Förstärkarsimulatorer

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Förstärkarsimulatorer

Inlägg av busse »

Om man skall ersätta en stärkare med en "förstärkarsimulator" typ Pod eller liknande, vad anses vara bäst för bas? Jag skulle vilja ha nåt som kan andvändas för inspelning och för att andvändas live rakt in i mixern. Jag har en Boss VF-1 multieffekt som jag andvänder före stärkaren och att plugga rakt in i mixern då jag spelar in hemma men den grejen har ju några år på nacken så det borde väl finnas nyare grejer som är bättre. Känslan att spela med en stärkare så det fladdrar i byxbena försvinner ju men i vissa fall kan det ju vara värt det då det gäller att rigga upp och ner snabbt, slippa transportera en otymplig stärkare, och skonsamare för min rygg som inte pallar att lyfta en 4 10 låda ensam längre. Nån som har några tips?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17234
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

SansAmp! (Säger jag som just sålt min GT2:a för att istället köpa en MXR Bass DI+...)
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Sansamp låter ju intressant men om man vill ha nåt med effekter som kompressor och chorus och så vidare också och så man kan spara ljud med lite effekter som man snabbt kan trampa fram vad skall man välja då, för sansampen har väl inga effekter? Om jag skall köpa nåt vill jag ha det hela i en enhet för att den skall vara smidig och enkel att rigga bara en kabel till basen och en kabel till mixern och sen klart, eventuellt kan jag tänka mig ansuta en midipedal som jag redan har för att styra enheten. Har kollat lite på nätet och det som verkar finnas är ju Boss GT-6B och de olika Pod modellerna är nån av dom nåt att satsa på och den nya Pod X3 verkar ju vara intressant då den verkar till både bas, gitarr och sång vilket skulle passa fint om den håller kvalla på ljuden.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17234
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Aha, du tänker så!

Då är SansAmpen inte vad du söker. Boss GT-6B finns åtminstone två här på forumet som kan vara till salu och BassPOD Live är också ett golvalternativ som har allt och lite till. PODarna finns ju dessutom som bords- och rackvarianter om du gör mest studiojobb.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Nån som testat Boss och Pod modellerna som kan säga lite mer om dom då det gäller ljud och hur dom är att andvända rakt in i en mixer?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17234
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag hade en POD av första modellen. Den lät kanonbra rakt in i datorn, speciellt om man körde tvåkanaligt (en ren och en modellerad kanal). Det fanns ett gäng användbara ljud och även om de inte lät som originalet så lät de iallafall bra. Jag provade den aldrig live.
Det jag tyckte var begränsande var att det bara gick att använda en effekt åt gången. Nuförtiden är de troligen bättre ändå.
Bossen har jag aldrig provat, så jag kan inte jämföra dem.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

GT6-B vs POD

Inlägg av Trollis »

Om det är förstärkarsimulering du är ute efter i första hand är nog POD:en det bästa alternativet. De flesta stärkarsimuleringarna på BOSS GT6-B har sjukt mycket gain hur mycket man vrider ner den verkar det som. Tyckte Bassman simulatorn funkade schyst när jag körde med min passiva OLP men med min aktiva Spector så blir gainproblemet ännu värre. Svårt att få en bra ren ton.

Men däremot effekterna är bra i BOSS:en så om det är viktigt så kan GT6-B absolut vara ett alternativ.
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Nån som har koll på nya Pod X3 och hur den är jämfört med vanliga Bass Pod XT? Den skulle nog passa mig perfekt om det inte är några kompromisser då det gäller basljuden, vore ju kanon att få lite sjyssta gitarrljud på köpet vilket jag kan ha andvändning av ibland.
pgvpgv333
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 08 nov 2007, 16:26

Inlägg av pgvpgv333 »

Har precis börjat med bas, men spelat gitarr i många år. Har en Korg Pandora PX4D den har 30 baseffekter och 10 ampsim för bas. Trumkomp och plats att spara 100 egna ljud. Kan inte säga så mycket om bas delen men jag har skruvat fram en hel del fina gitarr ljud. Det finns också en variant som bara är för bas tror jag.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Pandora kan säkert vara bra om man vill ha nåt litet och behändigt, men jag vill nog ha nåt mer rejält.
Skriv svar