Mesa Walkabout driftstörning?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Mesa Walkabout driftstörning?

Inlägg av TommyLove »

Halloj alla Ni som har Mesa Walkabout, alla tre... och Dereborn är lite inaktiv nu... så..

Är det bara två på forumet som har Mesa walkabout?

Skulle gärna vilja ha en Scout, osäker på om jag vill ha 15" eller 12", för alla som testat den verkar så tok-nöjda med ljudet.
MEN... om jag skulle lägga 18000:- på en ny stärkare vill jag inte att den ska lägga av då och då som Seaybass hävdar att den gör

http://www.talkbass.com/reviews/showpro ... roduct/230

Jag nämnde det här för Jörgen på börsen här i stan och han sa att en kille i trakten också haft problem med att den plötsligt inte låter!

Har nån av er här på forumet haft såna problem, eller hört nåt om en uppdatering eller mod som rättar till det här felet?
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag har hört rykten om att högspänningsstrafon ska vara för vek på vissa mesa..

Men det kan vara rykten
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Läste bara lite snabbt... att den var kinkig på taskig ström i kontakten så att säga. Lär väl knappast var ett problem i sverige. Lite mer murket elnät i staterna.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Halloj!

"Seaybass" har nog bara haft otur med sin. (om det nu är Scouten som krånglar?)

Jag har aldrig hört talas om att en Scout krånglar på det sätt han beskriver ... och jag har lusläst allt om Walkabout i "talkbass".

Min Scout 15"-combo funkar perfekt, och jag har pressat den ganska hårt.
Skillnaden mellan 12"-combon och 15"-combon skulle jag också vilja höra, jag har ju bara hört min.
Det sitter ju exakt samma topp i bägge så ljudkarraktären borde ju vara detsamma. Men jag är ganska säker på att 15"-scouten låter tyngre med fläskigare lågbas medans 12"-scouten låter tajtare .. och ändå har bra lågbas.
Själv funderar jag på att adda en bra fyrtia-låda till min combo ... så jag har både tyngd och snabbhet.

Men som svar till din oro: Även en Ferrari kan gå sönder !! 8)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Efter första giget jag gjorde med Walkabouten var den ... stendöd ... Vi hade lirat tre set på fredagen o på lördag när vi skulle repa lite så var det inte ett ljud...

Lämnade in den o det var en konding som var feldimensionerad, sedan dess har den gått och gått och gått! Stora o små gig, med o utan PA, med o utan extralåda (jag har modellen med tolva), inspelningar både line o mickad etc etc etc

K A N O N - stärkare!

Bara härom veckan fick dock följande kombination ett ödesdigert resultat;
Öron som är vana att köra med en extra 1x15
sommarlat husse
övertro på den lille combo-stackaren
Giturger o trumologer som "får feeeling"
Stor lokal, litet (inget) PA
Låååångt gig

Giget efter detta gick det liksom inte att stänga av disten....
Dags att kona om elementet!
Jag har lyckats spela ihjäl den lelle tolvan!

Allt annat hade varit närmast övernaturligt.

M.a.o. har jag fortfarande BARA gott att säga om walkabouten!
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Låter som om den blir överhettad? Jag skulle nog höra av mig direkt till Mesa, för de bör känna till problemet om det förekommit i flera exemplar och veta orsaken vilket borde göra att de kan fixa till det utan kostnad i så fall.
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Tackar för delade erfarenheter!

Nu är det bara en fundering jag har;

Jag spelar mest kontra och de små scengolv där jag håller till är ju inte alltid byggda för att undvika rundgångar. Är det inte så att den nedåtriktade slavkonen kan ställa till det så att det vibrerar ännu mer i golvet?
Det är ju redan trist att inte kunna vrida på mer för att vibrationerna får kontran att runda..

Jag vet inte om du Lowfreq lirar kontra, men Herr Dereborn gör ju, Är det här nåt som stört er?
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Nä jag kör inte kontra och kan inte kommentera dess "problem" som kan uppstå i form av rundgång o.s.v. ....

Men, den nedåtriktade passiva radiatorn bidrar mycket till den enorma lågbas som combon levererar och därmed mera vibrationer i golvet. Det kan ibland bli lite väl mycket lowfreq i vissa lokaler/scener men det är lätt att åtgärda, bara att skära lågbas på EQn. Jag brukar oftast dra ner lite runt 50-100Hz, det blir som sagt lite väl mycket annars. Detta gäller alltså min 15"-combo.
Skriv svar