Carbine Club

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

TDHP skrev:
elmelino skrev:
TDHP skrev:
Von K skrev:OT:

TDHP hur funkar det att köra 3 lådor till 1 top igentligen?
med 3st lådor på 8ohm så får dom alla lika mycket effekt alltså 300w vardera! Om nu dina högt.utgångar är parallellkopplade som dom alltid är.
Åhå?
Jag trodde det var som jag skrev, har för mig att Tommy sa det nån gång.
Fast det kan ha varit när jag hade en 4-ohmslåda på 400W och en 8-ohmslåda på 200W effekter fördelade sig annorlunda?
Jo, det blir lika mycket effekt till alla lådorna om de har samma ohmtal. Uteffekten i 2,7 ohm är däremot knivigare. Om du har ohmväljaren i 4-läget får säkert förstärkaren skena iväg lite för mycket och kanske inte mår så bra om du spelar starkt. Sätt den i 2-ohmsläget, men den kommer ju inte att ge fulla 900w i annat än 2 ohm. Kanske runt 700w är mer realistiskt, men du har ju å andra sidan nytta av att det är ytterligare en låda som låter...
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

GNUlars skrev:
TDHP skrev:
elmelino skrev:
TDHP skrev:
Von K skrev:OT:

TDHP hur funkar det att köra 3 lådor till 1 top igentligen?
med 3st lådor på 8ohm så får dom alla lika mycket effekt alltså 300w vardera! Om nu dina högt.utgångar är parallellkopplade som dom alltid är.
Åhå?
Jag trodde det var som jag skrev, har för mig att Tommy sa det nån gång.
Fast det kan ha varit när jag hade en 4-ohmslåda på 400W och en 8-ohmslåda på 200W effekter fördelade sig annorlunda?
Jo, det blir lika mycket effekt till alla lådorna om de har samma ohmtal. Uteffekten i 2,7 ohm är däremot knivigare. Om du har ohmväljaren i 4-läget får säkert förstärkaren skena iväg lite för mycket och kanske inte mår så bra om du spelar starkt. Sätt den i 2-ohmsläget, men den kommer ju inte att ge fulla 900w i annat än 2 ohm. Kanske runt 700w är mer realistiskt, men du har ju å andra sidan nytta av att det är ytterligare en låda som låter...
Nja, det stämmer inte riktigt!
M9 ska ge 900W i både 4 och 2 ohm enligt specen!
900 Watts @ 4 or 2 Ohms (450 @ 8 ), Trans-Class™ Power with 8/4 or 2 Ohm Impedance Switch for optimum Power to Load Performance / 10 Power MOSFET’s, 1x12AX7
Man kan bara välja mellan 2/4 ohm och 8 ohm med omkopplaren.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Inlägg av Elfström »

blackparkas skrev:Asså, kostade inte M9:an typ 18-19 papp för ett år sedan?
Kollade häromdagen och de verkar ha sänkt den till drygt 15 papp.
Kommer det en ersättare eller är det europaanpassning på gång?
Kolla den här tråden Parkas:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=51352

"Den gamla distributören Svensk Musik/TTS har gått upp i Luthman Scandinavia som
har lyckats sänka priserna till nästan Preussar nivå, skiljer några % bara.
Så det gamla ryktet om "skitdyrt" stämmer inte helt o fullt längre.
Men..... det är ju inte några "dussin produkter" som en del tycks ha trott.
Handbyggt i USA, inte så många som klarar det till någorlunda pris."

M-9 kostar i rack ver. hos 4 sound 15.599:-
M-6 12.799:-
Ur 4 sound´s prislista 2012-01-22.
http://www.4sound.se/manufacturer_secti ... owImages=0
Jämför med:
http://www.thomann.de/se/mesa_boogie_ba ... rkare.html

Luthman har agenturen i Skandinavien, det är meningen att "Svenska Musikhandlare" skall återförsäljare Mesa i Sverige. Retailpriserna är sänkta till näst intill "Tyska" priser, skiljer någon enstaka krona bara, det finns alla möjligheter att återförsälja Mesa till Svenska kunder i stället för att kunderna skall köpa och få sin service utomlands.
Priserna är redan Europa anpassade.
Luthman har PB / Thomann anpassat priserna

Parkas! Du kanske kan få ett "break" som Mesa handlare på PB!

:shock:
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

TDHP skrev:
GNUlars skrev:
TDHP skrev:
elmelino skrev:
TDHP skrev:
Von K skrev:OT:


Jo, det blir lika mycket effekt till alla lådorna om de har samma ohmtal. Uteffekten i 2,7 ohm är däremot knivigare. Om du har ohmväljaren i 4-läget får säkert förstärkaren skena iväg lite för mycket och kanske inte mår så bra om du spelar starkt. Sätt den i 2-ohmsläget, men den kommer ju inte att ge fulla 900w i annat än 2 ohm. Kanske runt 700w är mer realistiskt, men du har ju å andra sidan nytta av att det är ytterligare en låda som låter...
Nja, det stämmer inte riktigt!
M9 ska ge 900W i både 4 och 2 ohm enligt specen!
900 Watts @ 4 or 2 Ohms (450 @ 8 ), Trans-Class™ Power with 8/4 or 2 Ohm Impedance Switch for optimum Power to Load Performance / 10 Power MOSFET’s, 1x12AX7
Man kan bara välja mellan 2/4 ohm och 8 ohm med omkopplaren.
Jo, det stämmer att den ger 900w i 4 eller 2 ohm. Dock inte i 2,7 ohm.
Omkopplaren väljer mellan 4/8 ohm eller 2 ohm. I 4/8-läget ger den 900w i 4 ohm och 450w i 8 ohm. I 2-ohmsläget ger den också 900watt (och förmodligen 450w i 4 ohm).
Om du kör i 2,7 ohm så ger förstärkaren förmodligen mellan 450 och 900w (ca700?) när den är i 2 ohms-läget.
Om du kör 2,7 ohm i 4/8-ohmsläget kommer förstärkaren kanske att ge mer än 900w, men den är inte gjord för det och kommer säkert inte att orka. Sedan är bara frågan om den tar någon skada av det...
Ett transistorslutsteg ger bara full effekt vid ett visst ohmtal, uteffekten ändras så fort ett annat ohmtal används
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

GNUlars skrev:
TDHP skrev:
GNUlars skrev:
TDHP skrev:
elmelino skrev:
TDHP skrev:
Von K skrev:OT:


Jo, det blir lika mycket effekt till alla lådorna om de har samma ohmtal. Uteffekten i 2,7 ohm är däremot knivigare. Om du har ohmväljaren i 4-läget får säkert förstärkaren skena iväg lite för mycket och kanske inte mår så bra om du spelar starkt. Sätt den i 2-ohmsläget, men den kommer ju inte att ge fulla 900w i annat än 2 ohm. Kanske runt 700w är mer realistiskt, men du har ju å andra sidan nytta av att det är ytterligare en låda som låter...
Nja, det stämmer inte riktigt!
M9 ska ge 900W i både 4 och 2 ohm enligt specen!
900 Watts @ 4 or 2 Ohms (450 @ 8 ), Trans-Class™ Power with 8/4 or 2 Ohm Impedance Switch for optimum Power to Load Performance / 10 Power MOSFET’s, 1x12AX7
Man kan bara välja mellan 2/4 ohm och 8 ohm med omkopplaren.
Jo, det stämmer att den ger 900w i 4 eller 2 ohm. Dock inte i 2,7 ohm.
Omkopplaren väljer mellan 4/8 ohm eller 2 ohm. I 4/8-läget ger den 900w i 4 ohm och 450w i 8 ohm. I 2-ohmsläget ger den också 900watt (och förmodligen 450w i 4 ohm).
Om du kör i 2,7 ohm så ger förstärkaren förmodligen mellan 450 och 900w (ca700?) när den är i 2 ohms-läget.
Om du kör 2,7 ohm i 4/8-ohmsläget kommer förstärkaren kanske att ge mer än 900w, men den är inte gjord för det och kommer säkert inte att orka. Sedan är bara frågan om den tar någon skada av det...
Ett transistorslutsteg ger bara full effekt vid ett visst ohmtal, uteffekten ändras så fort ett annat ohmtal används
Lars
Det där hajar jag inte riktigt.
Att transistorsteg lämnar effekt beroende på impedans är jag med på, men om Mesasteget är switchat så att det ger 900W i 2 ohm OCH i 4 ohm så förstår jag inte varför det skulle ge mindre i 2,7 ohm? Kan du förklara det rent tekniskt?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

TDHP skrev:JAg sätter in Boom! :D

1. TDHP - Carbine M9
2. Thetonequest - Carbine M6
3. ElvisP - Carbine M9
4. GNUlars - Carbine M6 Combo (2x12",med 2x12" extralåda)
5. Boom - Carbine M6
Tack!
Har precis fått hämtat stärkaren efter att den varit på service i 2 månader :shock:

Återkommer om huruvida jag är nöjd eller inte ;)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Boom skrev:
TDHP skrev:JAg sätter in Boom! :D

1. TDHP - Carbine M9
2. Thetonequest - Carbine M6
3. ElvisP - Carbine M9
4. GNUlars - Carbine M6 Combo (2x12",med 2x12" extralåda)
5. Boom - Carbine M6
Tack!
Har precis fått hämtat stärkaren efter att den varit på service i 2 månader :shock:

Återkommer om huruvida jag är nöjd eller inte ;)
Oj!
Vad var det för fel på den?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Det var mid-voicingfiltret som inte funkade.
Så de har bytt ut den. Den tekniska beskrivningen var någon opto-tjosanhejsan pryl.

Tycker fortfarande att fläkten låter lite högt (jo, jag är bortskämd), men det tyckte inte de som servade den. Men man kan kanske leka elektriker och byta ut den.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Boom skrev:Det var mid-voicingfiltret som inte funkade.
Så de har bytt ut den. Den tekniska beskrivningen var någon opto-tjosanhejsan pryl.

Tycker fortfarande att fläkten låter lite högt (jo, jag är bortskämd), men det tyckte inte de som servade den. Men man kan kanske leka elektriker och byta ut den.
App app app, inte innan du har kollat här http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p= ... e3356aac48
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

basmartin skrev:
Boom skrev:Det var mid-voicingfiltret som inte funkade.
Så de har bytt ut den. Den tekniska beskrivningen var någon opto-tjosanhejsan pryl.

Tycker fortfarande att fläkten låter lite högt (jo, jag är bortskämd), men det tyckte inte de som servade den. Men man kan kanske leka elektriker och byta ut den.
App app app, inte innan du har kollat här http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p= ... e3356aac48
Ah, hade nästan glömt av DynamitMartins enorma kunskaper inom området.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

TDHP skrev:
GNUlars skrev:
TDHP skrev:
GNUlars skrev:
TDHP skrev:
elmelino skrev:
TDHP skrev:
Von K skrev:OT:


Jo, det blir lika mycket effekt till alla lådorna om de har samma ohmtal. Uteffekten i 2,7 ohm är däremot knivigare. Om du har ohmväljaren i 4-läget får säkert förstärkaren skena iväg lite för mycket och kanske inte mår så bra om du spelar starkt. Sätt den i 2-ohmsläget, men den kommer ju inte att ge fulla 900w i annat än 2 ohm. Kanske runt 700w är mer realistiskt, men du har ju å andra sidan nytta av att det är ytterligare en låda som låter...
Nja, det stämmer inte riktigt!
M9 ska ge 900W i både 4 och 2 ohm enligt specen!
900 Watts @ 4 or 2 Ohms (450 @ 8 ), Trans-Class™ Power with 8/4 or 2 Ohm Impedance Switch for optimum Power to Load Performance / 10 Power MOSFET’s, 1x12AX7
Man kan bara välja mellan 2/4 ohm och 8 ohm med omkopplaren.
Jo, det stämmer att den ger 900w i 4 eller 2 ohm. Dock inte i 2,7 ohm.
Omkopplaren väljer mellan 4/8 ohm eller 2 ohm. I 4/8-läget ger den 900w i 4 ohm och 450w i 8 ohm. I 2-ohmsläget ger den också 900watt (och förmodligen 450w i 4 ohm).
Om du kör i 2,7 ohm så ger förstärkaren förmodligen mellan 450 och 900w (ca700?) när den är i 2 ohms-läget.
Om du kör 2,7 ohm i 4/8-ohmsläget kommer förstärkaren kanske att ge mer än 900w, men den är inte gjord för det och kommer säkert inte att orka. Sedan är bara frågan om den tar någon skada av det...
Ett transistorslutsteg ger bara full effekt vid ett visst ohmtal, uteffekten ändras så fort ett annat ohmtal används
Lars
Det där hajar jag inte riktigt.
Att transistorsteg lämnar effekt beroende på impedans är jag med på, men om Mesasteget är switchat så att det ger 900W i 2 ohm OCH i 4 ohm så förstår jag inte varför det skulle ge mindre i 2,7 ohm? Kan du förklara det rent tekniskt?
Jag trodde att det var det jag förklarade... Hm, så här då:
Slutsteget har två lägen (omkopplaren på baksidan)
Läge 1: full effekt i 4 ohm (och halv effekt i 8 ohm)
Läge 2: full effekt i 2 ohm
Lägena är anpassade för dessa impedanser, och i ett givet läge funkar det precis som vilken förstärkare som helst.
Den ger alltså 900W i 2 ohm i ena läget och 900W i 4 ohm i andra läget, aldrig samma effekt i olika impedanser (om man inte ändrar omkopplaren)
Dina 2,7 ohm passar alltså inte exakt till varken läge 1 eller läge 2. (se den tidigare förklaringen) Det låter ju inte sämre för det och du lär ju kunna spela tillräckligt starkt i vilket fall... effektförlusten kompenseras ju av mer högtalaryta. Min M6 spelar så tånaglarna pulvriseras så jag är övertygad om att din M9 låter tillräckligt med TRE lådor...
TDHP:s möjligheter med 8-ohmslådor:
en låda: läge 4/8 -450W i 8 ohm
två lådor: läge 4/8 -900W i 4 ohm
tre lådor: läge 2 -ca 700W? i 2,7 ohm
(fyra lådor: läge 2 -900W i 2 ohm)
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

GNUlars skrev:
TDHP skrev:
GNUlars skrev:
TDHP skrev:
GNUlars skrev:
TDHP skrev:
elmelino skrev:
TDHP skrev:
Von K skrev:OT:


Jo, det blir lika mycket effekt till alla lådorna om de har samma ohmtal. Uteffekten i 2,7 ohm är däremot knivigare. Om du har ohmväljaren i 4-läget får säkert förstärkaren skena iväg lite för mycket och kanske inte mår så bra om du spelar starkt. Sätt den i 2-ohmsläget, men den kommer ju inte att ge fulla 900w i annat än 2 ohm. Kanske runt 700w är mer realistiskt, men du har ju å andra sidan nytta av att det är ytterligare en låda som låter...
Nja, det stämmer inte riktigt!
M9 ska ge 900W i både 4 och 2 ohm enligt specen!
900 Watts @ 4 or 2 Ohms (450 @ 8 ), Trans-Class™ Power with 8/4 or 2 Ohm Impedance Switch for optimum Power to Load Performance / 10 Power MOSFET’s, 1x12AX7
Man kan bara välja mellan 2/4 ohm och 8 ohm med omkopplaren.
Jo, det stämmer att den ger 900w i 4 eller 2 ohm. Dock inte i 2,7 ohm.
Omkopplaren väljer mellan 4/8 ohm eller 2 ohm. I 4/8-läget ger den 900w i 4 ohm och 450w i 8 ohm. I 2-ohmsläget ger den också 900watt (och förmodligen 450w i 4 ohm).
Om du kör i 2,7 ohm så ger förstärkaren förmodligen mellan 450 och 900w (ca700?) när den är i 2 ohms-läget.
Om du kör 2,7 ohm i 4/8-ohmsläget kommer förstärkaren kanske att ge mer än 900w, men den är inte gjord för det och kommer säkert inte att orka. Sedan är bara frågan om den tar någon skada av det...
Ett transistorslutsteg ger bara full effekt vid ett visst ohmtal, uteffekten ändras så fort ett annat ohmtal används
Lars
Det där hajar jag inte riktigt.
Att transistorsteg lämnar effekt beroende på impedans är jag med på, men om Mesasteget är switchat så att det ger 900W i 2 ohm OCH i 4 ohm så förstår jag inte varför det skulle ge mindre i 2,7 ohm? Kan du förklara det rent tekniskt?
Jag trodde att det var det jag förklarade... Hm, så här då:
Slutsteget har två lägen (omkopplaren på baksidan)
Läge 1: full effekt i 4 ohm (och halv effekt i 8 ohm)
Läge 2: full effekt i 2 ohm
Lägena är anpassade för dessa impedanser, och i ett givet läge funkar det precis som vilken förstärkare som helst.
Den ger alltså 900W i 2 ohm i ena läget och 900W i 4 ohm i andra läget, aldrig samma effekt i olika impedanser (om man inte ändrar omkopplaren)
Dina 2,7 ohm passar alltså inte exakt till varken läge 1 eller läge 2. (se den tidigare förklaringen) Det låter ju inte sämre för det och du lär ju kunna spela tillräckligt starkt i vilket fall... effektförlusten kompenseras ju av mer högtalaryta. Min M6 spelar så tånaglarna pulvriseras så jag är övertygad om att din M9 låter tillräckligt med TRE lådor...
TDHP:s möjligheter med 8-ohmslådor:
en låda: läge 4/8 -450W i 8 ohm
två lådor: läge 4/8 -900W i 4 ohm
tre lådor: läge 2 -ca 700W? i 2,7 ohm
(fyra lådor: läge 2 -900W i 2 ohm)
Lars
Jodå, jag är med på vad du säger men inte på hur steget/switchen är konstruerad för att det ska kunna ge full effekt i både 2 och 4 ohm men inte i 2,7 ohm. Vad exakt är det omkopplaren påverkar?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

TDHP skrev: Jodå, jag är med på vad du säger men inte på hur steget/switchen är konstruerad för att det ska kunna ge full effekt i både 2 och 4 ohm men inte i 2,7 ohm. Vad exakt är det omkopplaren påverkar?
Det fungerar antagligen som vissa andra transistorförstärkare som har impedansswitch (bland annat Carvin BX500, Orange Terror Bass), det är en typ av limiter som begränsar hur hårt slutsteget får jobba.

Det gamla vanliga gäller: en transistorförstärkare lämnar mer effekt vid lägre impedans, mer effekt gör att förstärkaren blir varmare, och den är bara dimensionerad att hålla för värmeutvecklingen vid en viss effektnivå (dvs märkeffekten). Genom att begränsa förstärkaren kan man alltså koppla i högtalarlådor som parallellkopplade motsvarar en nominell impedans på 2 ohm, utan att förstärkaren lämnar mer än 900W.

Förenklar vi lite och räknar via ohms lag (riktigt så fungerar det inte i verkligheten, men nära nog) så får vi att 900W och 4 ohm motsvarar 60V. Förutsätter vi att förstärkaren kan ge 60V oavsett impedans så betyder det:

(Läge 4/8 ohm)
8 ohm: 450W
4 ohm: 900W
2,7 ohm: 1300W (risk för överhettning)
2 ohm: 1800W (risk för överhettning)

Om vi begränsar tillgänglig spänning till ca 42V (switchbart, så man kan välja mellan full spänning, dvs full effekt i 4 ohm, och begränsad, ca halv effekt i 4 ohm) får vi:

(Läge 2 ohm)
8 ohm: 225W
4 ohm: 450W
2,7 ohm: 670W
2 ohm: 900W

Rent teoretiskt så skulle man kunna ha en position för 2,7 ohm (ca 49V), men jag gissar att Mesa inte hade med det då det är så få som skulle ha användning för det, plus att det blir dyrare, större risk för att användare missförstår, etc.

Vad du har att välja på är alltså att köra nästan full effekt, med switchen i 2-ohmsläget, eller att köra i 4-ohmsläget och pressa ut lite mer ur förstärkaren än vad den egentligen är dimensionerad för.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ah! :D

Tack Tommy!
Och Lars också för den delen!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Jag lyfter på hatten, Tommy! Åt kunskapen, såväl som det pedagogiska sättet du förklarar på. Imponerande!
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

HDTV, du körde väl din genom din gamle ampeg 8x10 ett tag? Hur var det? Är sugen på att beställa en carbine snart och det blir att den körs med en sån isåfall.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Bullen skrev:HDTV, du körde väl din genom din gamle ampeg 8x10 ett tag? Hur var det? Är sugen på att beställa en carbine snart och det blir att den körs med en sån isåfall.
Vet att Thetonequest kör sin M6:a genom Ampegskåp och är jättenöjd. Han har säkert goda råd!
P-basar
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Jag kör också med åttatio-låda emellanåt. Det låter naturligtvis kanon... Mycket och kaxigt. Mesas 810 kostar en del men den är OOOtroligt bra. Har själv en Warwick låne-810 som också låter bra, men med mindre botten och kraftigare lågt mellanregister än Mesan. Jag har inte provat Tonequests Ampeg-låda, men han har provat min så han kanske kan ge lite jämförelser. Det finns ju så många typer av Ampeg-810-lådor och de lär väl låta olika allihop....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Bullen skrev:HDTV, du körde väl din genom din gamle ampeg 8x10 ett tag? Hur var det? Är sugen på att beställa en carbine snart och det blir att den körs med en sån isåfall.
Ampeg 8x10 låter ALLTID bra, även med M9! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Okej dåså :D

Vad är det för rack du har till din?
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nu har jag ett ganska enkelt 2HE, men det ska bytas ut till ett 3HE.
Den tar en hel del luft uppifrån och jag trodde det skulle räcka med ett par cm till godo, men den blir lite för varm.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Allright tackar! Siffran är beteckning för hur hög den är alltså? Finns några på thomann som heter 3U men inga HE. Skiljer ju iofs inte mkt på rackvarianten och den som är inbyggd men rätt möe smidigare att ha den skyddad i en racklåda.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Japp!

HE = HöjdEnhet
U = Unit
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

tks skrev: Det fungerar antagligen som vissa andra transistorförstärkare som har impedansswitch (bland annat Carvin BX500, Orange Terror Bass), det är en typ av limiter som begränsar hur hårt slutsteget får jobba.

Det är väl just denna limiter som får småtopparna att låta skit ibland.
Visst, man kan speca upp 600w på sin topp, men den här limitern begränsar användandet av de wattantalen, vilket jag personligen tycker jag gör att topparna ofta låter odynamiska och "klena" även om de kan spela hur högt som helst.

Har inget att göra med Mesas Carbine-serie. Men ändå. :D



Är grymt sugen på Mesa.
Vill inte för allt smör i småland byta bort min Sunn, men det börjar bli lite för tröttsamt att frakta toppen mellan två repor och jag har inte råd att ha två toppar för tillfället..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Andiman
VIP medlem
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 03 nov 2010, 12:43
Ort: Helsingborg

Inlägg av Andiman »

Dags att bekänna färg.. :oops:

Bild Bild
M9 Carbine Head • Black Bronco Vinyl

Första repet med M9:an ikväll; saknade inte gamla SVT-CL en sekund. Märklig känsla, så mycket som jag gillade det rörljudet.
Extremt nöjd, har dock inte haft mycket tid att ratta rundor, mycket kvar att utforska.

Btw, lådan (tks 412) är till salu.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=54417&highlight
MM Stingray 5HH * MM Stingray 5H * Ampeg PF800 * Ampeg Micro-VR * TKS 1x112 & 2x212
https://www.facebook.com/sirregband/
Skriv svar