Den ultralätta baslådan är här!

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av Sudden »

Nu är den äntligen klar!

Som musikalisk naturvetare är mitt projektarbete att bygga en högtalarlåda för elbas i så lätt material som möjligt. Jag har ägnat många timmar åt att fundera ut ett passande material, en bra storlek och rätt element för projektet. Till min hjälp har jag haft flera ingenjörer som kommit med råd och tankar, men allt arbete är utfört av mig personligen. Jag har även haft mailkontakt med allas vår Tommy från TKS, och han har hjälpt mig mycket genom att svara på många frågor.

Efter många funderingar bestämde jag mig för att bygga en 112:a med tweeter. Denna storlek är ett vinnande koncept enligt mig (till skillnad från 410:or och liknande som både är otympliga och kan ha problem med interferens), och går lätt att kombinera med ännu en låda av samma storlek utan problem om man skulle behöva det. Jag snålade inte med volymen, eftersom en större volym ger lite extra bas i lådan. Den har en innervolym på 54 liter. Den är på 8 ohm och jag driver den för närvarande med en 500W Markbass Little Mark II-förstärkare. Det är otroligt vad volymstark en så liten sak kan vara!

Den normala vikten för en 112 ligger någonstans mellan 13-20 kg. Min låda väger, trots sina något större dimensioner, 7,6 kg!

Denna prototyplåda har tagit mig drygt 40 timmar praktiskt arbete att konstruera, och skulle man räkna på det så hade det nog blivit en liknande mängd teoretiskt arbete och forskning i området. Jag har lärt mig otroligt mycket, och det har blivit en del trial and error på vägen som jag har fått handskas med. Eftersom jag har gott om material kvar att jobba med (tillräckligt för 18 lådor till av samma storlek) ska jag nu tillsammans med en ingenjör och god vän till mig sätta igång med att konstruera en ny låda. Den kommer tillverkas på liknande sätt, i samma lättviktiga material, men med en drös förbättringar och smarta funktioner.

Specifikationer:
Impedans: 8 ohm
Effekttålighet: 350W AES
Dimensioner (WxHxD): 41x56x37 cm
Vikt: 7,6 kg
Terminal: Två parallellkopplade speakon-kontakter vilket betyder att man kan koppla förstärkaren till ena kontakten och ännu en låda till andra kontakten.


Bild
Fokus på denna låda var vikten. I nästa projekt kommer mer vikt att läggas på estetiska och praktiska förbättringar. Inget galler är fastsatt ännu.


Bild
Lådan är (i teorin) 4 ggr styvare än en likvärdig låda i björkplywood. Bilden visar en FEM-analys; med björkplywood t.v.


Bild
Den teoretiska frekvensåtergivningen. Basreflexrör stämt till 43 Hz.
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av Grafen »

Grattis!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Old dog
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 12:20
Ort: Kungälv

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av Old dog »

Bra jobbat! :tummenupp:
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av anthax »

Kul projekt, spela in lite ljudklipp vettja! :)
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av mrbaloo »

Superkul!

Förresten, lade du på ett yttryck i FE-analysen för att åstadkomma en statisk utböjning med fasta randvillkor? Om du sedan relaterar materialets styvhet mot vikt så blir det än mer viktseffektivt än 4 ggr.

Lycka till i fortsättningen!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av bjelkeman »

Det var intressant. Den skulle man vilja lyssna på!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av strummer »

Fränt, lätt vikt är skönt!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av anthax »

Det finns bara en enda nackdel med lätta lådor, med en tung förstärkare uppepå bllir det lätt vingligt. :P
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av B-Å Åhs »

Kul , och min gamla bas hänger med ...
Är det bonocell eller likanande distansmaterial du har byggt med ?
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av Sudden »

mrbaloo skrev:Superkul!

Förresten, lade du på ett yttryck i FE-analysen för att åstadkomma en statisk utböjning med fasta randvillkor? Om du sedan relaterar materialets styvhet mot vikt så blir det än mer viktseffektivt än 4 ggr.

Lycka till i fortsättningen!

Precis så gjorde jag. Man hade visserligen kunnat ta in hela lådan i analysen, men jag valde att titta på en sida för sig. Jag tittade på hur styv "en vägg" av min låda i teorin skulle bli jämfört med en likvärdig vägg av en låda i 18 mm tjock björkplywood, som är ett ganska vanligt förekommande material på marknaden. Hade jag räknat in vikten i det hela så hade jag nog kunnat få en viktseffektivitet på minst 8 ggr jämfört med plywooden. Tack!
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av Sudden »

B-Å Åhs skrev:Kul , och min gamla bas hänger med ...
Är det bonocell eller likanande distansmaterial du har byggt med ?
Din gamla bas gör mig aldrig besviken ;)
Inte bonocell, men något åt det hållet har jag använt.
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av B-Å Åhs »

Så det är någon form av sandwich konstruktion antar jag
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av GurraG »

Spännande låda!

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av Sudden »

B-Å Åhs skrev:Så det är någon form av sandwich konstruktion antar jag
Korrekt antagande!

Provad i repan igår - Denna lilla 112an med en Markbass LMII inställd på mindre än halva volymen räcker gott och väl i blues-/rockband med akustiska trummor!
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
Kalle_in_Sweden
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 16:55
Ort: Akalla/Stockholm

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av Kalle_in_Sweden »

Hej Sudden
Det vore kul att få reda på lite mer om hur din låda är konstruerad o vilket material du använt.
Jag på väg att tillverka en 1x12" halvöppen combo med en liten 5W rörförstärkare för gitarr o vill ha den så lätt som möjlig.
Eftersom den bara är avsedd för gitarr o bara på 5 W så behöver den ju inte vara så kraftig.
Man skulle ju kunna bygga skivor av divinycell eller polyuretan (används i båtskrov) som kläds med glasfiberväv o epoxy eller polyester.. Det finns ju på Biltema till rimliga priser.
Och sedan göra en låda av dessa skivor , den borde bli lätt ..
Det som bär emot ett sånt bygge är ju allt kladd, man behöver ju vara i en båtbyggarlokal med god ventilation.
/Kalle
Yamaha RBX 270 bass
TC Electronic BG 250-115 Mk1 Combo
Laney DB150 amp / Behringer BA115 speaker
http://www.soundclick.com/kalleinsweden" onclick="window.open(this.href);return false;
https://app.box.com/s/numjmcc1x8vzjsgc3d7l" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av Sudden »

Kalle_in_Sweden skrev:Hej Sudden
Det vore kul att få reda på lite mer om hur din låda är konstruerad o vilket material du använt.
Jag på väg att tillverka en 1x12" halvöppen combo med en liten 5W rörförstärkare för gitarr o vill ha den så lätt som möjlig.
Eftersom den bara är avsedd för gitarr o bara på 5 W så behöver den ju inte vara så kraftig.
Man skulle ju kunna bygga skivor av divinycell eller polyuretan (används i båtskrov) som kläds med glasfiberväv o epoxy eller polyester.. Det finns ju på Biltema till rimliga priser.
Och sedan göra en låda av dessa skivor , den borde bli lätt ..
Det som bär emot ett sånt bygge är ju allt kladd, man behöver ju vara i en båtbyggarlokal med god ventilation.
/Kalle
Hej Kalle!

Jag har byggt lådan ungefär så som du beskriver. Det blir kladdigt, och det blir lite giftiga ångor, så det behövs skyddshandskar, helst skyddsoverall, skyddsmask med aktivt kol eller liknande och god ventilation. Problemen med att bygga en combo så som du beskriver är ju infästningen av förstärkaren och elementet. Bygger man i divinycell eller polyuretan kan man inte skruva i det materialet och tro att det håller. Det finns lite olika sätt att kringgå problemet, vilka jag testade på min låda. Jag kan förklara hur jag gjort och vilka sätt jag föredrar för dig via mail eller PM om du vill, det blir kanske lite mycket att skriva här.

Jag byggde ju min låda som ett projektarbete i skolan och ska knåpa ihop en naturvetenskaplig laborationsrapport om arbetet inom de närmaste månaderna, så ett alternativ hade varit att jag skickar den till dig!

Hälsningar
Ludvig
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
trebleNbass
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 27 jan 2020, 00:16

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av trebleNbass »

Hej
Läst med intresse ditt inlägg om den ultralätta baslådan. Såg att du skulle maila en annan medlem om hur du gjort. Kan du tänka dig att görs detsamma till mig? Funderar på att bygga något åt det hållet... Har du byggt fler lådor av den typen efter 2012 och kanske förbättrat något?
Hälsningar Willy
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Den ultralätta baslådan är här!

Inlägg av hitman »

Jag kan inte se bilderna på jobbet, antar att porrfiltret slagit till..?

Kul tråd!

PÅ senaste NAMM så hade de liknande ultralätta lådor, du kanske startat en ny trend? :tummenupp:

https://www.notreble.com/buzz/2020/01/2 ... et-series/
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar