Sätta en tweeter i en Ashdown combo

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+
Inlägg: 966
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 11:41
Ort: Linköping

Sätta en tweeter i en Ashdown combo

Inlägg av AsPåBas »

Jag har en Ashdown MAGC115T-300 combo som det enligt uppgift (läs 4sound-katalogen) skulle sitta en tweeter i men jag har inte hittat någon i alla fall :( .
Nu undrar jag vad som krävs för att fixa detta själv (förutom tweetern m.m). Jag är nöjd med modellen i sig men saknar lite topp.
Vem har erfarenhet av en sån här mod.
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Kolla igen, ska finnas!
Om inte, ring butiken, då är du lurad!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Dum fråga, vad är en tweeter?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Svensson skrev:Dum fråga, vad är en tweeter?
En liten diskant, oftast 1".
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+
Inlägg: 966
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 11:41
Ort: Linköping

Inlägg av AsPåBas »

Lurad vill man inte vara :( , men vi hittade ingen och vi misstänkte att det blivit fel i texten. Men det ska finnas en eller? Tänkte om det var en annan modell.

Tweeter = Diskanthögtalare
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

AsPåBas skrev:Lurad vill man inte vara :( , men vi hittade ingen och vi misstänkte att det blivit fel i texten. Men det ska finnas en eller? Tänkte om det var en annan modell.

Tweeter = Diskanthögtalare
Jag har en MAG410 och där sitter det ett diskanthorn iaf.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Enligt tillverkaren ( http://www.ashdownmusic.com/bass/detail.asp?ID=77 ) så finns det ingen skrika i den, men generalagenten ( http://www.polysonic.com/ashdown_MAG.html ) hävdar att det finns...

Jag har för mig att det är 4x10":an som har diskanthorn, 1x15" är liksom inte tänkt att användas av folk som vill ha diskant :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

JAM mfl hävdar att det finns, och om 4-sound har sålt den/du har köpt i tron att det finns diskant i den så är det bara för dem att byta ut den, ta tillbaks den eller stå för moddningen. Hur som helst har ju generalagenten lurat både 4-sound och dig och bör helat klart få rätta till sitt misstag ekonomiskt till dig. Kolla med ARN om dom trasslar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+
Inlägg: 966
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 11:41
Ort: Linköping

Inlägg av AsPåBas »

Jag har pratat med Polysonic och dom sa ungefär att det har blivit fel i texten :oops: och att dom förmodligen hade reserverat sig för ev tryckfel. Jag har inte lust att börja bråka med vare sig 4sound eller någon annan om detta, har haft stärken över 2 år och borde väll reagerat lite tidigare kanske. Hur som helst, vill nog modda i alla fall, även om jag får stå för det själv.
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

Har byggt en del egna basådor och exprimenterade med diskanthorn runt 88-89. Hade vid dessa tillfällen RCF horn som jag delade vid 15 Khz......... fungerar faktist om man vill få "luft och närvaro" i återgivningen av elbasen.
Delningsfiltret var ett 6db filter som bestod av ett effektmotstånd på några ohm + en seriekondensator på 1 microfarad.
Effektmotståndet hindrar överspänningar i filtret. Ex. på diskant: http://www.thomann.de/se/eminence_apt80.htm
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag tror att diskanthornet är perfekt för slapljudet på kontran.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+
Inlägg: 966
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 11:41
Ort: Linköping

Inlägg av AsPåBas »

Ibland är hjälpen nära. Kom på att en polare är ganska bevandrad i förstärkar och högtalarvärlden, ska kolla med honom.
Behöver ha hjälp med delningsfiltret om inte annat. Skulle vilja ha en tweeter för att få lite mera topp.
Har lite tankar om att komplettera med en ashdown 1x15, hoppas stärken pallar detta bara.
Tack för hjälpen.
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

BarbequeVillage skrev:Enligt tillverkaren ( http://www.ashdownmusic.com/bass/detail.asp?ID=77 ) så finns det ingen skrika i den, men generalagenten ( http://www.polysonic.com/ashdown_MAG.html ) hävdar att det finns...

Jag har för mig att det är 4x10":an som har diskanthorn, 1x15" är liksom inte tänkt att användas av folk som vill ha diskant :wink:
Köpte inte du din Ashdown combo just för att det INTE fanns ngn skrika i den, Per? :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Geddy_Lee skrev:
BarbequeVillage skrev:Enligt tillverkaren ( http://www.ashdownmusic.com/bass/detail.asp?ID=77 ) så finns det ingen skrika i den, men generalagenten ( http://www.polysonic.com/ashdown_MAG.html ) hävdar att det finns...

Jag har för mig att det är 4x10":an som har diskanthorn, 1x15" är liksom inte tänkt att användas av folk som vill ha diskant :wink:
Köpte inte du din Ashdown combo just för att det INTE fanns ngn skrika i den, Per? :wink:
Exaktamente!

Men det är en Five Fifteen jag har, lillebrorsvarianten på 100 w. Inget över 5kHz där inte, det är ju bas jag spelar, inte diskant!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+
Inlägg: 966
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 11:41
Ort: Linköping

Inlägg av AsPåBas »

Så här gick det...

Hittade en piezodiskant för 70:- på ljudia + ett motstånd på 12 Ohm.
Kan vara värt att prova, för den pengen kan det ju få låta skit i värsta fall.
Kommer hem och demonterar gallret, perkele det finns inte plats för kräket, tittade inte så noga innan :oops: . Så då var ju det avklarat, kanske ska testa på 4x10 i stället :lol: . Eller varför inte gå loss på min gamla peavylåda som stått tom i 10 år, element går det alltid att få tag på, i med 2 15-tummare sen är vi på g... Vi får se har lite annat på gång :roll:
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
Skriv svar