianten mot den vanliga. Brutal maskin i alla fall, fast inte så snygg.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Virre
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 12:35
Ort: Örebro

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Virre »

Jag använder Kemper till Bas.
Det jag har problem med är att få till snärtig skön bottenbas som man kan få i tex AMPEG Svt,, Högupplöst och fint strängljud är inga problem men den sköna knorriga botten har jag svårt att få till, det blir lätt bumlig och dånig bas.

Är det någon här som använder kemper och har någon shjysst profile att dela med sig av kanske?
Eller tips hur man ska skruva? :lol:
1967
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 27 jul 2015, 19:10

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av 1967 »

Har en Kemper i studion. Tusen gånger enklare och snabbare att ratta basljud via Sansamp än via Kempern. Faktum är att Kempern numera endast används till slaskgitarr... Känns som ett rätt onödigt köp för min del.
Användarvisningsbild
Rama
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 16:37
Ort: Metaltown

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av Rama »

Gitarristen i ena bandet har en Kemper. Jag använde den för inspelning av bas då vi spelade in. De "basförstärkar"-profiler som följer med tycker jag är tämligen värdelösa, eller var iaf då. Gick inte att hitta något användbart. Jag köpte och laddade ner en hel drös både bättre och sämre profiler på kända basförstärkare (olika varianter av Ampeg, Fender, GK etc) men hittade inget jag gillade. Vi gjorde till slut en egen profil på min Orange AD200 med matchande OBC410. En bra upp-mickning och sen är det bara att profilera på, låter som en alien-invasion/ravedisco när profileringen utförs :shock: Resultatet tycker jag blev sjukt bra. Blev verkligen överraskad. I ett par okstudiohörlurar kunde jag inte höra någon direkt skillnad på min uppmickade Orange och profilen av densamma genom Kempern. Så i inspelningssyfte med en riktigt gjord profil tycker jag det blev asbra. Sen hur det låter om man kör den som preamp eller förstärkare i livesammanhang med samma profil kan jag inte uttala mig om.
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Användarvisningsbild
HighfidelitY
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 11:19
Ort: Östersund

Re: Kemper som bastopp, funkar?

Inlägg av HighfidelitY »

Jag fick min SVT-topp stulen och då köpte jag en kemper. Min rigg fanns profilerad efter förra skivinspelningen så på sätt o vis har jag ju kvar den.

Håller med ovanstående om att de profiler som följer med låter skit.

Tycker det funkar kalas nu!
myspace.com/souldrainer - www.souldrainer.com
myspace.com/andangelswept
Skriv svar