Behringer

Prata om förstärkare och högtalare
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Behringer

Inlägg av crillep »

Hej alla basister.

Undrar om någon har en konstruktiv åsikt om Behringer bas grejjer? Min plånbok är tunn och jag vill samtidigt inte köpa för klena grejjer. Jag vet att dessa prylar inte hör till top segmentet, men... Är mycket sugen på följande kombination.

http://www.behringer.com/ULTRABASS-POWE ... m?lang=eng
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Kolla om du inte kan hitta något begagnat istället.
Hur mycket pengar kan du spendera?

Folk har sagt en hel del gott om ashdown här på forumet. Själv har jag aldrig provat men den här annonsen (http://www.blocket.se/vi/13507466.htm?ca=11_s) verkar ju ge dig ett ypperligt tillfälle att själv prova till ett lågt pris.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

De behringer jag testat har problem med att hantera botten, elementet orkar inte och distar..

Men då har jag bara testat BX1200 stärkare..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Oj! Satsa på den där Ashdownannonsen istället! Behringer kan vara både bra och väldigt dåligt. Har provat några riktiga måndagsex men även bra grejer. Spelar alltid på en bass v-amp hemma t.ex. Men som sagt. Kolla upp den där Ashdownannonsen som postades här. GRYMT ljud till väldigt bra pris!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kan bara instämma i ovanstående inlägg. Ashdowns MAG-serie är mycket prisvärd!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

fredrikr skrev:Kolla om du inte kan hitta något begagnat istället.
Hur mycket pengar kan du spendera?

Folk har sagt en hel del gott om ashdown här på forumet. Själv har jag aldrig provat men den här annonsen (http://www.blocket.se/vi/13507466.htm?ca=11_s) verkar ju ge dig ett ypperligt tillfälle att själv prova till ett lågt pris.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

ashdown, mycket prisvärt! :nickar:
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

bra pris på den riggen!

Inlägg av criss »

Hellish skrev:Oj! Satsa på den där Ashdownannonsen istället! Behringer kan vara både bra och väldigt dåligt. Har provat några riktiga måndagsex men även bra grejer. Spelar alltid på en bass v-amp hemma t.ex. Men som sagt. Kolla upp den där Ashdownannonsen som postades här. GRYMT ljud till väldigt bra pris!
jag håller med även om jag testat bra B. också.
jag skrev ned några synpunkter om ashdown riggen som jag testade/köpte häromdan. bland recensionerna här på forumet...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Behringer

Inlägg av 200071 »

crillep skrev:Hej alla basister.

Undrar om någon har en konstruktiv åsikt om Behringer bas grejjer? Min plånbok är tunn och jag vill samtidigt inte köpa för klena grejjer. Jag vet att dessa prylar inte hör till top segmentet, men... Är mycket sugen på följande kombination.

http://www.behringer.com/ULTRABASS-POWE ... m?lang=eng
Just den förstärkaren är dessutom med all sannolikhet engelsktillverkad.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Har väl inte haft tokmycket Behringer, men deras V-Amp har avskräckt mig från att köpa fler prylar som formar ljud. Har både rack- och tabletopmodellen - bägge har underliga fel för sig och bägge plattar till ljudet så det inte blir så kul att spela längre.

Har dock rackstämmaren också och tycker den funkar riktigt bra.

Jag skulle hellre leta rätt på något begagnat än köpa Behringer om det handlar om förstärkeri...

Mina 5 öre värt.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Vad gäller Behringer tycker jag att dom tillverkar helt ok studioprylar, men när det gäller mer instrumentinriktat tycker jag inte att dom håller mottet. Köpte ett gäng stompboxar när dom kom, 200 spänn/st är ju billigt, men dom var rent ut sagt skit. Lät uselt och höll inte för fem öre. Har provspelat en Behringercombo på Musikbörsen en gång, och det lät väl ganska bra, men kvaliteten på prylarna är väl inte på topp.

Håller med övriga, satsa istället på Ashdown-riggen. Har aldrig spelat på någon, men alla här verkar ju älska dom. Kan tänka mig att Behringer-riggen du kollat på går på styvt 6000. För dom pengarna kan du få något mycket bättre begagnat. Jam har ju annars sina JJlabs-prylar, om dom är väl helt ok om du ändå vill ha något nytt.
/Linus
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Begagnat har dessutom den stora fördelen att man kan sälja det för ungefär lika mycket som man köpte det för. Du kommer inte att få 6500 kr. (priset enl. webbsidan) för Behringer-paketet om du skulle vilja byta mot något annat.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag har ju den där Behringer-toppen, fast i 300 wattsversionen.
kan bara säga att mitt ex har hållt mycket bra trots flitigt gigande.
Jag undrar om den egentligen låter så fruktansvärt olikt den nämnda Ashdown-toppen heller, eftersom det förmodligen sitter samma prylar i dem.
Den är nämligen lika mycket kopia av Ashdownen som stompboxarna är Boss-kopior.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Förutom att Behringerboxarna är gjorda i plast = går sönder =)
/Linus
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Inlägg av crillep »

Jag får tacka för alla inlägg i ämnet. Åsikterna verkar att gå isär och så ska det väl vara. Alla kan inte tycka likadant.

Jag är den typen som gärna vill köpa nytt. Då vet man vad prylarna varit med och kan dess "historia"

Så det blir nog ett inköp av Behringer BX4500H top + BB410. Jag lovar att återkomma och ge en ärlig recension av hur jag upplever riggen.

/Christer
Gäst

Inlägg av Gäst »

Geddy_Lee skrev:Den är nämligen lika mycket kopia av Ashdownen som stompboxarna är Boss-kopior.
Dvs. till utseendet bara? För stompboxarna är v e r k l i g e n inte lika bra som Boss.
gäst

Inlägg av gäst »

Man måste ändå ge Geddy en applåd för sin envishet, ingen annan här har väl slagits lika tappert i underläge som han?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Man måste ändå ge Geddy en applåd för sin envishet, ingen annan här har väl slagits lika tappert i underläge som han?
Jag har ju en bra arbetshäst.
Det är ju egentligen bara jag som vet om den ÄR bra oxå.
Ingen annan har ju vågat prova. :wink:

Gitaristen i vårt band köpte elektronikdelar för 1500 spänn och kopierade
ett studio-delay som kostar runt 30´000 spänn så bra, att en studio efter att ha testat hur det lät, utan att tveka köpte det för 7-8´000.
Det var ett hemmabygge och det hemmagjorda schassit såg ju inte alltför roligt ut.

Detta får mig ju att fundera;
hur annorlunda är de på insidan?
De kanske tom byggs i samma fabrik?! Va vet vi?

Bild

Bild

Någon som skänjer en viss likhet.
På combon fick de med kylflensarna t.o.m.
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Geddy_Lee skrev:Jag har ju en bra arbetshäst.
Det är ju egentligen bara jag som vet om den ÄR bra oxå.
Ingen annan har ju vågat prova.
Du har antagligen rätt. Du ska ha en eloge för att du vågar, och står för ditt val av basstärkare ... istället för att "gömma undan" din Behringer. Ty Behringer HAR tyvärr töntstämpeln som rookie-rigg för nybörjare. Jag tror säkert att den definitivt låter bättre än sitt rykte. Den är ju onekligen väldigt lik Ashdown. Kanske den låter som Ashdown? Jag har aldrig testat en Behringer, för att den aldrig fått mig att känna habegär.

MEN, det finns andra faktorer som spelar in - För mig är bas-stärkare och basprylar en hobby i hobbyn (om du förstår vad jag menar). Jag misstänker att det inte är en hobby i hobbyn för dig, utan, som du säger; "en arbetshäst", och då blir ju diskussionen lite skev.
Sen kan man fråga sig varför du inte spelar på Ashdown, de är ju i det stora hela också ett ganska billigt märke, som låter bra.

Men vad jag INTE kan fatta är att du har 2x10" i ryggen som backline, DET blir definitivt inget tryck att tala om. :roll:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

lowfreq skrev: Men vad jag INTE kan fatta är att du har 2x10" i ryggen som backline, DET blir definitivt inget tryck att tala om. :roll:
Ja kör 1x12" och det ger tryck så det räcker och blir över. När det inte räcker i utljudet så fixas det med line till PA så är den saken biff. För Gäddans del så vet jag att han kör sin rigg som medhörning och fixar resten av "trycket" till publiken via PA:t. Att de dessutom kör gitarrerna på samma sätt gör att de lär ha en ganska lättrattad rigg i sin helhet. En del vill ha lättroddat och smidigt och andra kan inte leva utan att ha ett kylskåp att luta sig emot. Olika skolor med olika för och nackdelar.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Man måste ändå ge Geddy en applåd för sin envishet, ingen annan här har väl slagits lika tappert i underläge som han?
Jag har ju en bra arbetshäst.
Det är ju egentligen bara jag som vet om den ÄR bra oxå.
Ingen annan har ju vågat prova. :wink:

Gitaristen i vårt band köpte elektronikdelar för 1500 spänn och kopierade
ett studio-delay som kostar runt 30´000 spänn så bra, att en studio efter att ha testat hur det lät, utan att tveka köpte det för 7-8´000.
Det var ett hemmabygge och det hemmagjorda schassit såg ju inte alltför roligt ut.

Detta får mig ju att fundera;
hur annorlunda är de på insidan?
De kanske tom byggs i samma fabrik?! Va vet vi?

Bild

Bild

Någon som skänjer en viss likhet.
På combon fick de med kylflensarna t.o.m.
Bild
Men Ashdown är snyggare! :lol:

Skarpögt btw :wink:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Matte skrev:
lowfreq skrev: Men vad jag INTE kan fatta är att du har 2x10" i ryggen som backline, DET blir definitivt inget tryck att tala om. :roll:
Ja kör 1x12" och det ger tryck så det räcker och blir över. När det inte räcker i utljudet så fixas det med line till PA så är den saken biff. För Gäddans del så vet jag att han kör sin rigg som medhörning och fixar resten av "trycket" till publiken via PA:t. Att de dessutom kör gitarrerna på samma sätt gör att de lär ha en ganska lättrattad rigg i sin helhet. En del vill ha lättroddat och smidigt och andra kan inte leva utan att ha ett kylskåp att luta sig emot. Olika skolor med olika för och nackdelar.
Jo, asså jag pratar om backline (scenljud) som jag skrev. PA utgår jag ifrån att de flesta har. Bandet jag lirar med har också minimerat utrustningen så gott det går storleks-mässigt men INTE kvalitets-mässigt. Vi har t.ex. HK Audio PA system som är i relativt litet format men kolossalt stort ljud. Min basrigg väger totalt 31kg och då har jag en 410-låda.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Känner att vi diskuterat detta med min rigg så många ggr, så jag misstänker att de flesta inte vill höra det en gång till. :?
Men om min teori med Ashdowkopia stämmer så finns det ju ingen anledning egentligen.
Jag kände ett intresse när den låg på 1´600 för det kan jag i princip få ut för min topp.
Ashdownen är ju med stor säkerhet inte sämre iaf.
Kanske bättre, men det vet vi inte. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev: Ashdownen är ju med stor säkerhet inte sämre iaf.
Kanske bättre, men det vet vi inte. :wink:
Men SNYGGARE! :poke:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev:
Geddy_Lee skrev: Ashdownen är ju med stor säkerhet inte sämre iaf.
Kanske bättre, men det vet vi inte. :wink:
Men SNYGGARE! :poke:
Hårfint!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar