Bassbone vs. MicroBass II

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Jonke
VIP medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 13:19
Ort: Sundsvall

Bassbone vs. MicroBass II

Inlägg av Jonke »

Jag har behov av att kunna växla mellan kontra och elbas på ett smidigt sätt. Just nu använder jag mig av en Morley A/B-box och lider då bla av skillnaden i signalstyrka mellan elbas och kontrabas. Radial Bassbone och EBS MicroBass II verkar vara vad jag söker (för att dessutom slippa preamp till kontran).

Finns det någon använder såna pedaler för att byta mellan kontra och elbas? Funkar det bra? Är någon av dem bättre än den andra? Jag tycker intiutivt att Bassbone ser mest "rätt" ut för mig. EBS verkar vara mer än jag behöver. Tacksam för synpunkter.

/Jonke
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Jag använder en Bassbone och jag tycker den funkar kanon! Skönt att ha EQ till kontran eller passiva elbasen. Väldigt transparant annars.
Har dock inte provat EBSen...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Jag har också en bassbone och är mycket nöjd med den. Använder den till allt: växla mellan elbasar, mellan elbas/kontra, mellan elbas/höfner, som linebox, effektloop m.m
Den låter mycket bra, både live och i studion. Låter i mitt tycke naturligare än EBS:en men jag har iof inte spenderat mer än kanske 10min med EBS:en.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har också en Bassbone och den funkar väldigt bra även om jag tycker den i kanal 1 med flat-intällningen ändå färgar ljudet en del, men det är nog mest min förstärkare som är för tydlig med att påvisa det.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Och jag tycker att Microbass II är något av det bättre på marknaden
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Jonke
VIP medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 13:19
Ort: Sundsvall

Inlägg av Jonke »

Tack för synpunkterna.

Alltid svårt att välja... en ny bassbone finns på ebay för $229. Det blir ungefär halva priset mot vad Thomann tar för den. MicroBass II kostar också minst det dubbla vad jag kan se. Tror att det avgör saken då jag inte är så intresserad av overdrivefunktionen i MicroBass II. Det var väl största skillnaden mellan dem vad jag kunde se...
Skriv svar