GLOCKENKLANG

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

GLOCKENKLANG

Inlägg av widde »

Nån som känner till Glockenklang?
http://www.thomann.de/se/glockenklang_d ... _8_ohm.htm

Väldigt dyrt. Tex Duo Light Neo 2x10 på Thomann kostar 11340 SEK. Jämfört med tex GALLIEN KRUEGER NEO210 5200 SEK.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Glockenklang är ett välkänt och närmast mytomspunnet märke, vars produkter ofta anses höra till basförstärkarvärldens creme de la creme-skikt. De sägs ha ett väldig rent och ofärgat grundljud, och vara av oklanderlig byggkvalitet (tysk precision, du vet).

Och visst, Glockenklangs grejer är dyra i jämförelse med en del andra märken - inte tu tal om saken - men det är Mercedes och andra statusbilar jämfört med mer svensonbetonade familjebilar också. Om de är värda priset eller inte handlar helt om behov, i en så vid definition som möjligt,
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Re: GLOCKENKLANG

Inlägg av MALA »

widde skrev:Nån som känner till Glockenklang?
http://www.thomann.de/se/glockenklang_d ... _8_ohm.htm

Väldigt dyrt. Tex Duo Light Neo 2x10 på Thomann kostar 11340 SEK. Jämfört med tex GALLIEN KRUEGER NEO210 5200 SEK.
Ligger i samma prisdivision som mina TecAmp (också tyska). Och jag kan lova diog att det är grym skillnad på 210 av märke A och 210 av märke B, även om båda kör med Neo-element
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Jag har provat två olika högtalarlådor varav en var modellen för akustiska instrument. De lät bra och vägde otroligt mycket. Sen blir man lite skeptisk till ett företag som säljer high-end nätkabel (av någon anledning finns den bara med på den tyska versionen av webbsidan, länk). Om deras ingenjörer själva tror på det där vet jag inte om jag skulle våga lägga pengar på en förstärkare de konstruerat...
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Glockenklang låter som ett tyskt höghastighetsvapen byggt med mikrometer precision. :lol:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Provat en hel del Glockenklang och dom låter super. Förmodligen det bästa jag provat. Men dyrt.

Det är inte helt sällan att försäljarna sätter dig framför en sådan när du provar en bra bas i Tyskland. Det har hänt mig flera gånger. Försäljningstrick på basen, har jag tänkt flera gånger.
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

såg richard bona på konserthuset gbg igår. hans rigg bestod av två glockenklang lådor med 4*12 eller mer. Såg inte va det va för topp. bra lät det i alla fall. fast det satt nog mest i fingrarna :)
Turn on, tune in, drop out
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

john.b skrev:såg richard bona på konserthuset gbg igår. hans rigg bestod av två glockenklang lådor med 4*12 eller mer. Såg inte va det va för topp. bra lät det i alla fall. fast det satt nog mest i fingrarna :)

Shit shit shit, varför missade jag det. Hur var konserten?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
starefeldt
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 16:45

Inlägg av starefeldt »

Hej!

Skrev ett lååångt svar men jag råkade trycka bort det... shit. Hur som helst så har jag en Glockenklangrigg sedan 7 år tillbaks. Soultopp+Quattro 4*10 (4ohm). Är väldigt nöjd med den!

Det som kommer in kommer ut, färgar inte ljudet vilket är på gott och ont. Sterilt kan nog vissa uppfatta det (Soul?), kör en EBS Valvedrive innan och det gör susen. Har troligtvis med det faktum att transistor mår bra av lite rör än att det är Glockenklanggrejernas fel. Ljudet låter bättre på stark eller medelstark nivå än svagare nivåer. Den detalj som är bäst är att ljudet inte sprids mycket vilket gör det lättkontrollerat. Det är inte svårt att anpassa grejerna efter lokalen men samtidigt ha kvar ett bra ljud (någon mer än mig som har dragit bort all bas och tryckt upp hela mellanregistret och diskanten för många gånger). Med dessa grejer slipper man (nästan alltid) det. Som sagt, jag hade skrivit ett svar som förklarade mycket av detaljerna i riggen men det är bara att fråga om det är någon som vill veta mer.
/Peter
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

såg richard bona på konserthuset gbg igår. hans rigg bestod av två glockenklang lådor med 4*12 eller mer. Såg inte va det va för topp. bra lät det i alla fall. fast det satt nog mest i fingrarna



Shit shit shit, varför missade jag det. Hur var konserten?
Den var helt okej. Första setet var sådär faktiskt men det blev bättre i andra. Lite för mycket cheesy 80-talssyntspads ibland dock.
Bäst var när de körde In a silent way som Zawinulhyllning
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det är ganska komiskt att de ser ut som den billigaste jäkla budget-skit man kan tänka sig. Lådan som länkades till skulle jag gissa kostar 1000:- om man ser till utseendet. Deras formgivare måste ju ha nåt fel nånstans. :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Makten skrev:Det är ganska komiskt att de ser ut som den billigaste jäkla budget-skit man kan tänka sig. Lådan som länkades till skulle jag gissa kostar 1000:- om man ser till utseendet. Deras formgivare måste ju ha nåt fel nånstans. :lol:
Precis vad jag tänkte! Ser ju inte ut som top-of-the-line saker det där...
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Makten skrev:Det är ganska komiskt att de ser ut som den billigaste jäkla budget-skit man kan tänka sig. Lådan som länkades till skulle jag gissa kostar 1000:- om man ser till utseendet. Deras formgivare måste ju ha nåt fel nånstans. :lol:
Alltså, högtalarlådor ser ju oftast mest bara ut som högtalarlådor. Finns ju bara så mycket som en designer kan göra med en rektangulär låda med någon slags grill på. Blir sällan snyggt. Sedan håller jag inte riktigt med om att Glockenklang-lådan ser billig ut - den är inte smäckig nog - men det spelar ju ingen direkt roll.

Annars tycker jag att Glockenklangs logotyp är en av de snyggaste i förstärkarbranschen - den är sober och elegant och ger ett intryck av att grejerna låter hitech. Deras förstärkare är också väldigt snygga, på ett stramt spartanskt vis.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag håller med dig peter_s! Fram för mer gula och röda högtalare!!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

200071 skrev:Jag håller med dig peter_s! Fram för mer gula och röda högtalare!!
Jag har sålt alla mina gula lådor nu :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

MALA skrev:
200071 skrev:Jag håller med dig peter_s! Fram för mer gula och röda högtalare!!
Jag har sålt alla mina gula lådor nu :lol:
Men du kan väl fixa fler?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

200071 skrev:
MALA skrev:
200071 skrev:Jag håller med dig peter_s! Fram för mer gula och röda högtalare!!
Jag har sålt alla mina gula lådor nu :lol:
Men du kan väl fixa fler?
Klart jag kan, men nu har jag snygga svarta lådor hemma
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Nä, den Glockenklangen ser bara grå och plastig ut, inte särskilt förtroendeingivande. Inte som en liten fender-låda.

Bild

EDIT: Men Glockenklang är säkert skitbra för det...
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

bläh, usch.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

200071 skrev:Jag håller med dig peter_s! Fram för mer gula och röda högtalare!!
Det var nog inte riktigt det jag ville ha sagt, men visst, kör i vind! :)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

peter_s skrev:Alltså, högtalarlådor ser ju oftast mest bara ut som högtalarlådor. Finns ju bara så mycket som en designer kan göra med en rektangulär låda med någon slags grill på. Blir sällan snyggt. Sedan håller jag inte riktigt med om att Glockenklang-lådan ser billig ut - den är inte smäckig nog - men det spelar ju ingen direkt roll.

Annars tycker jag att Glockenklangs logotyp är en av de snyggaste i förstärkarbranschen - den är sober och elegant och ger ett intryck av att grejerna låter hitech. Deras förstärkare är också väldigt snygga, på ett stramt spartanskt vis.
Jag kan sätta mina ögonbryn på att du skulle tycka att den var ful om den kostade 1000 spänn.

Den här är i ungefär samma stuk:

Bild

Tillägg: Eller varför inte den här? Ser ungefär lika billig ut som Glockenklang-lådan. :cry:

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Makten skrev:
peter_s skrev:Alltså, högtalarlådor ser ju oftast mest bara ut som högtalarlådor. Finns ju bara så mycket som en designer kan göra med en rektangulär låda med någon slags grill på. Blir sällan snyggt. Sedan håller jag inte riktigt med om att Glockenklang-lådan ser billig ut - den är inte smäckig nog - men det spelar ju ingen direkt roll.

Annars tycker jag att Glockenklangs logotyp är en av de snyggaste i förstärkarbranschen - den är sober och elegant och ger ett intryck av att grejerna låter hitech. Deras förstärkare är också väldigt snygga, på ett stramt spartanskt vis.
Jag kan sätta mina ögonbryn på att du skulle tycka att den var ful om den kostade 1000 spänn.
Alltså, jag tycker inte att Glockenklang-lådan är direkt snygg nu heller (den är som så många andra lådor ganska tråkig), men med det vill jag inte ha sagt att du har fel. Tvärtom tycker jag du har en poäng i det du säger om hur en produkts pris påverkar konsumentens förväntningar på en produkt, liksom produktens image.

Sedan håller jag alls inte med om att Hartke-stärkaren är lik Glockenklang-lådan, och den där Behringer-lådan tycker jag är ganska snygg för att vara vad den är (d.v.s. en rektangulär låda med plasthörn, handtag och lite metallnät). Den ser lite högteknologisk och småfuturistisk ut, och det kan ju vara fräckt i rätt sammanhang. Att jag sedan inte är det minsta sugen på att ens testa en är en annan historia, helt fri från estetiska värderingar.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

peter_s skrev:Sedan håller jag alls inte med om att Hartke-stärkaren är lik Glockenklang-lådan...
Inte lik, jag tycker att de ser lika vissna ut bara. :lol: Riktigt rutten formgivning. Plastig till tusen.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

MALA skrev:
john.b skrev:såg richard bona på konserthuset gbg igår. hans rigg bestod av två glockenklang lådor med 4*12 eller mer. Såg inte va det va för topp. bra lät det i alla fall. fast det satt nog mest i fingrarna :)

Shit shit shit, varför missade jag det. Hur var konserten?
Du missade det för att du inte läste min tråd om konserten!!! :twisted:

Men sanningen är att du inte gick miste om något jättefantastiskt, i alla fall inte fyra dagar efter att vi var på Miller. Jag tyckte det var mycket roligare att se Miller även om det är svårt att jämföra de båda. Håller med tidigare talare om att Zawinultributen var bäst (enda låten på hela konserten som han körde bandlöst f.ö....). Jo, förresten, sångnumret där han loopade sig själv och gjorde en hel låt (likt Imogen Heap som omnämns i en annan tråd) var riktigt bra.

Hela första set var skitsvårt att höra överhuvudtaget, hans fina Glockenklangstärkare fick inte jobba hårt precis, jag hörde hans anslag akustiskt. Jag hörde inte EN ENDA TON från gitarristen på hela första set. Då satt jag ändå mitt framför hans rigg på rad 4..... :? Blev lite bättre i andra set. Men ändå. Du kan sluta gräma dig över att ha missat det.

Just det... tråden handlade om Glockenklang.... :roll: jaja.....
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Kim S skrev:
MALA skrev:
john.b skrev:såg richard bona på konserthuset gbg igår. hans rigg bestod av två glockenklang lådor med 4*12 eller mer. Såg inte va det va för topp. bra lät det i alla fall. fast det satt nog mest i fingrarna :)

Shit shit shit, varför missade jag det. Hur var konserten?
Du missade det för att du inte läste min tråd om konserten!!! :twisted:

Men sanningen är att du inte gick miste om något jättefantastiskt, i alla fall inte fyra dagar efter att vi var på Miller. Jag tyckte det var mycket roligare att se Miller även om det är svårt att jämföra de båda. Håller med tidigare talare om att Zawinultributen var bäst (enda låten på hela konserten som han körde bandlöst f.ö....). Jo, förresten, sångnumret där han loopade sig själv och gjorde en hel låt (likt Imogen Heap som omnämns i en annan tråd) var riktigt bra.

Hela första set var skitsvårt att höra överhuvudtaget, hans fina Glockenklangstärkare fick inte jobba hårt precis, jag hörde hans anslag akustiskt. Jag hörde inte EN ENDA TON från gitarristen på hela första set. Då satt jag ändå mitt framför hans rigg på rad 4..... :? Blev lite bättre i andra set. Men ändå. Du kan sluta gräma dig över att ha missat det.

Just det... tråden handlade om Glockenklang.... :roll: jaja.....
Konserten kommer sändas i P2 den 11e December.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar