Behringer

Prata om förstärkare och högtalare
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Inlägg av crillep »

Hej Geddy

Undrade lite vad du har för grejjer runt omkring Behringer toppen? Hur länge du haft den?

/Christer
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:Jag förstår hur du tänker Gäddan.
Jag är som bekant en av de som vill ha trycket även uppe på scen för att kunna leverera någorlunda 100%-igt...

F´låt
Ingen som behöver be om ursäkt för sin åsikt.

Ser nu att mitt tillägg "(om det tillåts)" kan låta spydigt.
Jag menade om stället/bokaren tillåter att vi trycker på.
Oftast får vi ju sänka så mycket att läcket från trummorna stör ljudbilden. :?
Tråkigt...
Det är de små spelningarna man ska tacka nej till :D
Det mest välbetalda giget vi haft fick vi ju sänka så mycket att det till slut nästan bara var direktljud från scen.
Dessutom bokade de av oss dag 2, fast med full betalning.
Sånna gig skulle man ju kunna ha lite oftare, även om det svider i prestigen. :?
Vad i hela friden var det för ställe?
Bokar partyband i tro om att det är trubadur som kommer?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Om man kör in-ear eller överhuvud taget vill ha tryck i basen på scen utan att skruva upp för mycket köper man en Pleasure Board med tillhörande Pleasure Pump från tyska TecAmp. Används bl a av Ken Taylor (Bruce Springsteen m fl)


Bild
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

"Pleasure Pump"?! :roll:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:"Pleasure Pump"?! :roll:
För att få fjång på lirandet?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

crillep skrev:Hej Geddy

Undrade lite vad du har för grejjer runt omkring Behringer toppen? Hur länge du haft den?

/Christer
Kör den bara som medhörning.
Kör DI-box in i PA´t.
Vill kunna höja stärken utan att det påverkar utsignalen till mixer.
Har haft den runt 3 år och haft med den på 50-60 gig, gissningsvis.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

MALA skrev:Om man kör in-ear eller överhuvud taget vill ha tryck i basen på scen utan att skruva upp för mycket köper man en Pleasure Board med tillhörande Pleasure Pump från tyska TecAmp. Används bl a av Ken Taylor (Bruce Springsteen m fl)


Bild
Intressant!
Ungefär som buttkick i trumstolen för trummisarna?!

Fast det kräver ju att man är lika stillastående som Bill Wyman för att det ska funka fullt ut. :?
Senast redigerad av Geddan den ons 03 okt 2007, 16:01, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: Vad i hela friden var det för ställe?
Bokar partyband i tro om att det är trubadur som kommer?
Det var ju Svenska GuldVinge-klubben i våras.
Fick 16 loppor för att gigga en kväll. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Geddy_Lee skrev:
MALA skrev:Om man kör in-ear eller överhuvud taget vill ha tryck i basen på scen utan att skruva upp för mycket köper man en Pleasure Board med tillhörande Pleasure Pump från tyska TecAmp. Används bl a av Ken Taylor (Bruce Springsteen m fl)


Bild
Intressant!
Ungefär som buttkick i trumstolen för trummisarna?!
Yes, en riktigt energirik subbas. Jo, Pleasure Pump kan väl låta lite småkul men är alltså en förstärkare som matchats för Pleasure Board
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Inlägg av crillep »

Ja då har jag fått mina Behringer prylar och hunnit med att testa ordentligt ett par veckor (BX4500H & BB410). Och jag måste säga att det låter mycket bra. Toppen är mycket flexibel och erbjuder en massa valmöjligheter. Kan i och för sig inte se nån direkt användning av ultra bass funktionen. Lite pillande innan och trixande innan jag hittade "mitt" ljud. Tillsammans med EBS multicomp pedalen och min Squier Vintage modified P-bas så levererar den ett väl godkänt sound för lite pengar. Jag är helnöjd med grejjerna... sen kan man ju alltid drömma om andra prylar, men jag har helt enkelt inte råd...



Bild

Bild
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

crillep skrev:Kan i och för sig inte se nån direkt användning av ultra bass funktionen..
Testa att glida upp och kompa ovanför D på A-strängen när gitaristen solar
så ska du se på grejor.
Den triggar ungefär lika bra som EBS Octobass.
Mao...inte bra...och inte dåligt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Inlägg av crillep »

Geddy_Lee skrev:
crillep skrev:Kan i och för sig inte se nån direkt användning av ultra bass funktionen..
Testa att glida upp och kompa ovanför D på A-strängen när gitaristen solar
så ska du se på grejor.
Den triggar ungefär lika bra som EBS Octobass.
Mao...inte bra...och inte dåligt.
Ska testa... kommer att bli lite exprimentering med stärkaren innan man lärt känna den riktigt. Mycket praktiskt med den medföljande footswitchen, som tillåter växling mellan ultra bass on/off & shapefiltret on/off...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

crillep skrev:Mycket praktiskt med den medföljande footswitchen, som tillåter växling mellan ultra bass on/off & shapefiltret on/off...
Min ligger ouppackad i kartong. :wink:
Tar ju inget ljud till PA´t från sträken, så det känns överflödigt.
Shaperiltret är trevligt annars.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Inlägg av crillep »

Geddy_Lee skrev:
crillep skrev:Mycket praktiskt med den medföljande footswitchen, som tillåter växling mellan ultra bass on/off & shapefiltret on/off...
Min ligger ouppackad i kartong. :wink:
Tar ju inget ljud till PA´t från sträken, så det känns överflödigt.
Shaperiltret är trevligt annars.
Kan bara hålla med. Shapefiltret gör susen...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tillhör ju dem som gillar att ha knuff i ryggen så jag håller mig fn till Ampeg! Har därför aldrig testat Behringers basprylar, men har två steg och två monitorer/toppar + en gate/limiter av samma märke som funkar alldeles utmärkt! Speciellt dom aktiva topparna (12" + 1" 400W) funkar över förväntan, klart värt de ca 2500:-/st dom kostade istället för tex EV för 10000 till. (Som monitorer alltså!) Även stegen funkar mycket bra i sitt sammanhang som klubbrigg-PA. Så vad jag menar är väl att även om mycket av Behringers sortiment ÄR billigt skit så duger det utmärkt ibland! (Har även ett gitarrtremolo för 200 spänn som duger jättebra till hemmastudion!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:Tillhör ju dem som gillar att ha knuff i ryggen så jag håller mig fn till Ampeg! Har därför aldrig testat Behringers basprylar, men har två steg och två monitorer/toppar + en gate/limiter av samma märke som funkar alldeles utmärkt! Speciellt dom aktiva topparna (12" + 1" 400W) funkar över förväntan, klart värt de ca 2500:-/st dom kostade istället för tex EV för 10000 till. (Som monitorer alltså!) Även stegen funkar mycket bra i sitt sammanhang som klubbrigg-PA. Så vad jag menar är väl att även om mycket av Behringers sortiment ÄR billigt skit så duger det utmärkt ibland! (Har även ett gitarrtremolo för 200 spänn som duger jättebra till hemmastudion!)
Precis!
Det är inte det bästa man kan köpa, men mycket av det de har leverarar mer och bättre ljud för pengarna än det mesta.

Härligt med en nyanserad åsikt av ngn som faktiskt har erfarenhet.
Senast redigerad av Geddan den mån 29 okt 2007, 13:30, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

MALA skrev:Om man kör in-ear eller överhuvud taget vill ha tryck i basen på scen utan att skruva upp för mycket köper man en Pleasure Board med tillhörande Pleasure Pump från tyska TecAmp. Används bl a av Ken Taylor (Bruce Springsteen m fl)


Bild
Snacka om att uppfinna saker om inte behövs...
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Johannes skrev:
MALA skrev:Om man kör in-ear eller överhuvud taget vill ha tryck i basen på scen utan att skruva upp för mycket köper man en Pleasure Board med tillhörande Pleasure Pump från tyska TecAmp. Används bl a av Ken Taylor (Bruce Springsteen m fl)


Bild
Snacka om att uppfinna saker om inte behövs...
Kan hållas med om till viss del men om det säljer så är det ju OK. Vill du ha en ? :wink:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
gäst

Inlägg av gäst »

MALA skrev:
Johannes skrev:
MALA skrev:Om man kör in-ear eller överhuvud taget vill ha tryck i basen på scen utan att skruva upp för mycket köper man en Pleasure Board med tillhörande Pleasure Pump från tyska TecAmp. Används bl a av Ken Taylor (Bruce Springsteen m fl)


Bild
Snacka om att uppfinna saker om inte behövs...
Kan hållas med om till viss del men om det säljer så är det ju OK. Vill du ha en ? :wink:
Folk köper knark och vapen också...
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Johannes skrev: Folk köper knark och vapen också...
Tänkte inte på det :oops:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Glömde skriva om en polares lilla test av Behringer!
Han bokar banden till bla Rock-off i Mariehamn på Åland och hade köpt in en Behringer 8x10 baslåda till backlinen. Han plockade raskt bort fronten och allt som visade vad det var för märke och lät ett antal mer eller mindre prominenta basister testa den, kommer inte ihåg vad det var för topp men gissar på Ampeg rörtopp el motsvarande. Alla som testade den tyckte att det var grymt bra tryck och klart och fint ljud i den. De flesta av dem tappade hakan när han berättade att det var en Behringer för typ 1/5 av priset på en "bra" baslåda! Varsågod Geddy! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Inlägg av crillep »

TDHP skrev:Glömde skriva om en polares lilla test av Behringer!
Han bokar banden till bla Rock-off i Mariehamn på Åland och hade köpt in en Behringer 8x10 baslåda till backlinen. Han plockade raskt bort fronten och allt som visade vad det var för märke och lät ett antal mer eller mindre prominenta basister testa den, kommer inte ihåg vad det var för topp men gissar på Ampeg rörtopp el motsvarande. Alla som testade den tyckte att det var grymt bra tryck och klart och fint ljud i den. De flesta av dem tappade hakan när han berättade att det var en Behringer för typ 1/5 av priset på en "bra" baslåda! Varsågod Geddy! :D
Ja där ser man vad en loggotyp kan betyda :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

crillep skrev:
TDHP skrev:Glömde skriva om en polares lilla test av Behringer!
Han bokar banden till bla Rock-off i Mariehamn på Åland och hade köpt in en Behringer 8x10 baslåda till backlinen. Han plockade raskt bort fronten och allt som visade vad det var för märke och lät ett antal mer eller mindre prominenta basister testa den, kommer inte ihåg vad det var för topp men gissar på Ampeg rörtopp el motsvarande. Alla som testade den tyckte att det var grymt bra tryck och klart och fint ljud i den. De flesta av dem tappade hakan när han berättade att det var en Behringer för typ 1/5 av priset på en "bra" baslåda! Varsågod Geddy! :D
Ja där ser man vad en loggotyp kan betyda :D
Tackar för den TDHP!! Nu fick jag ju ännu mer vatten på min kvarn. :P

Och angående betydelsen av loggan på prylarna så är det nästan VÄRRE
än vad det skulle stå på bakfickan på jeansen när man gick i skolan. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Jo, det har ju stötts och blötts mycket här om att man ska lyssna först. Jag skrev ju ett inlägg efter förra helgen när grabben fick låna en Behringer-combo när han lirade med punkbandet i Gbg. Lät helt klart över förväntan
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Kalle
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 17:27
Ort: Söderköping

Inlägg av Kalle »

Man kanske kan köpa en behringerlåda men en top av något annat fabrikat? Så att man har ett hyfsat sound från början iallafall...
Skriv svar