Mesa/Boogie

Prata om förstärkare och högtalare
gäst

Inlägg av gäst »

Aslan skrev:Min Eden-topp har fläkt med termostat så den går bara på när den blir för varm dvs när spelar starkt länge! :D Kanske inte din har? :wink:
Jodå men jag spelar alltid starkt länge. Som en riktig rockbasist skall. Då blir det fångad av en stormvind i maskineriet...
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Aslan skrev:Tjena alla Walkabout-ägare!

Har även jag börjat snegla på en Walkabout... :D
Går det att få fram även mer rent ljud på ok ljudnivå, eller är det bara "rörmorr" som går att använda? Är ute efter både och...
Ingen som störts av fläkten på softare gigs eller i studio?
Det går att få både morr och rent, tycker att EQn är mycket bra på den.
Men det låter definitivt rör om den på alla ljudnivåer. Gain-ratten är mycket användbar vad gäller rent eller dirty.
Jag har haft ett speluppehåll och bara repat några gånger med den, men jag kan nog säga att det inte går att spela "rent" med den på hög ljudnivå, alltså riktigt högt ... men med en till högtalare så...
Å andra sidan tycker jag att den låter bäst med gainen på minst 12 o'clock ... då är det lagom morr! 8)

Har läst att många klagar på fläktljudet, jag tycker inte alls den låter ovanligt högt, jag tänker inte ens på det när jag spelar, alltså är fläkten OK. Kan ju vara så att MESA har bytt till en tystare fläkt på senare modeller.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Tack för dina svar, Lowfreq.
Är grymt sugen. Får fundera vidare...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

Men gud vad sugen jag blev då....tills att jag såg prislappen:( AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Ni som spelar Powerhouse/Roadready 410. Kan man få ett utlåtande? Ska ha mig en ny låda till en V4BH, kan det funka? Hittar ingen SPL-siffror på lådorna - är de hungriga på många watt?

Funkar 410'an bra som stand alone-låda? Är det någon som känner till om det är någon butik i Stockholm som har en hemma?

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Gäst

Inlägg av Gäst »

Idag tog jag min Walkabout-oskuld, jävlar vad bra det lät! Passivt/aktivt/B-sträng et.c, allt funkade.

Samtidigt tror jag den ändå är lite för svag så jag har börjat titta på Bigblock 750. Vad jag förstått är den uppbyggd på snarlikt sätt, nån med erfarenheter av den?

*edit* Big Block för fan, inte powerblock... :bluerolleyes:
Senast redigerad av Gäst den tor 20 sep 2007, 19:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

jbass: Har aldrig testat powerhouse 410:an. Nästan säker på att ingen butik i Sthlm har någon. Men den borde funka alldeles utmärkt till en Ampeg helrörstopp.
Lyssna med: http://www.svenskmusik.se/

Graf: Har inte testat BB750:an, men har läst en del om den. Den ska också ha rörkaraktär, dock inte lika mycket som walkabout. BB750 ska ha betydligt mer framhävd midrange, den ska låta mer aggressivt och dista lättare, medans walkabouten låter lite snällare men lika fet.
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

GrafZeppelin skrev:Samtidigt tror jag den ändå är lite för svag så jag har börjat titta på Powerblock 750. Vad jag förstått är den uppbyggd på snarlikt sätt, nån med erfarenheter av den?
Jag har en BB750 och är skitnöjd med den! Har använt Ampeg och Sunn innan och med tanke på viktskillnaden så hamnade man i himlen så fort man börja lira på Mesan! Den låter riktigt bra!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för bra svar, finns en BB750 på Musikbörsen/Slagverket i Sthlm, men den står ej inpluggad och som nåt slags rock 'n' roll-kuliss inklämd bakom ett trumset... Begriper inte varför de fina riggarna alltid är så svårtillgängliga?

Samtidigt såg jag den här idag:
Bild

BigBlock Titan V-12, en BigBlock som äkta tvåkanalig A, B eller A+B på 1200 w i 4 ohm... mumma!

Kanhända min Pearce åker ut på försäljning igen...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:Tack för bra svar, finns en BB750 på Musikbörsen/Slagverket i Sthlm, men den står ej inpluggad och som nåt slags rock 'n' roll-kuliss inklämd bakom ett trumset... Begriper inte varför de fina riggarna alltid är så svårtillgängliga?

Samtidigt såg jag den här idag:
Bild

BigBlock Titan V-12, en BigBlock som äkta tvåkanalig A, B eller A+B på 1200 w i 4 ohm... mumma!

Kanhända min Pearce åker ut på försäljning igen...

Nej spar pengarna till en Ric nu....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:
GrafZeppelin skrev:Tack för bra svar, finns en BB750 på Musikbörsen/Slagverket i Sthlm, men den står ej inpluggad och som nåt slags rock 'n' roll-kuliss inklämd bakom ett trumset... Begriper inte varför de fina riggarna alltid är så svårtillgängliga?

Samtidigt såg jag den här idag:
Bild

BigBlock Titan V-12, en BigBlock som äkta tvåkanalig A, B eller A+B på 1200 w i 4 ohm... mumma!

Kanhända min Pearce åker ut på försäljning igen...

Nej spar pengarna till en Ric nu....
Nej spar pengarna till en mes nu!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

GrafZeppelin skrev:Tack för bra svar, finns en BB750 på Musikbörsen/Slagverket i Sthlm, men den står ej inpluggad och som nåt slags rock 'n' roll-kuliss inklämd bakom ett trumset... Begriper inte varför de fina riggarna alltid är så svårtillgängliga?

Samtidigt såg jag den här idag:
Bild

BigBlock Titan V-12, en BigBlock som äkta tvåkanalig A, B eller A+B på 1200 w i 4 ohm... mumma!

Kanhända min Pearce åker ut på försäljning igen...
V-12´an verkar riktigt grym!
Om det blir en BB750 så kolla så att det är den uppgraderade varianten, jag köpte den första o där måste man använda footswitchen för att switcha kanal... Korkat, ja jag vet... Som tur är så har dom ändrat det. Det hjälper inte mig dock...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

straightedge79 skrev:Om det blir en BB750 så kolla så att det är den uppgraderade varianten, jag köpte den första o där måste man använda footswitchen för att switcha kanal... Korkat, ja jag vet... Som tur är så har dom ändrat det. Det hjälper inte mig dock...
Vor kul och höra om du kunde beskriva ljudet i Big Block 750.
Går det att få rent ljud med tryck också?
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

lowfreq skrev:Vor kul och höra om du kunde beskriva ljudet i Big Block 750.
Går det att få rent ljud med tryck också?
Jag e riktigt dålig på att beskriva ljud. Tyvärr...

Jag använder nästan bara den "distade" kanalen och den låter precis som jag vill - tänk en SVT Classic med lagom mkt rördist och lägg till en Tubescreamer för lite mer smuts/klang. Jag tycker att det låter ganska mkt Ampeg om den och det beror nog mest på att den körs genom en Ampeg 1540 låda men jag har även lirat genom en massa annat och den enda lådan som fick den att tappa botten och karaktär va en Hartke låda...
Jag tycker att det låter väldigt mkt rör överlag om den - och det till halva vikten av t.ex en SVT. Bar runt på en Sunn 300T innan och efter att ha provat denna så fanns det ingen anledning längre.

Hoppas det gav nåt iaf.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Okay, du beskriver den ungefär som de flesta andra BB750-ägare d.v.s. lite mer midknorr än walkabouten. Jag har också, som du säger, hört att den låter som en pressad SVT.
Skulle va kul och testa en ... man kanske rentav skulle bli sugen. :)
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Jag har tyvärr inte testat Walkabouten men jag kan inget annat än att rekommendera BB750´n. Är sugen på en Mesa låda också, den låter ju lite mer Ampeg nu iom att jag kör den genom en 1540 och man hade ju velat prova hur dom själv vill att den ska låta! En 4x12" hade varit trevligt...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Någon :roll: :wink: säljer ju en 2 x 15! Borde väl vara rätt
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hehehe.... ja, det finns en 2x15 Mesa till salu eller bytes på forumet...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Ja det hade ju inte varit fel...
Synd att det är den gamla varianten... Dom är ju faktiskt ganska fula... 2x15 är väl lite grovt när man gillar ganska mid-igt ljud? Har faktiskt aldrig spelat på en bra 2x15, bara gamla dåliga Yamaha lådor från stenåldern typ. Men 5000 är ju inte mkt för en låda i den kalibern!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Uppdatering: Kör nu på Mesa Big Block 750 topp genom en Ampeg 410HE !!

Råkade också köpa en BA-115 ... när jag ändå var i farten. :oops:
Don't mess with me, I do not want any treble!
gäst

Inlägg av gäst »

lowfreq skrev:Uppdatering: Kör nu på Mesa Big Block 750 topp genom en Ampeg 410HE !!

Råkade också köpa en BA-115 ... när jag ändå var i farten. :oops:
Och hur låter det? Intressant med en jämförelse eftersom du tidigare kört på Walkabouten...
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Johannes skrev:
lowfreq skrev:Uppdatering: Kör nu på Mesa Big Block 750 topp genom en Ampeg 410HE !!

Råkade också köpa en BA-115 ... när jag ändå var i farten. :oops:
Och hur låter det? Intressant med en jämförelse eftersom du tidigare kört på Walkabouten...
Likheten är att både walkabouten och BB750n har rörlik fet ton. walkabouten låter snällare medans BB750n är mer aggressiv i karaktären, den har ett mer kärnfullt ljud, härligt growl. Sen så har den ju overdrive-funktionen och den låter jävligt bra.
Men asså jag fick hem den idag. Ska repa nästa vecka och spelning nästa Lördag. Då ska det testas !!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

GrafZeppelin skrev:finns en BB750 på Musikbörsen/Slagverket i Sthlm, men den står ej inpluggad och som nåt slags rock 'n' roll-kuliss inklämd bakom ett trumset...
Den finns inte längre kvar på Slagverket ... HÄHÄHÄ !! :D
GrafZeppelin skrev:Samtidigt såg jag den här idag:
Bild
Var någonstans såg du den?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

lowfreq skrev:Uppdatering: Kör nu på Mesa Big Block 750 topp genom en Ampeg 410HE !!

Råkade också köpa en BA-115 ... när jag ändå var i farten. :oops:
Då lär du ha ett lika bra basljud som jag!
Jag kör min BB750 genom en Ampeg 1540!

Grattis till det nya inköpet!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

straightedge79 skrev:Då lär du ha ett lika bra basljud som jag!
Jag kör min BB750 genom en Ampeg 1540!

Grattis till det nya inköpet!
Thank you! ... siktet var egentligen inställt på en ampeg-topp, men efter att ha testat BB750n så var det inge snack om saken. Låter ju grymt !! Vikten på toppen är 15,5 kg för de som undrar det.
Jag tror att ampeglådor funkar bra till denna topp, min 410HE funkar riktigt bra. Men visst vore det kul att testa Powerhouse-lådorna, jag har ingen aning om hur de låter. men de borde ju låta bra såklart.

Som du skrev tidigare så har jag den uppgraderade toppen med pull/push för overdrive på O.D. Master-ratten.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar