Mesa Prodigy & Strategy KT-88 all valve amps.

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mesa Prodigy & Strategy KT-88 all valve amps.

Inlägg av bjelkeman »

Så Elfström lät mig klämma lite på Prodigyn, och hans Zon basar. Jag provade också Prodigyn med min RB960. Det var i vardagsrummet, i en lägenhet, så inga tokvolymer. Det blir ju inte någon riktig recension, men några observationer.

Den känns väldigt ren, skulle vilja använda det engelska ordet "pure". Varm ton. Go känsla helt enkelt. Den lät bättre med en ny aktiv Zon bas (Bart mickar) än med min aktiva RB960, som kändes som den var lite begränsad i vad den levererad. Inte så konstigt med 30 år på nacken kanske. Bright knappen (Aktiv, neutral, bright) känns som den skulles piffa upp en gammal passiv bas. Skulle provat den med RB960, men gjorde inte det.

Voice knappen, som många känner igen från Carbine fungerar på samma sätt, men ger inte Carbine ljud eller upplevelse. Långt ifrån. Det är helt enkelt en annan stärkare med helt annan ljudprofil och känsla. Men det är nog inte så förvånande. Det ska ju vara så. Inte dåligt, men annorlunda.

Den väger 13 kilo, och bärhandtaget är snyggare än det är bekvämt. Ingen lättviktstopp. Men en lätt rörtopp. Förvånansvärt liten faktiskt.

Något för mig? Nej, det är det nog inte. Men en jäkligt bra rörtopp, känns det som. Om man vill ha det som den erbjuder. Och det levererar, tycker jag. (Jag provade också en Strategy, innan de var färdiga, i Glanshammar i vår. Inget som förvånade mig i skillnader, men det var ju ett tag sedan.)

Tack Staffan!

Bild

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Mesa Prodigy & Strategy KT-88 all valve amps.

Inlägg av Elfström »

Tack själv Bjelkeman, alltid lika trevligt. :nickar:
:vinkar:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Mesa Prodigy & Strategy KT-88 all valve amps.

Inlägg av Elfström »

Bass Club Chicago Strategy Demo

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AhP3d7qG ... e=youtu.be[/youtube]
8) :lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Mesa Prodigy & Strategy KT-88 all valve amps.

Inlägg av Fernan »

"465 Watts class AB is just as loud as 900 Watts class D" , heh...
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Mesa Prodigy & Strategy KT-88 all valve amps.

Inlägg av Elfström »

Fernan skrev:"465 Watts class AB is just as loud as 900 Watts class D" , heh...
:D
:vinkar:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Mesa Prodigy & Strategy KT-88 all valve amps.

Inlägg av Elfström »

Mesa håller på att utveckla fler högtalarlådor bla. en ny fyrtia med tweeeter och en ny sluten åttatia utan tweeter. Här bild på nya fyrtian "ported"
Bild
:vinkar:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Mesa Prodigy & Strategy KT-88 all valve amps.

Inlägg av Elfström »

Fuzz Test av Mesa Prodigy 4:88
Vår egen GNU Lars har gjort ett test av Mesa Prodigy för Fuzz, med inte helt oväntat resultat!
Här är ingressen till testet och länk till hela testen här under:
Mesa Prodigy är absolut toppklass. Ljudet är stor och levande med den typiska rörvärmen och övertonerna. Samtidigt låter det mycket tydligt och uppkäftigt. Det passar alla som verkligen vill höra nyanser i spelet. Kraften räcker till i princip allt. Speciellt om du är beredd på att ta med en stor högtalare till spelningen. Det är extra kul att kunna köra på halv effekt och få lite överstyrning på normal volym. På full effekt är det nästan lika mycket krut i Prodigy som i en vanlig trehundrawatts helrörtopp. Funktioner och tonkontroller är mycket smarta och effektiva så variationer i ljudet är inget problem. Allt detta i en låda som är både liten och lätt. Priset är såklart högt, men jag tycker faktiskt att den här guldklimpen är värd över tjugo tusen.

Bild

http://www.fuzz.se/artikel/mesa-boogie- ... odigy-4-88" onclick="window.open(this.href);return false;
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
TG
VIP medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 14:59
Ort: Värmland

Re: Mesa Prodigy & Strategy KT-88 all valve amps.

Inlägg av TG »

Kan inte annat än hålla med. Har haft min nu i snart 2 månader och är fantastiskt nöjd!
Zon, Fender, Mattissonbass, G&L, Yamaha, Cort (GS modell), Music Man, Monique & M700 by Jule, 2xVanderkley 112 MNT, Vanderkley Spartan, Ampeg 115 & 410.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Mesa Prodigy & Strategy KT-88 all valve amps.

Inlägg av GNUlars »

Ja, det är en kul liten brödrost. Rekommenderas! Om det är någon som har kommentarer eller önskemål gällande tester på FUZZ.SE så är det bara att höra av sig. Från i februari är FUZZ en ren nättidning som uppdateras hela tiden och allt är gratis att läsa... Nya bastester lär dyka upp en gång i månaden ungefär.
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar