Skrapande pottar

Prata om förstärkare och högtalare
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Skrapande pottar

Inlägg av Eriken »

Att motionera pottarna samt spruta in electric cleaner gör att de endast håller ett kortare tag innan skrapandet kommer tillbaka. Är inte duktig på att löda eller meka i elektronik, så att köpa nya pottar och löda dit känns inte aktuellt.
Finns det något bra knep för att fixa skrapande pottar så de håller en längre tid?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skrapande pottar

Inlägg av Roger Hedin »

Om du inte kan göra själv: lämna till någon som kan och betala för det. Det finns inga knep annat än de du räknade upp...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Skrapande pottar

Inlägg av Eriken »

Ok, tack för svar. Är bara en gammal Dean Markley på 50w så då blir det nog skroten så småningom, alternativt göra om den till enbart låda.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skrapande pottar

Inlägg av saft »

Så länge du inte rattar samtidigt som du spelar gör det väl inget att det knastrar?:/
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Skrapande pottar

Inlägg av Eriken »

saft skrev:Så länge du inte rattar samtidigt som du spelar gör det väl inget att det knastrar?:/
Volymen svajar och minskar ibland medan jag spelar, får då gå fram och vrida lite på volympotten så funkar det igen, ett tag iaf.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skrapande pottar

Inlägg av saft »

Eriken skrev:
saft skrev:Så länge du inte rattar samtidigt som du spelar gör det väl inget att det knastrar?:/
Volymen svajar och minskar ibland medan jag spelar, får då gå fram och vrida lite på volympotten så funkar det igen, ett tag iaf.
Aha rackarns. Då var det lite värre
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Skrapande pottar

Inlägg av Musikanten »

Har du kanske använt fel sort spray?
- Ingvar -
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Skrapande pottar

Inlägg av Eriken »

Musikanten skrev:Har du kanske använt fel sort spray?
CRC Electronic cleaner har jag använt. Borde funka tycker jag, fast jag är som sagt inte direkt kunnig inom området.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Skrapande pottar

Inlägg av Musikanten »

CRC har gott rykte så det är nog OK. Först spray och därefter motionera, det brukar faktiskt hjälpa om inte kolbanan är för sliten.
Men visst är det bättre om man kan byta ut poten.
- Ingvar -
Skriv svar