Aguilar SL112 vs TKS112

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av lowfreq »

41HZ skrev:
lowfreq skrev:Nyttigt att läsa vad Tommy skrivit här! :thumbsup:

Kan meddela att jag lämnade tillbaka SL112.
Jag kan erkänna att jag ville att SL112 skulle vara perfekt.. den är liksom snygg och väldigt lätt.
Men det är någonting med denna låda som jag inte riktigt gillar, något jag hörde även första gången jag testade den när den kom. Svårt att beskriva.. men tycker den låter lite "pappigt" som möjligtvis kan bero på Neo-elementen?

Har inte bråttom. Har dessutom blivit sugen på den nya lilla TKS H115. :)
H115?
Såg det nu...alltså lik den gamla 115s, fast med en snäppet djupare låda. Och troligen då snäppet djupare botten.
Jag har ju två sådana 115s och kan bara konstatera att det är ett jäkla tryck plus tydligt ljud i dom lådorna!
Alltså.. det kommer snart en ny mindre H115, som jag har förstått det.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av lekamen »

Det här tycker jag var jättesvårt!
Jag har ledsnat på att kånka min 20kg tunga men annars helt fantastiska Fender TV 12.
Efter alla oerhörda lovord om Aguilar Tonehammer 500 plus SL112 drog jag idag hem dessa lätta och fina prylar för en test.
Men, nu förstår jag vad ni menar med "under filten" och "pappigt". Jag tycker att denna kombination levererar ett väldigt middigt sound, med en stark attack eller "punch".
Jag som inte gillar diskantskrika väljer att ha den helt nerskruvad och det ger ett ganska diskantfattigt sound som låter lite under filten.
När jag kopplar tillbaks till TV12'an känns det genast varmt, runt och härligt. Ett engelskt ord kommer genast för mig - Lush!
Jag hade en plan att denna topp skulle få ersätta min Orange TB500 med det ena bandet där den matar ett par Ampeglådor, och även få bort min TV12, men nu vete fasen...
Är mitt enda alternativ att köpa en pirra och köra på som vanligt?
Eller kan lösningen vara en TKS 112?
Nästa steg är att testa ett rep med Tonehammern med fullt ställ och ampeglådorna, men jag lutar åt att lämna tillbaks prylarna.

Bild
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av Peavey Dude »

Har provat en TKS 212, en 112 och en 215. Det första ordet som dyker upp när jag tänker på de lådorna är "ärliga". Dvs rak frekvenskurva och inga direkt utstående frekvenser. Verkar vara jävligt bra byggda och väl genomtänkta och utnyttjar elementens kapacitet till 100%. Det är det garanterat INTE alla lådor på marknaden som gör.. Hatten av för TKS som bygger så pass suveräna lådor, dock kommer jag hålla mig till Peavey-lådor även om kanske TKS är bättre i jämförelse.. Peavey passar mig bäst helt enkelt, har alltid varit ett stort fan av dom. :)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av lekamen »

Okej, kanske ska ta ett snack med Aslan om en test av hans tks112'a.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av Aslan »

lekamen skrev:Okej, kanske ska ta ett snack med Aslan om en test av hans tks112'a.
Det är bara att hojta till så kan vi säkert styra till nåt efter nyår:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av lekamen »

Låter kanon Andreas! Jag tror nämligen på toppen, den är grym i en 410-låda här hemma. Isf återstår det att hitta en lätt och bra entolva.
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av lekamen »

Nä hörrni, jag avskyr faktiskt att vara annorlunda men jag tycker inte att varken nämnda låda eller TH500'n funkar för mig. Det verkar som att Orange TB500 och Fender TV är min grej. Jag får köpa en pirra till TV'n och vara lycklig med "mitt" sound. Tack för att jag fick halv-trasha denna tråd =)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5439
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aguilar SL112 vs TKS112

Inlägg av bjelkeman »

Vara annorlunda är ju guld. Det har jag livnärt mig på nästan hela livet. Glad att du hittade "ditt" ljud!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar