Livslängd på rör??

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
kribbah
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 12:33
Ort: Sandviken

Livslängd på rör??

Inlägg av kribbah »

Jag har en seriös fråga till er som kan lite om rörstärkare. :)
Jag har nyss skaffat en sprillans EBS Classic T-90 topp och jag har en EBS Classic 4x10-låda till. De två rören i slutsteget heter 6550 och måste bytas parvis vad jag har förstått och när man byter dem måste man även byta ett rör som heter 12AT7 (pwr amp driver). Jag undrar lite vad livslängden är på dessa rör om man gigar varje helg och även repar minst en gång i veckan. ??
Fender MIM P-bas, Schaller-skruvar, Rotosound flats, Hi-Mass bridge och Lundgren Vintage pickups.
Ampeg V4-B + SVT2x12
Prata gärna bas, men spelar hellre!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Livslängd på rör??

Inlägg av 41HZ »

Det är inte helt lätt att ge ett bra svar på ;)
Beror på hur hårt man pressar stärkaren/slutrören. Jag har haft rörtoppar jag inte behövt byta rör på flera år på. Se till att frakta den någorlunda varsamt och låt den gå på standby en stund innan du börjar spela. Slå över till standby på repen om ni tar pauser. Den dag rören börjar bli trötta kommer du mest troligt märka att diskanten förvinner och basen blir boomig och fladdrig. Men det kan som sagt dröja länge.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Livslängd på rör??

Inlägg av Lowlife »

Jag körde på en Hiwatt under flera år utan att byta rör. Då körde jag två gånger i veckan. Högt var bara förnamnet-båda gitarristerna körde Marshallstackar. Det var på 80-talet. Tror ingen ens snackade rörbyten då om inte ett rör dog. Försvinnande diskant och fladdrig bas låter som en schysst målbild :lol:
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Livslängd på rör??

Inlägg av EADGC »

41HZ skrev:Slå över till standby på repen om ni tar pauser.
Att lämna stärkaren i standby-läge kan leda till katodförgiftning (iaf på äldre modeller som inte har ett särskilt skydd mot detta implementerat), så jag tror att det är bättre att lämna förstärkaren på. Slitaget är ju lägre vid tomgång än när rören körs hårt och alla på- och avslagstransienter sliter på komponenterna.

Beträffande antal driftstimmar så uppger t ex audiofiltillverkaren Audio Research "minst 5000 timmar för förstegsrör" och "upp till 2000 timmar" för slutstegsrör. M a o kan de flesta normalt köra åtskilliga år på en uppsättning slutrör och förstegsrör byts än mer sällan. Jag vet f.ö. folk som kör med 30-40 år gamla originalör som fortfarande mäter bra och låter fantastiskt. Slutligen kan det förstås variera mellan olika förstärkarkonstruktioner och rörfabrikat. (En billig KT88 från Kina kanske inte lever lika länge i en Hiwatt med 700 V anodspänning som en GEC KT88 från 70-talet...)
Användarvisningsbild
kribbah
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 12:33
Ort: Sandviken

Re: Livslängd på rör??

Inlägg av kribbah »

Det låter ju rätt betryggande att dom håller ett par år åtminstone. Jo jag brukar lämna den i standby när man tar ett break och lika på gig.
Fender MIM P-bas, Schaller-skruvar, Rotosound flats, Hi-Mass bridge och Lundgren Vintage pickups.
Ampeg V4-B + SVT2x12
Prata gärna bas, men spelar hellre!
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Livslängd på rör??

Inlägg av bassace »

EADGC skrev:Beträffande antal driftstimmar så uppger t ex audiofiltillverkaren Audio Research "minst 5000 timmar för förstegsrör" och "upp till 2000 timmar" för slutstegsrör. M a o kan de flesta normalt köra åtskilliga år på en uppsättning slutrör och förstegsrör byts än mer sällan. Jag vet f.ö. folk som kör med 30-40 år gamla originalör som fortfarande mäter bra och låter fantastiskt. Slutligen kan det förstås variera mellan olika förstärkarkonstruktioner och rörfabrikat. (En billig KT88 från Kina kanske inte lever lika länge i en Hiwatt med 700 V anodspänning som en GEC KT88 från 70-talet...)
Om man som jag giggar snitt 10 ggr/år och repar ca 30 ggr/år blir det inte att prylarna är igång mer än ca 150 timmar om året. Innebär att rören i min rörpreamp (Ampeg SVP-CL) borde hålla i 5000/150=33 år! :shock:
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Livslängd på rör??

Inlägg av EADGC »

kribbah skrev:Det låter ju rätt betryggande att dom håller ett par år åtminstone. Jo jag brukar lämna den i standby när man tar ett break och lika på gig.
Nja, det jag ville ha sagt är att förstärkaren skall vara på helt och hållet. Rören mår inte bra av att stå i standby en längre tid:

How to use a standby switch
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Livslängd på rör??

Inlägg av EADGC »

bassace skrev:
EADGC skrev:Beträffande antal driftstimmar så uppger t ex audiofiltillverkaren Audio Research "minst 5000 timmar för förstegsrör" och "upp till 2000 timmar" för slutstegsrör. M a o kan de flesta normalt köra åtskilliga år på en uppsättning slutrör och förstegsrör byts än mer sällan. Jag vet f.ö. folk som kör med 30-40 år gamla originalör som fortfarande mäter bra och låter fantastiskt. Slutligen kan det förstås variera mellan olika förstärkarkonstruktioner och rörfabrikat. (En billig KT88 från Kina kanske inte lever lika länge i en Hiwatt med 700 V anodspänning som en GEC KT88 från 70-talet...)
Om man som jag giggar snitt 10 ggr/år och repar ca 30 ggr/år blir det inte att prylarna är igång mer än ca 150 timmar om året. Innebär att rören i min rörpreamp (Ampeg SVP-CL) borde hålla i 5000/150=33 år! :shock:
Ja, den typen av överslagsberäkningar är nyttiga för att få ett hum om vad det handlar om. Om samma rör istället t ex satt i en radiomottagare som är på dygnet runt, skulle de vara slut redan efter sju månader (7 x 30 x 24 = 5040). Du kan förstås lyxa till det och byta redan efter 15 år! :)
Användarvisningsbild
kribbah
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 12:33
Ort: Sandviken

Re: Livslängd på rör??

Inlägg av kribbah »

EADGC skrev:
kribbah skrev:Det låter ju rätt betryggande att dom håller ett par år åtminstone. Jo jag brukar lämna den i standby när man tar ett break och lika på gig.
Nja, det jag ville ha sagt är att förstärkaren skall vara på helt och hållet. Rören mår inte bra av att stå i standby en längre tid:

How to use a standby switch
Allright allright! Ska låta den vara på helt och hållet hela tiden istället. Räcker att bara dra ner volymen på basen så är det ju lugnt.
Fender MIM P-bas, Schaller-skruvar, Rotosound flats, Hi-Mass bridge och Lundgren Vintage pickups.
Ampeg V4-B + SVT2x12
Prata gärna bas, men spelar hellre!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Livslängd på rör??

Inlägg av 41HZ »

Haha, ja då har jag också lärt mej nått nytt igen, gött.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Livslängd på rör??

Inlägg av RolleHarris »

Jag köpte år 2004 en Bassman från 1974. Snubben hade köpt den av den ursprungliga ägaren och rören var originalrören från fabrik. Den lät gudomligt i 2 års tid tills jag sålde den. Jag tror det finns mycket myter kring rörbyte
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Sv: Livslängd på rör??

Inlägg av bassace »

RolleHarris skrev:Jag tror det finns mycket myter kring rörbyte
Ja, är vi inte i en ganska myt-tung bransch?
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Re: Livslängd på rör??

Inlägg av olabola »

Jag har haft åtskilliga rör från 30-40 talet in mina hammonds som fortfarande funkar bra. Som en kommentar kan man läsa i tekniska manualen för novachorden att instrumentet är känsligt för fukt vilket kan fixas på två sätt. Ett är att ställa den i ett ånguppvärmt rum. Två är att låta den stå på i några veckor så att värmen från 163 rör torkar upp innanmätet ordentligt :)
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Livslängd på rör??

Inlägg av Henko »

olabola skrev:Jag har haft åtskilliga rör från 30-40 talet in mina hammonds som fortfarande funkar bra. Som en kommentar kan man läsa i tekniska manualen för novachorden att instrumentet är känsligt för fukt vilket kan fixas på två sätt. Ett är att ställa den i ett ånguppvärmt rum. Två är att låta den stå på i några veckor så att värmen från 163 rör torkar upp innanmätet ordentligt :)
Om jag någon gång ska byta värmesystem i min bostad så blir det rörvärme. Lätt!
P-basar
Skriv svar