Högtalar element's skrot

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
fredaschp
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: lör 26 maj 2007, 22:33
Ort: Dals Ed

Högtalar element's skrot

Inlägg av fredaschp »

Halloj !

Skulle behöva lite input om högtalare.

Jag lyckades tillslut sälja min jäkla ampeg portabass som jag försökt lura på samtliga på forumet :D

Men icke !! Fick tillbaka den med klagomål om missljud..... snäll som jag är tog jag tillbaka den å konstaterade att visst är det nått som låter illa.

Efter en hel del felsökning, var till en början misstänksam mot preampen typ dålig kontakt eller oxid i nån pot,
men när jag testa en annan låda till stärkaren lät allt kanon!

Bra! tänkte jag det är nått som sitter löst men näääää ingenting så nu är jag ganska övertygad att det är elementet som har börjat gett sig.

Det ser fräscht ut inga sprickor eller annat men ändå avger det en slags distad "underton" till orginal ljudet det börjar vid ganska låg volym å följer sen volymen, det blir alltså inte värre om man plågar elementet.

Är jag helt snett ute ? Hjälp tack !

Om någon sen har en 12" neodynium högtalare liggande så vore det inte fel, men sån tur har jag nog inte. Vad kan vara lämligt att byta med ? Förslag mottages tacksamt
eller inte.....eller?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Om spolen i högtalaren blir för varm så tappar den formen och skrapar i magneterna. Ta rda på vad det är för element som sitter i.
Det går även att byta talspolen.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
fredaschp
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: lör 26 maj 2007, 22:33
Ort: Dals Ed

Inlägg av fredaschp »

På elementet står det bara en tryckt siffer kod vill jag minnas..... har naturligtvis skruvat ihop allting i onödan utan att skriva ner nått :(

Håller på att jaga standard Audio, men service avdelningen har bara telefon tid fram till tolv.....suck.....
eller inte.....eller?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är antagligen Eminence brukar, vara vanligt hos USA tillverkare.
Skriv svar