Vågar man? Gammal MM rörtopp + 212-kabinett?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Vågar man? Gammal MM rörtopp + 212-kabinett?

Inlägg av Nyrostad »

Är ute efter att ersätta min 100W-ampegkombo med någon lite volymstarkare variant, som ändå inte är stor som ett mindre hus.

Är inne på Gallien Kreugers Backline 210-kombo, men så såg jag helt plötsligt denna. En gammal Music Man HD-130 rörtopp på 130W med både gitarr- och basingångar, och till denna ett tillhörande 212-kabinett. Jag är mycket förtjust i soundet från ett rörsteg, och 212 skulle kanske kunna vara det där mellantinget mellan 15" och 10" även ljudmässigt, som jag gärna skulle ha.

Frågan är bara - är det någon som vet något om detta? Toppen får bra kritik på Harmony Central av både gitarrister och basister, men lådan hittar jag inte så mycket om.

Priset ser ut att ligga kring 5000 för topp + låda, skulle man kunna våga sig på detta?
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+
Inlägg: 1016
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 22:43
Ort: Hägersten

Inlägg av rokker »

Jag har en sån låda faktiskt, använder den inte idag. Jag körde med en acoustic 470 topp till den. Den lät alldeles utmärkt, mycket mellanregister i den. En kompis till mig lånade den och hade den som mellanregisterhorn i sin discoanläggning på mitten av -90 talet. snärtig bas :-)
Toppen har jag bara hört bra saker om också.
Jag har dock ingen koll på priserna.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag har inte själv testat nämnda kombination, men tycker ändå att du ska våga! Förstärkaren har ju onekligen ett ganska gott rykte (även om jag ibland läst kommentarer om att transistorförsteget inte distar så snyggt, fwiw), och lådan är säkert inte sämre än att du kan sälja den om du inte skulle gilla den.
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Förstärkaren har jag ingen erfarenhet av, men en så'n låda har jag.
Dock är det inte originalelementen i min utan jag köpte den tom.
Nu sitter det två halvgamla RCF PA-tolvor med bra frekvensomfång och hög effekttålighet.
Med dem fungerar lådan bra till båda bas och gitarr, vilket var min förhoppning när jag skaffade den. Till gitarr finns det hur mycket botten som helst.
Mycket välbyggda lådor som inte ger vika i första taget.
/Sixten
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Har spelat gitarr genom en gammal mm-topp och en Marshall-låda en gång. Det lär väl sådär, fast den där toppen hade nog sett bättre dagar. Kommer inte ihåg vad den hette, tyvärr.
Det är inte så att du har nån länk till annonsen, någon bild eller liknande att lägga upp? Jag är nyfiken i en strut =)
/Linus
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Låter ju intressant det här.. Har forskat lite till och överhuvudtaget verkar de flesta postiva till både topp och låda faktiskt. Har bara riktigt jävliga finansiella problem dock... Ser inte riktigt nån bra lösning för tillfället, så jag kan väl släppa mitt "annonsmonopol" ;)

http://www.blocket.se/vi/14125076.htm?ca=23_11_s

Toppen är alltså en Music Man HD-130 och 212:an en Music Man 212 RH - 130

En snabb fråga, vad skulle en Ampeg BA-115 i bra begagnat skick gå för om jag vill sälja den lite snabbt?
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Äger också en Ampeg Ba115, och dom säljs (såldes?) ju på börsen för 4995 kr. 3500 i bra skick kanske?
/Linus
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Nyrostad skrev:Har bara riktigt jävliga finansiella problem dock...
Känner med dig. Såg annonsen samma dag som den lades upp och började forska och sukta. Hade jag haft pengar hade den varit min för länge sedan.
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Hmm, ok, därikring hade jag också tänkt mig, kanske lite lägre p g a nån däng den fått på baksidan vid nån transport..

Har dock (tyvärr) börjat tänka lite realistiskt och skulle jag ha råd med den här innan jul nu så skulle jag inte bara bränna hela julklappskassan, utan också behöva låna en del utöver det.. Det är säkert en härlig vintagerigg, som säkert skulle passat skitbra i bandets Hendrix-covers, men att bli sedd som en luspank och dålig människa för att uppnå det vet jag inte om det är värt... ;)

Ingen pratabasare åtminstone som kan ta och plocka den, så att jag vet vad jag missat? :D

Oj, såg inte dig Silverfisk! Du har ju åtminstone en härlig baspark av din avatar att döma (är oerhört svag för Rick:ar t ex), så du borde då definitivt försöka rycka in! :lol:
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Nyrostad skrev:Ingen pratabasare åtminstone som kan ta och plocka den, så att jag vet vad jag missat? :D

Oj, såg inte dig Silverfisk! Du har ju åtminstone en härlig baspark av din avatar att döma (är oerhört svag för Rick:ar t ex), så du borde då definitivt försöka rycka in! :lol:
Kan inte nån köpa riggen "så länge" tills nån av oss luspanka dagdrivare lyckas skrapa ihop några slantar?

Ricken är fin! Skulle passa bra att ge lite extra boost till mellanregistret med en sån rigg. Det gäller i och för sig epiphonen också.
(Sista basen i avataren är en billig p-baskopia, Academy heter den.)
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

Kör själv på en MM 150 watts top tillsammans med 2 st. MM 115 lådor från 1978. Det låter alldeles förbannat bra och högt. Har eller aldrig krånglat, trots flitig turnerande i flera år. Finns nog inget bättre "bang for the buck" än just MusicMan. Också är ju de snygga med :wink:

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Usch och fy, nu blir man ju ledsen här... Donationer sökers :lol:

Hur ofta kan en sån tänkas komma upp? Kanske man kan ta nästa ? ;)
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

har aldrig testat en MM basrigg, men gitarrditona tycker jag är ruskigt bra.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

Nyrostad skrev:Usch och fy, nu blir man ju ledsen här... Donationer sökers :lol:

Hur ofta kan en sån tänkas komma upp? Kanske man kan ta nästa ? ;)
Tyvärr så dyker ju de inte upp så väldigt ofta, speciellt inte 130- och 150 watts toparna. Så egentligen är de ju bara att passa på när det väl kommer en. Och de blir ju varken vanligare eller billigare framöver heller.
Själv är jag på jakt efter en MM 412 B låda att byta ut min ena 115 låda med. Verkar dock väldigt svårt att få tag på en på den här sidan pölen och frakta en högtalarlåda från USA på ca. 40 kg kostar MYCKET!
Så om det är någon här som vet om en, hör gärna av er.

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Finns det MM rörtoppar till bas med mindre effekt? Eller som combos kanske?
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

Det finns 65-100-130- och 150 watts bastopar. Det finns också en 100 watts combo med 1x15" EV-element. Dock tämligen ovanlig. Såg en på blocket för något halvår sen. Kostade runt 5´har jag för mig. I övrigt brukar toparna ligga ganska nära varandra prismässigt. Jag rekomenderar dock 130- och 150w toparna, de andra är nog i klenaste laget.

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Säg inte det. 65-100 W skulle passa mig finfint. Man vill ju gärna kunna skruva upp den så pass att den distar lite fint utan att blåsa ut fönsterrutorna! Då väntar jag hellre tills en sån dyker upp. Så slipper jag ha ångest över att jag inte har råd med den här just nu.

Säg mig, kan man använda både "normal" och "bass" samtidigt? Hur många instrument kan man i så fall totalt koppla in samtidigt?
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

Det går utmärkt att köra båda kanalerna samtidigt, dock så går mastervolymen över både "normal" och "bass", så det går alltså inte att ha en ren och en distad kanal samtidigt. I mitt fall så kör jag kontrabas i "bass" och elbas i "normal". Då jag växlar instrument under ett gig så är det praktisk med två kanaler med olika ljudmöjligheter. Förstärkaren låter för övrigt även ypperligt till kontra.
Kanske bör tillägga i sammanhanget att jag bytt element i lådorna till 2 st. Eminence Gamma på 400w/st. för att kunna utnyttja stärkarens hela kapacitet. Originalelementen är bara på 75w/st. vilket inte räcker speciellt långt :roll:
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Det blir ju bara värre och värre det här... Tror ni det finns nån prutmån på det här från de 5500 han begär?

5000 kaaaaanske skulle kunna gå att skrapa ihop, men det blir ju ingen kul finansiell situation därefter heller... Faktum är lustigt nog också att jag är himla nöjd med ljudet i min 100W Ampeg-combo, om det inte vore så jädra lite av det goda... Ack dessa dilemman...

Fortfarande ingen rik pratabasare som blivit övertygad att testa (och sen sälja till mig i januari)? :D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Spelade på en HD One thirty topp ett tag på tidigt 80-tal. Det lät bra .. tyckte jag iaf då. Hade en MM 4x12 låda till den.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

lowfreq skrev:Spelade på en HD One thirty topp ett tag på tidigt 80-tal. Det lät bra .. tyckte jag iaf då. Hade en MM 4x12 låda till den.
:shock: Var är 412 lådan! Svara! :shock:


Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Om du är sugen på något annat så finns det ju mycket prisvärda riggar på thomann, för ca 3500 får man en GK-rigg på 125w.
/Linus
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Bassmaniac skrev:
lowfreq skrev:Spelade på en HD One thirty topp ett tag på tidigt 80-tal. Det lät bra .. tyckte jag iaf då. Hade en MM 4x12 låda till den.
:shock: Var är 412 lådan! Svara! :shock:
Självklart har jag den kvar, tar fram den varje dag och putsar på den lite, sen tar jag på fodralet och ställer tillbaka den. :wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

lowfreq skrev:
Bassmaniac skrev:
lowfreq skrev:Spelade på en HD One thirty topp ett tag på tidigt 80-tal. Det lät bra .. tyckte jag iaf då. Hade en MM 4x12 låda till den.
:shock: Var är 412 lådan! Svara! :shock:
Självklart har jag den kvar, tar fram den varje dag och putsar på den lite, sen tar jag på fodralet och ställer tillbaka den. :wink:

AARRRGGHHHH... You tease :cry:

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Jo jag sålde lådan för ca 20år sen. Men jag kommer ihåg att jag verkligen gillade den fyrtolvan, det var mycket bättre klös i den jämfört med andra fyrtolvor på den tiden. Tror heller inte att den var så vanlig (som mm 2x12 och mm 1x15).
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar