Aguilar

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ralf, det är BRA att vi har leverantörer och representanter från olika märken på forumet! MEN att ligga på som en dåre och försöka övertyga folk hur bra ens produkt är och påskina att det är kunden som inte förstår, inte vet sitt eget bästa etc. etc. är rena vansinnet! Jag gillar inte Toyota, jag vet att det är en av världens bästa bilar men jag gillar inte Toytota för det. INGEN försäljare i världen kan banka in i mitt huvud att jag ska köpa en Toyota, det krävs en helt annan taktik om man vill locka till sig nya köpare.

"KUNDEN HAR ALLTID RÄTT, ALLTID!". Tyck och tänk precis vad du vill om en kund men tala för bövelen inte om det för honom/henne om det är negativa tankar om du har tänkt sälja något! Du kan inte heller kalla dig för EBS-Ralf (vilket är bra) och sedan hävda att det är personliga åsikter du ventilerar när det är EBS-förstärkare som är ämnet!!!!!

Jag vill minnas att vi hade en viss figur för nåt år sedan som säljer basar här på forumet som i vissas tycke låg på lite väl hårt och marknadsförde "sitt märke", det blev lite diskussioner och sedan hittade man en nivå så alla blev nöjda.

Tänk dig scenariot: En EBS-Ralf, en Ampeg-Bosse, en Ashdown-Lotta och gud vet vad som tar upp plats på forumet och försöker övertyga varann om vilken stärkare som är bäst!

Ps. Jag vet inget om EBS men nu vet jag i vart fall vem jag kan vända mig till om jag blir sugen. :wink:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Svensson skrev:Ralf, det är BRA att vi har leverantörer och representanter från olika märken på forumet! MEN att ligga på som en dåre och försöka övertyga folk hur bra ens produkt är och påskina att det är kunden som inte förstår, inte vet sitt eget bästa etc.
Jag håller helt med i vad du säger, och det är ett missförstånd att jag eller JunJun som också jobbar här försöker övertyga alla om EBS förträfflighet. Har faktiskt inte skrivit ett enda inlägg som påstår att EBS är bättre än något annat.

Däremot kan jag tycka att både vi och andra märken i en del fall fått oförtjänt kritik, vilket är en annan sak.
Gäst

Inlägg av Gäst »

EBS Ralf skrev:Däremot kan jag tycka att både vi och andra märken i en del fall fått oförtjänt kritik, vilket är en annan sak.
Några exempel på osaklig EBS-bashing? (förutom Johannes kommentar angående dess duglighet som drinkbord eller vad det var)
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Ralf, som du märkt och läst har det skrivits ganska mycket negativt om EBS här. Många har stött på arrogans och nonchalans i sina kontakter med företaget och jag tror att mångas missnöje (bl a mitt) grundar sig mycket i det.

När då en representant för företaget dyker upp här (något som jag tycker är jättebra) så är det klart att han löper risken att få klä skott för en hel del uppdämda åsikter.

Åsikterna om EBS produkter är många och det skulle väl vara märkligt annars. Det gäller ju för alla märken. Some like it some don't.

Det som ligger er i fatet är er PR. Eller snarare bristen på sådan. Dåligt bemötande skapar ofrånkomligen badwill och skadar mycket mer än man kan tro. Det är ingen lätt uppgift att "vända" kunder som blivit dåligt bemötta vid ett eller annat tillfälle. Det är enkel, primitiv och grundläggande psykologi.

Jag hoppas att du inte ger upp och lämnar. Vi är trots allt inte så hemska som det kan verka ibland...


edit: Hann komma några inlägg medan jag skrev ser jag...
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

- Välkommen in i spelet Anders..
- Tack!

Vi här inne, ÄR (ni har ju gjort målgruppsanalys?) en del av EBS målgrupp.. (annars skulle du nog inte vara här.. )
Jag garanterar sällan saker.. men jag kan garantera att: Ingen har givit något märke OFÖRTJÄND kritik. Man har enbart utryckt sin personliga åsikt. Det är det man gör på forum.
Forum är till för att sprida information.. att dela med sig av erfarenheter.. Det är upp till mottagaren att värdera denna information.. ingen skriver solida fakta.. vi pratar om bas och allt som hör där till.. föga fakta och fasta värden.
Att säga att vi har givit tillverkaren EBS oförtjänt kritik är att stoppa huvudet i sanden.. InMY!HonestOpinion

Hittils har jag bara "läst" saker från en person på EBS som varit raka - tydliga - artiga och insiktsfulla..
Och det är JunJun.. va rädda om honnom.. (har lyssnat på massa prat från andra EBS-herrar...)

Jag märker också i dina inlägg Ralf, att du är här för att ta del av synpunkter, förslag på förbättringar etc..
Tills du slutar att göra fel 1.a i kommunikation så kommer du få väldigt lite av det du söker...

Fel 1.a = Adding the word: BUT to any Sentence..

Igen.. min högst privata åsikt! Som jag delar med mig av.. för det är ett forum... bra va!?

/Anders
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Ok, jag har läst och förstått att jag på ett klantigt sätt försökt gjort mig lustig eller framfört kritik som några här har tagit illa vid sig av. Det var inte min mening. Till alla som upplevt det så vill jag be om ursäkt och hoppas i framtiden kunna bidra på ett konstruktivt sätt här på forumet, utan att trassla in mig i fel trådar för mycket.

Hoppas ni godtar den ursäkten och att vi kan fortsätta kommunicera på ett bättre sätt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Med nöje!
Och nu: vidare!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

För att trampa fler folk på tårna, och hälla mer bensin på elden tänker jag nu konstatera att Aguilar gör världens bästa förstärkare, utan konkurrens! :lol:
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Ugglan GBG skrev:För att trampa fler folk på tårna, och hälla mer bensin på elden tänker jag nu konstatera att Aguilar gör världens bästa förstärkare, utan konkurrens! :lol:
Låt gå för det i den här tråden...den är ju trots allt tillägnad Aguilar :D
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

EBS Ralf skrev:
Ugglan GBG skrev:För att trampa fler folk på tårna, och hälla mer bensin på elden tänker jag nu konstatera att Aguilar gör världens bästa förstärkare, utan konkurrens! :lol:
Låt gå för det i den här tråden...den är ju trots allt tillägnad Aguilar :D
Japp, fast EBS toppar är verkligen the shit de med. Har funderat på en HD350 ett tag, letar efter ett mindre bökigt (och bättre ljudande) alternativ till min Trace Elliot hybrid-topp, som rent ut sagt låter skit. Men sedan jag testade en Aguilar DB750 med en 4x12 på Guitarshowen, tror det var 2004, låter liksom allting annat skit.

De kostar ju en del bara... :cry:
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Svensson skrev:Ralf, det är BRA att vi har leverantörer och representanter från olika märken på forumet! MEN att ligga på som en dåre och försöka övertyga folk hur bra ens produkt är och påskina att det är kunden som inte förstår, inte vet sitt eget bästa etc. etc. är rena vansinnet! Jag gillar inte Toyota, jag vet att det är en av världens bästa bilar men jag gillar inte Toytota för det. INGEN försäljare i världen kan banka in i mitt huvud att jag ska köpa en Toyota, det krävs en helt annan taktik om man vill locka till sig nya köpare.

"KUNDEN HAR ALLTID RÄTT, ALLTID!". Tyck och tänk precis vad du vill om en kund men tala för bövelen inte om det för honom/henne om det är negativa tankar om du har tänkt sälja något! Du kan inte heller kalla dig för EBS-Ralf (vilket är bra) och sedan hävda att det är personliga åsikter du ventilerar när det är EBS-förstärkare som är ämnet!!!!!

Jag vill minnas att vi hade en viss figur för nåt år sedan som säljer basar här på forumet som i vissas tycke låg på lite väl hårt och marknadsförde "sitt märke", det blev lite diskussioner och sedan hittade man en nivå så alla blev nöjda.

Tänk dig scenariot: En EBS-Ralf, en Ampeg-Bosse, en Ashdown-Lotta och gud vet vad som tar upp plats på forumet och försöker övertyga varann om vilken stärkare som är bäst!

Ps. Jag vet inget om EBS men nu vet jag i vart fall vem jag kan vända mig till om jag blir sugen. :wink:
Låter trevligt med en Ashdown-Lotta tycker jag :)
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ralf!.. Let me hug you! You just got EBS a new potential client..
Nu VILL jag verkligen höra EBS ValveDriven!!! Ska lyssna på den Börsen har inne..

JunJun: Den frågan besvarar Anders Mattisson bäst.. men jag kan gissa.. Dollarn ligger bra idag så min gissning ligger på allt mellan 20-23 papp.. :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
EBS Ralf skrev:Däremot kan jag tycka att både vi och andra märken i en del fall fått oförtjänt kritik, vilket är en annan sak.
Några exempel på osaklig EBS-bashing? (förutom Johannes kommentar angående dess duglighet som drinkbord eller vad det var)
Trubadurpall på Lilla Paris i Fruängen om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Zalle skrev:Som vanligt så spårar det mesta ur här på forumet, trist trist,.,., be folk knipa käft osv,.,,haha,.härlig stämning :)
Visst kan den tyckas grov som kommentar men den är här helt lyft ur sitt sammanhang... Läs ett par inlägg upp (eller Ralfs egen förklaring nedan) och då tycker jag den var befogad vid det tillfället och ganska mild i jämförelse, men det är glömt nu sedan länge. :)
Har sällan dåligt humör, däremot en jäkla stor portion humor i vanliga fall... :wink:
Och visst blev jag förbannad just i det läget (och det var jag knappast själv om).
EBS Ralf skrev:Två saker, jag sa inte att 99,9% har problem med PMS, jag sa att 99,9% här är män. Groovy, det var inget personligt till dig. Jag vet att du har bra koll och dina inlägg har varit rätt så nyanserade jämfört med många andra på forumet. Jag hajar fortfarande inte riktigt vad vitsen är med att tokdissa det ena eller det andra märket bara, känns inte speciellt konstruktivt tycker jag.

Tack Ralf, skönt att se att du inte kniper igen, du blev ju lite blå i nunan där ett tag! :lol:
Sorry om jag brusade upp där. Jag försöker skriva ganska brett ur egen erfarenhet, även om jag inte alltid lyckas och visst styr ens egna tycke och smak ibland, konstigt vore det väl annars. Tycker absolut ni ska dyka upp om möjligheten finns för det finns säkert ett helt gäng som gärna testar med all rätt för det finns helt klart ett sound att hämta hos EBS.
MALA skrev: Så kontentan - rätt matchning av topp och lådor är väldigt viktigt
Word!
basmartin skrev: Men man kan inte spela alltför starkt innan GS112 börjar dista, så den riggen passar bäst till svagare volymer.
Hmm, jag är ganska förvånad då jag kranade på ganska rejält med DB750 i en GS112 utan detta problem när vi körde med rockbandet.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

groovyjr skrev:
basmartin skrev: Men man kan inte spela alltför starkt innan GS112 börjar dista, så den riggen passar bäst till svagare volymer.
Hmm, jag är ganska förvånad då jag kranade på ganska rejält med DB750 i en GS112 utan detta problem när vi körde med rockbandet.
Kör jag med master på kl.12 på AG500:an så distar det i transienterna, iofs så är det ganska starkt redan, men ofta det har inte räckt till. Och ändå är det inte rock jag spelar. Jag har inte testat några andra GS112 till dess bristningsgräns, så jag vet inte om det bara är min som beter sig så. Vi pratade om detta i en annan tråd, vill jag minnas. Tilläggas bör väl att det är vid gigs då basen inte går genom PA:t som jag har haft problem. Det låter starkt vid basstärkaren, men några meter bort låter det ingenting, och höjer jag då börjar lådan att låta skit. Eftersom AG500:an ger 250w @ 8ohm, så borde jag kunna köra starkare än kl 12 på mastern eftersom lådan är på 300w RMS.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Ja, jag vet inte vad jag ska säga men jag lirade under samma förutsättningar. Vet inte om det är så att de kanske bytat element eller nått i den stilen men det borde ju Mattisson veta. Du borde ju utan problem kunna köra fullt ställ.

Men det är inte så enkelt (tvivlar på det) att du har en dålig högtalarkabel där någon lödning är kass? Det har hänt mig en gång under ett gig innan jag hade Aguilaren då någon av skruvarna i speakon kontakten lossnade och det blev dålig kontakt, vilket fick till följd att jag hade dålig power och det distade. Fick skruva upp fullt för att hänga med då och hade tidigare typ halv uteffekt på mastern.

Visst har vi varit inne på detta tidigare...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

groovyjr skrev:Ja, jag vet inte vad jag ska säga men jag lirade under samma förutsättningar. Vet inte om det är så att de kanske bytat element eller nått i den stilen men det borde ju Mattisson veta. Du borde ju utan problem kunna köra fullt ställ.

Men det är inte så enkelt (tvivlar på det) att du har en dålig högtalarkabel där någon lödning är kass? Det har hänt mig en gång under ett gig innan jag hade Aguilaren då någon av skruvarna i speakon kontakten lossnade och det blev dålig kontakt, vilket fick till följd att jag hade dålig power och det distade. Fick skruva upp fullt för att hänga med då och hade tidigare typ halv uteffekt på mastern.

Visst har vi varit inne på detta tidigare...
Aha, det kan nog vara värt att kolla högtalarkabeln. Har inte tänkt på det. Har en noname tele-tele, har hela tiden tänkt att skaffa speakon men inte gjort det, så då är det ju läge att göra det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Håller tummarna! :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Förresten, helt fel tråd detta ( ursäkta ) , men vart i götet ska bas-träffen/testandet vara ? 10 november ?
Sugen som attan å åka ner, och det vore kul om det fanns lite olika att testa på, ett tillfälle om något att få upp ögonen för nåt nytt.

Finns det en tråd nånstanns om det ?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Zalle skrev:Förresten, helt fel tråd detta ( ursäkta ) , men vart i götet ska bas-träffen/testandet vara ? 10 november ?
Sugen som attan å åka ner, och det vore kul om det fanns lite olika att testa på, ett tillfälle om något att få upp ögonen för nåt nytt.

Finns det en tråd nånstanns om det ?
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=2821
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
gäst

Inlägg av gäst »

Zalle skrev:Som vanligt så spårar det mesta ur här på forumet, trist trist,.,., be folk knipa käft osv,.,,haha,.härlig stämning :) påminner om sandlådan när jag var i den åldern
EBS Ralf får skylla sig själv, han går på som en ångvält och när folk protesterar så blir han otrevlig, när folk protesterar ännu mera så ber han om ursäkt men ursäkterna verkar inte betyda så mycket för i nästa inlägg är han igång igen. Inget fel i det men med tanke på att han iochmed sitt nick representerar sitt företag så borde han kanske för sin egen skull ta det lite lugnare. Men detta med överlägsen attityd och otrevligheter mot icke-EBS-användare verkar ju vara EBS-attityden i ett nötskal. Jag har personligen råkat ut för detta IRL ett par gånger. Konstig försäljningstaktik men den funkar kanske på osäkra köpare som inte spelat så länge.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:Jag har personligen råkat ut för detta IRL ett par gånger. Konstig försäljningstaktik men den funkar kanske på osäkra köpare som inte spelat så länge.
Det är vi fler som har.. men se inlägg http://pratabas.se/viewtopic.php?p=53085#53085

Lägg ner yxan nu.. lets move on! Vi kan alla dra nytta av ett bra utbyte!! Ja ser detta som en otrolig tillgång.. Framförallt för dom som använder och gillar EBS att kunna påverka.. och för en Svensk leverantör att kunna få kreativ feedback...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
Johannes skrev:Jag har personligen råkat ut för detta IRL ett par gånger. Konstig försäljningstaktik men den funkar kanske på osäkra köpare som inte spelat så länge.
Det är vi fler som har.. men se inlägg http://pratabas.se/viewtopic.php?p=53085#53085

Lägg ner yxan nu.. lets move on! Vi kan alla dra nytta av ett bra utbyte!! Ja ser detta som en otrolig tillgång.. Framförallt för dom som använder och gillar EBS att kunna påverka.. och för en Svensk leverantör att kunna få kreativ feedback...
Jag har inte ens packat upp yxan. Hade du citerat hela mitt inlägg så ser du att jag skriver "så ber han om ursäkt men ursäkterna verkar inte betyda så mycket för i nästa inlägg är han igång igen" och det har han ju redan påbörjat ännu en gång efter inlägget du länkade till. I EBS värld så finns det ingen annan förstärkare som ens kommer i närheten av EBS förträfflighet och de som inte håller med skall hånas. Detta håller jag fast vid oavsett om Ralf låtsas vara sympatisk i ett par inlägg. Vi får väl se hur det går framöver men som sagt, yxan ligger skarpslipad i fodralet och eftersom jag inte är så aktiv på detta forum som jag har varit så lär den få ligga kvar där så kan ni andra få "dra nytta av ett bra utbyte". Ett "utbyte" som hittils verkat vara ganska enkelriktat och innebär i korta drag att Ralf förolämpar och alla blir förbannade.
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Johannes, vad har jag nu sagt efter det inlägg som det refereras till som är förolämpande?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16199
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

EBS Ralf skrev:Johannes, vad har jag nu sagt efter det inlägg som det refereras till som är förolämpande?
Ta det i ett PM om det behövs....
Skriv svar