Ampeg vs EBS Classic

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Ampeg vs EBS Classic

Inlägg av Aslan »

Funderar på att skaffa mig en storrigg med en 8x10 eller 2x 4x10.
Nån som jämfört Ampeg SVT810 med EBS CL810 eller Ampeg 410HE med EBS CL410?
De ligger ju ungefär på samma pris beggade.
Tänkte köra hårdrock/metal med min Genz Benz GBE1200.

Tacksam för svar!
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Skicka ett PM till Simon Andersson, tror han kört en hel del på båda varianterna.

Själv har jag bara kört EBS Pro Line 810 och kör nu Ampeg. Jag tycker EBS i vanlig ordning låter mer "hi-tech" lite skarpare vilket delvis kan bero på diskanten som sitter i. Den saknas väl/är väl borttagen på Classic. EBS saknar den värme som Ampegen har i mitt tycke. Bör kanske tillägga att då har jag kört med en EBS topp (alla varianter testade) i EBS och en Ampeg SVT i Ampeg lådan.

Tänker man sen på andrahandsvärdet så är Ampeg utan tvekan mer eftertraktad...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
dereborn

Inlägg av dereborn »

Originalet eller en sämre kopia?
Lätt val.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har en Ampeg SVT810AV i lokalen på Söder som du kan testa om du vill.

/Johannes
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

EBS classic 810 låter hemskt. Åtminstone det jag hört...
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Zon Sonus Special skrev:EBS classic 810 låter hemskt. Åtminstone det jag hört...
Då är det nog dag att tvätta öronen lite.
Tycker att alla Classiclåder låter bra.
Fylliga och rappa. Helt klart värt att prova. :)
TVR!
Because Porsche are for girls.
dereborn

Inlägg av dereborn »

jag skulle köpa Sven Lindvalls Peavey-rigg om jag var du!
http://www.blocket.se/stockholm/Basanla ... m?ca=9&w=3

cases å allt!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Tack för alla svar!
Jag vet att Ampeg är standard men egentligen är jag ute efter en lite mer modernt ljudande låda så därför fick jag för mig att EBS Classic skulle vara en blandning mellan SVT och EBS Proline, men jag kanske har fel...
Får leta lite för att prova själv istället.
Dock sneglar jag egentligen efter en Genz Benz 8x10 eller 6x10 men de finns ju inte att testa i Sverige vad jag vet...

Johannes: Tack, jag kommer gärna förbi och provar din låda vid tillfälle. Jag hör av mig.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Aslan skrev:Tack för alla svar!
Jag vet att Ampeg är standard men egentligen är jag ute efter en lite mer modernt ljudande låda så därför fick jag för mig att EBS Classic skulle vara en blandning mellan SVT och EBS Proline, men jag kanske har fel...
Får leta lite för att prova själv istället.
Dock sneglar jag egentligen efter en Genz Benz 8x10 eller 6x10 men de finns ju inte att testa i Sverige vad jag vet...

Johannes: Tack, jag kommer gärna förbi och provar din låda vid tillfälle. Jag hör av mig.
Jag tycker nog att EBS classic låter ganska så traditionellt. Skitbra låda för de pengar man brukar kunna få den för.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

bootsy skrev: Jag tycker nog att EBS classic låter ganska så traditionellt. Skitbra låda för de pengar man brukar kunna få den för.
Och med traditionellt menar du Ampeg antar jag, eller?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Aslan skrev:
bootsy skrev: Jag tycker nog att EBS classic låter ganska så traditionellt. Skitbra låda för de pengar man brukar kunna få den för.
Och med traditionellt menar du Ampeg antar jag, eller?
Ja, jag menar inte trattgrammofon eller näverlur.





Nä, den låter ganska mycket Ampeg tycker jag.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Gäst

Inlägg av Gäst »

bootsy skrev: Ja, jag menar inte trattgrammofon eller näverlur.
Ampegen jag köpte låter ganska mycket näverlur.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TFN skrev:
bootsy skrev: Ja, jag menar inte trattgrammofon eller näverlur.
Ampegen jag köpte låter ganska mycket näverlur.
Ampeglådan jag hade lät som en benflöjt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

dereborn skrev:jag skulle köpa Sven Lindvalls Peavey-rigg om jag var du!
http://www.blocket.se/stockholm/Basanla ... m?ca=9&w=3

cases å allt!
+999, sanslöst fet rigg OCH 400 rörwatt!!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Gäst

Inlägg av Gäst »

Zon Sonus Special skrev:
dereborn skrev:jag skulle köpa Sven Lindvalls Peavey-rigg om jag var du!
http://www.blocket.se/stockholm/Basanla ... m?ca=9&w=3

cases å allt!
+999, sanslöst fet rigg OCH 400 rörwatt!!
400 rörwatt... pfffffff. Småpotatis.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Kan man ju tycka. :)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Gäst

Inlägg av Gäst »

Zon Sonus Special skrev:Kan man ju tycka. :)
Jag har 500. Efter kärnvapenkriget kommer allt vara borta förutom kackerlackorna, Jehovas vittnen, Keith Richards och min bastopp.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TFN skrev:
Zon Sonus Special skrev:Kan man ju tycka. :)
Jag har 500. Efter kärnvapenkriget kommer allt vara borta förutom kackerlackorna, Jehovas vittnen, Keith Richards och min bastopp.
Hur gick det med vårt Mesa-bås förresten?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

TFN skrev:
Zon Sonus Special skrev:Kan man ju tycka. :)
Jag har 500. Efter kärnvapenkriget kommer allt vara borta förutom kackerlackorna, Jehovas vittnen, Keith Richards och min bastopp.
Lemmy överlever nog också.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Aslan skrev:Tack för alla svar!
Jag vet att Ampeg är standard men egentligen är jag ute efter en lite mer modernt ljudande låda så därför fick jag för mig att EBS Classic skulle vara en blandning mellan SVT och EBS Proline, men jag kanske har fel...
Får leta lite för att prova själv istället.
Nej, du har helt rätt.

Jag har alltid gillat ljudet i rörstärkare (förutom att de brukar brusa lite för mycket), men jag vill inte betala fantasisummor, jag vill slippa dyra slutrörsbyten, jag vill inte ha en topp som är så ömtålig på spelningar. Simsalabim; EBS löser dina problem och ger dig rörljudet utan nackdelarna! Nobelpriskommittén borde titta närmare på detta.

Alltså köpte jag en EBS Classic 450. Den vanligaste frågan man får efter gigen är "det är en helrörstopp, va?"

Men låt bli lådor med 8x10, det ser jättefränt ut men är ett h-e att försöka få in i bilen och bära. Köp i så fall 2 st 4x10 och fyll basreflexöppningarna med skumgummi så får du ungefär samma ljud (tks får rätta mig om jag har fel).
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

jag har ägt både ampeg och classicline 8x10. de lådorna tycker jag är rätt lika i karaktär. tycker dock ampegen är aningen dovare än EBS'en, så för min del passade EBS'en bättre till den musik jag spelade. liksom tränger igenom ljudbilden lite mer.
har provat båda lådor med ampeg-topp, classic 450 och fafner. lådorna har betett sig på samma sätt.

stämmer lite som du säger, en blandning mellan SVT och EBS proline. prolinen tycker jag inte alls om, för mycket hitech.

har själv inte provat EBS classic 2x12" och 4x10", men har hört från lite olika håll att de kan braka ihop när man drar på hysterisk med volym.

skulle jag idag välja vilken av dessa 8x10" jag vill ha, skulle det bli svårt. hade jag spelat mkt ute hade jag valt ampegen, för att få "samma" sound både i repan och på scen (då det oftast står en ampegrigg/låda som backline).
EBS har dock lyckats rejält med sin classicline-serie och den passar MIG hur bra som helst, så det hade nog blivit en classicline 8x10", trots allt.


dereborn skrev:Originalet eller en sämre kopia?
Lätt val.
2010 och fortfarande samma argument? hahaha... med din enorma rutin måste du väl kunna sätta dig in i andras behov och ge lite tips..?
Gäst

Inlägg av Gäst »

hitman skrev:
Aslan skrev:Tack för alla svar!
Jag vet att Ampeg är standard men egentligen är jag ute efter en lite mer modernt ljudande låda så därför fick jag för mig att EBS Classic skulle vara en blandning mellan SVT och EBS Proline, men jag kanske har fel...
Får leta lite för att prova själv istället.
Nej, du har helt rätt.

Jag har alltid gillat ljudet i rörstärkare (förutom att de brukar brusa lite för mycket), men jag vill inte betala fantasisummor, jag vill slippa dyra slutrörsbyten, jag vill inte ha en topp som är så ömtålig på spelningar. Simsalabim; EBS löser dina problem och ger dig rörljudet utan nackdelarna! Nobelpriskommittén borde titta närmare på detta.

Alltså köpte jag en EBS Classic 450. Den vanligaste frågan man får efter gigen är "det är en helrörstopp, va?"

Men låt bli lådor med 8x10, det ser jättefränt ut men är ett h-e att försöka få in i bilen och bära. Köp i så fall 2 st 4x10 och fyll basreflexöppningarna med skumgummi så får du ungefär samma ljud (tks får rätta mig om jag har fel).
Med all respekt, Hitman, så tänkte jag komma med lite motargument så att inte eventuella nybörjare får för sig att alla rörkommentarerna ovan är fakta.

Fantasisummor må det ha varit en gång i tiden men nu finns det ju helt klart billigare alternativ och med tanke på att många gamla rörhäckar från 60- och 70-talet fortfarande tuffar på så är det ju helt ok att köpa begagnat. Jag har en Boogie 400+ som jag köpte för tre år sedan av Mala, 12.000 kr, nyskick och rören är fortfarande inte bytta och de låter lika bra som den dagen jag köpte förstarkaren.

Brusa för mycket... öh? Inte ens i studion är ju det ett problem. Kanske om man skall sitta med högtalaren vid örat, utan att spela, hemma i vardagsrummet... När man repar eller spelar live så hör man aldrig bruset. Vid inspelningar så används rörstärkare betydligt oftare (typ alltid) än transistorstärkare, i alla fall i alla studios jag varit i och hur många gånger har man egentligen stått och kollat på ett band och tänkt att "ojojoj vad det brusar mellan låtarna, synd att de inte körde transistorriggar, då hade allt varit mycket bättre?".

Ömtålig på spelningar? Jag har haft sammanlagt 6 rörstärkare (2 x Ampeg, Fender, Marshall, Philips (!) och Boogie) och dessutom en lånad Traynor som jag körde myckt på ett tag. Ingen har lagt av på ett gig. Ingen. Däremot så hade jag en EBS en gång där transistorerna brann upp och det kostade en hel del att laga. Dessutom så har alla gitarrister jag spelat med genom åren haft rörtoppar på alla gig med en handfull (bokstavligt talat) gig och inte heller där har det krånglat. Ampeg SVT2 (inte pro) har rykte om att stänga av sig men det var inget jag märkte av med de två topparna jag har haft. Vad gör ni med era stärkare egentligen om de är "ömtåliga på spelningar"? Jag har spelat skithögt genom åren och ofta avslutat med att dra alla reglage så långt till höger det går och ställt basen framför och gått av scenen... Rodda inte stärkaren när den är varm så är det inga problem.

EBS låter rör? Inga kommentarer. Jag hänvisar till Dereborns strålande förklaring för ett par år sedan och nöjer mig med att konstatera att de som tycker att det låter lika mycket helrör om EBS som om en riktigt topp har nog tagit EBS-reklamen på lite för stort allvar. Remember, kids: A/B-test. Alltid A/B-test. Inte testa bara EBSen och konstatera att det minsann låter som en riktig rörtopp.

Rörbyte - Ja, det kosta pengar. Det är en nackdel. Jag har dock inte bytt på tre år. I rättvisans namn så har jag inte spelat ute jättemycket under de tre åren men om man turnérar mycket så borde ju inte ett rörbyte vartannat år spela någon större roll. Jag gjorde säkert 300 gig med min JCM800 Bass Series efter att ha bytt rör på den innan jag sålde den och då lät rören fortfarande nya och jag gissar att merparten här inne behöver många år på sig för att komma upp i 300 gig.

Svårt att bära en 810. Jag har bara haft en 810 (precis köpt en) och den har hjul och ett handtag, man tiltar den och kör iväg med den som en skottkärra. Betydligt lättare än att bära en 410. Att få in den i en vanlig bil kan dock vara ett problem. Vilket det iofs kan vara med en 410 också men inte ett lika stort problem.
Vill man ha det lättroddat så föreslår jag 2x10, 1x12 eller kanske en kombo.

Observera att jag absolut tycker att om man gillar soundet och utseendet hos EBS så skall man absolut köra på det. Det är påståendet om att det låter som en helrörstopp som jag inte riktigt håller med om.

Edit: stavfel
Senast redigerad av Gäst den fre 23 apr 2010, 10:15, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kom just på att jag faktiskt gjorde ett gig i höstas på lånad Ampeg SVT-VR, där tystnade det emellanåt men det kan eventuellt ha varit lineboxen som strulade. Nalle i Treat som spelade på samma festival hade egen linebox och han hade inga problem. Oavsett så är det ETT krångel på jag vet inte hur många gig och år.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

TFN, jag påstår inte att jag har rätt utan uttrycker bara mina enkla åsikter. 12.000 tycker jag är väldigt dyrt för en beggad topp, de rörstärkare jag testat har brusat mer än transistorstärkare (i alla fall av högre kvalitet) och vad hindrar att man sätter hjul på en fyrtia? Hjulen är dessutom en klen tröst om åttatian skall konkas uppför en trappa.

Och när det gäller ljudet, ja visst kan jag vara offer för EBS reklam, men i mina öron och i den musik jag spelar låter den bättre än de Ampegar jag testat. Och som sagt, när jag är ute å spelar så får jag många postiva omdömen om min EBS (fast de kanske oxå gått på reklamen :wink: )

Och de som gjort mest reklam av alla de senaste åren är ju Ampeg. Om nu vietnameserna gör så överlägsna produkter, varför dessa massiva reklamkampanjer?

Basljud är tack och lov inte bara vetenskap utan väldigt subjektivt, man får försöka lyssna och hitta det som passar en själv.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

hitman skrev:TFN, jag påstår inte att jag har rätt utan uttrycker bara mina enkla åsikter. 12.000 tycker jag är väldigt dyrt för en beggad topp, de rörstärkare jag testat har brusat mer än transistorstärkare (i alla fall av högre kvalitet) och vad hindrar att man sätter hjul på en fyrtia? Hjulen är dessutom en klen tröst om åttatian skall konkas uppför en trappa.

Och när det gäller ljudet, ja visst kan jag vara offer för EBS reklam, men i mina öron och i den musik jag spelar låter den bättre än de Ampegar jag testat. Och som sagt, när jag är ute å spelar så får jag många postiva omdömen om min EBS (fast de kanske oxå gått på reklamen :wink: )

Och de som gjort mest reklam av alla de senaste åren är ju Ampeg. Om nu vietnameserna gör så överlägsna produkter, varför dessa massiva reklamkampanjer?

Basljud är tack och lov inte bara vetenskap utan väldigt subjektivt, man får försöka lyssna och hitta det som passar en själv.
Fast du påstod faktiskt att "Ebs ger dig rörljudet utan nackdelarna".
Det anser jag vara direkt lögnaktigt. EBS må låta bra i dina (och många andras) öron, men de låter garanterat inte rör.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar