SF Bassmanlådor 4x12

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

SF Bassmanlådor 4x12

Inlägg av macahan »

Hörni ni...

vad är det för element som sitter i de gamla 4x12 bassmanlådorna som har vinklade bafflar? Jag har antagligen kommit över en fin bassmanlåda till ett bra pris.. men den har ett trasigt element och eventuellt blir jag av med 2 till om min bror snor dom till sin tomma 2x12:a.(som han säger att han ska göra) :shock:

Är det någon som vet var jag kan få tag i den typen av element som sitter i? Begagnade då antar jag, eftersom jag älskar ljudet som bassman 12:orna har.. eller känner ni till några nya som låter åt det hållet?

En annan fråga i sammanhanget.. bassmantoppen är på 4 ohm..(som kommer med lådan) och den ska köras in i en orange 4x12 som jag antar är på 16 ohm.. men kan man köra den toppen rakt in utan bekymmer eller behöver man modda toppen? det är ju missmatchning av ohm..
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16203
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: SF Bassmanlådor 4x12

Inlägg av 200071 »

macahan skrev:Hörni ni...

vad är det för element som sitter i de gamla 4x12 bassmanlådorna som har vinklade bafflar? Jag har antagligen kommit över en fin bassmanlåda till ett bra pris.. men den har ett trasigt element och eventuellt blir jag av med 2 till om min bror snor dom till sin tomma 2x12:a.(som han säger att han ska göra) :shock:

Är det någon som vet var jag kan få tag i den typen av element som sitter i? Begagnade då antar jag, eftersom jag älskar ljudet som bassman 12:orna har.. eller känner ni till några nya som låter åt det hållet?

En annan fråga i sammanhanget.. bassmantoppen är på 4 ohm..(som kommer med lådan) och den ska köras in i en orange 4x12 som jag antar är på 16 ohm.. men kan man köra den toppen rakt in utan bekymmer eller behöver man modda toppen? det är ju missmatchning av ohm..
Här kan du hitta Jensens vintage-serie som är gjorde för att motsvara de som satt i gamla Fenderlådor. Vet däremot inte om det satt just Jensen i den lådan du skaffat.

http://www.lh-musik.se/index2.php?page=welcome.php
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

kom dom med fler elementtyper än jensen? vilka då isåfall?

edit: vilka av alla jensen-element är det man ska titta på?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16203
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

macahan skrev:kom dom med fler elementtyper än jensen? vilka då isåfall?

edit: vilka av alla jensen-element är det man ska titta på?
Jag tror jag avstår att försöka svara till förmån för de som verkligen kan.... :oops:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:En annan fråga i sammanhanget.. bassmantoppen är på 4 ohm..(som kommer med lådan) och den ska köras in i en orange 4x12 som jag antar är på 16 ohm.. men kan man köra den toppen rakt in utan bekymmer eller behöver man modda toppen? det är ju missmatchning av ohm..
Nä, det är lite för mycket missmatchning för att det ska bli bra tror jag. Tänker du inte spela högt så kan du prova, men annars får du koppla om elementen i lådan. Finns det ingen brytare för olika lådimpedans på förstärkaren? Alternativt kan du in och rota i förstärkaren och välja en annan lindning på utgångstransformatorn, men då bör du veta vad du sysslar med.

Orangelådan har troligen 16-Ohmselement, kopplade i två seriella par, dvs R = 1/(1/(16+16) + 1/(16+16)) = 16 Ohm. Om du istället kopplar alla elementen parallellt så får du R = 1/(4/16) = 4 Ohm.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Makten skrev: Orangelådan har troligen 16-Ohmselement, kopplade i två seriella par, dvs R = 1/(1/(16+16) + 1/(16+16)) = 16 Ohm. Om du istället kopplar alla elementen parallellt så får du R = 1/(4/16) = 4 Ohm.
ja, det är precis vad vi kommit fram till, det fanns ingen omkopplare på toppen. Däremot ska den kunna användas med voxtoppen som står på orangen idag.. vilket innebär att det vore trevligt att ha båda möjligheterna på lådan... men man kanske inte kan koppla på båda sätten samtidigt, eller kan man det?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:ja, det är precis vad vi kommit fram till, det fanns ingen omkopplare på toppen. Däremot ska den kunna användas med voxtoppen som står på orangen idag.. vilket innebär att det vore trevligt att ha båda möjligheterna på lådan... men man kanske inte kan koppla på båda sätten samtidigt, eller kan man det?
Kika om Voxtoppen har omkopplare för olika impedanser eller om den har olika utgångar för detta. Klarar den 8 Ohm så bör det vara ganska lugnt, åtminstone om den har fet utgångstransformator. Jag har ingen koll på Vox i det fallet, men skräckexemplet är Marshall som brukar ha underdimensionerade trafos. Ett "steg" missmatchning är enligt många helt lugnt, det vill säga 8 Ohm om förstärkaren vill ha 4, eller vice versa. Men att sätta en 16-Ohmslåda i en förstärkare där utgångstransformatorn (och rören) vill ha 4 Ohm är nog lite saftigt.
Det som sker är att man belastar både rör och högtalare på ett annat sätt än menat. Effekten blir ungefär densamma, men förhållandet ström/spänning ändras, och därmed också rörens arbetsförhållande eftersom de "ser" ett annat motstånd än det optimala.

Går Voxen att koppa om till 8 eller helst 4 Ohm så föreslår jag att du kopplar om i lådan så att den blir en 4-Ohmare istället för 16. Då kan du använda båda toppar med samma låda. Går inte detta så kan man antagligen ganska enkelt peta lite i Fendern så att man använder en annan sekundärlindning på utgångstransformatorn som är anpassad för 16 Ohm. Du finner säkert hur man gör om du googlar på detta. Se till att få det riktigt gjort bara, för det är ju synd att elda upp förstärkaren.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag kollade i min låda för längesedan och högtalarna var bara märkta Fender och något typ.nr har jag för mig. Är det Jensenelement ändå fast tillverkade åt Fender med deras logga osv?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Danne skrev:Jag kollade i min låda för längesedan och högtalarna var bara märkta Fender och något typ.nr har jag för mig. Är det Jensenelement ändå fast tillverkade åt Fender med deras logga osv?
Inte otroligt.
JBL tillverkade högtalare till Fender med både Fender och JBL-logga.
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

macahan skrev:kom dom med fler elementtyper än jensen? vilka då isåfall?

edit: vilka av alla jensen-element är det man ska titta på?
Kolla här:http://www.jensenvintage.com/replacement.htm
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Axel skrev:
macahan skrev:kom dom med fler elementtyper än jensen? vilka då isåfall?

edit: vilka av alla jensen-element är det man ska titta på?
Kolla här:http://www.jensenvintage.com/replacement.htm
ah, schysst!
Det där är helt klart intressant.. men vad ska man kolla på när det gäller en 4x12:a? det där hänvisar väl egentligen till combosar.. eller har jag fel?

Danne: jag läste att även gjorde fender-brandade element..

makten: jovars.. det kan jag tro är den lämpligaste lösningen eftersom voxen har 4,8 och 16 ohm omkopplare..
Får det nån konsekvens på en låda att koppla om den till ett annat ohmtal? påfrestar det elementen mer?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:makten: jovars.. det kan jag tro är den lämpligaste lösningen eftersom voxen har 4,8 och 16 ohm omkopplare..
Får det nån konsekvens på en låda att koppla om den till ett annat ohmtal? påfrestar det elementen mer?
Nix, det blir i princip ingen skillnad. Det som händer är att man "flyttar förändringen" i spänning och ström mellan utgångstransformatorn och högtalarspolarna. Det kan alltså låta en smula olika, men den skillnaden är ofta försumbar. Effekten och påfrestningen blir densamma.

Man får se det som att rörens signal omformas i två steg. I utgångstransformatorn så sänks spänningen och strömmen ökar istället. I högtalarens spole så omformas spänning och ström till rörelseenergi. Förhållandet mellan dessa två skilda procedurer kan man förskjuta, men summan är konstant. Antingen transformerar man ner spänningen mycket i utgångstransformatorn och har låg impedans hos högtalarna (sammanlagt), eller så transformerar man ner lite mindre och låter impedansen hos högtalarna vara högre. Typ som två växellådor i serie som tillsammans ska ge samma varvtal på utgående axeln. Växlar man den första högt så måste den andra växlas lågt, och vice versa.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar