Lina förstärkare
-
- Medlem+
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
- Ort: I hjärtat av Norrbotten
Lina förstärkare
Vad blir skillnaden om man ansluter XLR-utgången på stärkaren till en mixer via en kabel som har XLR kontakt på stärkaren och telekontakt på mixern och sen in i mixern via line in på mixern jämfört att ansluta stärkaren via XLR-XLR och mick ingången på mixern?
- Wall
- Medlem+
- Inlägg: 1238
- Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
- Ort: Skurup
Re: Lina förstärkare
Ingen alls.busse skrev:Vad blir skillnaden om man ansluter XLR-utgången på stärkaren till en mixer via en kabel som har XLR kontakt på stärkaren och telekontakt på mixern och sen in i mixern via line in på mixern jämfört att ansluta stärkaren via XLR-XLR och mick ingången på mixern?
Men om du har utgången ställd på linjenivå och koppar in dig på mikrofoningång får du ett "sound" som du kanske inte rikigt önskar.
Å andra sidan om utgången är ställd på mikrofonnivå och du kopplar in dig på en linjeingång kanske du inte heller uppnår det sound du är ute efter.
LINJE UT FRÅN STÄRKARE TILL LINJE IN PÅ MIXER
MIK UT FRÅN STÄRKARE TILL MIK IN PÅ MIXER.
Om det sen är XLR eller Tele eller RCA eller Eller spelar ingen roll, bara NIVÅERNA stämmer.
Sen finns det vissa mixerbord i vilka man kan välja linje eller mikrofonnivå på XLRingången osv....
Så, kolla vad det står på XLR UT från din stärkare och koppla det till rätt ingång på mixern.
Lycka till.
Önskar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
- ferm
- Medlem++
- Inlägg: 4050
- Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
- Ort: Täby
Re: Lina förstärkare
Men är inte XLR ut och ingångarna balanserade?Wall skrev:Ingen alls.busse skrev:Vad blir skillnaden om man ansluter XLR-utgången på stärkaren till en mixer via en kabel som har XLR kontakt på stärkaren och telekontakt på mixern och sen in i mixern via line in på mixern jämfört att ansluta stärkaren via XLR-XLR och mick ingången på mixern?
Men om du har utgången ställd på linjenivå och koppar in dig på mikrofoningång får du ett "sound" som du kanske inte rikigt önskar.
Å andra sidan om utgången är ställd på mikrofonnivå och du kopplar in dig på en linjeingång kanske du inte heller uppnår det sound du är ute efter.
LINJE UT FRÅN STÄRKARE TILL LINJE IN PÅ MIXER
MIK UT FRÅN STÄRKARE TILL MIK IN PÅ MIXER.
Om det sen är XLR eller Tele eller RCA eller Eller spelar ingen roll, bara NIVÅERNA stämmer.
Sen finns det vissa mixerbord i vilka man kan välja linje eller mikrofonnivå på XLRingången osv....
Så, kolla vad det står på XLR UT från din stärkare och koppla det till rätt ingång på mixern.
Lycka till.
Önskar,
/Wall
För många basar är inte nog
- Wall
- Medlem+
- Inlägg: 1238
- Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
- Ort: Skurup
Re: Lina förstärkare
Det kan Tele in och utgångar oxå vara.ferm skrev:Men är inte XLR ut och ingångarna balanserade?
...
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
-
- Medlem+
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
- Ort: I hjärtat av Norrbotten
Jag har ju lite dålig koll på detta med nivåer, men hur spelar gainen på mixern roll har den nåt med linje och mick nivårena? Eller styrs nivåerna av nåt annat och gainen bara påvekar volymen?Ingen alls.
Men om du har utgången ställd på linjenivå och koppar in dig på mikrofoningång får du ett "sound" som du kanske inte rikigt önskar.
Å andra sidan om utgången är ställd på mikrofonnivå och du kopplar in dig på en linjeingång kanske du inte heller uppnår det sound du är ute efter.
LINJE UT FRÅN STÄRKARE TILL LINJE IN PÅ MIXER
MIK UT FRÅN STÄRKARE TILL MIK IN PÅ MIXER.
Om det sen är XLR eller Tele eller RCA eller Eller spelar ingen roll, bara NIVÅERNA stämmer.
Sen finns det vissa mixerbord i vilka man kan välja linje eller mikrofonnivå på XLRingången osv....
Så, kolla vad det står på XLR UT från din stärkare och koppla det till rätt ingång på mixern.
Lycka till.
Önskar,
/Wall
- Zalle
- Medlem
- Inlägg: 327
- Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
- Ort: Stockholm
En skum grej som jag inte visste var att det finns tydligen obalanserade mick-kablar, har balanserad xlr out på fafnern, kopplade in en kabel och till mixer sen, blev ett jäkla brum o liv, sen visade det sej att den var obalanserad, köpte en balanserad kabel o vips så lät det bra, kanske ingen nyhet .,eh ?
" mama, we all goin to hell.."
http://www.myspace.com/zallebass
http://www.myspace.com/impulstheband
http://www.myspace.com/zallebass
http://www.myspace.com/impulstheband
- Lazydog
- Medlem
- Inlägg: 83
- Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
- Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm
Skumt det dära... varför vill man tillverka en sån kabel?Zalle skrev:En skum grej som jag inte visste var att det finns tydligen obalanserade mick-kablar, har balanserad xlr out på fafnern, kopplade in en kabel och till mixer sen, blev ett jäkla brum o liv, sen visade det sej att den var obalanserad, köpte en balanserad kabel o vips så lät det bra, kanske ingen nyhet .,eh ?
X= Jord/Skärm, L= Vänster, R= Höger eller hur?
Kan nån förklara varför man inte vill ha skärmen/jord/balans?
Varför heter det egentligen balanserad?
/Slöhund
Slö för det mesta, roligare än de flesta!
OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Slö för det mesta, roligare än de flesta!
OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
- Basjonas
- Medlem+
- Inlägg: 608
- Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
- Ort: Stockholm
Re: Lina förstärkare
Jo men XLR out på en basförstärkare funkar i de allra flesta fall som en inbyggd linebox, dvs micknivå. Därför är det lämpligt att koppla in den med xlr-kabel i mixerbordets mick-ingång.Wall skrev:Ingen alls.busse skrev:Vad blir skillnaden om man ansluter XLR-utgången på stärkaren till en mixer via en kabel som har XLR kontakt på stärkaren och telekontakt på mixern och sen in i mixern via line in på mixern jämfört att ansluta stärkaren via XLR-XLR och mick ingången på mixern?
Men om du har utgången ställd på linjenivå och koppar in dig på mikrofoningång får du ett "sound" som du kanske inte rikigt önskar.
Å andra sidan om utgången är ställd på mikrofonnivå och du kopplar in dig på en linjeingång kanske du inte heller uppnår det sound du är ute efter.
LINJE UT FRÅN STÄRKARE TILL LINJE IN PÅ MIXER
MIK UT FRÅN STÄRKARE TILL MIK IN PÅ MIXER.
Om det sen är XLR eller Tele eller RCA eller Eller spelar ingen roll, bara NIVÅERNA stämmer.
Sen finns det vissa mixerbord i vilka man kan välja linje eller mikrofonnivå på XLRingången osv....
Så, kolla vad det står på XLR UT från din stärkare och koppla det till rätt ingång på mixern.
Lycka till.
Önskar,
/Wall
Rätta mig om jag är ute och cyklar.
- Ahab
- Medlem+
- Inlägg: 2471
- Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
- Ort: Skövde
Enkelt:
Balanserad signal betyder att du skickar signalen och inverterad signal i kabeln och sedan tar differensen i preampen.
Detta motverkar en massa störningar som gärna hoppar in i långa kablar.
Tekniskt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio
Balanserad signal betyder att du skickar signalen och inverterad signal i kabeln och sedan tar differensen i preampen.
Detta motverkar en massa störningar som gärna hoppar in i långa kablar.
Tekniskt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
- Klopper
- Hedersmedlem
- Inlägg: 18375
- Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
- Ort: Herd Island
Vi har ju en Guru i medlemslistan. Bosse Hansén.
Kan inte han detta på sina 5 fingrar så skulle jag bli mycket förvånad.
Så hör med honom.
http://www.hansenaudio.se
Kan inte han detta på sina 5 fingrar så skulle jag bli mycket förvånad.
Så hör med honom.
http://www.hansenaudio.se
- Wall
- Medlem+
- Inlägg: 1238
- Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
- Ort: Skurup
Re: Lina förstärkare
Du har helt rätt.Basjonas skrev:Jo men XLR out på en basförstärkare funkar i de allra flesta fall som en inbyggd linebox, dvs micknivå. Därför är det lämpligt att koppla in den med xlr-kabel i mixerbordets mick-ingång.Wall skrev:Ingen alls.busse skrev:Vad blir skillnaden om man ansluter XLR-utgången på stärkaren till en mixer via en kabel som har XLR kontakt på stärkaren och telekontakt på mixern och sen in i mixern via line in på mixern jämfört att ansluta stärkaren via XLR-XLR och mick ingången på mixern?
Men om du har utgången ställd på linjenivå och koppar in dig på mikrofoningång får du ett "sound" som du kanske inte rikigt önskar.
Å andra sidan om utgången är ställd på mikrofonnivå och du kopplar in dig på en linjeingång kanske du inte heller uppnår det sound du är ute efter.
LINJE UT FRÅN STÄRKARE TILL LINJE IN PÅ MIXER
MIK UT FRÅN STÄRKARE TILL MIK IN PÅ MIXER.
Om det sen är XLR eller Tele eller RCA eller Eller spelar ingen roll, bara NIVÅERNA stämmer.
Sen finns det vissa mixerbord i vilka man kan välja linje eller mikrofonnivå på XLRingången osv....
Så, kolla vad det står på XLR UT från din stärkare och koppla det till rätt ingång på mixern.
Lycka till.
Önskar,
/Wall
Rätta mig om jag är ute och cyklar.
Men iomed att det finns stärkare i vilka man kan välja utgångsnivå och mixerbord med balanserade teleingångar så är det svårt att säga varesig bu eller bä. Men om Busse är bussig och specar stärkare och mixer så kanske det blir lättare.
Om man har långa kablar vill man inte skicka mik-nivå...det blir inte mycket kvar av signalen.
När jag jobbade med EM i Göteborg hade jag över 2000 meter kabel och när man körde en mik igenom den så var det inte mycket kvar av signalen *prata in i en dunkudde fenomenet*
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
-
- Medlem+
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
- Ort: I hjärtat av Norrbotten
- Wall
- Medlem+
- Inlägg: 1238
- Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
- Ort: Skurup
Då skulle jag använda XLR ingången på mixern och PAD-knappen ifall det blir för starkt. För visst sitter det väl 16 XLR-honor på 01V96!?!busse skrev:Stärkaren är en topp, Trace Elitott SM 200 AH eller nåt år det hållet vad det gäller beteckningen, mixern är en ny Yamaha 01V96 V2.
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
- Wall
- Medlem+
- Inlägg: 1238
- Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
- Ort: Skurup
Ja då är det väl kört...busse skrev:Nix det sitter bara tolv st XLR på den, de fyra sista kanalerna har bara balanserade tele in.
Nä, skämt å sido.
Om jag vore du skulle jag lägga någon tusenlapp på en Behringer ADA8000
http://www.behringer.com/ADA8000/index.cfm?lang=eng
Det finns liknande från Focusrite, RME, Presonus osv...
På så vis får du 8 mikrofonförstärkare som du kan koppla till ADAT in på mixern eller till linjeingången.
Det finns många som hyser ett stort hat mot Behringer och om någon av er läser detta kan ni väl tänka på Focusrite, RME, SSL, Neve *slappna av och slut ögonen...*
Ledsen att svar dröjde, jag fick för mig att jag redan svarat...men cyberWall tycks inte riktigt fungera.
Hursomhelt.
Lycka till,
/Wall
P.S. Vill du inte ha 8 kanaler finns det 1 och 2 kanaliga preamps från samtliga fabrikat jag nämnde.
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
- Bo Hansén
- Medlem
- Inlägg: 24
- Blev medlem: lör 14 jul 2007, 17:20
- Ort: Göteborg
Busse,
"line utgångar" på bas och gitarrförstärkare varierar ganska mycket gällande nivåer, impedanser, balansering o.s.v.
Men bas-stärkare som kommit nu på senare tid, har ofta en XLR-hane som är markerad "DI-out" och som då motsvarar en" DI-box/line-box" lådas utnivå och prestanda. (ibland även transformatorbalansread, d.v.s. galvansikt skild från förstärkarens jord/hölje)
D.v.s. att det du får ut ur XLR kontakten när du spelar med en genomsnittlig nivå på stärkaren, är en balanserad "mike-level" nivå, som är avsedd för att köras in på en mixer med balanserad mikrofoningång.
På många äldre rör-stärkare (även solid state/transistor) så finns det utgångar som är markerade med "line" eller "slave", dessa är normalt bara en dämpad signal från förstärkarens högtalarutgång, och brukar var allt för hög i signal för att anslutas till en mikrofoningång, och är inte balanserad som många gånger orsakar "brumslingor" när man kopplar ihop stärkaren med PA-utrustningen som kanske ligger på olika skyddsjords system.
Men en fördel med att använda en dämpad högtalarsignal som line-ut, är att man får med slutstegets karaktär samt även något av högtalarnas påverkan av förstärkare, och då speciellt när det gäller rör-stärkare.
En del andra obalanserade line/slave utgångar tar sin signal före slutsteget direkt före eller efter förstegets mastervolym, och har ibland ett egen liten drivförstärkare med nivå-ratt, så man kan ställa en lämplig nivå till ett extra slutsteg eller linje-ingång på en mixer.
Ett bra sätt för att anpassa en "line/slave" utgång är att använda en "passiv DI-box/line-box" som har en högohmig teleingång som tål några volt, och som sedan med en transformator omsätter denna signal till en lågohmig balanserad "mick-nivå signal" som kommer att passa utmärkt till mixerns mikrofoningång
DI-boxar har ofta också en "ground-lift" switch, som särar skyddjorden mellan anläggningar, om det är stora problem med brum och surr.
Men som jag började detta inlägg, det finns nästan lika många varianter på line-utångar som det finns stärkare, så någon standard har det inte blivit inom detta område ännu, men hoppas att mitt inlägg tillsammans med dom andra grabbarnas inlägg, benar ut några av dina frågor och undringar i detta ämne.
--Bosse
"line utgångar" på bas och gitarrförstärkare varierar ganska mycket gällande nivåer, impedanser, balansering o.s.v.
Men bas-stärkare som kommit nu på senare tid, har ofta en XLR-hane som är markerad "DI-out" och som då motsvarar en" DI-box/line-box" lådas utnivå och prestanda. (ibland även transformatorbalansread, d.v.s. galvansikt skild från förstärkarens jord/hölje)
D.v.s. att det du får ut ur XLR kontakten när du spelar med en genomsnittlig nivå på stärkaren, är en balanserad "mike-level" nivå, som är avsedd för att köras in på en mixer med balanserad mikrofoningång.
På många äldre rör-stärkare (även solid state/transistor) så finns det utgångar som är markerade med "line" eller "slave", dessa är normalt bara en dämpad signal från förstärkarens högtalarutgång, och brukar var allt för hög i signal för att anslutas till en mikrofoningång, och är inte balanserad som många gånger orsakar "brumslingor" när man kopplar ihop stärkaren med PA-utrustningen som kanske ligger på olika skyddsjords system.
Men en fördel med att använda en dämpad högtalarsignal som line-ut, är att man får med slutstegets karaktär samt även något av högtalarnas påverkan av förstärkare, och då speciellt när det gäller rör-stärkare.
En del andra obalanserade line/slave utgångar tar sin signal före slutsteget direkt före eller efter förstegets mastervolym, och har ibland ett egen liten drivförstärkare med nivå-ratt, så man kan ställa en lämplig nivå till ett extra slutsteg eller linje-ingång på en mixer.
Ett bra sätt för att anpassa en "line/slave" utgång är att använda en "passiv DI-box/line-box" som har en högohmig teleingång som tål några volt, och som sedan med en transformator omsätter denna signal till en lågohmig balanserad "mick-nivå signal" som kommer att passa utmärkt till mixerns mikrofoningång
DI-boxar har ofta också en "ground-lift" switch, som särar skyddjorden mellan anläggningar, om det är stora problem med brum och surr.
Men som jag började detta inlägg, det finns nästan lika många varianter på line-utångar som det finns stärkare, så någon standard har det inte blivit inom detta område ännu, men hoppas att mitt inlägg tillsammans med dom andra grabbarnas inlägg, benar ut några av dina frågor och undringar i detta ämne.
--Bosse