Paniklösning: mer ljud ur Ampeg-combo?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Paniklösning: mer ljud ur Ampeg-combo?

Inlägg av Nyrostad »

Kör i normala fall med en liten trevlig 100W Ampeg BA-115 combo, eftersom den är förhållandevis smidig och volymstark nog för de partygig vi har för tillfället. Dock har vi kanske ett större gig på gång, där jag behöver hänga med två st 100W-transistor-gitarriggar. Lite tester i replokalen visade ju ganska fort att Ampegen distar om jag vrider upp för att ens komma i närheten av gitarristernas vrål, varför jag funderar på lösningar att få ut mer ljud från Ampegen.

Att sälja den och köpa en begagnad enklare rigg vore väl iofs en lösning, men då blir jag ju av med min härligt praktiska combo som går in på ett baksäte.

En idé jag fick, som jag gärna ventilerar här, är att koppla ett slutsteg till line-outen på Ampegen, och sedan en extra 15"-låda till det. Vad tror ni om det? Har ett Zachry monosteg på 250W till stereoanläggningens subbas, som kan ställas om till ett rent odelat monosteg. Skulle det kunna användas? Vad tror ni?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Paniklösning: mer ljud ur Ampeg-combo?

Inlägg av basmartin »

Nyrostad skrev:Kör i normala fall med en liten trevlig 100W Ampeg BA-115 combo, eftersom den är förhållandevis smidig och volymstark nog för de partygig vi har för tillfället. Dock har vi kanske ett större gig på gång, där jag behöver hänga med två st 100W-transistor-gitarriggar. Lite tester i replokalen visade ju ganska fort att Ampegen distar om jag vrider upp för att ens komma i närheten av gitarristernas vrål, varför jag funderar på lösningar att få ut mer ljud från Ampegen.

Att sälja den och köpa en begagnad enklare rigg vore väl iofs en lösning, men då blir jag ju av med min härligt praktiska combo som går in på ett baksäte.

En idé jag fick, som jag gärna ventilerar här, är att koppla ett slutsteg till line-outen på Ampegen, och sedan en extra 15"-låda till det. Vad tror ni om det? Har ett Zachry monosteg på 250W till stereoanläggningens subbas, som kan ställas om till ett rent odelat monosteg. Skulle det kunna användas? Vad tror ni?
Skulle säkert fungera utmärkt!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

Annars är väll det enklaste att dra ut förstärkaren via line-outen direkt i pa:et. Så brukade jag göra när jag körde på en BA-115, men det är kanske inte riktigt vad du är ute efter...
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Jag var förra året i publiken på det evenemang vi eventuellt ska spela på i år, och tro mig, det PA:t vill man inte köra bas igenom ;) Båda gitarristerna på scen då körde med små combos mickade till PA:t, och ut genom PA:t kom mer eller mindre enbart toner över 5000 Hz, och med en helt sjuk distortion också.. Basisten var stupfull, men även efter att han fått i kabeln i sin uppmickade förstärkare hördes han inte för fem öre.. Det PA:t skulle onekligen må bra av ett par duktiga subbar...

Ljudteknikern var även han en bra duktig klantskalle, så ju mer jag slipper köra genom hans PA desto bättre ;)

En fråga till då: Signalen som kommer från line-outen på Ampegen, den är kopplad efter preamp, gain och EQ va? Dvs, signalen som den är innan den matas till det integrerade slutsteget?
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

från manualen: "11. LINE OUT: This jack supplies a posteq,
balanced line level signal for connecting
to a house sound board, recording
unit or external amplifier. The amplitude
of this signal is adjusted by the
Master control (#4)."
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Ah, tack så mycket :) Köpte förstärkaren beg. utan manual, och att kolla på nätet slog mig ju inte...

Då har jag fått veta vad jag behöver, så då återstår bara att prova om steget håller vad det lovar på sitt specifikationspapper :)

Tack för hjälpen allihopa!
Skriv svar