Bas i aktiv Pa-låda.

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Bas i aktiv Pa-låda.

Inlägg av Axel »

Funderar på att skaffa en aktiv PA-låda att koppla från DI utgången från min Hartke VXL Attack in i en aktiv PA-låda, jag hoppar alltså över det traditionella basförstärkeriet. Någon som testat denna typ av rig? D.v.s. pre-amp + aktiv låda.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ljudmässigt är det samma sak som att lajna bassignalen till PA:t. Det funkar alldeles utmärkt med andra ord. Nackdelen är att du har mindre kontroll över direktljudet och känslan av att ha en stadig rigg i ryggen är svår att ersätta.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Jag brukar ibland använda PA- eller monitorlådor (antingen aktiva i kombination med någon förförstärkare, eller passiva drivna av någon bastopp) som förstärkare på scen. För kontrabas är det emå bättre än de flesta basförstärkare/ -riggar. Jag kan möjligen tänka mig att billigare aktiva lådor inte riktigt håller i längden om man spelar elbas starkt igenom dem.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag testade att köra elbas med mina Mackie-lådor (1x10, 1x12 o 1x15sub i olika kombinationer) Men det blev lite för Hi-Fi för min smak. Dessutom är det ju nödvändigt med en lös preamp etc så det blev ett j-a kopplande.

Har dock haft viss användning av den lilla 1x10:an (Mackie 350 nånting) till kontran. Den har tele rakt in och funkar utmärkt! Har dessutom xlr line out så det blir smidigt att få ut i PA:t
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag körde faktsikt ett "kortgig" i somras å det viset, från Ashdown stärkaren till två stycken aktiva Novanex 1*15 som jag ställde på varann, lät väl sådär.. men funkade iaf.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Jag har ett par gånger fått använda en aktiv Mackie 2x15" + horn.
Signalen gick från basen till min BDDI, som sänder en signal till PA och en signal till Mackie högtalaren. Funkade kanon.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Det borde funka bra. Testa med någon typ av preamp så du kan filtrera ljudet. T ex Aguilar, Sadowsky eller liknande. Du kan också testa att bara koppla in en eq och kolla om det räcker. fördelen med premp är att de lägger till "sin" karaktär till ljudet. Men det kanske är just det du vill undvika.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

funkys**t skrev:Det borde funka bra. Testa med någon typ av preamp så du kan filtrera ljudet. T ex Aguilar, Sadowsky eller liknande. Du kan också testa att bara koppla in en eq och kolla om det räcker. fördelen med premp är att de lägger till "sin" karaktär till ljudet. Men det kanske är just det du vill undvika.
Men Pelle... läs första inlägget igen...... :wink:
Funderar på att skaffa en aktiv PA-låda att koppla från DI utgången från min Hartke VXL Attack in i en aktiv PA-låda, jag hoppar alltså över det traditionella basförstärkeriet. Någon som testat denna typ av rig? D.v.s. pre-amp + aktiv låda.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Oops..!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar