Låda å drivburk...

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Fredde
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 18:34
Ort: Södra Dalarna

Låda å drivburk...

Inlägg av Fredde »

Jag är på jakt efter en lite större rigg att lira på och vill ha tag på en som jag lirade på när jag var en liten parvel. Vad jag kommer ihåg lät den ap-bra. Men som oftast sviker väl minnet. Har dock snöat in rejält och vill ha lite input ifråga om det är nån vits att jaga... antar att de inte är så himla lätta att få tag i, det är sällan jag sett nån sen dess.
Hittat en på e-bay i Staterna för runt $800 - $900 i utgångspris.

Var bör de ligga?

Håller alla på sina för att de är så kalas som jag kommer ihåg?

Jag tror att toppen heter Kustom K200 A och lådan 2-15C.

Tacksam för hjälp..!

/Fredde
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16201
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25764
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Nää den är på tok för ny... Säkert ett par år...

200-modellen är med plexiglasfront medan 250 är med alufront.

250:erna dyker upp lite då och då på vendolin och blocket men jag har nog aldrig sett en 200 eller 100 i Sverige.

Skillnaden mellan dem är inte så stor. Man får hääärlig TnR-klädsel på bägge.

Det finns massvis att läsa om dem här: http://www.vintagekustom.com/frame.html

Jag får väl skylta upp min 250 med 215-låda igen :D :
Bild

Edit: Kom just på - letar du efter nåt fullvuxet kanske de här inte är rätt väg... Nog för att de var fullvuxna i volym 1973, men med dagens mått mätt är de inte fullt så högljudda. De spelar för all del högt, men i ett rockband kan man lätt få volymsproblem.
/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fredde
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 18:34
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Fredde »

Precis..!

Vet inte om det var en 200 eller en 250 tror nog att det var den senare... det kan nog kvitta. Hmm synd att den finns i Gbg, lite långt å åka när man inte är hundra...

Jag tror nog att den räcker till för mig... jag har en 100 w Kustom combo nu som räcker till ganska bra. Vill ha nått snäpp större bara. Å just de Gamla Kustom är ju så snygga åxå.

Har sneglat på JJLabs stacken som Jam säljer men de ska visst bara var skit. Har jag läst på forumet. Å då kan man ju kankse lägga slantarna på nått "riktigt". Fast den känns ju rätt utseende mässigt.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25764
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Om du har tålamodet att invänta att hitta en 250 modell 4 tycker jag det är väl värt väntan...
Det fanns modell 1 (utan effekter), 2 (tremolo/vibrato och reverb) och 4 (tremolo/vibrato, reverb, fuzz, wah). Fråga inte varför det inte finns en modell 3...
Alla modellerna har samma tonformning och kraftpaket, det enda som skiljer är effekterna.
Man använder väl inte vare sig wah eller fuzz särskilt ofta med bas, men det passar till gitarr eller om man vill vara lite vild och vågad med basen.
Jag körde med min i ett 70-tals coverband och T-kopplade in mig i både baspreampen och gitarrpreampen så jag kunde lägga på lagom mycket fuzz utöver den fylliga bastonen. Zeppelins Dazed and confused med fuzz, wah, tremolo och reverb samtidigt är mumma!!!

Skillnad mellan modellerna ser man på mängden rattar på högersidan av stärkaren.
1:an har inga rattar alls, 2:an ser ut som i Vendolin-annonsen 200071 länkade och 4:an ser ut som min.

God jaktlycka! Hoppas du hittar en!

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fredde
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 18:34
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Fredde »

Tack!

Jag är tålmodig och väntar in en Kustom...
Skriv svar