4x10a för låg bas

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

4x10a för låg bas

Inlägg av Ljudfreak »

Tack vare en baspratare har jag nu fått korn på en bra topp som ska köpas till veckan. Det lutar åt en HD350. Till den ska jag så småningom skaffa en låda. Den ska ge bra låg bas och "komma ända ner".

I våras spelade vi på nån festival i Jönköping och där var ett jättebra salsaband som spelade innan oss. Basisten körde elektrisk ståbas genom nån rackmonterad stärkare som jag inte minns namnet på, men han hade en Ampeg 4x10a och det lät enormt bra. Det lät så bra att keyboards nästan inte behövdes, om ni förstår (vem har någonsin hört en synt live förresten?). Jag vill kunna få ett sånt fylligt sound som är tätt, inte mullrar, men fyller rummet. Vad ska jag ha för låda?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Om du menar "komma ända ner" som i fylla det rum du är i och de rum som är i samma hus med samma djupa och subbiga bas.. så är Ampeg 410 HLF för dig.. .. tyvärr är det en låda som jag personligen tyckte vad enormt svår att ratta ljud med..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: 4x10a för låg bas

Inlägg av calif de funk »

Ljudfreak skrev:Tack vare en baspratare har jag nu fått korn på en bra topp som ska köpas till veckan. Det lutar åt en HD350. Till den ska jag så småningom skaffa en låda. Den ska ge bra låg bas och "komma ända ner".

I våras spelade vi på nån festival i Jönköping och där var ett jättebra salsaband som spelade innan oss. Basisten körde elektrisk ståbas genom nån rackmonterad stärkare som jag inte minns namnet på, men han hade en Ampeg 4x10a och det lät enormt bra. Det lät så bra att keyboards nästan inte behövdes, om ni förstår (vem har någonsin hört en synt live förresten?). Jag vill kunna få ett sånt fylligt sound som är tätt, inte mullrar, men fyller rummet. Vad ska jag ha för låda?
Just till den toppen så tycker jag två stycken EBS 112 NEO, passar som handen i handsken, allt enl. dina önskemål. Testa så får du se. Och då får du en superlätt och portabel rig också. Inte dumt alls :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Liten skrev:Om du menar "komma ända ner" som i fylla det rum du är i och de rum som är i samma hus med samma djupa och subbiga bas.. så är Ampeg 410 HLF för dig.. .. tyvärr är det en låda som jag personligen tyckte vad enormt svår att ratta ljud med..
Ja, det lutar nog åt att det är en sån jag vill ha. Det verkar finnas flera HLF, en SVT, en BSE, en B och nån PR. Skillnaderna orkar jag inte riktigt plugga på men det är väl ett antal tuselappar gissar jag. Vilken var det du provade?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Svt.. jag skulle verkligen testa den mycket innan jag slantade för den.. gärna med en likadan topp som den du nämner..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Re: 4x10a för låg bas

Inlägg av MALA »

calif de funk skrev: Just till den toppen så tycker jag två stycken EBS 112 NEO, passar som handen i handsken, allt enl. dina önskemål. Testa så får du se. Och då får du en superlätt och portabel rig också. Inte dumt alls :wink:.
Ena av mina riggar består just nu av en 350 och 3 st NEO 112, går både djupt, kan få slag i magen och fylla rum (naturligtvis beroende på storlek). Med ytterligare en 112 blir det belastning på 2Ohm som ju 350 fixar och då kan vi börja snacka punch :P (nej, inte den drickbara varianten)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
basman82
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 00:08
Ort: Arvika

Re: 4x10a för låg bas

Inlägg av basman82 »

Ljudfreak skrev:Tack vare en baspratare har jag nu fått korn på en bra topp som ska köpas till veckan. Det lutar åt en HD350. Till den ska jag så småningom skaffa en låda. Den ska ge bra låg bas och "komma ända ner".

I våras spelade vi på nån festival i Jönköping och där var ett jättebra salsaband som spelade innan oss. Basisten körde elektrisk ståbas genom nån rackmonterad stärkare som jag inte minns namnet på, men han hade en Ampeg 4x10a och det lät enormt bra. Det lät så bra att keyboards nästan inte behövdes, om ni förstår (vem har någonsin hört en synt live förresten?). Jag vill kunna få ett sånt fylligt sound som är tätt, inte mullrar, men fyller rummet. Vad ska jag ha för låda?
Själv lirar jag på HD350 tillsammans med en 210 och en 115-låda av samma märke....helt underbart jävla ljud
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16199
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det finns fortfarande någon Ashdown 4x10 kvar till specialprice. Rekommenderas även till fullpris!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

200071 skrev:Det finns fortfarande någon Ashdown 4x10 kvar till specialprice. Rekommenderas även till fullpris!
Yes.
Jag har införskaffat en Ashdown MAG410 och precis hunnit testa lite grann. Jag tyckte det var bra med botten, återstå att se hur den funkar med bandet och i skarpt läge!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Jag kör med en 400+ och en SVT-410 HLF.

Inte världens mest lättrattade topp från början och i kombination med lådan är den ett rent helvete ibland. Men när man till slut hittar rätt låter det löjligt bra. :)

Botten finns och blir över i den lådan. Som tidigare sagts, testa den mycket. Den är nog inte för alla.
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Schysst att ni delar med er av era erfarenheter. Tackar och bockar.

Minnesbilden av den där Ampegen har etsat sig fast. Det får nog bli en Ampeglåda helt enkelt. Vad är rimligt? 5K för en vanlig och 6K för en HLF? Vet du nån som vill bli av med sin, helst i Sthlm?

Mvh Ola
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Fler förslag:
EBS ClassicLine 410, prisvärt!

eller min favvo:
EBS NeoLine 212!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

EBS Ralf skrev:Fler förslag:
EBS ClassicLine 410, prisvärt!

eller min favvo:
EBS NeoLine 212!
Instämmer definitivt angående Neo 212
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16199
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nu snodde jag den sista ABM:en till lågrpis. Finns ett par MAG 410 kvar
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Aguilar GS 112
Aguilar GS 115
Båda har bra med botten och punch, 2st 112 låter bättre än deras 212.
15" lådan är den bästa 15" jag testat utan tvekan och den täcker hela registert...

Kolla med Mattisson http://www.mattissonbass.com

Edit: Sorry! det skulle ju vara 410-låda.. det missade jag i all hast!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Aguilar tycker jag känns litet dyra, även om deras namn just nu är i ropet. Det finns en 212a ute på annons har jag sett. EBS 212a, den vanliga utan neodyniumelement, verkar gå ner till 30Hz. Vet inte om det är något bra mått med en nedre frekvensgräns, men det är väl den av EBS lådor som verkar mest intressant.
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 22:05, redigerad totalt 1 gånger.
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Våran vanliga 212:a som det refereras till här må gå längre ned i registret, men jag tycker nog att den passar bäst som subkabinett ihop med något annat. Mer kräm i Neo-212:an om det ska va ett kabinett. 410:or överlag är ju inte direkt tänkta att gå djupt ner i basen, så även om det är det som efterfrågas skulle jag ändå testa Neo-212:an som ett bra alternativ, speciellt ihop med HD350. Vi släpper även en ClassicLine 212:a i dagarna, som jag inte hunnit testa tillräckligt för att säga så mycket om ännu, men de kolleger som gjort det säger att den är grym med, även om den inte knäcker Neo-212:an annat än på prislappen. Det är några rekommenderade alternativ från EBS sida iaf.
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

EBS Ralf skrev:Det är några rekommenderade alternativ från EBS sida iaf.
Tack Ralf :)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har testat MAG410 på repet nu och är nöjd! Det är inte riktigt samma botten såklart som 215 men jäklarns vad den går fram bra ståbasen! Blir nog att testa 410 och 215 på nästa rep. 8)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar