Phil Jones Bass Buddy?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Phil Jones Bass Buddy?

Inlägg av FreCKo »

Fick med mig senaste Fitz Patrik-katalogen från second hand music som jag satt och bläddrade i idag och hittade den här:

Bild

http://www.philjonesbass.com/PRODUCTS/A ... 0BUDDY.htm#

Är det någon som har provat den där? Jag är nämligen ute efter något litet och mysigt jag kan använda hemma för övning, samtidigt som man kan ta med sig den på gig och använda den i studion som preamp. Den ska vara på 10w också, så det gör ju inte saken sämre...

Jag vet att många här inne gillar Phil Jones' grejer (Marcbass är väl en av dom), men hur är ljudet i dom grejerna? Är det bara jazz-ljud, eller kan man kräma ur lite mer rockigt ljud ur den?

Btw, varför släpper dom inte en låda med typ en eller två såna där miniatyr-högtalare? Hade ju passat perfekt till den där lilla toppen!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det finns redan med högtalare:
http://www.philjonesbass.com/PRODUCTS/S ... efcase.htm
Smidig liten sak med modernt ljud, ganska bra botten faktiskt men rock - No Way! :evil:
Men ska du ha den som hemma stärkare så är den säkerrt helt okej men det finns ju en hel del billigare alternativ som säkert skulle passa bättre då. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

groovyjr skrev:Det finns redan med högtalare:
http://www.philjonesbass.com/PRODUCTS/S ... efcase.htm
Smidig liten sak med modernt ljud, ganska bra botten faktiskt men rock - No Way! :evil:
Men ska du ha den som hemma stärkare så är den säkerrt helt okej men det finns ju en hel del billigare alternativ som säkert skulle passa bättre då. :wink:
Hum... Hela grejen var ju att slippa det där med högtalare :? Hade hoppats på någon smidig typ alltiallo-grej som man kunde använda för det mesta, men då kanske jag ska satsa på en sjysst DI-box istället?

Fast sen att priset är lite högt... Låter den tillräckligt bra så är den fan värd priset tycker jag! Synd att den inte är "rock" som du säger, får prova någon phil jones-produkt och se om jag tycker annorlunda, men jag har också haft svårt att se att den skulle vara bra för rock...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Har testat Briefcasen och var själv nära på att köpa en men det föll på att jag inte gillade ljudet men det är ju en smaksak, så prova den vet jag. Sen är det ju aluminium koner i högtalarna och det har jag aldrig gillat då det i min smak alltid låtit stiff. :wink:

Den ligger väl på runt 3-4000.- och då finns det ju ganska mycket att välja på. 8)

Du får t.ex. Fenders B-Dec eller en liten transistor topp för, med vilka du kan köra hörlurar. Hade du inte en Sans-Amp? Den borde väl funka att köra med lurar...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gäst

Inlägg av Gäst »

groovyjr skrev:Har testat Briefcasen och var själv nära på att köpa en men det föll på att jag inte gillade ljudet men det är ju en smaksak, så prova den vet jag. Sen är det ju aluminium koner i högtalarna och det har jag aldrig gillat då det i min smak alltid låtit stiff.
Det är inte aluminiumkoner utan färgade pappkoner.

Jag har en Briefcase som ju innehåller en BassBuddy-preamp. Tycker den låter svinbra men absolut inte rockigt, mer åt hifi/audiofilhållet. Tror du ska ha en BassPod istället.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

GrafZeppelin skrev:Det är inte aluminiumkoner utan färgade pappkoner.

Se på f-n, jag var helt säker på att det var alukoner i den. :oops:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Har haft en briefcase, passar bra till bandlöst och kontra men rock, no way
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

MALA skrev:Har haft en briefcase, passar bra till bandlöst och kontra men rock, no way
usch, vill minnas att unge Herr Marcbass rekomenderade en sån när jag letade en kombo... den rackarn!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

anli skrev:
MALA skrev:Har haft en briefcase, passar bra till bandlöst och kontra men rock, no way
usch, vill minnas att unge Herr Marcbass rekomenderade en sån när jag letade en kombo... den rackarn!
Det gjorde nog jag också, eftersom det är en av de mest välljudande stärkarna jag hört, men jag vill också minnas att jag försåg rekomendationen med en brasklapp.

Vad gäller Bass Buddyn har jag bara hört gott om den, och med tanke på hur mycket jag gillar Briefcase-combon kan jag inte tänka mig annat än att den är bra, och nog skulle kunna passa dig och dina behov ganska bra, FreCKo. Live är den nog ganska oanvändbar om du inte har ett fett slutsteg, men hemma och i studion trivs den garanterat som fisken i vattnet. Den lär låta rent, klart och ofärgat, vilket jag personligen föredrar. Ett rent ljud är alltid en bra plattform för equalisering och för användandet av effekter, om man gillar sånt. Kan heller inte tänka mig att den inte skulle funka att spela tyngre eller rockigare grejer med. Med rätt slutsteg och högatalarlåda kan den nog låta hur fett, eller vad man nu vill, som helst.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag kanske har lite annat på G som preamp/övningsstärkare... Återkommer på den fronten!
Skriv svar