marshall vba400 vs peavey classic 400?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

marshall vba400 vs peavey classic 400?

Inlägg av Simon Andersson »

ja, fördelar och nackdelar... vem vinner?

marshall vba400
Bild

eller

peavey classic 400?
Bild
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

haha

dansar du också runt den här:
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5111227
Bild
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Bild

Iiiintresting
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

VBA'n, skulle jag tro. För många rattar på Peavey'n och 10kg mer att kånka. Båda kostar en försvarlig slant att hålla i drift, en oktett bra 6550 kostar en stor hög med klöver. Maffiga pjäser!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

jag har redan roddare. så jag skiter helt ärligt i vad de väger 8)
nu vill jag ha en helrörstopp, så jag får skylla mig själv att det blir rörbyte då och då.


verkar vara många som dansar runt peavey'n... men varför slår ingen till? kanske därför denna tråd skapades...
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

jag har redan roddare. så jag skiter helt ärligt i vad de väger 8)
nu vill jag ha en helrörstopp, så jag får skylla mig själv att det blir rörbyte då och då.
Jovisst, självklart. Mitt svar var ur eget ekonomiskt perspektiv :wink:

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Ampeg SVT Classic
Eller MESA BOOGIE
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

marcbass skrev:Ampeg SVT Classic
Eller MESA BOOGIE
+1 på Mesa/Boogie
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

marcbass skrev:Ampeg SVT Classic
Eller MESA BOOGIE
och det hade vad med detta att göra?

visst hamnar det på smaksak i slutändan, det vet jag. men jag vet inte ett piss om någon av topparna, så jag vill veta ris och ros om dessa. du hade ju en peavey, ut med språket! 8)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bassdude skrev:
marcbass skrev:Ampeg SVT Classic
Eller MESA BOOGIE
och det hade vad med detta att göra?

visst hamnar det på smaksak i slutändan, det vet jag. men jag vet inte ett piss om någon av topparna, så jag vill veta ris och ros om dessa. du hade ju en peavey, ut med språket! 8)

Jag var ju påväg att köpa den där VBA:n nere i Karlskrona, men jag valde bort den då jag tyckte den var för simpel.
Säkerligen gött härligt maffigt ljud, MEN, det var en del saker somsaknades för att den skulle blir tillräckligt intressant.
Har dock aldrig testat någon.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

bassdude skrev:verkar vara många som dansar runt peavey'n... men varför slår ingen till? kanske därför denna tråd skapades...
Det kan man verkligen fråga sig, det kanske är för dyrt helt enkelt...

Enda sen den här dök upp på annons har alla sagt att den är ett kap för de sjutusen han har sagt är lägsta bud, men det är aldrig någon som köper den.
Jag bjöd femtusen och fast håller att det är vad den är värd. Den är säkert jättebra men det är ändå ingen Ampeg, Sunn etc

Det här är ett exempel påvad man kan få för typ sjutusen om man är beredd att gräva ett par minuter
http://cgi.ebay.com/AMPEG-V-4B-Vintage- ... dZViewItem
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

V4B:n är nog aningen klen för Bassdudes önskemål skulle jag tro.

Se´n tycker jag nog personligen att vilken rörtopp som helst m 400w måste vara värd 7k, bara det inte står Behringer på den...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ravens skrev:
bassdude skrev:verkar vara många som dansar runt peavey'n... men varför slår ingen till? kanske därför denna tråd skapades...
Det kan man verkligen fråga sig, det kanske är för dyrt helt enkelt...

Enda sen den här dök upp på annons har alla sagt att den är ett kap för de sjutusen han har sagt är lägsta bud, men det är aldrig någon som köper den.
Jag bjöd femtusen och fast håller att det är vad den är värd. Den är säkert jättebra men det är ändå ingen Ampeg, Sunn etc

Det här är ett exempel påvad man kan få för typ sjutusen om man är beredd att gräva ett par minuter
http://cgi.ebay.com/AMPEG-V-4B-Vintage- ... dZViewItem
Jag tror ändå inte att en 100W i sammanhanget cro magnon-topp är vad bassdude är intresserad av. 7000 för Peaveyn är ett bra pris enligt mig och anledningen till att ingen köpt den lär väl vara en penga- eller intressefråga. Många har det knapert så här i slutet av sommarlov/semester. Själv har jag inget behov av den men tycker ändå att det kan vara ett vettigt köp för någon som är ute efter 400W helrör. Vill man snegla på Ebay U.S.A finns det säkert pengar att tjäna men det vill till att säljaren packar väl och tar ut alla rören och packar dem noga var för sig etc.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

pm'a fredrikr här på forumet, han har en! Jag har blivit lite av en ampeg-motståndare efter att ha hört min mesa och hans peavey... Kan du få peaveyn billigt tycker jag att du ska satsa på den! Jag fick höra den lite och det enda jag kan säga är "smaskigt" om ljudet! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Och jag tycker du ska köpa en Sunn 300T så jag kan säga att basisten i POS köpte en lika som min för att den lät så grymt bra...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

haha, näe... 100 watt är inget jag vill ha.

man får tacka för svar hittills! verkar som att båda topparna är vettiga och att 7 papp är bra pris för en peavey classic 400.
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

jag förstår också att ampegen inte var något för honom, det var som sagt ett exempel på vad sjutusen KAN skaffa dig.
Bild
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

blackparkas skrev:Och jag tycker du ska köpa en Sunn 300T så jag kan säga att basisten i POS köpte en lika som min för att den lät så grymt bra...
eller också säger du: "jag norpade sunn-toppen mitt framför ögonen på pos-basisten. han är inte glad på mig nu, eftersom jag är så in i själen taskig!"

:twisted: :wink:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har inte testat marshallen.. men peaveyn låter ganska likt min Sunn 300T.. tror du skulle digga den..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bassdude skrev:
blackparkas skrev:Och jag tycker du ska köpa en Sunn 300T så jag kan säga att basisten i POS köpte en lika som min för att den lät så grymt bra...
eller också säger du: "jag norpade sunn-toppen mitt framför ögonen på pos-basisten. han är inte glad på mig nu, eftersom jag är så in i själen taskig!"

:twisted: :wink:
Hehe.... HEHEHEE!
MUAHAHAHAAAAA!


Eller, ja... åk och köp en topp nå´n gång nudå!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Om inte 400watt helrör räcker för någon så ska fan denna någon SLUTA spela bas.
Det är SJUKT mycket kräm..

De ja inte gillade med Peaveyn va att där endast fanns en GAIN, ingen master volym. Man kunde alltså inte ställa låg Gain o spela högt. Utan du fick höja Gainen till den VOLYM du ville ha. Vilket resulterade i DIST vare sig man ville de eller ej.

Marshallen har jag också haft en. Den va jävligt FLÄSKIG, nästan för basig emellan åt.

Men hade ja varit tvungen o välja mellan dessa två så hade de blivit MARSHALLEN..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Eller så köper du en sunn300T/fender 300 pro .. som har både master och 2 kanaler.. och inbyggd 2bands compressor..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, och 22000 bands EQ!
Säga vad ni vill men jag tycker det är bra!
Går alltid att välja bort den.


Jag tycker Sunn är det bästa alternativet av de där två. :D Iaf rent användarmässigt. Finns allt.
Mixa de två kanalerna tex, Testa det på Marshallen :D
Man kan ju inte ens ha en footswitch på marshallen och skifta mellan rent och dist (kanal 1 och 2 förstås), vet inte hur det är på Peaveyn.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Sunnen saknar en sak.. en mid-ratt jag är grafiskEQ allergisk.. nyser varje gång jag är i närheten av en trace! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:Sunnen saknar en sak.. en mid-ratt jag är grafiskEQ allergisk.. nyser varje gång jag är i närheten av en trace! :D
Ja, det ska vara det då.
Men det går ju att nolla EQ:n och styra enbart Mid:en med den.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar